A roadtrip to Geneva

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Joy

A roadtrip to Geneva

Bericht door Joy » 03 jul 2007, 20:05

Een week of wat geleden ontstond het idee om een trip te maken richting het zuiden van Frankrijk, te weten het plaatsje Vernantois. Op Tomtom.com stonden routes in de omgeving die beschreven stonden als "voor de ervaren rijder", "...met diepe afgronden aan weerszijden", "stijle beklimmingen" etc. etc. kortom interessant :D

In 1e instantie zou er zaterdagmorgen worden vertrokken, maar ivm de 1e vakantiedag van de basisscholen toch maar besloten midden in de nacht weg te rijden. Om 1 uur stond Allen voor met de E39 en konden we vertrekken. Er stond 735 km klaar om weg te klokken.

Afbeelding

De reis bestond vooral uit plaspauzes. Gek genoeg was het elke 100 km een run naar de toiletten. Zeker de zenuwen :lol: Voornamelijk rustig gereden. In Frankrijk stonden geregeld flitsers, die wel netjes vantevoren werden aangegeven dmv borden.

Afbeelding

Ivm wegwerkzaamheden hebben we een stukje voor Dijon de snelweg verlaten. Na het tolpoortje even een broodje gegeten.

Afbeelding
Afbeelding

Hierna volgde een B-weg. Dat weg van de snelweg was zeker geen slecht idee, schitterende vergezichten over akkers en oude slapende dorpjes met een zon die net boven de horizon kwam.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vanaf hier was het een ruime 150 km rijden tot het Hôtel du Beryl Lons-le-Saunier. Een keurig niet te groot hotel, alles fris en zgan. Om 9 uur naar de hotelkamer en om half 12 afgesproken om richting Geneve te rijden. Dus even een heet bad genomen en 1,5 uur geslapen. Om 12 uur zaten we weer in de auto om de 115 km te tackelen richting Geneve. Wat we toen nog niet wisten was dat dit een van de leukste ritten ooit zou gaan worden. De weg begon na Vernantois meteen met een helling van 13% :shock: om daarna in een orgie van bochten te veranderen. Afdalingen/ beklimmingen/ kombochten/ offcamber/ knijpers/ hairpins het was er allemaal. De enige onderbreking was het andere verkeer. Dus zo af en toe even gestopt op een parking met als gezelschap wat Milka koeien met belletjes om. Ergens een 35 km voor Geneve kwamen we een Golf III VR6 tegen die voor ons in een groepje zat. Het voorste deel van de groep sloeg af en de Golf begon vlot bochten te pakken. Duidelijk een local. Dus 2 BMW's in de achtervolging. Hard afremmen, revmatchen, ideale lijn aansnijden, airboxgalm tegen rotswand, VR6 voor me schuift met de kont, schitterende VR6 dtmpijp snerp, vol uitaccelereren, toerenbegrenzer, overschakelen AAH dit was echt driving-fun 1e klas. Adrenaline-rush met een 318is. :mrgreen:

Hierna Geneve binnen gereden en dus ook Zwitserland. Geweldige stad. Op het moment dat je de brug over het meer passeert heb je zo een geweldige view. Aan de overkant gekomen de auto geparkeerd en bij het water al dat moois van afstand bekeken.

Afbeelding

Allen had hier nog een mooie foto van de E39 gemaakt.

Afbeelding

Vervolgens de auto's in een parkeergarage gezet en de binnenstad ingelopen. Bij een pizzaria voor 50 eur 2 salades en 2 cola naar binnen gewerkt. Pas een uur of 2 later kwamen we tot de ontdekking dat er toch echt overal CHF stond op prijskaartjes :lol: die ober had dus een goede dag. Tijdens het lopen door de stad ontzettend veel fraaie oude gebouwen, tuinen, standbeelden en verborgen hoekjes. Veel juweliers, Ferrari's/ Mercedes CLK DTM/ Lambo etc etc. Duidelijk een stad voor de welgestelden. In het Parc des Bastions de 100m lange Reformation wall bekeken. Indrukwekkend groot.

Afbeelding

Om een uur of 8 in de avond terug richting Frankrijk. Dezelfde weg maar nu zo goed als verlaten. Een schitterend uitzicht over de stad met in de verte het begin van de besneeuwde Alpen, kippenvel zo mooi. De rit naar het hotel was buitengewoon. Om Allen te quoten, "Ik heb nog nooit zo een gave rit gehad..." Hier komen we absoluut terug.

De volgende dag vroeg op pad richting Fontainebleau. De zus van Allen had haar studie beeindigd en ging mee terug naar Nederland. Veel regen onderweg. Op de Francilliene uiteraard heerlijk in de file gestaan. Ergens bij Zelzate (Belgie) gingen onze wegen uiteen en ik was iets over 10 uur 's-avonds thuis. Helemaal gaar, 2000 km in 45 uur achter de rug maar een geweldige herinnering rijker.
Laatst gewijzigd door Joy op 23 dec 2008, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom

Bericht door Tom » 03 jul 2007, 20:10

Gaaf zoiets! leuk verslag.

Niet jammer dat je maar zo kort bent geweest?

Joy

Bericht door Joy » 03 jul 2007, 20:18

Ja zeker jammer. Maar ivm werk kan ik niet langer weg en voor Allen is dat idem. Dus de weekenden is de enige kans om erop uit te trekken. En even naar Geneve, why not ? :D Maar ik wil zeker eens wat langer de tijd hebben om Geneve te bekijken en daarna de Alpen in.

Elmar

Bericht door Elmar » 03 jul 2007, 21:50

Mooi ritje. Noord-oost Frankrijk binnendoor is zo lekker rijden.

frankv

Bericht door frankv » 03 jul 2007, 22:12

prachtige velgen op de 5-serie!

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 03 jul 2007, 22:59

Leuk verslag! gaaf ook om zoiets voor een weekend te doen.. hulde!
Misschien een ideetje om zoiets met een klein groepje van DF te doen in het najaar.. of naar de eifel mooie wegen daar.

Tommy

Bericht door Tommy » 04 jul 2007, 00:48

ja leuke roadtrip... grom...
en ik ondertussen 's nachts werken, van familie moet je het hebben.

allen

Bericht door allen » 04 jul 2007, 01:03

Zo, heb het echt naar m'n zin gehad! En dan vond ik de Eifel al super :shock:
Ik wist gewoon niet wat ik mee maakte daar. Goeiendag wat een wegen. Het is gewoon zo'n gave mix van alles aan bochten, heuvels en dalen. Geen moment voorspelbaar hoe de volgende bocht zou zijn. Ook het wegdek was niet overal van dezelfde kwaliteit.

Geneve was echt humor. Zelfs het feit dat we teveel voor de salades hebben betaald. Steeds zagen we verderop wat moois en ineens waren we dus ehm... verdwaald! :D

Op de terugweg van Geneve naar het hotel even de auto ergens aan de kant geparkeerd, over de vangrail geklommen en bij het ravijn gestaan. Wat een uitzicht. Ik vond Oostenrijk al steeds mooi tijdens skiweer maar in de zomer is het in deze omgeving dus ongekend mooi.

Terug in het hotel hebben we nog een maf gesprek gehad met een hotelmedewerker. Een Algarijn die slecht engels sprak en 2 gasten die amper frans spraken staat natuurlijk garant voor leuke taferelen. Meneer bood de hele avond biertjes aan die achteraf 5 euri per fles kosten. ;)

De vakantie was zoals gezegd erg kort, en een klein smetje was dat de m'n speelgebakje nogsteeds niet klaar is. Maar goed, vandaag heeft Bas Roos een stukje motor voor m'n neus in elkaar gezet (leuk en leerzaam om te zien). Zodra ik weet dat alles perfect is afgesteld en getest gaan we zeker terug naar Frankrijk.

@frankv: je wil het velgbed niet van dichtbij zien haha. Standaard bmw kwaliteit. Maar goed, de banden moeten vervangen worden en dan worden de velgen gelijk even uit elkaar gehaald om het velgbed weer op te knappen.

@elmar: hadden het er toevallig nog over dat jij waarschijnlijk een wereldtijd zou beleven op zulke wegen met je brommer. :wink:

---
edit: tom, niet zeuren, het is maar vakantie hoor! :twisted:

Macboy

Bericht door Macboy » 05 jul 2007, 15:50

Leuk verslag man !!!!!!

k33z

Bericht door k33z » 05 jul 2007, 15:53

Inderdaad, wanneer een DF roadtrip?

Plaats reactie