rechtsbijstand ingeschakeld

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: rechtsbijstand ingeschakeld

Bericht door Hielke » 02 jun 2017, 13:49

Robin schreef: 02 jun 2017, 13:16 @ Hielke, die kar in m'n avatar is ook geen thema:)
Als je naar de internals van die B kijkt is het zelfs geen Lancia!

Wat doet dat ding daar trouwens in je avatar? Het is allemaal Teutoons in huize Popma. En een rally heb ik je ook nog nooit zien rijden.

Inruilen die M2 en een Giulia QV halen!

Robin
Berichten: 55269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: rechtsbijstand ingeschakeld

Bericht door Robin » 02 jun 2017, 14:27

Wie zei dat ook alweer? ' Ik ben de Alfa en de Omega' was jij dat niet Hielke?

Abarth blok van de heer Lombardi. Sinds m'n jeugd gek op bepaalde Lancias en op rallyes....

Alfa & Lancia zijn twee verschillende entiteiten

Anko
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 mei 2014, 13:46

Re: rechtsbijstand ingeschakeld

Bericht door Anko » 02 jun 2017, 14:29

Hielke schreef: 02 jun 2017, 13:07 Wel over een 2.35 liter oldskool turbo blok met 600+ pk en de daaraan gehangen verwachting dat het op een rondje Nordschleife wel goed zou gaan. Dat gaat natuurlijk niet goed. De driveability van turbo motoren uit de jaren '90 is al niet top (al vele malen beter dan bijv. een Cosworth 80's blok), en bij iedere pk extra wordt dat alleen maar minder. Tuning van zo'n blok naar 500+ pk kan slechts een enkele karakteristiek opleveren. Aan of Uit. Alle pk's of niks. Reken maar uit wat dat voor je controle op de baan betekent. Dat gaat niet lekker. En dat is een understatement. Ook mocht bekend worden verondersteld dat de remmen van de snelle Japanners uit die era nou niet echt als goed bekend stonden. Ook weer een understatement. Met 600 pk op een circuit hoort daar een big brake kit van naam en faam (AP, Brembo) onder te zitten. Ik spreek mezelf tegen. Met 600 pk moet je in zo'n auto nooit een circuit op willen gaan. Met 600 pk is zo'n auto leuk voor een 400 meter sprint. De thermische belasting is dan gering, km's maak je niet, olieverbruik is dan geen thema, remmen zijn dan geen thema.
noem me eigenwijs, maar dit is de gedachte van iedereen die een half/half big turbo project heeft gedaan of gereden. een goede setup werkt prima.

Auto van Theo heeft AP remmen voor en brembos achter ;) is niet bepaald een wagen die enkel met het oog op snelheid is opgebouwd.

Blok is gebouwd niet met techniek uit 1990 maar met spullen uit 2010. en dito techniek.

Drivability is prima te krijgen mits een tuner daar ook prio legt. Theo heeft dit eigenhande kunnen ervaren met mijn eigen (demo) wagen, 2 liter, GTX3076, 280 gr nokken. starten en drivability als stock en niks aan/uit vermogen afgifte.
Zon blok hoort ook gebouwd te zijn om het vermogen aan te kunnen met dito thermische belasting.

Robin
Berichten: 55269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: rechtsbijstand ingeschakeld

Bericht door Robin » 02 jun 2017, 14:34

Ja Hielke! Nu jij weer!

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: rechtsbijstand ingeschakeld

Bericht door Hielke » 02 jun 2017, 14:49

Anko, ik neem aan dat je de Subaru scene goed kent. Wat zijn de snelle auto's, welke van die auto's hebben eigenaren die ook een goed portie kunnen sturen. Die dingen. Ook als je die auto's en mensen alleen van internet kent, wanneer ze in Duitsland of Frankrijk zitten bijvoorbeeld.

Laat aub eens een hotlap van iemand in zo'n auto op bijvoorbeeld Zandvoort, Hockenheim of De Nordschleife zien. Praten we dan verder.

Anko
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 mei 2014, 13:46

Re: rechtsbijstand ingeschakeld

Bericht door Anko » 02 jun 2017, 14:57

In de subaru wereld in NL zit heel weinig volk met een hoog vermogen wagen die op circuit rijden. de mensen die goed kunnen rijden rijden met minder vermogen vanwege de centenkwestie.

Met jouw veronderstelling komt heel de proffesionele TA wereld nooit op n circuit blijkbaar.

Was er niet onlangs n Evo met +-800pk die ''even'' 1,43 tijd op CPZ neerzette?... ander platform, maar als je vind dat je met 600pk niet op n circuit moet komen, zou ik eens wat bredere banden, dikkere remmen monteren en de troep goed warmrijden.. 100pk of meer per wiel is echt niet zo spannend als het klinkt.

op een rwd wagen wordt het een ander verhaal.
Laatst gewijzigd door Anko op 02 mar 2018, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.

harrydijkstra2
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 feb 2010, 19:57
Locatie: Heerenveen

Re: rechtsbijstand ingeschakeld

Bericht door harrydijkstra2 » 02 jun 2017, 15:10

Ik denk dat een subaru een prima platform is om een goede circuit auto mee op te bouwen. Mits je inderdaad ook het onderstel, remmen etc goed aanpakt. Standaard is dat niet echt geweldig, dat klopt.

Zelf heb ik net een WRX STI Spec C gekocht en ga ik die verder klaar maken voor wat circuit rondjes, niks extreems, maar ik denk dat er prima rondjes mee op Zandvoort of Assen en ook de northschleife mee te rijden is.

Harry

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: rechtsbijstand ingeschakeld

Bericht door Shakes » 02 jun 2017, 15:24

Hielke is weer aan het trollen :) maar goed in 2001 mijn eerste ronde nordschleife gedaan en in die ronde van 23:00 btg werd ik ingehaald door Sabine in de M5 en mister EMS met 300 pk kit die haar aan het opduwen was.

Bij mijn weten is het onderstel van de auto van Theo nog standaard. Het gebakje zelf is misschien ook wel toe aan een kooi..... hoop dat alles naar omstandigheden goed afloopt.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9604
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: rechtsbijstand ingeschakeld

Bericht door smiley » 02 jun 2017, 15:33

Anko schreef: 02 jun 2017, 14:57 Was er niet onlangs n Evo met +-800pk die ''even'' 1,43 tijd op CPZ neerzette?...
Tijdens de masters? Deze?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: rechtsbijstand ingeschakeld

Bericht door Hielke » 02 jun 2017, 15:53

Prachtige machine, zeer snelle ronde.

Maar laten we deze auto aub buiten beschouwing laten. Het is een dedicated trackcar die met dezelfde toewijding als een DTM auto is opgebouwd. Heeft met een straatauto niks meer te maken.

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1988
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: KIA
Locatie: Flevoland

Re: rechtsbijstand ingeschakeld

Bericht door Hitz » 02 jun 2017, 15:58

Ik vind dit ook gaaf!


Anko
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 mei 2014, 13:46

Re: rechtsbijstand ingeschakeld

Bericht door Anko » 02 jun 2017, 16:00

Nee doelde op Phil Reed, 7 mei.. tijdens TA draaide die een 1.43,01.


Maargoed, dedicated of niet, het is te doen. en een trackauto rijdt je dan ook heel anders ''dan eens een kwartiertje vrijrijden'' of een rondje nurburgring ;)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: rechtsbijstand ingeschakeld

Bericht door Hielke » 02 jun 2017, 16:09

Anko schreef: 02 jun 2017, 16:00 Nee doelde op Phil Reed, 7 mei.. tijdens TA draaide die een 1.43,01.


Maargoed, dedicated of niet, het is te doen. en een trackauto rijdt je dan ook heel anders ''dan eens een kwartiertje vrijrijden'' of een rondje nurburgring ;)
Maar wat is nou te doen? Natuurlijk kun je met een trackcar een 1.43 rijden. Een DTM rijdt met iets van 470 pk een 1.31. En die auto van Lloyd rijdt tijdens die Zandvoort ronde echt niet met 800 pk rond, dat zullen er gezien de topsnelheid op het rechte stuk eerder iets van 500 zijn. En meer heeft die auto voor die rondetijd ook echt niet nodig. Lichtgewicht, downforce, slicks, super onderstel.

Mijn stelling is en blijft dezelfde, de driveability van een oldskool turbo straatauto (zonder slicks) op een circuit is zodanig slecht dat het surplus aan foute pk's de auto in de weg zit.

Andre is eens gevraagd in een 700 pk Time Attack Evo op Zandvoort rond te gaan en die kwam in die auto niet onder de 1.57. In zijn eigen tot trackcar omgebouwde 130i met slechts 265 pk reed ie lage 1.50's.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16618
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: rechtsbijstand ingeschakeld

Bericht door Bram » 02 jun 2017, 16:54

Shakes schreef: 02 jun 2017, 15:24 Hielke is weer aan het trollen :) maar goed in 2001 mijn eerste ronde nordschleife gedaan en in die ronde van 23:00 btg werd ik ingehaald door Sabine in de M5 en mister EMS met 300 pk kit die haar aan het opduwen was.

Bij mijn weten is het onderstel van de auto van Theo nog standaard. Het gebakje zelf is misschien ook wel toe aan een kooi..... hoop dat alles naar omstandigheden goed afloopt.
Mooi filmpje is dat ja, Mark Verhoeven kan niet alleen goed tunen (mijn STI liep als een kogel), maar ook een goed potje sturen :df:

harrydijkstra2
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 feb 2010, 19:57
Locatie: Heerenveen

Re: rechtsbijstand ingeschakeld

Bericht door harrydijkstra2 » 02 jun 2017, 17:57

Ik denk als je snel(lere) ronde tijden wilt neerzetten je het beste eerst kunt investeren in wat rijlessen en wat goede circuit ervaring opdoen. Dan eerst zorgen dat je auto qua onderstel, remmen etc goed is uitgerust en dan als laatste zou ik investeren in extra vermogen. met veel extra vermogen zie je vaak dat mensen die niet echt goede lijnen rijden hun tijden wat kunnen opkrikken door op de langere rechtere stukken op vermogen tijd te winnen. Het meeste haal je door gewoon goede lijnen te rijden.

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: rechtsbijstand ingeschakeld

Bericht door Karel » 02 jun 2017, 19:05

Hielke,

Wel beetje je feiten kennen :)

Die EVO mocht toen niet harder of we werden gedisqualificeerd :)
En Andre heeft nooit op vol vermogen/kunnen moeten rijden toen.

Op Spa deed die auto sub 2.40'ers met een matige chauffeur. (En ook nog vol origineel gewicht)



Subaru/Evo is mits de juiste aanpassingen net zo capabel dan een BMW om snelle tijden neer te zetten. Kijk idd maar naar TA wereldwijd.
Komt geen atmosferische auto aan te pas.

Kwa fun is het een heel ander verhaal!
Maar dat is ook een persoonlijke keuze.

Gebruikersavatar
Alexander
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 dec 2006, 22:13
Locatie: Nürburgring 1700+ laps

Re: rechtsbijstand ingeschakeld

Bericht door Alexander » 02 jun 2017, 20:06

roadlegal sub, 508 HP, 7.53 full lap in 2013

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29395
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: rechtsbijstand ingeschakeld

Bericht door Luco » 02 jun 2017, 20:39

Hielke schreef: 02 jun 2017, 15:53 Prachtige machine, zeer snelle ronde.

Maar laten we deze auto aub buiten beschouwing laten. Het is een dedicated trackcar die met dezelfde toewijding als een DTM auto is opgebouwd. Heeft met een straatauto niks meer te maken.
Als dit een dedicated trackcar is met 800 pk is 1.44 gewoon traag :-)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: rechtsbijstand ingeschakeld

Bericht door Hielke » 03 jun 2017, 11:31

Over dat 'record' van die Revolution auto in het filmpje hierboven:

For power, the Project STI uses a 2.1-liter turbocharged four-cylinder engine with Cosworth's 2.2 stroker kit delivering 508 hp and 500 lb-ft of torque in maximum tune. Revolution told worldcarfans.com that the car used for the record was only on medium boost and produced 400 hp.

Read more: http://autoweek.com/article/car-news/re ... z4iviDVn5H

Er is dus een reden dat die auto met 'slechts' 400 pk reed. Niet omdat ie anders te snel was.

Karel, je hebt gelijk, ik weet inderdaad niet de details over die auto waarin Andre reed. En nu je het zegt staat me inderdaad weer bijndat er niet onder een bepaalde tijd (ik geloof 1.55) gereden mocht worden.

Gebruikersavatar
Alexander
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 dec 2006, 22:13
Locatie: Nürburgring 1700+ laps

Re: rechtsbijstand ingeschakeld

Bericht door Alexander » 03 jun 2017, 21:55

Hielke schreef: 03 jun 2017, 11:31 Er is dus een reden dat die auto met 'slechts' 400 pk reed. Niet omdat ie anders te snel was.
oh, dat geloof ik ook wel. Peak power tuning zegt niks over goede driveability (of juist het tegenovergestelde bij mega vermogens). En goede driveability wil je juist voor snelle rondetijden. Dus hebben ze hem afgesteld op driveability en scheelt dat topvermogen, prima.

Wilde alleen even tonen dat je ook met 4WD zonder top-end 'petjes' tuning nog best nette tijden kan rijden :tooth:

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: rechtsbijstand ingeschakeld

Bericht door Shakes » 03 jun 2017, 22:14

Ach alles van bmw met meer dan 3 cilinders heeft ook xdrive en een turbo binnen nu en vijf jaar.

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: rechtsbijstand ingeschakeld

Bericht door Karel » 03 jun 2017, 22:21

Best grappig idd.
Wil ik eigenlijk weg van turbo auto's en herontdek ik het atmosferische plezier van BMW's....
Switched BMW naar turbo's....


Moet wel zeggen dat vb een M135 stukken aangenamer rijdt kwa karakter dan een stock Subaru of Evo...
Geen gehis of gefluit, geen turbogat,...
Mss word ik gewoon oud :)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: rechtsbijstand ingeschakeld

Bericht door Macboy » 04 jun 2017, 10:47

M135i is magistraal ! Heerlijke motor direct op het gas. Waanzinnig.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5443
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: rechtsbijstand ingeschakeld

Bericht door Kasteel » 04 jun 2017, 11:03

Macboy schreef: 04 jun 2017, 10:47 M135i is magistraal ! Heerlijke motor direct op het gas. Waanzinnig.
Zou het zo willen omruilen voor een s54 qua response/powerband

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: rechtsbijstand ingeschakeld

Bericht door Karel » 04 jun 2017, 16:01

Boa...ik kijk toch niet meer om naar de E46 M3 hoor.
Daar had ik nooit het gevoel dat het echt hard ging.
In de M135, zelfs stock, vind ik em al heel erg hard gaan op binnenbaantjes.
Laat staan als je er dan een klein powerkuurtje aan doet.

Ik dacht echt dat het een weer turbodrama ging worden kwa gevoel tov de 130i (en E36 M3, E46 M3) maar de M135 is voor mij gewoon perfect.
(Om sport stand...op comfort is hij echt te sloom met gasrespons)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 4 gasten