Variabele stuur ratio`s

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27066
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Variabele stuur ratio`s

Bericht door romo » 25 aug 2017, 17:32

Kan iemand mij toelichten hoe dat technisch werkt en hoe zich dat op straat, al rijdende vertaalt?

981 GTS: Variable ratio, 16.5:1 - 12.37:1
http://press.porsche.com/vehicles/2015/ ... an-GTS.pdf

981 Spyder: Variable ratio, 15.0 : 1
http://press.porsche.com/vehicles/2016/ ... ations.pdf

GT4: Variable ratio, 17.06 : 1
http://press.porsche.com/vehicles/2016/ ... an-GT4.pdf


Nu zie ik dat de Spyder en GT4 een vaste ratio hebben, waarom staat er dan toch variabel bij? Snap ik iets niet? Zal vast idd :tooth:

Ik dacht altijd begrepen te hebben dat een GT4 een 10% sneller stuurhuis/ratio had dan de GTS, dat begrijp ik niet uit bovenstaande specs.

Zijn buiten de stuur ratio er nog ander factoren die de stuursnelheid/stuurgevoel beïnvloeden ?

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Variabele stuur ratio`s

Bericht door Marc Sierra » 25 aug 2017, 17:43

Ik ga er vanuit dat de tanden op de tandheugel in het stuurhuis verschillende afstanden hebben, waardoor het verdraaien van 1 tand op de stuurkolom een verschillende afstand doet op de tandheugel. Aan de uiteinden is de afstand vaak groter zodat hij in het middengebied preciezer stuurt.

Verder heeft ook de mate van bekrachtiging, die vaak aangepast wordt op de rijsnelheid, invloed op hoe het voelt. Op hoge snelheid wil je minder bekrachtiging dan op lage snelheid. Maar ook andere settings zoals caster en camber hebben invloed op het stuurgevoel.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Variabele stuur ratio`s

Bericht door RJK » 26 aug 2017, 00:20

Ter illustratie, zoiets?

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Variabele stuur ratio`s

Bericht door Marc Sierra » 26 aug 2017, 08:31

Dat bovenste plaatje is precies wat ik bedoelde.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Variabele stuur ratio`s

Bericht door FreudeamFahren » 26 aug 2017, 10:47

Variabele bekrachtiging is iets anders dan variabele overbrenging. Het eerste varieert de mate van ondersteuning, het tweede varieert het aantal omwentelingen nodig van "lock to lock". Een kan mits goed afgesteld prima werken, twee vind ik altijd onnatuurlijk aanvoelen.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27066
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Variabele stuur ratio`s

Bericht door romo » 26 aug 2017, 11:31

^ Dank voor toelichting

Hoe moet ik dat vertalen bij de ratio`s in de OP?

Als ik mijn eigen CGTS stuurgedrag meet aan bovenstaande, dan ik kan ik wellicht nu begrijpen waarom ik er niet veel aan vond, namelijk een trage initial steering input, gevolgd door hyperactief stuurgedrag bij verder insturen.

Kan je op basis van bovenstaand genoemde ratio`s zeggen welke van de 3 het snelste stuurhuis heeft, of is dat helemaal niet mogelijk bij deze info?

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2350
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Variabele stuur ratio`s

Bericht door Will F. » 26 aug 2017, 11:48

Is een variable ratio altijd standaard op een 981?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27066
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Variabele stuur ratio`s

Bericht door romo » 26 aug 2017, 11:52

Blijkens het GTS PDF`je wel

Voor mijn gevoel/ervaring met de CGTS klopt dat wel.

Wat ik niet snap; hoe kan een "fixed" ratio van zowel GT4 als Spyder, toch variabel worden genoemd?

Als ik naar bovenstaande plaatjes kijk; dan heb je een normale ratio rond de middenstand, en een snelle ratio bij meer stuuruitslag, das wel het GTS stuurgedrag idd, ik vond het persoonlijk dus niks zoals hier vaak vermeld. Want normaal voelt dan traag tov van de snelle ratio, dat is buitengewoon storend stuurgevoel IMHO.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Variabele stuur ratio`s

Bericht door Marc Sierra » 26 aug 2017, 12:15

Om het niet storend te maken zou ik denken dat ze de een geleidelijk in de ander over laten gaan. Als het een directe stap is kan ik me voorstellen dat het vervelend aanvoelt.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Variabele stuur ratio`s

Bericht door Bert ///M3 » 28 aug 2017, 15:52

Die ratio's die ze opgeven zijn hand-to-wheel angle, dwz 17:1 betekend dat je wiel 1 graad verdraait op het moment dat je aan het stuur draait.

Maar voor een variable rack moet je eigenlijk weten hoe de ratio veranderd bij hoeveel stuuruitslag. Alleen de getallen zeggen niks. Kan namelijk best zijn dat je ratio constant is tot aan 180 graden stuuruitslag en in dat geval merk je er niet veel van bij gewoon sportief rijgedrag, enkel bij parkeren enz.

Verder gaan ze nooit in 1 keer over maar is het meestal opbouwend.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27066
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Variabele stuur ratio`s

Bericht door romo » 28 aug 2017, 16:18

Ratio=verhouding

Vertaal ik dit goed? 17:1 = 17 graden stuur draaien= 1 graad aan de wielen?

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9067
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Variabele stuur ratio`s

Bericht door Joop » 28 aug 2017, 17:05

Ja!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], wjt en 5 gasten