Alfa Romeo 4C
- Arthur
- Berichten: 43240
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Alfa Romeo 4C
Veel plezier ermee!
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Alfa Romeo 4C
Godverdomme 

- Sjoerd
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05
Re: Alfa Romeo 4C
Ik zou een kentekensticker doen voor.
- JP
- Berichten: 34435
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Alfa Romeo 4C
Wat een geweldig apparaat. :!
-
- Berichten: 22314
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Alfa Romeo 4C
Het probleem is eigenlijk dat ik al twee gaatjes in de bumper heb zitten waar de vorige eigenaar z'n kenteken heeft gemonteerd, die zitten best ver uit elkaar. Als ik een sticker maak dan zou die eigenlijk kleiner moeten zijn dan een originele kentekenplaat. Een klein formaat sticker past heel mooi, mits je nog geen gaatjes in je bumper hebt. Als ik zo'n sticker plak zou één van die gaatjes onbedekt zijn. Sommige mensen zeggen dat je zo'n gaatje ook dicht kan laten maken, maar ik weet niet of je dat niet blijft zien. Een origineel kentekenformaat (die over beide gaatjes valt) zou over de bolling/knik aan de bovenkant lopen, ook niet erg fraai.
- Bijlagen
-
- 4c.jpg (107.38 KiB) 4913 keer bekeken
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Alfa Romeo 4C
Moest het even opzoeken. Schrikken, maar uiteindelijk zie je er zelf niets van als je stuurt. 

- Martijn_bmw
- Berichten: 28660
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Alfa Romeo 4C
Heel erg gaaf! Ook leuk geschreven vergelijking ik snap het helemaal 

- MParallel
- Berichten: 8792
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Alfa Romeo 4C
Dan laat je voor dat andere gat toch een rood stickertje maken in de kleur van je auto.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Alfa Romeo 4C
Gevuld en met speciale lakkleurstift zie je er niks meer van. Je ziet altijd minder dan nu ieg. Gewoon doen !
Kleurcodering van je Alfa doorgeven bij autospeciaalzaak en stift ophalen. Vullen met iets - zullen auto specialisten wel weten - en afkleuren. Beste is wegbrengen naar schadespuiter en laten doen voor relatief weinig denk ik. Zeker als het een liefhebbersbedrijf is.
Kleurcodering van je Alfa doorgeven bij autospeciaalzaak en stift ophalen. Vullen met iets - zullen auto specialisten wel weten - en afkleuren. Beste is wegbrengen naar schadespuiter en laten doen voor relatief weinig denk ik. Zeker als het een liefhebbersbedrijf is.
- Will F.
- Berichten: 2352
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
Re: Alfa Romeo 4C
Idd schadeherstelbedrijf met spotrepair specialisatie en liefhebbersmentaliteit. Niet zelf klooien met zoiets als een lakstift dat is leuk om een stonechip mee af te dekken.
- Sjoerd
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05
Re: Alfa Romeo 4C
Ik heb mijn voorbumper laten spuiten bij aanschaf dus direct de gaten dicht gemaakt. Formaat van mijn 'plaat' is net een slag kleiner. viewtopic.php?f=3&t=28580&hilit=Porsche&start=125
-
- Berichten: 22314
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Alfa Romeo 4C
Zo, de eerste weken zitten erop en inmiddels kan ik er wel wat meer over vertellen.
Uiterlijk
Het spreekt voor zich, maar ik vind 'm werkelijk vanuit elke hoek schitterend, prachtige lijnen, de ten opzichte van de body smallere cockpit, die luchthappers, de glazen motorkap
Vanaf de foto's is het een prachtige auto, maar in het echt maakt ie naar mijn idee nog iets meer indruk omdat ie laag en breed is. Ter vergelijk: een McLaren 650S is 4cm breder, 1,5cm hoger en 6cm langer. De rode kleur en velgen maken 'm echt af. De koplampen op het conceptmodel vond ik mooi, maar toen de productieversie werd aangekondigd waren die ineens vervangen door de LED-koplampen. Dat vond ik destijds een grote misser, maar inmiddels kan ik ze wel waarderen en vind ik de mooier dan de USA en Spyder-koplampen (die meer traditioneel zijn qua vormgeving). Deze koplampen zijn wel lekker eigenzinnig en dat past wel bij een merk als Alfa Romeo.
Het uiterlijk is ook erg opvallend. Het is wel leuk om mensen enthousiast te zien en aansprak te krijgen (zeker van liefhebbers kan ik het wel waarderen). En aanspraak genoeg in ieder geval, bij een tankbeurt, wassen, supermarkt, je valt op... en anders zijn het wel duimpjes of mensen die omkijken. Terwijl ik niet iemand ben die graag in-the-picture wil zijn, dus even afwachten of het ook leuk blijft. Met de Porsche heb ik ook situaties van afgunst meegemaakt, mensen die het 'poenerig' vinden en je al in een hokje plaatsen. Hopelijk heb ik daar met de 4C minder last, qua merk roept het wellicht iets meer symphatie op, maar het ziet er alsnog allemaal duur en snel uit... even afwachten.
De lak lijkt wel wat minder te zijn. Misschien eens kijken of zo'n zichzelf herstellende folie iets is, al schrok ik wel van de prijzen.
Interieur
Het interieur vind ik heel gaaf en geeft je echt het gevoel in een sportauto te zitten. De stoelen zijn dun, maar zitten prettig en zien er heel mooi afgewerkt uit. Ook op langere ritten geven ze voldoende steun, al is het natuurlijk geen 5 serie. Het stuur vind ik qua vorm niet zo mooi, maar is wel lekker dik (mooi leer) en heeft in mijn geval bovenin een deel alcantara. Onderin is afgeplat. Lekker stuurtje. De tellers zijn volledig digitaal, een beetje F1 stijl. Lekker high-tech en 'cool'. Het scherm zelf is heel goed afleesbaar, alleen de bovenkant zie je niet volledig als je het stuur wat lager zet. Ik ben geen fan van volledig digitaal, maar in deze auto past het erg goed bij het hele concept. Handrem is ook van heel dik en zacht leder. Sowieso heb ik het idee dat het leer echt van zeer hoge kwaliteit is (iets wat ook bij Ferrari/Maserati gebruikt is vermoed ik). De tijd zal het uitwijzen, maar voor m'n gevoel tien keer beter dan BMW en zelfs iets beter als Porsche. Opbergruimte in het interieur is er niet, onder het dashboard zit een soort netje waar je de parkeerschijf tussen kunt duwen en tussen de stoelen zit een klein opberg-etuitje. Verder is de passagiersstoel helemaal niet verstelbaar. Dat kan alleen met schroeven geloof ik. En hoe gaaf is het dat je overal het carbon monocoque ziet! Dat is dikke porno! Het dashboard oogt ook mooi en is netjes afgewerkt (qua naden), maar het materiaal is plastic, dat is voor zo'n dure auto natuurlijk 'minder'. Gezien het concept en focus op gewicht een logische en goede keus. Ik vind dat de engineers een perfecte afweging hebben gemaakt tussen puurheid (carbon, toch wat 'plastic' her en der, weinig opbergruimte) en luxe (mooie stoelen, goed leer, fijn stuur). De juiste prioriteiten voor het soort auto.
Motor
De 1.750 Tbi is een 1,75 liter 4 cilinder met turbo en levert 240pk. Het is m'n eerste turbomotor terwijl ik groot fan ben van atmosferische motoren. Ik vind 'm gaaf, je hoort heel goed de lucht aangezogen worden en de blow-off valve. Het ding geeft ook een flinke duw in de rug en in combinatie met het gewicht van de auto gaat het allemaal behoorlijk hard. De motor klinkt ook prima, al hoor je vooral veel andere geluiden en je uitlaat. Deze motor maakt de 4C heerlijk explosief en vooral spectaculair, missie geslaagd want je krijgt een smile van oor tot oor en de prestaties zijn bizar. Het ding zet echt flinke stappen
Maar als ik echt puur motorisch kijk, dan vind ik de Porsche 6-boxer wel de 'betere' motor, in termen van gasrespons en geluid.
Automaat
Ook hier wijk ik af van hetgeen ik normaal prefereer, namelijk de handbak: lekker zelf actief bezig zijn met autorijden. Helaas was de 4C daar niet leverbaar mee, maar wel met een automaat met dubbele koppeling. Normaal zet ik m'n principes niet zo snel aan de kant, maar de 4C is zo speciaal (en wist tijdens de proefrit te overtuigen) dat ik dus eens ga flipperen. En dat bevalt mij wel! Dat komt vooral omdat er tijdens het rijden al zoveel zintuigen geprikkeld worden, het is één groot spektakel door de snelheid, geluiden, stuurgedrag waar je bij moet focussen. Het schakelen mis ik tot dusver niet zo. Saai is het allesbehalve in de 4C, en dat was m'n grootste bezwaar om voor zo'n bak te kiezen. In een sportieve auto met meer comfort zou ik zelf schakelen eerder missen omdat die door het comfort al een stuk betrokkenheid van het autorijden eruit filteren.
Ik rijd dagelijks met de auto en dan is zelfs de automaat-stand wel fijn, met name bij drempels waar je met de 4C echt stapvoets overheen moet. Bij elke drempel koppelen, terug naar 1, etc. is ook vervelend en handmatig schakelen voor drempels doe je niet voor je plezier, in tegenstelling tot schakelen voor bochten.
Rijgedrag
Een hoger gewicht heb ik altijd een nadeel gevonden voor sportieve auto's. Maar de keus in lichtgewicht auto's is helaas niet zo heel groot. Lotus viel bij mij net buiten de boot, mist net iets teveel comfort voor mijn (o.a. dagelijks) gebruik. Vandaar dat ik voorheen altijd roadsters heb gereden (S2000, Z4, Boxster S), die zitten qua gewicht nog iets onder veel andere auto's. De 4C vult dat goed goed op, dat zit bijna aan het gewicht van Lotus maar ook net iets meer comfort. Perfect voor mij! Het rijgedrag is heerlijk en erg wendbaar, je hebt echt het gevoel volledig 'connected' te zijn met de auto, ondanks dat er ook wel wat elektronica tussen zit (zoals die TCT-bak). Het is verder vooral heel puur rijden. De grens ligt ver weg en moet ik nog aftasten, maar de auto wekt tot dusver veel vertrouwen. Ik zie mezelf niet als een Verstappen of andere coureur, dus een analytisch verslag met moeilijke technische termen over het rijgedrag gaat er niet komen, ik geniet er gewoon op m'n eigen manier van
Remmen zijn trouwens top.
Er zit trouwens een DNA-selector op, iets wat meerdere Alfa hebben. Die heeft drie modi: All-weather, Normal en Dynamic. Die regelen o.a. de gasrespons en schakeltijden, van terughoudend tot normaal tot sportief. De 4C heeft nog één extra modus: race (door de selector een aantal seconden naar boven in te houden). Dat is hetzelfde als dynamic, maar dan met de veiligheidssystemen uitgeschakeld, een G-kracht meter op je dashboard en de bak in manueel (tenzij je de launch-control gebruikt).
Zonder stuurbekrachtiging bevalt het rijdend erg goed, het geeft zoveel feedback over de weg. Alleen stilstaand en erg lage snelheden is soms lastig. Bij achteruit inparkeren als je aan komt rijden en de bocht maakt (voor je achteruit gaat) ben je gewend om alvast, net op het laatst, de andere kant op de sturen zodat je wielen goed staan. Met stuurbekrachtiging doe je dat zonder erbij na te denken, maar dat soort dingen zijn wel pittig met redelijk breed 18 inch rubber. Zicht naar achter is ook praktisch nul. Het ziet er soms wat klungelig uit voor omstanders, maar het valt serieus tegen, zeker in krappe straatjes.
Geluid
Maar even een apart hoofdstukje: het ding maakt best een partij geluid. Het zijn ook best veel geluiden, niet alleen de motor, maar ook die aanzuiggeluiden, blow-off valve, het tussengas en met name de uitlaat zijn behoorlijk aanwezig. Zeker bij terugschakelen met tussengas en plof-geluiden bij opschakelen. In een straat rijden (zelfs zonder veel gas te geven) met aan weerszijden bebouwing geeft ook een kabaal. Buiten de auto hoor je nog meer dan binnen. Subtiel ergens arriveren staat dus niet in de specificaties van de 4C
Vorige week reed ik ergens binnen de bebouwde kom over een 50km weg. Daar was bebouwing en op dat moment niemand te zien. Ik zag een soort brug over de weg, dus op dat moment geef ik even flink gas. Schrok er zelf van, wat een kabaal komt er uit dat hok
Dikke grijns natuurlijk. Iets verderop bleek een terras te zijn, iedereen keek mijn kant op.. oeps. Daar rustig met 50km/u langs gereden alsof er niks aan de hand was. I'll never grow up...
Dagelijkse auto
Ik rijd er dagelijks mee wat misschien wat absurd is, maar als liefhebber goed te doen. Het verbruik is laag, tot dusver heb ik er 1:11 mee gereden. Al is de tankinhoud wel een stuk kleiner dan ik gewend ben. Lange afstanden snelweg kunnen trouwens zuiniger. Dan is die all-weather modus ook best fijn kwam ik achter, het daagt je wat minder uit tot gasgeven. Drempels zijn lastig (dat deed de Porsche echt tien keer beter!), die moet je in de 4C echt stapvoets nemen. Veergedrag en demping zijn vrij hard maar zeker niet knetterhard of vervelend. De kofferbak is erg klein, boodschappen gaan dus bij de passagiersstoel. Nadeel is dat de kofferbakklep (achterklep inclusief glas) niet met de sleutel te openen is. Je moet dus eerst de deur openen en dan met een hendeltje de kofferbak ontgrendelen. Openen daarvan gaat niet met een gasveer, maar omhoog doen en dan zo'n ijzeren ding dat je ertussen moet zetten, zoals vroeger vaak de motorkap. En water wat erop ligt kan dan in je kofferbak belanden. Als je je handen vol hebt: forget it. Die kofferbakklep is nog redelijk zwaar ook. Ander nadeel: de brede dorpels. Het in- en uitstappen gaat weliswaar gemakkelijker dan een Lotus, maar de deur heeft (net als veel andere autodeuren) drie 'standen'. Die eerste stand/opening is gewoon te smal om in- of uit te stappen. De tweede en derde gaat wel. Als iemand dus dicht langs mij geparkeerd staat heb ik een probleem, want je komt er gewoon niet in. In een normale auto op de eerste stand als je (net als mij) dun bent gaat dat nog wel. Het is nog niet voorgekomen, maar zal ongetwijfeld een keer gebeuren dat ik m'n auto niet in kom. Verder is het zicht naar achter ruk en inparkeren, zeker in een krap straatje, soms een uitdaging. En als laatste: op de snelweg is ie best gehorig, hoort bij de auto dus klaag ik niet over, maar kan mij voorstellen dat ik na een paar jaar wel iets anders wil en het dan een opluchting vind als die auto weer wat stiller is.
Conclusie (na de eerste paar weken..)
De Porsche moest het veld ruimen. Niet omdat ie niet beviel, maar omdat ik weer eens wat anders wil. De Porsche was een jongensdroom die uit is gekomen. Een heerlijke auto, fantastische motor, geweldige bouwkwaliteit en erg betrouwbaar. Moeilijk te overtreffen dus (ongetwijfeld komt er later weer een Porsche!
), maar de 4C is een erg mooie en leuke opvolger. Niet zo 'perfect' als de Porsche, maar gelukkig zijn ze nog zo verschillend dat een vergelijk eigenlijk niet te maken is.
De 4C is vooral een spektakel om mee te rijden! Al je zintuigen worden geprikkeld en je bent erg betrokken bij het autorijden. Sowieso vind ik het gaaf dat ie erg bijzonder is... een (zichtbaar) carbon monocoque in deze klasse is porno. Handgebouwd bij Maserati in kleine oplagen. Ik las dat er tot dusver circa 5.000 wereldwijd zijn gemaakt (waarvan een deel de zwaardere USA-versie) en schijnbaar stopt de productie rond augustus. Ik vind 'm geweldig
Foto's volgen nog, ik heb serieus nog niet de tijd genomen om mooie foto's te maken.
Uiterlijk
Het spreekt voor zich, maar ik vind 'm werkelijk vanuit elke hoek schitterend, prachtige lijnen, de ten opzichte van de body smallere cockpit, die luchthappers, de glazen motorkap

Vanaf de foto's is het een prachtige auto, maar in het echt maakt ie naar mijn idee nog iets meer indruk omdat ie laag en breed is. Ter vergelijk: een McLaren 650S is 4cm breder, 1,5cm hoger en 6cm langer. De rode kleur en velgen maken 'm echt af. De koplampen op het conceptmodel vond ik mooi, maar toen de productieversie werd aangekondigd waren die ineens vervangen door de LED-koplampen. Dat vond ik destijds een grote misser, maar inmiddels kan ik ze wel waarderen en vind ik de mooier dan de USA en Spyder-koplampen (die meer traditioneel zijn qua vormgeving). Deze koplampen zijn wel lekker eigenzinnig en dat past wel bij een merk als Alfa Romeo.
Het uiterlijk is ook erg opvallend. Het is wel leuk om mensen enthousiast te zien en aansprak te krijgen (zeker van liefhebbers kan ik het wel waarderen). En aanspraak genoeg in ieder geval, bij een tankbeurt, wassen, supermarkt, je valt op... en anders zijn het wel duimpjes of mensen die omkijken. Terwijl ik niet iemand ben die graag in-the-picture wil zijn, dus even afwachten of het ook leuk blijft. Met de Porsche heb ik ook situaties van afgunst meegemaakt, mensen die het 'poenerig' vinden en je al in een hokje plaatsen. Hopelijk heb ik daar met de 4C minder last, qua merk roept het wellicht iets meer symphatie op, maar het ziet er alsnog allemaal duur en snel uit... even afwachten.
De lak lijkt wel wat minder te zijn. Misschien eens kijken of zo'n zichzelf herstellende folie iets is, al schrok ik wel van de prijzen.
Interieur
Het interieur vind ik heel gaaf en geeft je echt het gevoel in een sportauto te zitten. De stoelen zijn dun, maar zitten prettig en zien er heel mooi afgewerkt uit. Ook op langere ritten geven ze voldoende steun, al is het natuurlijk geen 5 serie. Het stuur vind ik qua vorm niet zo mooi, maar is wel lekker dik (mooi leer) en heeft in mijn geval bovenin een deel alcantara. Onderin is afgeplat. Lekker stuurtje. De tellers zijn volledig digitaal, een beetje F1 stijl. Lekker high-tech en 'cool'. Het scherm zelf is heel goed afleesbaar, alleen de bovenkant zie je niet volledig als je het stuur wat lager zet. Ik ben geen fan van volledig digitaal, maar in deze auto past het erg goed bij het hele concept. Handrem is ook van heel dik en zacht leder. Sowieso heb ik het idee dat het leer echt van zeer hoge kwaliteit is (iets wat ook bij Ferrari/Maserati gebruikt is vermoed ik). De tijd zal het uitwijzen, maar voor m'n gevoel tien keer beter dan BMW en zelfs iets beter als Porsche. Opbergruimte in het interieur is er niet, onder het dashboard zit een soort netje waar je de parkeerschijf tussen kunt duwen en tussen de stoelen zit een klein opberg-etuitje. Verder is de passagiersstoel helemaal niet verstelbaar. Dat kan alleen met schroeven geloof ik. En hoe gaaf is het dat je overal het carbon monocoque ziet! Dat is dikke porno! Het dashboard oogt ook mooi en is netjes afgewerkt (qua naden), maar het materiaal is plastic, dat is voor zo'n dure auto natuurlijk 'minder'. Gezien het concept en focus op gewicht een logische en goede keus. Ik vind dat de engineers een perfecte afweging hebben gemaakt tussen puurheid (carbon, toch wat 'plastic' her en der, weinig opbergruimte) en luxe (mooie stoelen, goed leer, fijn stuur). De juiste prioriteiten voor het soort auto.
Motor
De 1.750 Tbi is een 1,75 liter 4 cilinder met turbo en levert 240pk. Het is m'n eerste turbomotor terwijl ik groot fan ben van atmosferische motoren. Ik vind 'm gaaf, je hoort heel goed de lucht aangezogen worden en de blow-off valve. Het ding geeft ook een flinke duw in de rug en in combinatie met het gewicht van de auto gaat het allemaal behoorlijk hard. De motor klinkt ook prima, al hoor je vooral veel andere geluiden en je uitlaat. Deze motor maakt de 4C heerlijk explosief en vooral spectaculair, missie geslaagd want je krijgt een smile van oor tot oor en de prestaties zijn bizar. Het ding zet echt flinke stappen

Maar als ik echt puur motorisch kijk, dan vind ik de Porsche 6-boxer wel de 'betere' motor, in termen van gasrespons en geluid.
Automaat
Ook hier wijk ik af van hetgeen ik normaal prefereer, namelijk de handbak: lekker zelf actief bezig zijn met autorijden. Helaas was de 4C daar niet leverbaar mee, maar wel met een automaat met dubbele koppeling. Normaal zet ik m'n principes niet zo snel aan de kant, maar de 4C is zo speciaal (en wist tijdens de proefrit te overtuigen) dat ik dus eens ga flipperen. En dat bevalt mij wel! Dat komt vooral omdat er tijdens het rijden al zoveel zintuigen geprikkeld worden, het is één groot spektakel door de snelheid, geluiden, stuurgedrag waar je bij moet focussen. Het schakelen mis ik tot dusver niet zo. Saai is het allesbehalve in de 4C, en dat was m'n grootste bezwaar om voor zo'n bak te kiezen. In een sportieve auto met meer comfort zou ik zelf schakelen eerder missen omdat die door het comfort al een stuk betrokkenheid van het autorijden eruit filteren.
Ik rijd dagelijks met de auto en dan is zelfs de automaat-stand wel fijn, met name bij drempels waar je met de 4C echt stapvoets overheen moet. Bij elke drempel koppelen, terug naar 1, etc. is ook vervelend en handmatig schakelen voor drempels doe je niet voor je plezier, in tegenstelling tot schakelen voor bochten.
Rijgedrag
Een hoger gewicht heb ik altijd een nadeel gevonden voor sportieve auto's. Maar de keus in lichtgewicht auto's is helaas niet zo heel groot. Lotus viel bij mij net buiten de boot, mist net iets teveel comfort voor mijn (o.a. dagelijks) gebruik. Vandaar dat ik voorheen altijd roadsters heb gereden (S2000, Z4, Boxster S), die zitten qua gewicht nog iets onder veel andere auto's. De 4C vult dat goed goed op, dat zit bijna aan het gewicht van Lotus maar ook net iets meer comfort. Perfect voor mij! Het rijgedrag is heerlijk en erg wendbaar, je hebt echt het gevoel volledig 'connected' te zijn met de auto, ondanks dat er ook wel wat elektronica tussen zit (zoals die TCT-bak). Het is verder vooral heel puur rijden. De grens ligt ver weg en moet ik nog aftasten, maar de auto wekt tot dusver veel vertrouwen. Ik zie mezelf niet als een Verstappen of andere coureur, dus een analytisch verslag met moeilijke technische termen over het rijgedrag gaat er niet komen, ik geniet er gewoon op m'n eigen manier van

Er zit trouwens een DNA-selector op, iets wat meerdere Alfa hebben. Die heeft drie modi: All-weather, Normal en Dynamic. Die regelen o.a. de gasrespons en schakeltijden, van terughoudend tot normaal tot sportief. De 4C heeft nog één extra modus: race (door de selector een aantal seconden naar boven in te houden). Dat is hetzelfde als dynamic, maar dan met de veiligheidssystemen uitgeschakeld, een G-kracht meter op je dashboard en de bak in manueel (tenzij je de launch-control gebruikt).
Zonder stuurbekrachtiging bevalt het rijdend erg goed, het geeft zoveel feedback over de weg. Alleen stilstaand en erg lage snelheden is soms lastig. Bij achteruit inparkeren als je aan komt rijden en de bocht maakt (voor je achteruit gaat) ben je gewend om alvast, net op het laatst, de andere kant op de sturen zodat je wielen goed staan. Met stuurbekrachtiging doe je dat zonder erbij na te denken, maar dat soort dingen zijn wel pittig met redelijk breed 18 inch rubber. Zicht naar achter is ook praktisch nul. Het ziet er soms wat klungelig uit voor omstanders, maar het valt serieus tegen, zeker in krappe straatjes.
Geluid
Maar even een apart hoofdstukje: het ding maakt best een partij geluid. Het zijn ook best veel geluiden, niet alleen de motor, maar ook die aanzuiggeluiden, blow-off valve, het tussengas en met name de uitlaat zijn behoorlijk aanwezig. Zeker bij terugschakelen met tussengas en plof-geluiden bij opschakelen. In een straat rijden (zelfs zonder veel gas te geven) met aan weerszijden bebouwing geeft ook een kabaal. Buiten de auto hoor je nog meer dan binnen. Subtiel ergens arriveren staat dus niet in de specificaties van de 4C

Vorige week reed ik ergens binnen de bebouwde kom over een 50km weg. Daar was bebouwing en op dat moment niemand te zien. Ik zag een soort brug over de weg, dus op dat moment geef ik even flink gas. Schrok er zelf van, wat een kabaal komt er uit dat hok

Dagelijkse auto
Ik rijd er dagelijks mee wat misschien wat absurd is, maar als liefhebber goed te doen. Het verbruik is laag, tot dusver heb ik er 1:11 mee gereden. Al is de tankinhoud wel een stuk kleiner dan ik gewend ben. Lange afstanden snelweg kunnen trouwens zuiniger. Dan is die all-weather modus ook best fijn kwam ik achter, het daagt je wat minder uit tot gasgeven. Drempels zijn lastig (dat deed de Porsche echt tien keer beter!), die moet je in de 4C echt stapvoets nemen. Veergedrag en demping zijn vrij hard maar zeker niet knetterhard of vervelend. De kofferbak is erg klein, boodschappen gaan dus bij de passagiersstoel. Nadeel is dat de kofferbakklep (achterklep inclusief glas) niet met de sleutel te openen is. Je moet dus eerst de deur openen en dan met een hendeltje de kofferbak ontgrendelen. Openen daarvan gaat niet met een gasveer, maar omhoog doen en dan zo'n ijzeren ding dat je ertussen moet zetten, zoals vroeger vaak de motorkap. En water wat erop ligt kan dan in je kofferbak belanden. Als je je handen vol hebt: forget it. Die kofferbakklep is nog redelijk zwaar ook. Ander nadeel: de brede dorpels. Het in- en uitstappen gaat weliswaar gemakkelijker dan een Lotus, maar de deur heeft (net als veel andere autodeuren) drie 'standen'. Die eerste stand/opening is gewoon te smal om in- of uit te stappen. De tweede en derde gaat wel. Als iemand dus dicht langs mij geparkeerd staat heb ik een probleem, want je komt er gewoon niet in. In een normale auto op de eerste stand als je (net als mij) dun bent gaat dat nog wel. Het is nog niet voorgekomen, maar zal ongetwijfeld een keer gebeuren dat ik m'n auto niet in kom. Verder is het zicht naar achter ruk en inparkeren, zeker in een krap straatje, soms een uitdaging. En als laatste: op de snelweg is ie best gehorig, hoort bij de auto dus klaag ik niet over, maar kan mij voorstellen dat ik na een paar jaar wel iets anders wil en het dan een opluchting vind als die auto weer wat stiller is.
Conclusie (na de eerste paar weken..)
De Porsche moest het veld ruimen. Niet omdat ie niet beviel, maar omdat ik weer eens wat anders wil. De Porsche was een jongensdroom die uit is gekomen. Een heerlijke auto, fantastische motor, geweldige bouwkwaliteit en erg betrouwbaar. Moeilijk te overtreffen dus (ongetwijfeld komt er later weer een Porsche!

De 4C is vooral een spektakel om mee te rijden! Al je zintuigen worden geprikkeld en je bent erg betrokken bij het autorijden. Sowieso vind ik het gaaf dat ie erg bijzonder is... een (zichtbaar) carbon monocoque in deze klasse is porno. Handgebouwd bij Maserati in kleine oplagen. Ik las dat er tot dusver circa 5.000 wereldwijd zijn gemaakt (waarvan een deel de zwaardere USA-versie) en schijnbaar stopt de productie rond augustus. Ik vind 'm geweldig

Foto's volgen nog, ik heb serieus nog niet de tijd genomen om mooie foto's te maken.
-
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: Alfa Romeo 4C
Leuk om te lezen dat de auto zo bevalt.
Niet verwacht dat je 'm dagelijks inzet, dat is wel helemaal gaaf zeg.

Niet verwacht dat je 'm dagelijks inzet, dat is wel helemaal gaaf zeg.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Alfa Romeo 4C
Wat een briljant verslag Tom ! Lekker uitgebreid en heerlijk van genoten 
Prachtig dat verhaal met het terras. Ben benieuwd of je genoeg gaat krijgen van de aandacht. Beter gewoon aan wennen en een zonnebril kopen.
Race modus al geprobeerd ?


Prachtig dat verhaal met het terras. Ben benieuwd of je genoeg gaat krijgen van de aandacht. Beter gewoon aan wennen en een zonnebril kopen.
Race modus al geprobeerd ?

- sitechris
- Berichten: 4902
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: Alfa Romeo 4C
Superleuk verslag!
- gerard lubbe
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 10:59
Re: Alfa Romeo 4C
Mooi, de 4C heeft er weer een te pakken.
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Re: Alfa Romeo 4C
Tof verslag, die bevalt dus wel! 

- dvh
- Berichten: 17197
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Alfa Romeo 4C
Dit.en een zonnebril kopen.
Geld voor iedereen overigens.
Mooi ding Tom

- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: Alfa Romeo 4C
Gaaf hoor Tom. Tis dat je niet om de hoek woont anders waaide ik ff aan om een rondje te bietsen 

- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Alfa Romeo 4C
Mooi verhaal Tom! Super dat je er zo enthousiast over bent! Maakt mijn jaloezie nog groter. 

- Downforce Hans
- Berichten: 12609
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Alfa Romeo 4C
Waarom is het absurd om er dagelijks in te rijden, de eerste drie jaar heb ik met mijn Corvette niets anders gedaan.
Gewoon pakken wanneer je kan en genieten van elke km die je er mee kan rijden, daar heb je hem voor.......

Gewoon pakken wanneer je kan en genieten van elke km die je er mee kan rijden, daar heb je hem voor.......


-
- Berichten: 2316
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: Alfa Romeo 4C
Mooi uitgebreid verslag!
Laatst gewijzigd door Walter op 22 jan 2018, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: Alfa Romeo 4C
Mooi omschreven Tom! Wat je kan doen met de stoelen is de voorzijde ca 1cm verhogen waardoor je iets meer naar achteren gaat en ineens wel je display kan aflezen
En daarna natuurlijk even naar Beek auto racing om ook 304pk in je 4C te proppen..

- Joop
- Berichten: 9068
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Alfa Romeo 4C
Leuk stuk om te lezen en zien dat de auto bevalt...
...en inderdaad gewoon lekker als daily inzetten!
...en inderdaad gewoon lekker als daily inzetten!
- Philipoo
- Berichten: 4981
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Alfa Romeo 4C
Mooi dat die zo goed bevalt! 4C blijft een fenomenale auto, heb er een keertje in mogen rijden en dat gaat echt goed!
Qua aanspraak heb ik dat met de lotus nu ook, je hebt een groep mensen die het je volledig gunnen om in een 'dikke' auto te rijden, en de andere groep mensen hebben bij voorbaat al een mening over je klaar staan..
Qua aanspraak heb ik dat met de lotus nu ook, je hebt een groep mensen die het je volledig gunnen om in een 'dikke' auto te rijden, en de andere groep mensen hebben bij voorbaat al een mening over je klaar staan..
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: 328Ti, Bjeffindividual, erwin20vt, Fabian, Wout309t en 4 gasten