Pff, even het topic bijgewerkt zodat de foto's het weer allemaal doen. Wat een werk.
Een update van het wagenpark:
De Mercedes Sprinter is nu 5,5 jaar in bezit. Van de week net 90.000 km op de teller bereikt. Eigenlijk volkomen probleemloos. Nog maar even mee doorrijden ondanks dat ie zakelijk is afgeschreven.
De E46 M3 had laatst ineens kuren. Op een nachtelijke terugrit uit Antwerpen (Kinepolis) bleef de richtingaanwijzer aan staan. De hendel in alle standen gezet maar de lamp bleef maar knipperen. Tegelijkertijd viel het scherm van de navigatie even uit. Ik had geen film met een bovennatuurlijk fenomeen gekeken dus daar kon het niet aan liggen.

Even later verdween het euvel weer zonder terug te keren. Hmmz, apart.
Een week of 3 later wilde ik de auto meepakken maar deed ineens vanalles gek. Auto ging niet open op afstandbediening, geen geluid uit dashboard, dashboard gaf melding dat portieren open stonden terwijl deze dicht zaten. Na 500 meter proberen toch maar terug gezet.
De trouwe E36 M3 maar weer voor de dag gehaald. Die stond 4 weken stil maar het was als vanouds weer starten en lopen.
De volgende dag een beetje zitten Googlen en de symptomen van de E46 wezen in de richting van de lichtschakelaar. Schijnbaar stuurt dit apparaat behoorlijk wat elektronica aan. De auto is 2 weken later naar de garage gegaan waarbij er natuurlijk weer geen spoor van een storing te merken was. Bij de garage toch maar een nieuwe laten installeren en dit heeft het probleem verholpen.
De E36 is voor z'n APK geweest. Saai, maar wederom niks aan de hand. 204.600 km op de klok inmiddels. Just keeps on going.
De E36 328i cabrio van zuslief is vorige week door de 250.000 km gegaan. De laatste beurt zijn er nieuwe hitteschilden boven de uitlaatlijn gemonteerd en is het aandrijfaslager vervangen. Verder eigenlijk probleemloos.
Dan de Volvo. Daar hebben we de afgelopen jaren veel aan gedaan. Laatst nog een beurt met nieuwe schokdempers rondom. Dat heeft de auto veel goeds gedaan. Maar het is een auto gebleken waar altijd wat aan mankeert. Bepaalde ontwerpkeuzes zijn niet degelijk genoeg uitgevoerd of gewoon niet goed uitgedacht. Issues zoals de suizende frameloze ramen zijn nooit opgelost. Wegligging en slechte remmen blijven ook een dingetje. Motor, looks en interieur zijn overigens nog altijd super.
Met die gedachte ben ik toch maar gaan zoeken naar een opvolger. Het liefst een Youngtimer die op de zaak gezet kan worden en iets praktischer van opzet. Het is een X5 geworden. Een handgeschakelde (jawel) 3.0i uit 2002 met een sportpakket.
De auto is lekker ruim, je zit goed en wat hoger, is stil en de kofferbak is makkelijk bereikbaar met de in delen te openen achterklep.
Verder heeft de auto mij verrast met z'n wegligging. Ik was er nogal sceptisch over, want 2.000 kg, maar het is echt een heerlijk rijdende wagen. Het ding ligt als een blok op de weg en de 4wd doet wonderlijke dingen met de balans in bochten. Je kan er dingen mee wat je op grond van het concept nooit zou verwachten. Verder stuurt ie lekker zwaar en is de motor gretig genoeg (8,5 sec naar 100). Het verbruik zit zo rond de 12-13L/100 km. Het blijft een bushok.
Dus daar gaan we de komende jaren weer plezier van beleven als het goed is.
