Nederland gaat naar de haaien
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Re: Nederland gaat naar de haaien
Tja dat snap ik allemaal wel(Arthur), maar dat 'hoort erbij'. Niks/geen enkele baan is perfect.
Maar om dan te gaan zanikken over loonsverhoging als een soort smartengeld?:)
Maar om dan te gaan zanikken over loonsverhoging als een soort smartengeld?:)
-
Leraren die toetsen nakijken in eigen tijd.. dat hoor je vaak 
Waarom kijken leraren anno 2017 nog toetsen na? Dat soort dingen valt prima te automatiseren (althans, driekwart van de toetsen lijkt mij.. vrije tekst en opstellen is een uitzondering erop). Zelfs zonder investering zou een leek zoiets als voor elkaar kunnen krijgen met Google Forms of Excel.
Kortom: dom werk en typerend voor onderwijs dat mensen wil klaarstomen voor het bedrijfsleven. Of denken ze dat men in het bedrijfsleven nog alles met de hand wordt gecontroleerd?

Waarom kijken leraren anno 2017 nog toetsen na? Dat soort dingen valt prima te automatiseren (althans, driekwart van de toetsen lijkt mij.. vrije tekst en opstellen is een uitzondering erop). Zelfs zonder investering zou een leek zoiets als voor elkaar kunnen krijgen met Google Forms of Excel.
Kortom: dom werk en typerend voor onderwijs dat mensen wil klaarstomen voor het bedrijfsleven. Of denken ze dat men in het bedrijfsleven nog alles met de hand wordt gecontroleerd?
- Arthur
- Auto: Nr.51
Daar heb je een interessant punt maar is een andere discussie, Tom
De realiteit is dat het zo gaat...
@Robin: ik weet niet of dat erbij hoort. Ze hebben op die scholen een rekenmethode hoeveel uur er bij hoeveel fte hoort. En dat zijn niet lesuren maar normale uren en ook de uren die verwacht worden buiten lesgeven om. Als ik zie hoeveel extra mijn vrouw maakt... Maar ze vindt het vooralsnog "leuk" en loopt helemaal niet te zanikken over loonsverhoging en smartengeld.
Ik wel

@Robin: ik weet niet of dat erbij hoort. Ze hebben op die scholen een rekenmethode hoeveel uur er bij hoeveel fte hoort. En dat zijn niet lesuren maar normale uren en ook de uren die verwacht worden buiten lesgeven om. Als ik zie hoeveel extra mijn vrouw maakt... Maar ze vindt het vooralsnog "leuk" en loopt helemaal niet te zanikken over loonsverhoging en smartengeld.
Ik wel

-
Dan moet die rekenmethode herzien worden:)
- Arthur
-
Dat snap ik Arthur, maar het is wel typerend voor het onderwijs (los van het feit dat die mensen allemaal goede bedoelingen hebben en ik het waardeer dat ze voor de klas willen staan!). De realiteit is dat je er in het bedrijfsleven snel uit ligt als je dit soort dommig werk (want dat is het) met de hand blijft doen terwijl je concurrent wel bij de tijd blijft en er iets slims voor heeft. Dit soort dingen zie je opvallend vaak in het onderwijs en daar irriteer ik mij aan. Er moet daar toch wel één persoon per onderwijsinstelling rondlopen die wat affiniteit met computers heeft (hoort iedereen dat inmiddels niet te hebben?) die zoiets laagdrempelig kan opzetten en/of andere leraren instrueren? Een beetje Excel of online iets vinden is geen hogere wiskunde... hier hoeven geen IT-systemen van tonnen voor aangeschaft te worden.Arthur schreef: 24 jul 2017, 15:49 Daar heb je een interessant punt maar is een andere discussie, TomDe realiteit is dat het zo gaat...
Maar ik ben sowieso eigenwijs.
Zat destijds op een opleiding waar je uitgeloot werd. Iets van 1500 aanmeldingen en plek voor 300. Ik had geluk want werd toegelaten, maar altijd veel 'poehaa' (qua aanzien) als je daar zat. Eenmaal daar viel het mij tegen.. en ik had al snel ruzie met een aantal leraren die geen tegenspraak/kritiek dulden.
Mooiste was nog het vak fotografie. Met die kerel botste het helemaal, hij kon namelijk niet met pc's overweg.
- We moesten kijken wat het effect is van kleurenfilters. Dus een foto maken en die in een donkere kamer afdrukken (incl. proefdruk zodat je zeker wist dat je normale afdruk goed is). Ben je gvd een uur in zo'n donkere kamer met die badjes bezig, terwijl ik hetzelfde effect met één enkele muisklik op het scherm zie! Ben in discussie gegaan met die kerel tot ie kwaad werd omdat ie geen argumenten meer had.
- Alle opdrachten/werkstukken (foto's met teksten etc. erbij, het moest er dus mooi uit zien) moest je zelf op papier maken. Mocht niet op de pc en dan uitprinten (zelfs niet als je daar later echte foto's opplakte en de rest geprint). Een reden was er niet, moest gewoon met de hand gemaakt zijn van 'm. Dat soort dingen negeer ik.. ga niet knutselen/knippen/plakken/inkleuren/whatever als het ook mooier op de pc kan. Daar kreeg ik een 1 voor. Prima. Volgende werkstuk hetzelfde verhaal, weer een 1. Had ik schijt aan, werd mij alleen maar duidelijker om te kappen met die opleiding.
Oh wat had ie een hekel aan mij

Na een half jaar mee gestopt en was een prima beslissing, ondanks dat iedereen mij voor gek verklaarde.
Paar jaar later liep ik daar binnen op een open dag... zat diezelfde kerel daar achter een pc te vertellen aan ouders en evt. toekomstige leerlingen hoe modern die opleiding was, want alles met de computer. Had 'm toen zo ontzettend hard voor lul kunnen zetten (had ie eigenlijk wel verdiend na die 1-en), heb ik toen niet gedaan.
- JP
In het beroepsonderwijs moet je 1600uur les volgen, wat dus simpel gezegd neerkomt op 40 weken van 40u. Ik vraag me af hoeveel uur een leraar daarnaast aan de slag is. Begrijp me niet verkeerd, maar in andere beroepen heb je maar recht op 200u vakantie per jaar. Het LIJKT of ze er meer hebben.
-
Ha mooi verhaal weer Tom:)
Nouja 'ze' hebben nu mooi 6-7 weken om over hun werkdruk enzo na te denken nietwaar?
Nouja 'ze' hebben nu mooi 6-7 weken om over hun werkdruk enzo na te denken nietwaar?
- Arthur
@Tom: Ik geloof je wel 
En ben het ook met je eens. Wss moeten eerst al die "oude lullen" met pensioen wil er op scholen eens iets automatiseren.
Overigens gaat bij ons ook zo'n beetje alles automatisch maar je wilt niet weten hoeveel uren we slijten aan helpdesks... Nu is het ook zo dat bedrijven een op maat gesneden IT gebeuren willen hebben maar alleen voor "normale" support willen betalen. Ook weer een andere discussie
Maar goed, mee eens dat men op scholen behoorlijk achterlopen op de realiteit.
Ook een leuk voorbeeldje, heeft er niet heel veel mee te maken, maar toch
Mn dochter heeft voor/van school een chromebook gekregen. Daar staan ook alle boeken op zodat je niet alles mee hoeft te zeulen. Als het chromebook leeg is tijdens de les krijgen ze een strafpunt (ofzo), moet dus opgeladen zijn als ze naar school gaat. Maar ze kijgen ook een strafpunt als ze de boeken niet bij zich hebben... Dus (?!?). Het argument dat alles op dat chromebook staat telt niet. Gewoon een log gebeuren dat niet erg flexibel is richting toekomst.
Nu ik het van dichtbij meemaak is zo dat ik absoluut niet zou willen ruilen met een leraar. Ook niet vanwege die 6-7 weken vakantie nu.

En ben het ook met je eens. Wss moeten eerst al die "oude lullen" met pensioen wil er op scholen eens iets automatiseren.
Overigens gaat bij ons ook zo'n beetje alles automatisch maar je wilt niet weten hoeveel uren we slijten aan helpdesks... Nu is het ook zo dat bedrijven een op maat gesneden IT gebeuren willen hebben maar alleen voor "normale" support willen betalen. Ook weer een andere discussie

Maar goed, mee eens dat men op scholen behoorlijk achterlopen op de realiteit.
Ook een leuk voorbeeldje, heeft er niet heel veel mee te maken, maar toch

Mn dochter heeft voor/van school een chromebook gekregen. Daar staan ook alle boeken op zodat je niet alles mee hoeft te zeulen. Als het chromebook leeg is tijdens de les krijgen ze een strafpunt (ofzo), moet dus opgeladen zijn als ze naar school gaat. Maar ze kijgen ook een strafpunt als ze de boeken niet bij zich hebben... Dus (?!?). Het argument dat alles op dat chromebook staat telt niet. Gewoon een log gebeuren dat niet erg flexibel is richting toekomst.
Mooie oneliner weer RobinRobin schreef: 24 jul 2017, 16:27 Nouja 'ze' hebben nu mooi 6-7 weken om over hun werkdruk enzo na te denken nietwaar?

- JP
Ben wel benieuwd waarom niet Arthur, dat ruilen. Niet vanwege de vakanties, maar ik denk ook vanwege het respect?!
- Riceaux
En het salaris. 

- JP
Mensen weten net hoe goed ze het hebben. Ook niet hier op DF. Onlangs nog iemand in de WW gezeten en werk gezocht ? Begint met een kleine €9 bruto per uur voor simpel doch vaak zwaar fabriekswerk, en kun je wat meer krijg je €12 bij het uitzendbureau......bruto wel te verstaan. Reiskosten vaak niet betaald.
Dan valt me het salaris van een leraar niet tegen;

Voor dat geld kun je ook agent worden, of brandweerman. Misschien heb je dan wel wat meer uitdaging(en)
Dan valt me het salaris van een leraar niet tegen;
Voor dat geld kun je ook agent worden, of brandweerman. Misschien heb je dan wel wat meer uitdaging(en)
- Luco
Je rekensommetje gaat wel een beetje manco, 1600 uur les, en de rest dan? voorbereiden, overleg enz enz enzJP schreef: 24 jul 2017, 16:26 In het beroepsonderwijs moet je 1600uur les volgen, wat dus simpel gezegd neerkomt op 40 weken van 40u. Ik vraag me af hoeveel uur een leraar daarnaast aan de slag is. Begrijp me niet verkeerd, maar in andere beroepen heb je maar recht op 200u vakantie per jaar. Het LIJKT of ze er meer hebben.
Wat ik me herinner is dat als het bedrijfsleven een functie berekent ze uitgaan van 1250 productieve uren, rest is opleiding, vergadering, bila's en allerlei andere randzaken die bij het werk horen, dus kom je lang niet aan die 1600 uur. maar dat wil niet zeggen dat je dan na die 1250 uur vrij hebt en zo is het ook met die 1600 uur.
- Arthur
Gewoon de sores, JP. Salaris, respect, etc heb ik het dan niet over. En nee, ww niet ingezeten en geen werk gezocht. Heel blij mee, hoop dat nooit mee te maken, echt. Maar gewoon het vergelijk tussen het werk wat m'n vrouw doet en wat ik doe dan zou ik niet willen ruilen. Maar ik ben ook totaal niet geschikt als (praktijk) leraar.
- JP
Nou Luco, het was ook meer een vraag. Hoeveel werk heb je buiten lesuren. Mede doordat wij ervaarden (toen onze dochter naar voortgezet onderwijs ging) dat ze wel erg veel uitval had, die niet werd opgevangen. Nu zit ze in België en is het gewoon elke dag tot 16u school. Uitval door welke reden dan ook wordt daar altijd opgevangen en anders is het studie, onder begeleiding. Nu hebben ze daar wel in de zomervakantie gewoon 2 volle maanden (Juli en Augustus) vakantie. Da's dan bijna 9 weken ! Het is niet dat ik het de kinderen en leraren aldaar niet gun, maar je wilt niet weten hoe je dit moet opvangen als je met z'n 2en móet werken.
Ook in NL. 6 weken zomervakantie. Wie kan zich dat permitteren ?
Ook in NL. 6 weken zomervakantie. Wie kan zich dat permitteren ?
- Luco
Snap ik JP, maar vroeger had je les en klaar, nu is het wat Arthur zegt je bent geen leraar meer maar opvoeder en als je het fout doet in de ogen van de ouders heb je ook een probleem.
Jij kaart het nu zelf aan, jij wilt kinderen, je wilt/moet samen werken, je moet niks, alles is een keuze, maar je schuift het bijna op de school af dat je 9 weken iets anders moet regelen
Niet lelijk bedoeld he.
Jij kaart het nu zelf aan, jij wilt kinderen, je wilt/moet samen werken, je moet niks, alles is een keuze, maar je schuift het bijna op de school af dat je 9 weken iets anders moet regelen

Niet lelijk bedoeld he.
- Arthur
6 weken... 1 week nawerk en 1 week voorbereiding. Blijven er 4 over. Die heb ik ook als ik zomervakantie plan. Daarnaast heb ik een zooi vrij inplanbare verlofdagen terwijl de leraar verplicht de schoolvakanties heeft. Opgeteld ongeveer gelijk aantal dagen. Uitval zal door ziekte oid zijn en zal waar mogelijk opgevangen worden door anderen. Ergens houdt het op, ze kunnen niet een blik leraren op afroep hebben staan. Maar goed, dat zal per school verschillen hoe ze dat regelen. Jij hebt een slecht ervaring, gelukkig is het in België alleen maar goed, en beter, geregeld. Goede keuze van je
Wat overigens op de middelbare school van mijn dochter ook zo geregeld is, behalve de lestijden.

- JP
Je zegt het goed Luco, vroeger was je mede opvoeder, nu laten genoeg ouders hun kroost echt niet de "les" laten lezen door een leraar. Ook daar komt weer dat respect naar boven, maar ja, als het bij sommige ouders al aan ontbreekt, kun je het de kinderen ook niet kwalijk nemen.
-
Vroeger wilde niet iedereen persee het grootste huis en de duurste wagens zodat hun kinderen eigenlijk weekendhuisdieren zijn. En tijdverdrijf voor de zomervakantie. Hoeveel makkelijker had het leven van een leraar kunnen zijn als deze mensen wat tijd in hun eigen kinderen steken?
Nee, in de ochtend naar school brengen, daarna naar de BSO, zoveel mogelijk hobbies en sporten zodat ze de kinderen alleen maar hoeven te brengen en halen. Mochten ze echt geen trek in hun eigen kinderen hebben, zoeken ze met de zomervakantie zelfs zo'n camping op met vakantiewerkers die hun kinderen de hele dag bezig houden.
Nee, in de ochtend naar school brengen, daarna naar de BSO, zoveel mogelijk hobbies en sporten zodat ze de kinderen alleen maar hoeven te brengen en halen. Mochten ze echt geen trek in hun eigen kinderen hebben, zoeken ze met de zomervakantie zelfs zo'n camping op met vakantiewerkers die hun kinderen de hele dag bezig houden.

- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
^ Zo is het precies.
Waarom kinderen als je niet de mogelijkheid en of de capaciteiten hebt ze op te voeden? Das een primaire taak van ouders, niet van de school.
Ouders=opvoeden
School=opleiden
Daar gaat het mank, dan doet de leraar/es wat ie moet doen, krijgt ie weer zanikende ouders tijden het 10 minuten gesprek, mijn kind kan VWO, maar niet echt volgens de school. Tja.......had je kind opgevoed, dan had je ook zelf kunnen bedenken dat VMBO genoeg was. (met respect voor alle opleidingen overigens)
Ouders kopen veelal (dus niet allemaal, ik zal zeker niet generaliseren) alles af, de kinderen als prinsen en prinsesjes, er zal hun aan niets ontbreken, en wat er niet is dat kopen we dan wel, nee wordt te weinig gehoord, en als het woord NEE op school valt dan zijn de rapen gaar.....nou; welkom in de maatschappij. Hoe moet dat bij een baas in de toekomst??
Een "harde" opvoed hand, wordt later zacht gestreeld......
Die salaris tabel begrijp ik niet geheel, dat moet beter toegelicht worden anders kan je nog geen uitspraak doen of het salaris goed dan wel matig, of ronduit slecht is.
Persoonlijk zie ik veel onderwijs mensen die redelijk opgebrand zijn, toegewijde vakmensen, goede wil, harde werkers, maar murw gebeukt door weer andere onderwijssystemen, murw door >>administratieve lasten, een leer dossier van elke leerling, waarvan de inhoud door niemand ooit gelezen wordt.
Anekdote; onderwijzeres vult een jaar lang in de dossiers in; "wie dit leest, krijgt gebak "
Na 1 jaar heeft ze zelf maar getrakteerd op gebak........
Waarom kinderen als je niet de mogelijkheid en of de capaciteiten hebt ze op te voeden? Das een primaire taak van ouders, niet van de school.
Ouders=opvoeden
School=opleiden
Daar gaat het mank, dan doet de leraar/es wat ie moet doen, krijgt ie weer zanikende ouders tijden het 10 minuten gesprek, mijn kind kan VWO, maar niet echt volgens de school. Tja.......had je kind opgevoed, dan had je ook zelf kunnen bedenken dat VMBO genoeg was. (met respect voor alle opleidingen overigens)
Ouders kopen veelal (dus niet allemaal, ik zal zeker niet generaliseren) alles af, de kinderen als prinsen en prinsesjes, er zal hun aan niets ontbreken, en wat er niet is dat kopen we dan wel, nee wordt te weinig gehoord, en als het woord NEE op school valt dan zijn de rapen gaar.....nou; welkom in de maatschappij. Hoe moet dat bij een baas in de toekomst??
Een "harde" opvoed hand, wordt later zacht gestreeld......
Die salaris tabel begrijp ik niet geheel, dat moet beter toegelicht worden anders kan je nog geen uitspraak doen of het salaris goed dan wel matig, of ronduit slecht is.
Persoonlijk zie ik veel onderwijs mensen die redelijk opgebrand zijn, toegewijde vakmensen, goede wil, harde werkers, maar murw gebeukt door weer andere onderwijssystemen, murw door >>administratieve lasten, een leer dossier van elke leerling, waarvan de inhoud door niemand ooit gelezen wordt.
Anekdote; onderwijzeres vult een jaar lang in de dossiers in; "wie dit leest, krijgt gebak "
Na 1 jaar heeft ze zelf maar getrakteerd op gebak........
- Riceaux
Dit is de tekst die bij die tabel hoort.Er zijn heel veel verschillende gedachtes over wanneer je de overstap maakt, maar het is best simpel. Het is afhankelijk van je beoordelingen. Hier zit een heel algoritme aan vast. Kort gezegd, scoor je minimaal 4x een 4 en de rest een 3 dan wordt je LB, zit je daaronder dan ben je LA. Er behoren ook andere taken en verwachtingen bij LB als bij LA. Hieronder zie je de salaristabel van de leerkrachten.
leerkracht
Salaris tabel leerkrachten
Voor het jaarsalaris betekent dit het volgende. Je verdient minimaal €30.028,- incl. vakantiegeld en maximaal € 47.174,- per jaar. Op uurbasis is dit minimaal €18,10 bruto per uur incl. vakantiegeld en maximaal € 28,43 bruto per uur incl. vakantiegeld.
- RJK
Welnee. Voor school kunnen ze ook naar de BSO.^ Zo is het precies

- Luco
Helemaal eens met Allen.
Ik weet nog heel goed de 1e klas lagere school.
Lerares van der steen, als je vervelend was moest je je handen op het tafeltje leggen en kreeg je een tik op je vingers met zon zwiepende houten liniaal.
Als je dat nu doet wordt je als lerares in elkaar geslagen door ouders van het kind of je wordt opgesloten vanwege kindermishandeling.
Als ik het thuis vertelde dat ik een tik had gehad was het antwoord: Dan zal je het wel verdiend hebben en daar was de kous mee af.
Lerares van der steen, als je vervelend was moest je je handen op het tafeltje leggen en kreeg je een tik op je vingers met zon zwiepende houten liniaal.
Als je dat nu doet wordt je als lerares in elkaar geslagen door ouders van het kind of je wordt opgesloten vanwege kindermishandeling.
Als ik het thuis vertelde dat ik een tik had gehad was het antwoord: Dan zal je het wel verdiend hebben en daar was de kous mee af.
-
Nou Luco, als een leraar mijn zoon zou slaan ben ik ook in alle staten. Doe ik zelf ook ook niet. Geloof niet in meppen. Wel in communiceren. Aangeven waarom iets wel of niet kan/mag.
Alsof een kind snapt wat het fout doet als je hem een peur tegen zn harses verkoopt...
Alsof een kind snapt wat het fout doet als je hem een peur tegen zn harses verkoopt...
- Maus335i
Bij mij niet hoor. Ik kreeg er thuis nog een tik achteraanLuco schreef: 24 jul 2017, 20:22 Helemaal eens met Allen.