Effe een flinke topic kick.
Inmiddels rijd ik nog steeds in de Audi rond, die ons altijd overal veilig heen heeft gebracht. Ondanks geen BMW, ben ik wel tevreden over de aankoop geweest, want ik kan niet ontkennen dat ik het model nog steeds dikke prima vind. Een tijdje geleden heb ik 18" DTM velgen van Peric overgenomen en inmiddels zijn deze met spacers en nieuwe zomersloffen gemonteerd. Er staat nu 185k op de klok, en ondanks wat mankementjes zijn hoge kosten me nog redelijk bespaard gebleven. Buiten de jaarlijkse kleine beurt, heb ik eigenlijk alleen dit jaar wat meer ondehoud moeten doen.

(O wacht, ik bedenk net dat de remleidingen rondom vorig jaar ook gedaan zijn)
Voor de APK van afgelopen maand heb ik achter even de blokken en schijven vervangen (ATE), en geheel volgens de wet van murphy kreeg ik een motormanagement melding en een ABS melding enkele weken voor de afspraak. De MM melding was volgens VCDS te wijten aan een probleem met de secundaire luchtinlaat en de ABS melding was een kapotte drukmodule op de ABS unit, die gelukkig op mijn bouwjaar nog van buitenaf vervangen kunnen worden. Vanaf 2005 zit deze module IN de ABS unit, en dat kost heel wat meer knaken. ABS sensor dus gekocht en meteen vervangen bij de APK, evenals een kapotte peilstokhouder (Audi kwaaltje).
Een paar weken geleden heb ik het raammechanisme van de passagiersdeur vervangen. De staalkabel was compleet gaar en draaide zichzelf vast bij op- en neer rollen van de raam. De raam kon dus bijna niet meer dicht als je 'm eenmaal open deed.
Deze zomer gaan we voor de tweede keer met de Audi een road trip maken naar de Adriatische kust, dus de laatste weken heb ik weer even de puntjes op de i gezet. Vandaag heb ik het secundaire luchtsysteem aangepakt. Ik heb de fouten nog gewist en zodoende kwam ik nog net de APK door, maar die melding komt gewoon terug na 5 keer starten of zo. Uiteindelijk via VCDS wat output tests gedaan en geconcludeerd dat de secundair luchtmotor naar z'n grootje was. Deze blaast tijdens koude start extra lucht in de uitlaat om zo de kats sneller op te warmen. Wat er dus gebeurt, is dat de combi klep, die via vacuum de doorgang afsluit tussen in- en uitlaat, vast gaat zitten door roet van de uitlaatgassen. Uiteindelijk blijft deze dus open staan, waardoor condens van de uitlaatgassen in de motor loopt. Het beste is om naast de motor ook meteen die combi klep te vervangen, die boven achterop het blok zit. Daar kun je redelijk bij, na het weghalen van enkele leidingen. Afijn, lang verhaal kort, het is weer gefixt.
Naast dit euvel vond ik het ook wel een goed idee om de bandenspanning van het thuiskomertje te controleren. Die was dus veel te laag. Tevens kwam ik erachter dat de wielboutsleutel miste uit de gereedschapsset.

Sta je dan langs de snelweg met de kapotte band, een lege thuiskomer en geen sleutel 17...

Via de sloperij een originele VAG sleutel gehaald, dus dat is nu ook weer compleet.
Dat was het wel even voorlopig. Auto verbruikt 0,0 olie en rijdt verder hartstikke prima. Ik ben m'n ogen wel aan het open houden voor iets anders (lees: leukers). Wordt 100% zeker weer een BMW en mijn huidige gedachten gaan uit naar een E87 of E90 3.0L blok. Het zal wel volgens jaar worden dat er echt iets komt, maar ik ben me nu alvast aan het orienteren wat zoals de opties zijn, alsmede vaststellen wat ik echt belangrijk vind qua opties in onze volgende familiekar. Zal geen touring worden verwacht ik zo. Al is die ruimte nu wel erg lekker.