Nick's BMW F12 M6 +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door indobesar » 11 jul 2017, 08:45

Mooie klus, goed beschreven en leuke foto's! Keep them coming! :D

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6692
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door EvdP » 11 jul 2017, 09:12

Mooie update!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42812
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door Arthur » 11 jul 2017, 11:41

WoW! Knap dat je zoiets kunt. Mocht ik ooit nog een M3 willen kopen mag jij hem eerst wel ff controleren :mrgreen: Dit noem ik nog eens grondig.

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door Walter » 11 jul 2017, 11:48

.
Laatst gewijzigd door Walter op 22 jan 2018, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door Tim N » 11 jul 2017, 16:01

Geweldig verhaal, zeker met dito foto's onderbouwd een plezier om te lezen.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28424
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door Martijn_bmw » 11 jul 2017, 16:11

heel gaaf weer! echt super dat je zulke klussen zo deelt met veel foto's.

Ik vind die techniek echt machtig mooi om te zien :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22495
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door Niels » 11 jul 2017, 17:06

Zorgvuldig gedaan en mooi vast gelegd! :thumbup:

Ik ga de klepperen ook nog maar eens checken bij mijn S54 :hmmm:

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2874
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door e30touring1990 » 11 jul 2017, 17:11

wederom goed bezig Nick en alles netjes gedocumenteerd zodat het goed te volgen is voor iedereen! leuk en leerzaam om te lezen. nu maak je mij alleen ook angstig voor de s54... zal binnenkort met olie verversen eens extra goed opletten of ik wat zie bij mijne. met kleppen stellen afgelopen jaar nergens last van gehad en ook niets hoeven stellen (of is dat juist alleen de grotere veer die voor de primaire spanning zorgt?). heel toevallig laatst een usb-endoscoop gekocht ergens, misschien die eens de carterpan indrukken om te kijken of er wat ligt :tooth:

Online
Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door nickdoesburg » 11 jul 2017, 22:56

Thanks voor de reacties! :D
Wouter82 schreef: 10 jul 2017, 22:25 Wat geweldig mooi zeg, even zelf een M3 blok reviseren :shock: Mooie foto's ook, zowel van het werk als van de auto's :)
Thanks! Revisie is wel iets meer werk maar dit was idd niet een van de meest simpele klussen ;)
944-20v schreef: 10 jul 2017, 23:25 Hoewel niet de bedoeling erg mooie sleutel klus zo. Helaas kom je wel vaker ellende tegen van vorige eigenaren / bedrijven, heb het ook al meerdere keren meegemaakt bij auto's die bij een zogenaamde specialist in onderhoud was geweest. Lekker dat het weer voor elkaar is! :-)
Wordt inderdaad best wat afgeprutst, zelfs bij de dealers. Wil niet zeggen dat de dealer per definitie slecht is maar je moet net mazzel hebben dat je de goede monteur treft.. Mijn inziens ben je beter af bij een goede specialist, zeker bij de wat ingewikkeldere klussen en wat oudere auto's. Van deze generatie heeft de dealer echt geen kaas gegeten, heb geprobeerd timing gereedschap te kopen voor de S54 maar dat was toch wel erg moeilijk, uiteindelijk kwamen ze met totaal verkeerde special tools aan.. (uitgezocht door de werkplaatschef) (toen maar gewoon op internet besteld)
Sander-E46 schreef: 11 jul 2017, 07:54 Gave klus zo, en een echt droomwagenpark heb je!
Thanks, tis idd super gaaf maar wel een beetje uit de hand gelopen :mrgreen: Stiekem denk ik eraan de M5 en M3 te verkopen en een E92 M3 in de plaats terug te kopen. Ben er nog niet helemaal over uit, doet wel echt pijn 2 van zulke parels te verkopen, aan de andere kant scheelt het weer een auto (en dus mrb, verzekering, stalling, onderhoud, zorgen) en een E92 M3 wil ik sowiezo nog een keer van mijn bucket list strepen. (heb de M3 ook alweer 2 jaar) Lastig...
Eric H schreef: 11 jul 2017, 08:02 Tja, zo zie je maar dat wanneer een M3 met een hoge KM-stand van de juiste eigenaar is geweest, je deze met een gerust hart kunt kopen.
Er wordt wat afgeprutst aan auto's, maar de meeste mensen staren zich dan blind op een lage KM-stand.
Om vervolgens bij jouw exemplaar te zeggen....hmmm....wel een heel erg hoge km-stand hoor....

Tot zover even mijn "side-step" :mrgreen:

Mooie klus, goed uitgevoerd en ondersteund met mooie foto's :thumbup:
Mooie combi trouwens ook, een E39 M5 en een E46 M3.

Heb geen instagram, dus hoop dat je voor de build van de V8 hier ook een topic hebt (of aanmaakt) waar de vorderingen te volgen zijn.
Dit is absoluut waar. Er zijn mensen die binnen een paar duizend kilometer meer schade aan kunnen richten dan andere aan slijtage veroorzaken in meerdere tonnen. Een motor die op bedrijfstemperatuur op de snelweg draait slijt nagenoeg niet..
Goed onderhoud is gewoon belangrijk, helaas wordt er vaak toch wel beetje op beknibbelt. Met goed onderhoud en normaal gebruik is een S54 echt onverwoestbaar. (maatje had er ooit een met ruim 400.000km, liep nog als een zonnetje)
Wordt inderdaad vaak erg naar km standen gekeken maar vaak wordt vergeten dat stilstand ook achteruitgang is..

Wat betreft instagram, uiteraard is hier al een topic over ;) : viewtopic.php?f=3&t=34074
Arthur schreef: 11 jul 2017, 11:41 WoW! Knap dat je zoiets kunt. Mocht ik ooit nog een M3 willen kopen mag jij hem eerst wel ff controleren :mrgreen: Dit noem ik nog eens grondig.
Thanks! Altijd welkom ;)
Walter schreef: 11 jul 2017, 11:48 Dat is weer een berg werk, Nick! Bizar dat je dan een kapotte veer aantreft. Kun je in ieder geval niet zeggen dat je het voor niks hebt gedaan. Mooie foto's ook, zitten zeker ook een paar van die 40 uurtjes in? :)
Inderdaad mazzel gehad en zeker niet voor niks geweest. (ook qua drijfstangen, "peace of mind" is ook veel waard)
Hahah en die fototjes maken kost inderdaad ook wat tijd, maar tijd gaat gewoon super hard bij dit soort dingen. Alleen al het indentificeren van de gebroken veer was erg lastig (bijna niet te zien), special tool maken, drijfstangbout "even" ergens vandaan toveren etc etc. De klok tikt geduldig door, zeker als je het allemaal netjes en secuur doet. Gelukkig geen haast.
Tim N schreef: 11 jul 2017, 16:01 Geweldig verhaal, zeker met dito foto's onderbouwd een plezier om te lezen.
Martijn_bmw schreef: 11 jul 2017, 16:11 heel gaaf weer! echt super dat je zulke klussen zo deelt met veel foto's.

Ik vind die techniek echt machtig mooi om te zien :)
Thanks beide! Leuk om te lezen dat het wordt gewaardeerd!
Niels schreef: 11 jul 2017, 17:06 Zorgvuldig gedaan en mooi vast gelegd! :thumbup:

Ik ga de klepperen ook nog maar eens checken bij mijn S54 :hmmm:
Thanks! Checken kan nooit kwaad maar de S54 zal altijd een rumoerige motor blijven qua kleppengetik. Vooral als je langs muurtjes oid in de stad rijd klinkt het af en toe best hard. Als ie niet meer tikt moet je je meer zorgen gaan maken ;)
e30touring1990 schreef: 11 jul 2017, 17:11 wederom goed bezig Nick en alles netjes gedocumenteerd zodat het goed te volgen is voor iedereen! leuk en leerzaam om te lezen. nu maak je mij alleen ook angstig voor de s54... zal binnenkort met olie verversen eens extra goed opletten of ik wat zie bij mijne. met kleppen stellen afgelopen jaar nergens last van gehad en ook niets hoeven stellen (of is dat juist alleen de grotere veer die voor de primaire spanning zorgt?). heel toevallig laatst een usb-endoscoop gekocht ergens, misschien die eens de carterpan indrukken om te kijken of er wat ligt :tooth:
Hahaha niet te bang ;) Met kleppenstellen merk je er niks van, grote veer doet z'n werk wel. Had de mijne ook niet lang geleden gesteld, vermoed dat ie toen al wel stuk was maar niks gemerkt. Denk ook niet dat je de onderdelen gaat vinden zonder demontage vd carterpan, ook niet met een endoscoop. Bij mij lag het helemaal achterin in een "kuiltje".


Heb laatst ook de VANOS van de M5 gereviseerd met waanzinnig resultaat, zal is kijken of ik genoeg plaatjes heb om daar ook een verhaaltje bij te typen!
Afbeelding

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6692
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door EvdP » 12 jul 2017, 08:17

Je moet eigenlijk nog wel je avatar aanpassen.

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1057
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door Vliet » 12 jul 2017, 11:03

Heerlijk leesvoer. Erg goed bezig met de auto's. Ik heb echt twee linkerhanden als ik dit zo zie.

bm-dub
Berichten: 1171
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door bm-dub » 13 jul 2017, 01:47

Heel mooi foto verslag. Klussen en foto's maken kan je goed zo te zien. Ik ga zeker de Follow button aanklikken op je Insta account :thumbup:

Gebruikersavatar
MVB
Berichten: 873
Lid geworden op: 23 jan 2013, 14:09
Locatie: Op een BMW

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door MVB » 14 jul 2017, 09:18

Combinatie foto's en sleutelwerk zijn briljant.

Online
Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door nickdoesburg » 14 jul 2017, 22:36

Wederom bedankt voor de reactie's :) Erg leuk om te lezen dat het wordt gewaardeerd, maakt het voor mij ook de moeite waard om het een beetje bij te houden!
EvdP schreef: 12 jul 2017, 08:17 Je moet eigenlijk nog wel je avatar aanpassen.
Haha, die foto dateert alweer uit 2010. Vindt hem eigenlijk nog steeds cool maar zal inderdaad is kijken naar een beter passend plaatje ;)
Vliet schreef: 12 jul 2017, 11:03 Heerlijk leesvoer. Erg goed bezig met de auto's. Ik heb echt twee linkerhanden als ik dit zo zie.
Hahah tis net hoe je het bekijkt. In ben praktisch opgegroeid in de garage en HTS-Autotechniek gedaan, dus opzich zou ik op dat gebied ook wel wat moeten kunnen ;)
bm-dub schreef: 13 jul 2017, 01:47 Heel mooi foto verslag. Klussen en foto's maken kan je goed zo te zien. Ik ga zeker de Follow button aanklikken op je Insta account :thumbup:
Bedankt! Ik maak inderdaad graag fototjes, helaas meeste met de iPhone maar als het ff kan met een fatsoenlijke camera. (Kan na zo'n weekend m'n telefoon ook bijna uitwringen van de olie :mrgreen: )
MJvanBlokland schreef: 14 jul 2017, 09:18 Combinatie foto's en sleutelwerk zijn briljant.
Thanks, leuk om te horen :)

Ondertussen heb ik nog even gekeken en toch nog wel aardig wat beelden kunnen vinden van de M5 vanos revisie en wat andere dingetjes, leuk om ook maar meteen even hier te delen;

Mijn M5 liep opzich mooi maar klonk echt als een diesel bij stationair, vrij bekend probleem voor de S62 (puur veroorzaakt door vanos) waar BMW allemaal lapmiddelen op bedacht (naar aanleiding van klachten van klanten) maar pas echt fatsoenlijk oploste met sterkere diafragmaveren in 09-2001. Een onderdeel van deze revisie zal dus ook het upgraden van de diafragmaveren zijn. Eigenlijk alle S62's pre 09-2001 zonder deze upgrade klinken dus als een diesel bij stationair, en dat is eigenlijk doodzonde want met de upgrade loopt de motor echt muisstil. Helaas is het een flinke klus en word het vaak niet gedaan ivm de kosten (met arbeid ong 2500e)

In ieder geval, leuke klus dus beginnen maar;
Afbeelding
(vergezeld door een ander bmw freak, ook leuk ding, E28 met M52B28)

Afbeelding

Luchtfilters en luchtmassameters eraf;
Afbeelding

Daar zijn ze dan, de dubbele units. Letterlijk S54 maal 2
Afbeelding

Vervolgens komt er een heel gaaf stukje engineering tevoorschijn met het afhalen van de airbox kap;
Afbeelding

Afbeelding

De afdichting van deze box is overigens heel belangrijk voor mooie motorloop, zijn veel plekken waar het mis kan gaan en de complete airbox zit achter de luchtmassameters. Elk lek hier verstoort dus een mooi motorloop..

Helaas beetje weinig foto's dus ineens een vrij grote stap, hier inmiddels de beide kleppendeksels eraf en eerste unit los:
Afbeelding

Oliehuishouding van de Vanos met beide solenoid packs. In het midden de accumulator, in dit geval eentje met een elektronische klep. Dit was een van de lapmiddelen van BMW die werd geplaatst bij klantklachten over de startup rattle (die overigens geen kwaad kon). Zal er zo meer over vertellen.
Afbeelding

Beide units los, blijft toch wel echt een machtige machine zo die S62;
Afbeelding

Afbeelding

De vanos units zelf:
Afbeelding

Blijkbaar is de vanos gedeelde tech met Rolls Royce, altijd cool om te zien dat er Rolls parts op je auto zitten :mrgreen:
Afbeelding

1 van de twee oliepompschijven, in tegenstelling tot de S54 is het gat hier wel goed getolereerd met de meenemer en heeft dus geen last van uitslaan. Deze ziet er dan ook nog prima uit.
Afbeelding

Dan begint het gepriegel met alle o-ringen vervangen. Behoorlijk wat werk, vrij secuur allemaal. Alles bij elkaar bijna 60 stuks dacht ik:
Afbeelding

Uiteraard meteen de boel polijsten tot de vingers er zeer van doen (nog een paar dagen last van gehad :mrgreen: )
Afbeelding

Begint ergens op te lijken
Afbeelding

Na het vervangen van de O-ringen zijn de Vanos units zelf eigenlijk klaar, maar dan begint eigenlijk pas het belangrijke werk, het vervangen van de diafragmaveren en het aanpassen van de lagerspeling op de splined shafts. Op dit punt wordt het dus wat interessanter aangezien hiervoor de timing los moet. In tegenstelling tot de S54 moeten bij de S62 ook beide bovenste timingcovers los om de vanos koppelingen los te kunnen krijgen, aardig klusje want de bouten zijn erg lastig bereikbaar. Daarnaast zitten de timing covers op de koppakkingen dus het moet ook secuur gebeuren omdat je die uiteraard niet wilt beschadigen.

Timing cover eraf na een hoop gepriegel, nu goede toegang tot de koppelingen. (in het midden de splined shafts)
Afbeelding

Gapende gat van de distributie goed afdekken, je wilt eeeecht net dat daar wat invalt
Afbeelding

units eraf:
Afbeelding

Afbeelding

Hier geupgrade en oude diafragmaveer tegen elkaar, goed te zien dat er een significant verschil zit in dikte. Wat de diaframaveer doet is eigenlijk weerstand opbouwen voor de nokkenas verdraaiing om te voorkomen dat deze gaat rammelen. De distributie en nokkenas zijn met elkaar verbonden door de splined shafts, die de vanos naar binnen en buiten duwt dmv hydraulische druk (+-100bar, opgewekt door eigen oliepompschijf) Omdat de splined shafts een gedraaide shaft hebben in het distibutietandwiel/koppeling (wel recht in de nokkenas) verdraaid het tandwiel tenopzichte van de nokkenas als hij in of uitgeschoven wordt. Echter zonder voorspanning zou dit door spelingen en vrij scherpe nokkenassen verschrikkelijk gaan rammelen. Dat is dus ook precies wat er gebeurd met te slappe diafragmaveren.
Afbeelding

De splined shafts zijn uiteraard gelagerd, anders zouden de keeringen van de Vanos binnen notime versleten zijn. Deze lagers hebben echter ook vaak behoorlijke axiale speling, wat ook weer rammelen kan veroorzaken. Hiervoor is de "anti rattle kit" waarmee de axiale speling terug gebracht kan worden naar normalere waardes. In dit geval ging ik van 0,1mm axiale speling naar bijna nul. Hierbij moet je natuurlijk niet helemaal terug naar nul willen omdat je ook nog wat ruimte wilt houden voor thermische uitzetting..

Afbeelding

Ziet er verder allemaal nog prima uit
Afbeelding

Meteen maar nieuwe kettingspanner erin. Voor zover het gaat de distributiegeleiders ook gecheckt, niks geks aan kunnen zien.
Afbeelding

Op de foto hieronder is de "geupdate" Vanos accumulator te zien. Een accumulator zit er altijd op, functioneert normaal gesproken als een soort drukvat voor de Vanos (compresseert stikstof met de oliedruk) die extra oliedruk kan leveren op momenten dat de Vanos oliepompen net even tekort schieten. De update aan deze accumulator is een elektronische klep die de accumulator afsluit van de Vanos bij het uitzetten van de motor. Waar hij normaal dus langzaam zijn druk zal verliezen houd deze de druk vast. Als het contact dan weer aan wordt gezet wordt de Vanos van druk voorzien voordat de motor gestart wordt. Hiermee wordt enigsinds de "startup rattle" voorkomen, iets waar in de beginjaren heel erg veel klachten over waren. Het kan geen kwaad maar het klinkt anders echt als een bak met knikkers de eerst paar seconden. Gelukkig is dat met de diafragma upgrade sowiezo allemaal verleden tijd.

Afbeelding

Eindelijk alles er weer op, timing covers gemonteerd, Vanos weer erop, timing weer gezet. Echt een bak werk. Heerlijk met die glimmende units er weer op, absoluut de pijnlijke vingers waard :mrgreen:
Afbeelding

Meteen de bobine covers ff beetje opfrissen nu ze toch los liggen;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En toen hield mijn Vanos fotoboek op :mrgreen: In ieder geval, serieus veel werk maar erg leuk om te doen en wauw wat een verschil.. Je hoort nu echt alleen nog maar de injectoren. Goed luisteren of die loopt als je er voor staat, heb al verschillende mensen gehad die nog nooit een S62 zo mooi hadden horen lopen haha.

Alweer tijdje geleden maar verder nog wat ander onderhoud gedaan, o.a. de visco koppeling. Deze begon vast te zitten en dat is potentieel nogal gevaarlijk aangezien het risico bestaat dat je bij hoge toeren bladen van je fan kan verliezen. Die is niet gemaakt om met hetzelfde toerental als de motor te draaien.. Gelukkig een easy fix
Afbeelding

Beide wiellagers voor vervangen. Eerst de een, toen ging een week later toch de andere.. Liever geen imitatie hierop bij zulke potente auto's dus maar lekker origineel. Deed wel even zeer met 500e voor twee simpele wiellagers..

Afbeelding

Meteen de reactiearmrubbers maar vervangen, simpel klusje en slijten vrij snel. Met een beetje sop wordt alles onder de auto als nieuw, dit is duidelijk geen buitenslaper en pekelbak geweest :D
Afbeelding

En hoewel het niet echt nodig leek auto ook nog gepoetst, toch nog mooi resultaat kunnen behalen!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Blijft toch wel een ultra coole machine zo :)
Afbeelding

Tot zover voor nu, waren wel weer genoeg fototjes denk ik zo :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22495
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door Niels » 14 jul 2017, 22:54

Prachtig! Erg mooi blok ook idd zo'n S62. Geen sinecure, en zo te zien heb je meer vrije tijd dan ik :tooth:

Anyways, ook mooi naslagwerk voor de anderen met een S54 of S62 :thumbup:

Online
RJK
Berichten: 3612
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door RJK » 14 jul 2017, 22:56

:love:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28424
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door Martijn_bmw » 14 jul 2017, 22:59

Aan de ene kant veel geld 2500e aan de andere kant als je ziet hoeveel (moeilijk) werk het is :shock: echt diep respect !! En wat een ontzettend mooie M5 heb je zo!

Online
Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door nickdoesburg » 14 jul 2017, 23:00

@ Niels, hahah heb er geen datums bij gezet maar dit is inmiddels alweer enkele maanden geleden en niet allemaal tegelijk. Tis voor mij soms ook lastig qua tijd naast de fulltime job, De acties die je hier ziet betekenen een serieuze opoffering van het weekend ;) Je moet er wat voor over hebben :)

@ Martijn, het is inderdaad veel geld maar het is ook echt heel veel werk. Het is letterlijk de S54 maal 2 plus extra moeilijkheid ivm de timing covers die los moeten en de complete airbox e.d. Hij is inderdaad super strak, wel echt blij mee zo :D Perfecte spec imo!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42812
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door Arthur » 15 jul 2017, 09:50

Leuk weer al die foto's en de E39 M5 is gewoon porno om te zien... Mooi man!

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6692
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door EvdP » 15 jul 2017, 12:09

Knetters wat een werk!

Die buisjes onder (in) de airbox zijn ook leuk om eens te zien.

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door indobesar » 15 jul 2017, 12:42

Weer heel gaaf om te lezen! Ik dacht al, zo jij hebt veel vrije tijd!! :D
Gelukkig heb je nog andere vervoersmiddelen, dan is het minder dringend als je de klus uitsmeert over langere periode.

Keep up the good work!

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door Tim N » 15 jul 2017, 19:50

Prachtig weer, en een tip: het alu van je vanos eenheden in een wheel wax of colinite insulator oid zetten dan blijft het langer mooi.

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door Walter » 16 jul 2017, 09:44

.
Laatst gewijzigd door Walter op 22 jan 2018, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door Tommy » 16 jul 2017, 10:28

Super die E39, blijf een zwak houden voor het E39 tijdperk... hmm.. krijg ik nou ook trekjes van m'n broer... oh nee, een E39 is een moderne hypercar voor hem :-)

Online
Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door nickdoesburg » 16 jul 2017, 12:06

Thanks voor de reacties weer :)

@indobesar, scheelt idd wel dat ik nog wat alternatief vervoer heb, als het even tegen zit ben je zomaar een week verder voor je onderdelen binnen hebt. Wel een hoop geplan, sleutel het meest op de zaak, als ik er dan niet mee naar huis kan moet ik toch op een of andere manier bij de stalling komen en visa versa als ie klaar is ;)

@Tim N, thanks, idd goeie om ze ff in de wax te zetten, zal ik nog ff doen. Heb de collinite 845 hier staan, geweldig spul :)

@Walter, was inderdaad al gebeurd op die e28 meeting, anders had ik niet zo trots de motorkap open gedaan :mrgreen:
Het is inderdaad interessante techniek, erg lastig om beknopt uit te leggen maar als je het eenmaal begrijpt is het vrij simpel (maar dat is met alles). De bovenste kap valt wel mee qua afdichting, vooral de onderste is wat lastiger. Er zit een soort flinke pakking tussen de airbox en de gaskleppen, die wil nog wel eens slecht worden. Ik heb ze moeten vervangen omdat ik ze er niet meer opkreeg, als ik de slangklemmen aandraaide plopte de pakking er telkens vanaf.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KoenM en 14 gasten