BMW import, maar niet schadefrei

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
theo300pk+

BMW import, maar niet schadefrei

Bericht door theo300pk+ » 04 sep 2017, 18:26

Afgelopen week heb ik proefgereden met enkele BMW M240i in Duitsland om te importeren.
Bleven over 2 exemplaren uit 07/2016.
De duurste met 7500 km maar met een spuuglelijke antraciet kleur en de goedkoopste met 12500 km maar met een prachtige metallic grijze kleur. Allebei Jahrenwagen.
Hoe het komt weet ik niet, maar de eerste was merkbaar pittiger dan de tweede. Draaide makkelijk door de 7000 toeren en ook donkerder geluid. Tweede moest ik wat meer gaspedaal indrukken, maar dan ging die uiteraard ook als de brandweer, alhoewel die het bij 6800 toeren voor gezien hield.
Kwestie van inrijden of kwestie van fabriekstoleranties.

Nu heb ik in een ver verleden na een proefrit met de razendsnelle Peugeot GTI16 een nieuw exemplaar die echt veel langzamer was dan de demo. Nu was met het fenomeen dat de ene motor de andere niet is, maar ik was uiteraard zeer ongenaam verrast. Peugeot beriep zich op fabricage toleranties.
Nu is BMW van nu geen Peugeot van toen, maar nog steeds valt het me wel eens op dat tussen de meetgegevens in verschillende binnenlandse en buitenlandse testen en autobladen van de zelfde auto's substantiele verschillen zitten.

Ik heb toch maar gekozen voor de goedkope (langzamer) mooie 240.
Telefonisch de koop afgesproken, waarop ik het kaufvertrag krijg toegezonden.

Nu zie ik tot mijn schrik dat in de beschrijving van de auto onder het kopje "Unfallfrei" Nein staat.
Terecht of onterecht.
Ik heb weliswaar bij de proefrit niet naar een schadeverleden gevraagd - immers de auto is nog jong - maar persoonlijk en ik denk ook usange in NL dient de verkoper deze essentiele informatie toch wel vooraf te geven.
Nog afgezien of het een ernstige of minder ernstige schade is geweest, heb ik eigenlijk geen zin meer deze auto nog te kopen. Hoe mooi die ook is. Temeer daar de verkoopprijs gewoon marktconform is.

Wat te doen ??
En is deze informatie achteraf wel voldoende rechtsgrond om de mondelinge overeenkomst te ontbinden?

Theo

Sander-E46

Re: BMW import, maar niet schadefrei

Bericht door Sander-E46 » 04 sep 2017, 18:34

Hmm, als je er niet naar hebt gevraagd en er is niet gelogen dan is het imo niet de schuld van de verkoper. Of je de koop kan ontbinden? Vast wel... Maar jij bent akkoord gegaan met de auto zoals hij was. Dus ik denk niet dat het voldoende rechtsgrond is.
Laatst gewijzigd door Sander-E46 op 04 sep 2017, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 04 sep 2017, 18:34

Subscribed. :mrgreen:

Zed240

Bericht door Zed240 » 04 sep 2017, 18:37

De verkoper dient je die informatie te verschaffen indien je er naar vraagt. Heb je niet gedaan. Hij heeft niets ontkent zoals Sander ook al benoemd. Ontbinden zal heus kunnen, maar daar zal ook wel een prijs voor staan.

edit; als in een Duitse advertentie de schadevrijheid niet staat genoemd, moet er eigenlijk al een lampje bij je gaan branden.
Laatst gewijzigd door Zed240 op 04 sep 2017, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Frank_Sch
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Bericht door Frank_Sch » 04 sep 2017, 18:38

Is dat 'niet unfall frei' dan niet genoemd in de advertentie waarop jij reageerde? Dat is dacht ik in Duitsland verplicht.

Ik zou gewoon een bericht sturen dat je verrast bent dat in het koopcontract staat dat de auto niet unfall frei is en dat je van de koop afziet.
Laatst gewijzigd door Frank_Sch op 04 sep 2017, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 04 sep 2017, 18:38

Misschien eerst gewoon ff vragen? Wellicht gewoon verkeerd ingevoerd bij de adv aanmaken...

Sander-E46

Bericht door Sander-E46 » 04 sep 2017, 18:45

BobTheFish

Bericht door BobTheFish » 04 sep 2017, 18:49

Check even met de verkoper, bij mijn Z4 35is die ik destijds uit Duitsland liet overkomen bleek dit niets meer te zijn dan een overgespoten motorkap ivm steenslag....

JP

Bericht door JP » 04 sep 2017, 18:52

Frank_Sch schreef: 04 sep 2017, 18:38 Is dat 'niet unfall frei' dan niet genoemd in de advertentie waarop jij reageerde? Dat is dacht ik in Duitsland verplicht.

(...)
In Duitsland is het strafbaar als ze het NIET melden in een advertentie. Dan heet het "Reparierter Unfallschaden".

Je wil trouwens niet weten hoeveel autos er naar Nl komen met schade en die voor de hoofdprijs (en erg lage bpm) in Nl aangeboden worden. Marktplaats staat er vol mee !

Als de auto niet te ver staat gewoon gaan kijken met een lakdiktemeter

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 04 sep 2017, 18:56

Ernstige zaken heb je mogelijk zelf al kunnen zien dus het kan meevallen. Of heb je echt alleen maar gereden?

bartb

Bericht door bartb » 04 sep 2017, 19:16

Ik zou even navragen wat de schade is geweest, het registreren van het repareren van een beetje stoeprandschade kan volgensmij in duitsland ook al als Reparierter Unfallschade geschreven worden.

Tom

Bericht door Tom » 04 sep 2017, 19:42

BobTheFish schreef: 04 sep 2017, 18:49 Check even met de verkoper, bij mijn Z4 35is die ik destijds uit Duitsland liet overkomen bleek dit niets meer te zijn dan een overgespoten motorkap ivm steenslag....
Inderdaad. Hier in Nederland doet men er heel spastisch over door er niet over te willen praten, is daar wel anders. Voorbeeldje van een mailtje waarbij de verkoper (toevallig ook een M240i) zelfs het schadebedrag noemde:
Das Fahrzeug hatte einen kleinen Vorschaden, Seitenwand hinten links wurde instandgesetzt und Stoßfänger vorne lackiert.
Schadenshöhe lag bei nur 500,- €
Kortom even vragen naar het schadeverleden, is een hele gewone vraag daar en mijn ervaring (bij de grotere autobedrijven, dealers etc.) is dat je ook een eerlijk antwoord krijgt.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 04 sep 2017, 20:09

Riceaux schreef: 04 sep 2017, 18:34 Subscribed. :mrgreen:
:mrgreen:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 04 sep 2017, 20:12

Nu heb ik er niet veel verstand van maar totdat je het contract ondertekent is er toch niets aan de hand? Als ik toezeg een auto te kopen maar vervolgens niet teken dan kunnen ze niets. Denk ik... En dan zeker in het buitenland. Kan me niet voorstellen dat er een aanklacht achter vandaan komt. Je hebt het contract gelezen en bent het er niet mee eens. Je belt of mailt terug en zegt dat je er vanaf ziet. En dan lijkt mij de kous af?

En idd, de schade kan meevallen. Ook het "Premium Selection" maken valt hieronder.

En als de auto "Premium Selection" heeft moet hij toch ook aaan bepaalde normen voldoen?
Exterieur (optisch):
Kunststofdelen schoon en beoordelen naar leeftijd
Carrosserie en lak in goede conditie. Beoordelen naar leeftijd
Gecontroleerd op cosmetische schades
Overgespoten plaatwerkdelen volgens BMW kwaliteitsnorm
Stickers verwijderd
Ruiten en spiegels gereinigd
Velgen intensief gereinigd
Wielkasten schoon
Afdichtrubbers schoon en goed werkend
Lak en chroomdelen rondom schoon en glanzend
Voorruit en koplampen in goede staat

Fernando

Bericht door Fernando » 04 sep 2017, 21:20

Arthur schreef: 04 sep 2017, 20:09
Riceaux schreef: 04 sep 2017, 18:34 Subscribed. :mrgreen:
:mrgreen:
:lollerdelol:

theo300pk+

Bericht door theo300pk+ » 04 sep 2017, 21:33

JP schreef: 04 sep 2017, 18:52
Frank_Sch schreef: 04 sep 2017, 18:38 Is dat 'niet unfall frei' dan niet genoemd in de advertentie waarop jij reageerde? Dat is dacht ik in Duitsland verplicht.

(...)
In Duitsland is het strafbaar als ze het NIET melden in een advertentie. Dan heet het "Reparierter Unfallschaden".

Je wil trouwens niet weten hoeveel autos er naar Nl komen met schade en die voor de hoofdprijs (en erg lage bpm) in Nl aangeboden worden. Marktplaats staat er vol mee !

Als de auto niet te ver staat gewoon gaan kijken met een lakdiktemeter
Unfall frei staat nergens in de advertentie op BMW.de/gebrauchtwagen

Maar als inderdaad de schade cosmetisch is kan het me niet schelen. Er zat nl. ook een lange ondiepe kras over de rechterzijde van de auto, die nu gerepareerd is. Ziet er uit alsof iemand met een sleutel er langs is gegaan.
Maar dat is in mijn optiek geen unfall schade. Was ook een kleintje stoeprandschade wat ook gerepareerd was werd me door de verkoper op gewezen. Dus heel netjes allemaal.
Maar blijft onduidelijk wat dan niet unfall frei betekent.
Inmiddels uiteraard mailtje naar DE gestuurd met verzoek om verklaring.

Indien schade zoals gezegd cosmetisch dan okee. Maar als de auto korter is geweest dan is het voor mij een no go. Met of zonder rechtsgrond.
Vraag me in deze situatie af of er iets van een register is van kentekens/chassisnummers van een automerk waarin - echte - autoschades zijn vastgelegd.
Ik kan me niet voorstellen dat een officiele BMW dealer me een oor probeert aan te naaien. Maar ik heb inmiddels al zoveel meegemaakt in de autowereld. :?

Theo

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 04 sep 2017, 21:57

Grote schades worden in DE vastgelegd dus is te achterhalen maar ga er idd gewoon vanuit dat het een beetje plaatwerk herstel is geweest anders zal Bmw die echt niet zo verkopen.

Thijs-v-d-H

Bericht door Thijs-v-d-H » 04 sep 2017, 21:58

Sander-E46 schreef: 04 sep 2017, 18:45 https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... DESCENDING

Deze? Geen "unfallfrei"...
Die van mij is gewoon schade vrij hoor, alleen een restyler uit de motorkap laten halen.

Het kenteken zit er al op, dus deze week nog rijden... :df:

theo300pk+

Bericht door theo300pk+ » 04 sep 2017, 23:20

Thijs-v-d-H schreef: 04 sep 2017, 21:58
Sander-E46 schreef: 04 sep 2017, 18:45 https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... DESCENDING

Deze? Geen "unfallfrei"...
Die van mij is gewoon schade vrij hoor, alleen een restyler uit de motorkap laten halen.

Het kenteken zit er al op, dus deze week nog rijden... :df:
Lijkt op die van mij.
Goeie keuze.
Rijdt echt berelekker die 6 cilinder; het geluid is al de helft van het plezier.
Ik nog even morgen afwachten.

Macboy

Bericht door Macboy » 05 sep 2017, 03:54

Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst. Maar wat lastig te bewijzen. Dus zolang je niet getekend hebt valt er ook niks te ontbinden toch ?

Verder heb je al zoveel meegemaakt in de autowereld en dan kom je tóch weer in dit soort situaties terecht ?

theo300pk+ schreef: 04 sep 2017, 21:33 Was ook een kleintje stoeprandschade wat ook gerepareerd was werd me door de verkoper op gewezen.
Dat is dan toch gewoon de daarmee bedoelde unfall schade neem ik aan ?

theo300pk+

Bericht door theo300pk+ » 05 sep 2017, 13:13

Macboy schreef: 05 sep 2017, 03:54 Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst. Maar wat lastig te bewijzen. Dus zolang je niet getekend hebt valt er ook niks te ontbinden toch ?

Verder heb je al zoveel meegemaakt in de autowereld en dan kom je tóch weer in dit soort situaties terecht ?

theo300pk+ schreef: 04 sep 2017, 21:33 Was ook een kleintje stoeprandschade wat ook gerepareerd was werd me door de verkoper op gewezen.
Dat is dan toch gewoon de daarmee bedoelde unfall schade neem ik aan ?
Ik heb inmiddels antwoord gekregen.
Unfall schade is idd. de kras aan de zijkant en de velgschade.
Unfall schade :shocking: , dan denk ik toch automatisch aan wat anders.
Maar is nu opgelost.

Omdat ik in DE koop dien ik vooraf het Kaufvertrag ondertekenen én als particulier vooraf te betalen. Om daarna de autopapieren te mogen ontvangen.
Staat me bij dat in NL dat enigszins gelijktijdig wordt gedaan, betaling en overdracht van eigendom.

Enfin, in Kaufvertrag zitten ook Sicherungen voor de Kaufer opgenomen. Ziet er voor de rest gewoon professioneel en gestandariseerd uit.

Lastig, inmiddels denk ik bij alles aan beren op de weg. :hmmm:
Moet toch wel juist zijn?

Theo

nb. usange ???
Usance !!!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 05 sep 2017, 13:15

misschien mag je ook met spoed overboeken ter plekke? dat is soms ook wel mogelijk

WJ

Bericht door WJ » 05 sep 2017, 13:28

Afbeelding

Rogerb
Auto: Bmw Z3 Coupe

Bericht door Rogerb » 05 sep 2017, 14:48

Kan niet je paslimiet ook voor buitenland omhoog? Dat je ter plekke pint?

:mrgreen: @WJ

Luco

Bericht door Luco » 05 sep 2017, 14:59

Misschien wil je tuner hem betalen als schadevergoeding :angel:

Plaats reactie