BMW e36 328i coupe

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Jacco

BMW e36 328i coupe

Bericht door Jacco » 26 jul 2017, 22:49

Naar aanleiding van het voorstelrondje, hierbij het topic waarin ik de vorderingen met de auto zal bijhouden!

Even kort op een rij:

BMW e36 328i
Bouwjaar 1995
Handgeschakeld
Moreagrun metallic

De motor heeft een revisie gehad waarbij er het volgende op en aan is gekomen:

- Spaghettispruitstuk (katalysator en middendemper zitten er nog gewoon onder)
- M50B25 inlaatspruitstuk
- Nieuwe brandstofpomp
- MSD bougies
- K&N luchtfiler
- APR head studs
- Gelijk vanos revisie uitgevoerd
- Koppakking vervangen
- Pakkingen cilinderkop vervangen
- Nieuwe klepseals
- Nieuwe klepveren
- Klepzittingen ingeschuurd
- Nieuwe waterpomp
- Oliehuis
- Thermostaathuis
- Carterpan pakking
- Drijfstanglagers vervangen

Daarna nieuwe 10w60 castrol motorolie erin.

Aan de remmen en het onderstel is tot nu toe het volgende gedaan:
- Novus schroefset
- Camberplates voorzijde
- Camberarmen achterzijde
- Brembo MAX schijven + blokken voor
- Brembo MAX blokken achter
- Strongflex draagarmrubbers
- Nieuwe stabilisatorstangen (koppelstukken) achter

Zo was de auto toen ik hem kocht:

AfbeeldingIMG_8301 by Jacco Uylenberg, on Flickr

Nog voordat ik thuis was zat ik al vast op de eerste flinke drempel :stom:

Daarna gelijk de auto omhoog geschroefd zodat het allemaal redelijk gangbaar was.
De velgen heb ik toen ook vervangen voor een setje BBS RC304 die ik voor een mooie prijs kon overnemen.

Daarna de auto uitgelijnd waarbij het camber ook gelijk normaal gezet is. Voorkant is nu 2,5 graad en achter 2 graden.

AfbeeldingIMG_8073 by Jacco Uylenberg, on Flickr

AfbeeldingIMG_8298 by Jacco Uylenberg, on Flickr

In het kader van 'lekker rommelen' daarna nog een zonneband aangebracht en de velgen matzwart geplastdipt.
Zo staat ie er nu bij.

AfbeeldingIMG_8300 by Jacco Uylenberg, on Flickr

De kentekenplaat zit er inmiddels weer op aan de voorkant!

Toekomstige plannen zijn er natuurlijk altijd:

- Nieuwe degelijke schroefset
- GT corners
- GT/LTW achterspoiler
- Setje mooie kuipstoelen
- Sperdiff
- Gele koplampen

Dit lijstje is echter redelijk variabel, aangezien ik soms nogal impulsief kan zijn :D

Dit was het voor nu even!
Laatst gewijzigd door Jacco op 26 jul 2017, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter82
Auto: BMW 325dA HE E90 2009

Re: BMW e36 328i coupe

Bericht door Wouter82 » 26 jul 2017, 22:52

Ben geen fan van de aanpassingen maar de kleur is erg fraai.

Auke M535i

Bericht door Auke M535i » 26 jul 2017, 23:05

Idd, beetje hoog sjonny gehalte wat met een E36 al snel van toepassing is.. Gewoon netjes houden, velgen ontdoen van plasidip, hoger op de poten, normale spiegels en dan is 't een mooi ding!

Zed240

Bericht door Zed240 » 26 jul 2017, 23:11

Afgezien van de nieren en angel eyes vind ik het een erg begeerlijke auto! Sjonnie vind ik niet. Plannen klinken ook goed. :thumbup:

Mocht je nog een keer geld overhebben; M3 uitlaatspruitstukken. Man wat gaat zo'n ding daar lekker van klinken!

Jacco

Bericht door Jacco » 26 jul 2017, 23:41

bedankt voor jullie eerlijke reacties!

Over het te hoge sjonnie gehalte tsja; die mening deel ik ook haha. Zo staan punten zoals een degelijke schroefset en andere koplampen ook op de lijst om vervangen te worden. Carrosserie is echter keihard en de motor loopt werkelijk fluisterstil. Dit was ook de reden waarom ik hem heb gekocht; de vorige eigenaar was een 100% bmw liefhebber wat je ook terugziet in de algehele staat van de auto, alleen wel qua uiterlijk met een andere smaak.

Dat vind ik echter ook het leuke eraan, nu kan ik het allemaal zelf naar eigen smaak maken

@zed240 bedankt voor de tip! Ik zal me er eens in verdiepen

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 27 jul 2017, 00:25

Leuk ding, erg fraaie kleur. Koesteren en netjes houden!

///Joost

Bericht door ///Joost » 27 jul 2017, 09:55

Schitterende kleur hoor! Maar ik ben het met de anderen eens qua aanpassingen. Ik zou de velgen ontdoen van de plastidip. Het zilver staat erg strak bij de koetskleur, en zo komt de vorm van de BBS'en ook beter uit. De nieren zou ik ook vervangen naar origineel, alsmede de koplampen.
Bouw het ding gewoon terug naar origineel op normale rijhoogte en je hebt er een keurige auto aan. Het M-pakket maakt 'm al sportief genoeg.

witje

Bericht door witje » 27 jul 2017, 10:10

E36 is altijd goed, over smaak valt niet te twisten

Riceaux

Bericht door Riceaux » 27 jul 2017, 11:45

Aanpassingen die je zelf hebt gedaan zijn prima! Vooral zo door gaan! Blijven prachtige auto's :df:

Hitz
Auto: KIA

Bericht door Hitz » 27 jul 2017, 14:32

Ik vind een E36 in track-style wel fraai hoor. Met kuipjes, BBS'jes en een GT vleugeltje. Koplampen met AE mogen er wel uit, verder zie ik een fraaie auto!

lj328

Bericht door lj328 » 27 jul 2017, 19:45

Mooie coupe heb je gevonden, zou persoonlijk liever de koplampen origeel houden en oranje knippers plaatsen. Heb je een mooi contrast met de kleur van de auto.

Veel plezier ermee, maar dat gaat vast lukken.

Jacco

Bericht door Jacco » 31 okt 2017, 17:13

Ik heb dit topic helaas een beetje laten verstoffen, excuus!

De auto is op dit moment geschorst er komt volgend jaar maart of april weer op de weg. Ondertussen staat hij veilig en warm in een garagebox.

Sinds het laatste bericht heb ik eigenlijk nietzoveel veranderd; alleen de koplampen vervangen en gt corners geplaatst en de voorkant wat verder omhoog geschroefd.

Zo staat ie er nu bij:
Afbeelding

Laatste tijd heb ik echter wel een merkwaardig verschijnsel wat ik zal proberen zo goed mogelijk op uit te leggen. Sinds kort lekt hij onder de carterpan olie. Nou ben ik er alleen niet helemaal uit waar dit vandaan komt.

Er zit een oil catchtank in die ik vandaag geleegd heb, zat ongeveer voor de helft vol. Hierin zat best wel wat bruine/beige smurrie. Aangezien de motor werkelijk als een zonnetje loopt en er geen rook uitkomt, zal dit wel een mix van condens en olie zijn. Wat ik gekker vond is dat er ook olie in het luchtfilterhuis zat. Normaalgesproken hoort dit nietzover te komen toch?

Wanneer ik de motor stationair laat draaien en ik haal de oliedop of de peilstok eruit, blijft hij netjes stationair draaien, terwijl hij naar mijn idee in toeren zal moeten zakken/rot lopen.

Het kan zijn dat het oliepeil misschien eventjes iets boven het maximale heeft gestaan (2-3mm op de peilstok) maar dit kan geen kwaad toch? Juist omdat hij vanaf toen ergens z'n olie er begon uit te gooien, heb ik mijn twijfels. Ik kan ook zo 1,2,3 niet helemaal ontdekken waar hij nou precies lekt, het zit vanaf de voorkant gezien aan de rechterkant, bijv de draagarm is nat van de olie.

- Heeft er iemand ervaring met een oil-catch tank op een e36 328?
- Heeft een e36 een speciale plek waar misschien overtollige olie of bij een te hoge oliedruk eruit komt, of zijn dit gewoon op de plekken waar de afdichtingen het snelst opgeven?
- Wat kan het probleem zijn dat hij niet in toeren daalt terwijl de oliedop eraf is?

Wie helpt mij van mijn slapeloze nachten af? :D

Sander-E46

Bericht door Sander-E46 » 31 okt 2017, 19:31

Bruine/beige smurrie klinkt als sludge, sludge is vaak een teken van KVS in de olie. Dat is vaak een teken van een lekker koppakking, maar misschien is het niet zo erg.

Nickvl
Auto: E81 130I

Bericht door Nickvl » 31 okt 2017, 20:42

Gaaf exemplaar hoor jacco! Gewoon bilstein b12 oid eronder staat hier een 2de hands setje te koop zag ik :wink:

Mrton

Bericht door Mrton » 31 okt 2017, 20:45

Uiterlijk is wel stoer!!

///Joost

Bericht door ///Joost » 31 okt 2017, 20:55

Verlies je meetbaar KVS? Zo niet, dan zal het wel condens zijn. Dit is niet ongebruikelijk en ook niet schadelijk.
Vwb de olie zou ik alles eens goed schoonspuiten met remmenreiniger en dan nog eens kijken of je iets ziet zweten. Bij olie wordt het al snel erg vies allemaal waardoor je niets kan zien. Die 2-3mm boven max mag geen problemen geven.

Jacco

Bericht door Jacco » 31 okt 2017, 21:47

Bedankt voor de reacties!

@Nick: Je velgen bevallen nog uitstekend :D Bedankt voor de tip, andere schroefset staat zeker op de planning, alleen nog niet echt actief naar opzoek haha.

Motor verbruikt geen koelvloeistof en blijft netjes op peil zonder bij te vullen, dus ik denk niet dat t daarvan komt. Laatste tijd wel uit noodzaak wat kortere stukjes met de auto gereden, wat natuurlijk ook niet echt helpt....gelukkig nu is dat nu voorbij en zal t niet meer doen :)

Wat ik wel raar vind is dat als je de oliedop opent hij gewoon normaal blijft lopen en geen valse lucht aanzuigt. Hoort dit omdat ik geen carterventilatie meer heb of zou hij dit nog steeds moeten doen? Ik kan daar niet echt goede informatie over vinden helaas...

Wat ook nog op de planning staat komende winter is een GT spoiler. Ik heb al eea een advertenties gevonden van replica's, maar bij heel veel zakt het middengedeelte door... Iemand een adres waar je een kwalitatief goede kan kopen?

Bedankt voor t meedenken!

///Joost

Bericht door ///Joost » 01 nov 2017, 10:19

Jacco schreef: 31 okt 2017, 21:47 Wat ook nog op de planning staat komende winter is een GT spoiler. Ik heb al eea een advertenties gevonden van replica's, maar bij heel veel zakt het middengedeelte door... Iemand een adres waar je een kwalitatief goede kan kopen?

Niet doen! :(

Sterker nog, ik zou deze spoiler er ook af halen, al is het nu wel netjes. De E36 is echt het mooist 'kaal' met z'n strakke belijning. Een lipje op het kofferdeksel kan eventueel wel nog, maar een GT spoiler zou ik echt niet doen.

witje

Bericht door witje » 01 nov 2017, 12:21

///Joost schreef: 01 nov 2017, 10:19
Jacco schreef: 31 okt 2017, 21:47 Wat ook nog op de planning staat komende winter is een GT spoiler. Ik heb al eea een advertenties gevonden van replica's, maar bij heel veel zakt het middengedeelte door... Iemand een adres waar je een kwalitatief goede kan kopen?

Niet doen! :(

Sterker nog, ik zou deze spoiler er ook af halen, al is het nu wel netjes. De E36 is echt het mooist 'kaal' met z'n strakke belijning. Een lipje op het kofferdeksel kan eventueel wel nog, maar een GT spoiler zou ik echt niet doen.
Hoe groter hoe beter, mits het functioneel is (downforce). Op een straatauto is een lage M3 spoiler prima voor de looks.

Overigens hebben de meeste replica's 1 gleuf aan de zijkant zoals het origineel. Ik heb een polyester versie zonder gleuf en die is nog steeds kaarsrecht.

Dat de GT spoiler echt werkt is te voelen boven de 150km/u.

Dennisvdmeijs
Auto: BMW e36 320i

Bericht door Dennisvdmeijs » 02 nov 2017, 09:59

GT spoiler zou ik doen, past goed bij de uiterlijk van dit gave exemplaar :hot:

Ga je hem in de carrosserie kleur nemen / laten spuiten?

Marc Sierra

Bericht door Marc Sierra » 02 nov 2017, 10:59

Jacco schreef: 31 okt 2017, 21:47Wat ik wel raar vind is dat als je de oliedop opent hij gewoon normaal blijft lopen en geen valse lucht aanzuigt. Hoort dit omdat ik geen carterventilatie meer heb of zou hij dit nog steeds moeten doen? Ik kan daar niet echt goede informatie over vinden helaas...
Ik ken de BMW motor verder niet, maar ik zou sowieso niet verwachten dat een motor merkbaar anders gaat lopen als je de oliedop eraf haalt. En als het carter en kleppendeksel niet meer verbonden is aan het inlaatspruitstuk en luchtfilterbak zal er zeker niets veranderen aan hoe de motor loopt, aangezien er niet meer/minder lucht de motor in zal gaan door de verwijderde dop.

duifjes.com.
Auto: Ja heb ik

Bericht door duifjes.com. » 02 nov 2017, 13:13

Een Jacco en zag ergens een M3 Duif.....t mot niet gekker worden hier op DF!

juliusvbebber
Auto: BMW e36 M50B28

Bericht door juliusvbebber » 02 nov 2017, 14:32

Ik zou zeker een gt wing erop doen inclusief raisers. Het is fout, maar ik vind het persoonlijk wel dik staan. Als je de auto echt gebruikt voor je werk etcetera zou ik het wel even overwegen, maar je gebruikt hem als hobby auto dus dan is het prima!

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 02 nov 2017, 14:43

Zou (eerst) gaan voor een M achterbumper om het M-pakket te complementeren.

Jacco

Bericht door Jacco » 04 mei 2018, 20:30

Bedankt voor de tips en info!

Het is alweer een tijdje geleden. Auto is inmiddels alweer uit de schorsing en klaar voor de zomer.
Tijdens de apk kwamen er wel wat zaken aan het licht, wat heeft geresulteerd in een ander setje koplampen en een ander middenstuk voor de uitlaat.

Verder ook nog aan het hobby'en geweest;

- qsp stuurtje gemonteerd
- GT spoiler gekocht (volgensmij dezelfde als witje, is een hoog model maar bestaat uit 2 delen. Ligt inmiddels weer bij de spuiter vanwege kleurverschil, foto volgt nog)
- Nieuwe koppelstangen gemonteerd bij de stabi (wat een verschil maakt dat!)
- Olie probleem lijkt opgelost te zijn, een o-ring rond de peilstok bleek de boosdoener te zijn. Ring vervangen en voorlopig blijft alles droog

Ben nu verder aan het kijken naar een setje kuipstoelen en een schroefrolkooi. Het liefst wil ik een kooi waarbij ik mijn interieurdelen kan behouden (uitgezonderd de achterbank). Ik kom eigenlijk niet veel verder dan een Wiechers kooi. Iemand anders nog ideeën of tips?

Even een plaatje bij het praatje hoe ie er nu bijstaat

AfbeeldingIMG_4448 by Jacco Uylenberg, on Flickr

Dat was het weer!

Plaats reactie