Lot van drifters in Nederlandse handen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Lot van drifters in Nederlandse handen

Bericht door Robin » 03 jul 2007, 19:56

Wat vinden we hiervan:

http://www.planet.nl/planet/show/id=238 ... id=856705/

[IMG:362:196]http://www.planet.nl/upload_mm/5/b/f/19 ... riften.jpg[/img]

Column: Lot van drifters in Nederlandse handen!

Gepubliceerd op dinsdag 03 juli 2007

Door Thomas Bangma

Trouwe lezers weten dat ook ik graag een beetje mag driften als de omstandigheden daartoe uitnodigen. Maar dit zeldzame genoegen dreigt ons ooit ontnomen te worden, zo ontdekte ik bij een bezoek aan BMW.
Ja, u leest het goed: uitgerekend bij een presentatie van BMW werd het me duidelijk dat wij binnen niet onafzienbare tijd geen baas in eigen auto meer zijn. Zo zijn daar al de politici die om het hardst schreeuwen dat auto’s in het kader van de veiligheid binnenkort allemaal voorzien moeten zijn van een elektronisch stabiliteitsprogramma (om daar dan vervolgens luxebelasting over te heffen…), nu blijken er zelfs binnen een merk als BMW vele voorvechters te zijn van niet-uitschakelbare elektronische beschermengelen.

Dit verlangt nadere toelichting. Alle BMW’s zijn uiteraard al vele jaren voorzien van diverse bijzonder slimme systemen die de bestuurder helpen bij het onder controle houden van de auto. Denk aan ABS en DSC (dynamische stabiliteitscontrole). Maar degene die even zonder de betutteling van DSC en/of tractiecontrole een millimetertje rubber wenst op te roken, kan deze systemen (tijdelijk) uitschakelen. En dan bedoel ik echt uitschakelen, volledig deactiveren. Om niet toch weer te ontwaken uit een soort sluimertoestand als het echt uit de hand dreigt te lopen. Dat is namelijk bij diverse andere merken thans de praktijk.

Als de veiligheidsapostelen binnen BMW geen tegengas meer krijgen van onze eigen Jos van As (hoofd onderstelafstemming), dreigt ook BMW ons de mogelijkheid te ontnemen de zaak uit eigen vrije wil gierend uit de hand te laten lopen. Zo begreep ik recentelijk van Jos tijdens een vermakelijke bijeenkomst waar ondermeer een elektronisch sperdifferentieel voor de 130i kon worden uitgeprobeerd. Erg fijn gedrift, dank u. Dat dit systeem voortaan (eindelijk!) standaard is op deze auto, hebben we ook aan de overtuigingskracht van deze Jos van As te danken. En hij is niet eens lid van een driftclub!

Van As is er simpelweg van overtuigd dat je BMW-rijders de mogelijkheid dient geven zelf te bepalen hoe groot de drifthoek mag zijn, dat je ze samen met die ‘uit’-knop het vertrouwen moet geven. Daar ben ik het uiteraard roerend mee eens. Noem het een recht op automobiele zelfbeschikking. Helaas maakte ik uit zijn gemoedstoestand op dat hij allengs minder medestanders in Munchen heeft. En dat is zorgwekkend."

[/quote]

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 03 jul 2007, 20:12

ik ga eerst het atheneum afmaken, dan studeren in iets van autotechniek (onderstel, motoren, transmissies, of wat dan ook)

en dan...
wil ik werken bij BMW, op de ontwikkelingsafdeling, en ik ben bereid de Freude am Fahren te behouden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 8)

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 03 jul 2007, 20:24

Da's kut he. Dan koop ik wel een Mercedes. Ook RWD, niet uitschakelbare ESP, lekker comfortabel. Is dat waar BMW heen wil?

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 03 jul 2007, 20:27

Meteen de zekering eruit janken :mrgreen:

HSR

Bericht door HSR » 03 jul 2007, 21:24

Zo, gaan de BMW-fappers mooi voor het blok. :mrgreen:

Elmar

Bericht door Elmar » 03 jul 2007, 21:44

Blijft over, Amerikaanse muscle cars. :lol:

RVV

Bericht door RVV » 04 jul 2007, 00:27

Had er al eens een draadje over geopend. Nu gaat het er echt aankomen. Gelukkig heb ik nog een van de oude stempel.

Knot

Bericht door Knot » 04 jul 2007, 00:45

Rico, de M3CS niet verkopen nu alles nog uit te schakelen is ;)

Plaats reactie