Stereo @home, liefhebbers?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
tomgtr

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door tomgtr » 14 aug 2017, 22:54

Yep, heb net als jij ultra simpele versterker (rega), een set zuilspeakers (kudos) een rega cd speler die misscien 20 keer gebruikt is en sonos om naar m'n versterker te streamen. Klinkt geweldig. Kan beter? Zeker. Heb ik daar lol van? Nou alleen bij de aanschaf denk ik.

Tom

Bericht door Tom » 14 aug 2017, 23:12

romo schreef: 14 aug 2017, 19:37
Wellicht is de zoektocht nog leuker dan het reslultaat
Om even hierop terug te komen. Ik vind de zoektocht eigenlijk niet leuk. Bij auto's kun je wel wat discussiëren of iets goed of slecht is maar in grote lijnen zijn veel 'kenners' het dan wel ergens over eens. Na jezelf dagenlang te hebben ingelezen weet je alle feiten en ins- en outs en heb je wel een shortlist op je netvlies staan. Daarna kijk je of het ook bij je persoonlijke voorkeuren past.. vervolgens rijden, heroverwegen en dan knoop doorhakken. Over het algemeen ben ik dan ook wel overtuigd dat ik een goede (in ieder geval een weloverwogen) keus heb gemaakt.
Maar audio is zo smaakgebonden, daarin bestaat geen waarheid zoals je bij auto's heb. Zeg tegen een autoliefhebber dat een GT3 het beste is wat je voor dat geld kunt kopen en niemand kijkt je raar aan, misschien roept er dan één wat over een AMG GT-R maar ook daarvan zal niemand zeggen dat het een slechte kar is. Het beste bij audio is natuurlijk zelf luisteren, maar dat doe je en dan heb je na een lange luistersessie (wat al best lastig is, sommige speakers lijken indrukwekkend te klinken maar zijn ook 'vermoeiend' voor het oor.. daarop moet je ook filteren) een voorkeur en dan ga je daarna op internet eens kijken wat ze erover zeggen.. dat brengt je weer aan het twijfelen... misschien toch eens die en die combi luisteren.. eenmaal thuis klinkt het weer net wat anders dan in zo'n hifi-zaak... weer de twijfel heb ik wel de juiste keus gemaakt? Etc.
Ik word gek van die dingen en wil rust in m'n kop :)
Na aanschaf bezoek ik ook geen enkele hifi-site meer. Het is goed dan.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 15 aug 2017, 00:05

haha ook wel herkenbaar Tom, Romo heeft nooit rust in z'n kop als het om dat soort dingen gaat heb ik het idee.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 15 aug 2017, 07:27

^das niet waar, want mijn huidige set is maar liefst 21 jaar jong, dat vind ik betrekkelijk veel rust :D

Daarom ook in mijn voorgaande post aangehaald hoe moeilijk en lastig het is om een goede keuze te maken binnen het giga aanbod aan producten.

Dus af en toe luisteren, dan concluderen dat de huidige set nog best meekan...........rust in de kop dus.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 15 aug 2017, 08:30

Ha 21 jaar! Ok eerbied. Maar het is echt heel moeilijk kiezen mar leuk om vrijblijvend te orienteren. Uiteindelijk komt het idd vaak neer op de what hifi te lezen, op basis van goed geteste componenten in de prijsklasse die je zoekt een shortlist maken en die gaan luisteren. Maar aangezien je ze nooit allemaal naast elkaar kan luisteren blijft het ook een beetje met welk merk je wat hebt.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 15 aug 2017, 17:29

:tooth: ik heb na 30 te veel rust....... in mijn oren, die speakers hebben hun beste tijd echt gehad. Versterker is nog ptima, eerst maar eens luisteren. Ik wil gewoon stereo hoef geen state of the art high-tec gedoe, val halverwege het instructieboekje toch in slaap. Gewoon lekker muziekje en de analoge versterker aan de smart-tv geknoopt. Lekker een HD concert van Clapton op de TV streamen met de versterker open...... kan ik wel van genieten en is mij goed genoeg.

Gr Ron

Jeffrey026
Auto: tja welke zal het worden?

Bericht door Jeffrey026 » 17 aug 2017, 09:50

Tom schreef: 14 aug 2017, 22:21 Eens met Tom. Mijn set zit ook rond de 4K, wel een beetje de sweet-spot qua betaalbaarheid/kwaliteit voor mij. Zonder buren zou ik misschien nog een stapje hoger gaan. Maar bij audiofielen lopen er veel gekken rond die al lang niet meer van muziek genieten. Die zijn ook nooit tevreden, alleen maar bezig om kritisch te luisteren en de dwang dat te moeten verbeteren door er weer een klap geld tegenaan te gooien,.. en in die cirkel blijven ze hangen, luisterend naar de hifi-set ipv muziek.

Met die afschrijving heb ik niet zo'n probleem. Een goede set koop je toch voor 10 jaar of langer? Schaf goede kwaliteit componenten aan die niet zo onderhevig zijn aan trends en techniek en zorg voor wat rust in je kop.
Hier kan ik mij ook in vinden!

Heb zelf ook een leuke set net als jij qua prijs/kwaliteit wat ondertussen 7 jaar staat te spelen.
Denon avr 4306 reciever. (Teveel instelmogelijkheden voor mij haha)
Elac centerspeaker.
Jamo 608s front speakers.
Jamo 604s rear speakers.
Klipsch r-115sw subwoofer.

De sub heeft 400rms en is 15" dat zorgt voor gigantische dreunen , effect van dikke subwoofer is zoals vroeger in je auto. Als je heb goed open zet(wat je eigenlijk nooit doet ivm buren) dan voel je je broekspijpen trillen als je op de bank zit, alles wat los op tafel,kasten en schapjes staat rammeld en de buurman die naast je woont en in de tuin staat te roken appt je met de mededeling dat je kozijnen rammelen, de deur die rammeld in de kozijn haha.

Had hiervoor een revel b12 concerta 300rms, toen deze kapot ging wilde ik een "iets" zwaardere en dat is gelukt. Gewoon indrukwekkend wat de huidige sub presteerd! Revel b12 was geloof 1200euro nieuw en de huidige sub amper 600euro.

Vind het nu heerlijk als ik een film kijk dat je een dikke lage toon over de vloer naar je toe gerold krijgt tijdens het film kijken zonder hem hard te hoeven zetten die 15 inch verplaatst gewoon veel meer druk.
Mijn led tv tv begint na 7 jaar wel beetje op te raken, 2 kleine zwarte hoekjes in beeld. Hoop nog even te rekken totdat de oled tv's wat zakken in prijs.

Volg het niet helemaal meer, full hd,quad,hd,ultra hd,oled,4k etc.... moet mijzelf er meer in verdiepen tzt.

vester86

Bericht door vester86 » 17 aug 2017, 13:08

TLRS schreef: 14 aug 2017, 01:23
Maus schreef: 13 aug 2017, 21:16Of tie het haalt, geen idee, maar probeer Limit to your love van James Blake eens.
Zit laag in dat buiten de luisterpositie hetzelfde klinkt, test geslaagd :thumbup:
vester86 schreef: 13 aug 2017, 23:03Zo'n beetje alles wat de laatste 30 jaar is uitgebracht heeft wel laag onder de 150Hz, ik vind qua richtingsgevoeligheid/plaatsing dat 150Hz ook best hoog is. zelf zou ik dat eerder op 80 à 90 hz schatten (er zit dan ook een verloop in, is niet van de ene op de andere hertz zeg maar). qua muziek: luister eens naar muziek van de Dire Straits om eens wat te noemen. en dan met name de basgitaar. daarvan zit een aanzienlijk deel onder de 150Hz. de lage tonen van een mannenstem zitten overigens ook al rond de 150Hz, met name de "keelklanken"
Toevallig luister ik daar zo nu en dan naar, o.a. You and your friend. Het volledige spectrum hoor ik daarbij alleen op de luisterpositie. Enig idee of dat een beperking is vanwege de stereo installatie of is dat te wijten aan natuurkundige wetten?
dat is (grotendeels) de akoestiek van de ruimte cq natuurkundige "wetten". maar met plaatsing van speakers kun je er wel meer uit halen dat wil zeggen: op meer plekken een homogener geluid.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 17 aug 2017, 15:54

Mooi nummer is het "You And Your Friend", daar kan je idd mooie luister experimenten houden!

TLRS

Bericht door TLRS » 18 aug 2017, 18:08

vester86 schreef: 17 aug 2017, 13:08 dat is (grotendeels) de akoestiek van de ruimte cq natuurkundige "wetten". maar met plaatsing van speakers kun je er wel meer uit halen dat wil zeggen: op meer plekken een homogener geluid.
Got it, de speakers bepalen dan hooguit de spreiding neem ik aan. De bron bepaald de frequenties. En de ruimte de reflecties, welke elkaar op sommige plekken neutraliseren?

Is dat het argument om, ten opzichte van de wanden, een asymetrische opstelling te proberen? Nu staan ze al iets achterover, zal daar nog eens wat mee rommelen.

Het argument van een auto vs audio ben ik het niet mee eens.

De beste, rustige weggetjes hier zijn vrij smal. Een hele brede wagen laat dan minder speelruimte voor het rijden van lijnen. Flink door sjokken begint vaak al bij snelheden met drie cijfers, vol gas geven is leuk.. dus geluid, karakter, respons > brute kracht. Zodra het gras hoog staat is zien en gezien worden wel handig, dus een rijdende schans is dan niet helemaal.

Zo zijn er nog tal van argumenten op gebied van dagelijkse inzetbaarheid, onopvallendheid, quirkyness, onderhoud, verbruik, laadruimte welke het rijplezier en inzetgebied voor mij in de praktijk echt enorm maken.

Media en hype creëeren een overtuigende, geloof achtige volging. Maar doe jezelf niet te kort..

Macboy

Bericht door Macboy » 19 aug 2017, 08:34

Ben zelf al 4 jaar bezig om iets te bedenken op dit vlak. Voor mij heel herkenbaar wat Tom zegt. En ook precies de reden dat er nog steeds niets staat. Muziek luister ik eigenlijk alleen in de auto. Maar komt ook omdat ik thuis letterlijk niets heb staan. Maar gaat ook voor bij de tv goede film of gewoon muziek.

Heb gekeken naar Sonos om mee te beginnen maar die streamen niet vanaf YouTube. Heb zelf bergen Balkan muziek die ik daar vandaan moet halen. Kwaliteit zal dan ruk zijn. Dus kan je wel €4K uitgeven maar met YouTube zal dat wellicht ook niet nodig zijn. Dan zoek je dus naar een prijs/kwaliteit verhouding.

Verder is surroundgeluid absoluut niet nodig voor mij. Bovendien vind ik 2 speakers in huis wel erg mooi. Als ik die zuilen hier zie zo met dat hout vind ik dat gewoon wel een fraai plaatje.

Maar streamen is wel essentieel en ik vertikte het om €1599 uit te geven om dan nog iets zelf erbij te moeten komen aftermarket voor €40 zodat het doet wat ik wil. Puur uit principe. Weet niet of Sonos dat nu beter voor elkaar heeft ?

Misschien maar eens naar die HiFi dagen gaan en gewoon kijken wat een goede oplossing voor me is ....

Tom

Bericht door Tom » 19 aug 2017, 09:39

YouTube is qua kwaliteit zwaar ondermaats. Dat is hetzelfde als een Porsche op Wanli's zetten.

Macboy

Bericht door Macboy » 19 aug 2017, 10:14

Dat zeg ik dus. Geen €4k uitgeven aan audio als je gaat streamen. Vandaar iets als Sonos.

romo

Bericht door romo » 19 aug 2017, 10:47

Je kan je CD`s rippen, opslaan als FLAC / ALAC bestand, vervolgens stream ik het gewoon van de Mac naar de versterker, het klinkt voor mijn oren meer dan goed.

Wil je Spotify, Tidal, Deezer, Qobuz, dan gewoon een goede DAC. Voor ieder wat wils

Andre

Bericht door Andre » 19 aug 2017, 10:55

Macboy

Gewoon 2 Libratone Zipps kopen. Ik heb er 2 naast me TV staan. Klinken prima en is beter dan sonos. Je kan alles via airplay er heen streamen. Daarnaast heb ik ze aangesloten op mijn TV als ik films kijk. Dolby digital geluid ben ik wel klaar mee teveel apparatuur.

Je kan op de Libratones ook radio luisteren plus er zit nog een Batt in dus je kan ze ook zo even buiten op Terras zetten bij een feestje.

Geluid is voor dit formaat speakers echt goed.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 19 aug 2017, 11:01

Heb al jaren een Yamaha AX900 draaien die wel eens een goede servicebeurt kan gebruiken.
Kocht hem in 1989 nieuw in Seedorf....

Weet iemand een goed adres in de buurt van Den Haag om deze klus grondig aan te pakken?

Andre

Bericht door Andre » 19 aug 2017, 11:04

1989? Moet je even zoeken wat de Koper prijs doet tegenwoordig:)

M@rcel

Bericht door M@rcel » 19 aug 2017, 11:11

Auw....ik hou van dat ding man ;-)

romo

Bericht door romo » 19 aug 2017, 11:13

M@rcel schreef: 19 aug 2017, 11:01 Heb al jaren een Yamaha AX900 draaien die wel eens een goede servicebeurt kan gebruiken.
Kocht hem in 1989 nieuw in Seedorf....

Weet iemand een goed adres in de buurt van Den Haag om deze klus grondig aan te pakken?

Niet in de buurt van DH;

W & W audio Enschede, voor een prikkie wordt ie gereviseerd!!

Ik had een oude Yamaha A520, uit 1987, potmeters kraken, je kent het wel, bekende Yamaha gedoe, voor €90,-- weer als nieuw. Dat ding staat bij mijn moeder.

Zelf heb ik een Yamaha AX 890 uit 1996, die is nu ook zo`n beurtje toe. Samen met de T+A T160E Transmission Line zuil speakers (1,40m hoog) klinkt het, nog steeds, onwaarschijnlijk.

http://www.wenwaudio.nl

M@rcel

Bericht door M@rcel » 19 aug 2017, 11:17

Dank Romo, Enschede kan ik wel wat mee.

romo

Bericht door romo » 19 aug 2017, 11:25

^ Krijgt zeer goede recensies, ik ben er ook uitstekend geholpen !

romo

Bericht door romo » 19 aug 2017, 22:58

Goed nummer om je stereo te beoordelen, wordt veel gebruikt vanwege de exceptioneel goede opname kwaliteit (CD dus, niet YT), lijkt qua stijl wel op Mark Knopfler;

Allan Taylor "Colour To the Moon"

350 Z

Bericht door 350 Z » 19 aug 2017, 23:36

Yamaha AX900 met zijn 17kg heb ik in het verleden ook gehad.

Macboy

Bericht door Macboy » 20 aug 2017, 00:30

Andre schreef: 19 aug 2017, 10:55 Gewoon 2 Libratone Zipps kopen. Ik heb er 2 naast me TV staan. Klinken prima en is beter dan sonos. Je kan alles via airplay er heen streamen. Daarnaast heb ik ze aangesloten op mijn TV als ik films kijk. Dolby digital geluid ben ik wel klaar mee teveel apparatuur. Je kan op de Libratones ook radio luisteren plus er zit nog een Batt in dus je kan ze ook zo even buiten op Terras zetten bij een feestje. Geluid is voor dit formaat speakers echt goed.
:thumbup:

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 20 aug 2017, 01:16

romo schreef: 19 aug 2017, 22:58 Goed nummer om je stereo te beoordelen, wordt veel gebruikt vanwege de exceptioneel goede opname kwaliteit (CD dus, niet YT), lijkt qua stijl wel op Mark Knopfler;

Allan Taylor "Colour To the Moon"

Voor mij altijd Dire Straits met Private Investigations.

Plaats reactie