Zo, eindelijk weer tijd voor een kleine update. Het werk heeft even stil gelegen ivm vakantie en o.a. een weekje rally in Schotland (en bijbehorende voorbereidingen) maar inmiddels zijn we voorzichtig aan weer begonnen. Nog niet bijster veel gebeurd sinds laatste keer maar toch wel leuke progressie met de motor dus toch maar even een kleine update.
In de tussentijd is de auto inmiddels verhuist naar een andere stalling waar hij binnen kan staan, holt aardig achteruit in die paar maandjes buiten. Om te verplaatsen moest wel het onderstel eronder dus die er even snel onder geschroeft, blijft leuk met al die frisse parts
Staat er nog een beetje zielig bij zo maar in ieder geval binnen
In de categorie beter laat dan nooit is ook de crankshaft tool binnen, kunnen we hem in ieder geval weer makkelijk vast zetten
Verder gegaan met de koppen uit elkaar halen. Koppen worden gevlakt en gewassen. Voor het wassen haal ik wel de hydraulische klepstoters eruit, de rest laat ik zitten zodat dat ook lekker schoon word. Daarna kleppen polijsten en opnieuw inslijpen en meteen nieuwe klepseals:
Oliepomp moer zat er overigens nog netjes stevig op, zoals gezegd willen die inderdaad nog wel eens loslopen:
Koppen waren er inmiddels af dus nu het onderblok aan de beurt:
Mooi om te zien hoe de hoofdlagerkappen met 4 bouten vast zitten aan het onderblok:
Eerste drijfstang en zuiger eruit, geen lullig drijfstangen ook:
Interessant om te zien hoe de drijfstangen "fractured" zijn voor een stevigere verbinding. Lijkt erop dat de drijfstangen ook een shot peening behandelingen hebben gehad. Vraag me af of ze gesmeed zijn.
Drijfstanglagers waren wel behoorlijk ver heen;
Alle drijfstangen en zuigers meteen maar even in het toverbad gestopt, die bruine meuk is natuurlijk niet om aan te zien:
Onderblok bijna leeg:
Mooie gesmeden krukas, weegt ook slechts een kleine 20 kilo, echt niet gek. Krukas van een M30 weegt maarliefst 10kg meer dan deze.
Onderblok helemaal kaal, blijft echt niks van over:
Blokje weegt nog geen 30 kilo, echt bizar. Had de takel al klaar staan (M30 gewend die kaal 65kg weegt) maar kon hem zonder moeite uit de bok beuren, dus op naar de motorbouwer;
Past prima, zo'n V8 in een E36 Cabrio
Blok blijft redelijk standaard, motorbouwer (Eras Utrecht, fijne zaak) heeft de koppen gevlakt, krukas gepolijst en verder eigenlijk vooral spullen gewassen. Onderblok blijft helemaal standaard, koppakking wordt iets dikker icm ARP Headstuds. Compressie blijft dus redelijk hoog, dat kan nog wel een beetje spannend worden maar aan de andere kant verwachten we ook niet extreem veel boost nodig te hebben. Door de hoge compressie blijft het blok een stuk levendiger en scheelt enorm in het verbruik. Kijken hoever we kunnen komen met deze compressie.
Koppen weer terug van de motorbouwer;
Echt heerlijk die frisse delen:
In de tussentijd zelf de lagerkappen e.d. schoongemaakt:
Motorblok en krukas ook weer terug:
Begonnen om alle kleppen eruit te halen zodat deze gepolijst en ingeslepen kunnen worden en de klepseals vervangen kunnen worden:
Wel monnikenwerkje met 32 stuks, komt geen eind aan. Gelukkig de moeite waard
Daarna inslijpen met zuignap en slijppasta:
Hier is goed te zien dat het slijpen echt zin heeft. Niet alleen voor een "goede" afdichting maar ook voor warmte overdracht van de klep naar de kop..
Kan geen klep meer zien
Tot zover de update voor nu, grootste deel van de engine parts zijn besteld dus hopelijk snel opbouwen!
Keep you posted!