Mijn E39 M5 *werk in uitvoering*
-
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02
Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*
Waarom trek je er eigenlijk zo'n lange tijd voor uit?
Bedoel die dingen repareren kan ook best binnen een 2 maanden toch?
Het is enkel een flinke uitgave dan
Bedoel die dingen repareren kan ook best binnen een 2 maanden toch?
Het is enkel een flinke uitgave dan
- Mark 320iS
- Berichten: 2879
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*
De vraag stellen is hem beantwoorden denk ikmarkm schreef:Waarom trek je er eigenlijk zo'n lange tijd voor uit?
Bedoel die dingen repareren kan ook best binnen een 2 maanden toch?
Het is enkel een flinke uitgave dan

-
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02
Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*
ja maar goed alles hoeft ook niet te gelijk te gebeuren toch?
Je kan het ook in stappen doen.
De techniek eerst en de rest komt later wanneer het uitkomt.
Je kan het ook in stappen doen.
De techniek eerst en de rest komt later wanneer het uitkomt.
- Wout309t
- Berichten: 1269
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*
Ik zou hem nooit 3 jaar zo buiten wegzetten, al je rubbers en slangen etc. kan je zo'n beetje vervangen na zo'n tijd. Blanke alu delen in de motorruimte worden allemaal wit met 'bloemkoolvorming' er op.
Levert meer ellende op dan lol. Veel werk om aan het eind van de rit alles weer netjes te maken.
Levert meer ellende op dan lol. Veel werk om aan het eind van de rit alles weer netjes te maken.
- Arthur
- Berichten: 42891
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*
Aan de andere kant, mijn auto (en ik ben niet de enige) staat altijd buiten. Niet onder een hoes, niet onder een carport. Als de auto onder een carport staat zette ik hem zo weg. De wind heeft vrij spel om de boel droog houden en als ie een keertje nat wordt? Wordt die rijdende in de regen ook. Ik zou er niet te moeilijk over doen. Alleen ff de accu afkoppelen en klaar.
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*
Stilstaand krijg je akelig veel last van groene aanslag overal op en tussen.
(neem aan dat jou Boxer niet het hele jaar buiten staat?)
De ander gebruik je dagelijks zo niet wekelijks en dan vind die groene aanslag niet zo snel plaats.
(neem aan dat jou Boxer niet het hele jaar buiten staat?)
De ander gebruik je dagelijks zo niet wekelijks en dan vind die groene aanslag niet zo snel plaats.
- Arthur
- Berichten: 42891
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*
Boxster staat een half jaar buiten en is dan in gebruik. Rest staat ie binnen onder een stretchhoes ivm stof. Maar als ik een carport had zou ik hem er daar zo (onbeschermd) onder zetten. Het is geen onbehandelde oldtimer.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*
Genoeg tips denk ik zo. Aftanken is inderdaad misschien overdreven. Laten lopen zou ik misschien ook wel doen zo een keer in de twee maanden als je auto toch bij huis staat. Op assteunen zetten lijkt me ook overdreven, zeker omdat je dan de auto niet snel even weg kan rollen mocht dat nodig zijn. Banden oppompen is wel een goede.
Verder zou ik me niet te druk maken. Zo'n moderne auto kan echt wel wat hebben en rot niet binnen 2 of 3 jaar weg. Ik zou hem ook zeker even flink goed waxen van tevoren, zodat het vuil wat minder hecht aan de buitenzijde.
En als hij toch bij je op de oprit staat, kun je hem net zo goed behandelen als een ongeschorste auto. Dus 1 keer in de zoveel tijd even wassen en uitpoetsen van binnen. Dat doet wonderen en is een kleine moeite.
Vwb de tijd die je ervoor uittrekt, ik begrijp het helemaal. Niet iedereen heeft de tijd en centen om elke avond tot 's avonds laat te hobbyen in z'n man cave. Gezin is wel zo belangrijk. Goed werk heeft tijd nodig.
Verder zou ik me niet te druk maken. Zo'n moderne auto kan echt wel wat hebben en rot niet binnen 2 of 3 jaar weg. Ik zou hem ook zeker even flink goed waxen van tevoren, zodat het vuil wat minder hecht aan de buitenzijde.
En als hij toch bij je op de oprit staat, kun je hem net zo goed behandelen als een ongeschorste auto. Dus 1 keer in de zoveel tijd even wassen en uitpoetsen van binnen. Dat doet wonderen en is een kleine moeite.
Vwb de tijd die je ervoor uittrekt, ik begrijp het helemaal. Niet iedereen heeft de tijd en centen om elke avond tot 's avonds laat te hobbyen in z'n man cave. Gezin is wel zo belangrijk. Goed werk heeft tijd nodig.
-
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41
Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*
Bedankt Joost.....
Je snapt hem helemaal. Ben relatief weinig thuis ivm werk daarnaast had ik al uitgelegd in dit topic waar de prioriteiten liggen. Bedankt iedereen voor de tips!!!!! De overige opmerkingen leg ik even naast me neer wel zo verstandig.
Je snapt hem helemaal. Ben relatief weinig thuis ivm werk daarnaast had ik al uitgelegd in dit topic waar de prioriteiten liggen. Bedankt iedereen voor de tips!!!!! De overige opmerkingen leg ik even naast me neer wel zo verstandig.
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*
Zowieso goed dat je hem niet verkoopt in jou geval. 

-
OnlineWill F.
- Berichten: 2347
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
Re: Mijn E39 M5 *tips welkom bij langere tijd schorsen*
'Droog' oliedruk opbouwen na langdurige stilstand, d.w.z voor het starten de zekering van de brandstofpomp eruit halen, net zolang starten tot olielampje dooft, zekering er weer in en dan echt starten. Ik zou dat starten overigens tot 1 keer per jaar beperken en dan wel warm laten draaien liefst met wisselende toerentallen, rijden is natuurlijk beter.
Hooguit 10l benzine erin en dan na 2 en 3 jaar voor het starten een beetje verse erbij . Banden halve bar hoger oppompen. Druppellader aan de accu. Zo doe ik het.
Hooguit 10l benzine erin en dan na 2 en 3 jaar voor het starten een beetje verse erbij . Banden halve bar hoger oppompen. Druppellader aan de accu. Zo doe ik het.
-
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41
Re: Mijn E39 M5 *lijstje aanpakken*
Nou bijna een jaar verder.
Wagen onder het doek vandaan gehaald om te beginnen met de aanpak van het lijstje. Nummer 1 op de lijst was roest aan te pakken, dit omdat dit alleen maar meer word en als je het niet aanpakt door blijft groeien. Een paar tips gehad waar de wagen aan te pakken en na 10 maanden besloten om de wagen te starten om langs te rijden bij Koops Autoschade in Borger.
Het was even spannend, mijn wagen staat door mijn werk wel langer stil maar maximal 2,5 maand, dus meestal starten en lopen. Ik had een nieuwe accu erin gezet sleutel omgedraaid en gelijk lopen. Wel heeft de M5 een kwartier getikt, maar daarna was het stil. M5 voor een dag verzekerd en de weg op. Na een rustige rit kwamen we tot de conclusie dat er toch wat meer roestplekken waren dan ik gespot had, maar ik laat gelijk alles aanpakken. Een paar foto's van de plekken:
Dorpel voor bestuurderszijde:

Boven de achterbumper bestuurderszijde:

Achter in de strip boven de achterbumper en dit zit er op 2 plekken:

Wederom roest (net als 5 jaar geleden) bij de kentekenplaatverlichting achteren:

Dan de absolute horror rond de tankdop, de plek waar de meeste centen heengaan
:



En dan hebben we tenslotte nog de dorpel voor aan de passagierszijde:

Zo nu is het ergste leed geleden. Doordat de wagen een tijdje vertoeft bij de schadehersteller heb ik de binnenspiegel eruit gehaald omdat deze gelekt heeft. Deze ga ik netjes inpakken en verdwijnt tijdelijk naar Amerika waar de binnenspiegel gerepareerd wordt.

Hopelijk heb ik binnen een paar maanden wederom leuke foto's om te delen. Spaarpotje word inmiddels weer aangevuld want de rest van het lijstje moet natuurlijk ook gaan gebeuren.
Groeten,
Eric
Wagen onder het doek vandaan gehaald om te beginnen met de aanpak van het lijstje. Nummer 1 op de lijst was roest aan te pakken, dit omdat dit alleen maar meer word en als je het niet aanpakt door blijft groeien. Een paar tips gehad waar de wagen aan te pakken en na 10 maanden besloten om de wagen te starten om langs te rijden bij Koops Autoschade in Borger.
Het was even spannend, mijn wagen staat door mijn werk wel langer stil maar maximal 2,5 maand, dus meestal starten en lopen. Ik had een nieuwe accu erin gezet sleutel omgedraaid en gelijk lopen. Wel heeft de M5 een kwartier getikt, maar daarna was het stil. M5 voor een dag verzekerd en de weg op. Na een rustige rit kwamen we tot de conclusie dat er toch wat meer roestplekken waren dan ik gespot had, maar ik laat gelijk alles aanpakken. Een paar foto's van de plekken:
Dorpel voor bestuurderszijde:

Boven de achterbumper bestuurderszijde:

Achter in de strip boven de achterbumper en dit zit er op 2 plekken:

Wederom roest (net als 5 jaar geleden) bij de kentekenplaatverlichting achteren:

Dan de absolute horror rond de tankdop, de plek waar de meeste centen heengaan




En dan hebben we tenslotte nog de dorpel voor aan de passagierszijde:

Zo nu is het ergste leed geleden. Doordat de wagen een tijdje vertoeft bij de schadehersteller heb ik de binnenspiegel eruit gehaald omdat deze gelekt heeft. Deze ga ik netjes inpakken en verdwijnt tijdelijk naar Amerika waar de binnenspiegel gerepareerd wordt.

Hopelijk heb ik binnen een paar maanden wederom leuke foto's om te delen. Spaarpotje word inmiddels weer aangevuld want de rest van het lijstje moet natuurlijk ook gaan gebeuren.
Groeten,
Eric
Laatst gewijzigd door FDD op 10 jul 2017, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Mijn E39 M5 *lijstje aanpakken*
Die heeft idd wel wat TLC nodig, wat laat je ermee doen? Enkel spot repair of wordt hij nagenoeg geheel gespoten?
-
- Berichten: 4116
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Mijn E39 M5 *lijstje aanpakken*
Onder de afbeeldingen die je linkt staat een icoon met een pijltje, als je daarop klikt ga je naar de afbeelding en dan werkt het denk ik wel als je de url daarvan in je bericht gebruikt.
Waarom moet je spiegel naar amerika om die vlek op te lossen?
Waarom moet je spiegel naar amerika om die vlek op te lossen?
- Sander-E46
- Berichten: 2424
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: Mijn E39 M5 *lijstje aanpakken*
Mooi dat je het zo grondig aanpakt!
-
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41
Re: Mijn E39 M5 *lijstje aanpakken*
Spot repair lijkt mij voor zulke situaties niet ideal. De wagen word nagenoeg complete overgespoten, of zelfs complet overgespoten maar dat ligt even aan de offerte.
Naamgenoot zoals je ziet werkt je tip
, spiegel gaat naar amerika, omdat ik tot nu toe daar een shop heb gevonden die dat kan repareren tegen een nette prijs. Ik koop liever geen nieuwe binnenspiegel als dat niet nodig is. Als jij iemand weet die dit ook kan repareren houd ik me natuurlijk aanbevolen.
Voor de rest tsja ik houd niet zo van half werk, als je iets doet kun je het beter gelijk goed doen. Vanwege het financiele plaatje heeft het dan wat meer tijd nodig. Maar beter meer tijd dan alles afraffelen voor een lage prijs en er een paar jaar later weer mee ziten.
Naamgenoot zoals je ziet werkt je tip

Voor de rest tsja ik houd niet zo van half werk, als je iets doet kun je het beter gelijk goed doen. Vanwege het financiele plaatje heeft het dan wat meer tijd nodig. Maar beter meer tijd dan alles afraffelen voor een lage prijs en er een paar jaar later weer mee ziten.
-
- Berichten: 4116
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Mijn E39 M5 *lijstje aanpakken*
Nee weet ik niet, meer nieuwsgierigheid omdat ik iemand ken waarvan zijn spiegel niet zo mooi meer is.FDD schreef: 10 jul 2017, 14:05 Naamgenoot zoals je ziet werkt je tip, spiegel gaat naar amerika, omdat ik tot nu toe daar een shop heb gevonden die dat kan repareren tegen een nette prijs. Ik koop liever geen nieuwe binnenspiegel als dat niet nodig is. Als jij iemand weet die dit ook kan repareren houd ik me natuurlijk aanbevolen.
Opsturen naar de US lijkt mij niet direct de goedkoopste optie, maar blijkbaar zijn er geen alternatieven?
-
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41
Re: Mijn E39 M5 *lijstje aanpakken*
Reperatie incl. retourverzending is 144 dollar. Een nieuwe spiegel doet 600 dollar in Amerika, dat zal in NL nog wel een stukje duurder zijn...
Hoe raar het ook is, het is wel de goedkoopste optie

Hoe raar het ook is, het is wel de goedkoopste optie


-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 29 jan 2010, 17:15
Re: Mijn E39 M5 *lijstje aanpakken*
Mijn E39 heeft ook die blaasjes langs de naad aan de onderzijde van de tankklepuitsparing. (om het zo maar te noemen, doelend op de tweede foto van de tankklep situatie)
Vooralsnog geen plekjes te zien aan de buitenkant op het plaatwerk zoals bij jou in de hoek, maar je weet nooit hoe het er onderhuids uitziet...
Plekje bij de kentekenplaatverlichting had mijn vorige E39 ook, heb het daar ook al vaker gezien bij deze modellen.
Succes met de herstelwerkzaamheden!
Vooralsnog geen plekjes te zien aan de buitenkant op het plaatwerk zoals bij jou in de hoek, maar je weet nooit hoe het er onderhuids uitziet...
Plekje bij de kentekenplaatverlichting had mijn vorige E39 ook, heb het daar ook al vaker gezien bij deze modellen.
Succes met de herstelwerkzaamheden!
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Mijn E39 M5 *lijstje aanpakken*
Goed bezig en mooi dat je het zo grondig aanpakt 
Just take your time !

Just take your time !
-
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41
Re: Mijn E39 M5 *werk in uitvoerig*
Zo even wat stof afblazen.
Als de M5 klaar is, krijgt hij een leuke verassing bij thuiskomst, de geplande carport word en heuse garage na wat maanden praten met de gemeente
Maar goed daar is dit topic niet voor. Inmiddels (of eigenlijk al een flinke tijd) zijn de werkzaamheden begonnen aan de M5. Doordat ik vaak van huis weg ben vanwege mijn werk kan ikniet vaak bij de M5 langs gaan. Een paar weken geleden kwam ik terug van mijn werk en heb even tijd gemaakt om langs te gaan bij de schadehersteller.
Eerst het iewat slechte nieuws, tijdens demonteren zijn we nog wat roestplekjes tegen gekomen. Deze zie je echte rnooit omdat ze achter de bumper verscholen zitten en bij het slot van de achterklep. Aangezien half werk geen optie voor mij is, gaan deze gewoon op de lijst. Ook bleek de lak verzakt van de vorige schadeherstel in 2012 (mistlampen achterklep). Dus ook dat word aangepakt. het is mij nooit opgevallen maar met de lampen en onder een bepaalde hoek is het zichtbaar. Ik weet dat ik me daar later aan ga irriteren, dus schuren die achterkant en opnieuw spuiten.
Hoe dan ook even wat foto's van zoals de wagen erbij stond tijden de eerste behandeling:
Situatie tank, nieuw orgineel BMW plaatwerk geplaatst, inmiddels alweer helemaal gespoten en strak:



Nieuw plaatwerk geplaatst bij de achterwielen


Plaat onder de achterklep

Nog meer roest gevonden tijdens het demonteren, aanpakken die handel

Tot nu toe erg tevreden over de resultaten alsmede de communicatie. Omdat ik hieraast ook gewoon een tuin aan het realiseren ben met garage is het erg prettig dat de wagen bij Koops kan verblijven. Inmiddels is alles op de foto dus gespoten en zijn we al verder in het proces wat betreft roest aanpakken, echter vanwege mijn werk is deze update toch niet zo up to date
Misschien binnenkort dus een snellere update.
Groeten,
Eric
Als de M5 klaar is, krijgt hij een leuke verassing bij thuiskomst, de geplande carport word en heuse garage na wat maanden praten met de gemeente

Maar goed daar is dit topic niet voor. Inmiddels (of eigenlijk al een flinke tijd) zijn de werkzaamheden begonnen aan de M5. Doordat ik vaak van huis weg ben vanwege mijn werk kan ikniet vaak bij de M5 langs gaan. Een paar weken geleden kwam ik terug van mijn werk en heb even tijd gemaakt om langs te gaan bij de schadehersteller.
Eerst het iewat slechte nieuws, tijdens demonteren zijn we nog wat roestplekjes tegen gekomen. Deze zie je echte rnooit omdat ze achter de bumper verscholen zitten en bij het slot van de achterklep. Aangezien half werk geen optie voor mij is, gaan deze gewoon op de lijst. Ook bleek de lak verzakt van de vorige schadeherstel in 2012 (mistlampen achterklep). Dus ook dat word aangepakt. het is mij nooit opgevallen maar met de lampen en onder een bepaalde hoek is het zichtbaar. Ik weet dat ik me daar later aan ga irriteren, dus schuren die achterkant en opnieuw spuiten.
Hoe dan ook even wat foto's van zoals de wagen erbij stond tijden de eerste behandeling:
Situatie tank, nieuw orgineel BMW plaatwerk geplaatst, inmiddels alweer helemaal gespoten en strak:



Nieuw plaatwerk geplaatst bij de achterwielen


Plaat onder de achterklep

Nog meer roest gevonden tijdens het demonteren, aanpakken die handel

Tot nu toe erg tevreden over de resultaten alsmede de communicatie. Omdat ik hieraast ook gewoon een tuin aan het realiseren ben met garage is het erg prettig dat de wagen bij Koops kan verblijven. Inmiddels is alles op de foto dus gespoten en zijn we al verder in het proces wat betreft roest aanpakken, echter vanwege mijn werk is deze update toch niet zo up to date



Misschien binnenkort dus een snellere update.
Groeten,
Eric
- Niels
- Berichten: 22495
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Mijn E39 M5 *lijstje aanpakken*
Ze pakken het serieus aan!
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28437
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Mijn E39 M5 *werk in uitvoering*
Heel mooi om te zien en als het daarna een binnenslaper wordt in de garage heb je het ook voor “eeuwig” weer goed 

- Luca
- Berichten: 3372
- Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
- Locatie: Porsche 996 / S-max
Re: Mijn E39 M5 *werk in uitvoering*
Hoeveel km heeft je M gelopen?
Hoe dan ook, wat zal je blij zijn als de beauty in de garage staat.
Hoe dan ook, wat zal je blij zijn als de beauty in de garage staat.
-
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41
Re: Mijn E39 M5 *werk in uitvoering*
@Niels
Zijn BMW specialisten en er staan tijdens mijn 2 bezoeken ook altijd wel een paar wagen van de noordelijke dealers. Verder ben ik ook meer dan zuinig op mijn M5, is mijn pride en joy en moet weer terug komen in nieuwstaat.
@Martijn BMW
Klopt daarom heb ik ook wat langer met de gemeente 'gepraat' en wat vergunningen veranderd. Ondanks dat het een binnenslaper gaat worden zal ze heus wel vies worden want ik rijd er gewoon mee het gehele jaar door.
@Luca
Is inmiddels al meer dan een jaar geleden maar ik meende iets van 2128xx kilometer. Nadat dit gedaan is word er in de motor het nodige aangepakt en daarna word het interieur opnieuw bekleed.
Zijn BMW specialisten en er staan tijdens mijn 2 bezoeken ook altijd wel een paar wagen van de noordelijke dealers. Verder ben ik ook meer dan zuinig op mijn M5, is mijn pride en joy en moet weer terug komen in nieuwstaat.
@Martijn BMW
Klopt daarom heb ik ook wat langer met de gemeente 'gepraat' en wat vergunningen veranderd. Ondanks dat het een binnenslaper gaat worden zal ze heus wel vies worden want ik rijd er gewoon mee het gehele jaar door.
@Luca
Is inmiddels al meer dan een jaar geleden maar ik meende iets van 2128xx kilometer. Nadat dit gedaan is word er in de motor het nodige aangepakt en daarna word het interieur opnieuw bekleed.