Niels schreef: 21 mei 2017, 12:55
Met 1700,- kosten in drie maanden ben ik wel heel benieuwd wat er vervangen is. Delen zijn wel duur maar hier zit wel heel beel preventief onderhoud bij in imho. Die kosten heb ik in totaal over 80000km nog niet gehad met die van ons

Nu is onze aircopomp kapot, dat moet je niet bij Toyota laten doen iig. Tip: zorg dat je airco goed afgevuld blijft!
600 euro grote beurt met remblokken
225 euro achterbanden vervangen
900 euro onderste deel stuurkolom en voorbanden vervangen (licht gecupt, garage dacht daar de trilling vandaan kwam, niet dus), terwijl oude voorbanden nog geen 5000km hadden gereden, eind vorig jaar pas gemonteerd
??? euro: lager vervangen of toch nog iets anders om trilling alsnog op te lossen
Deels dus reguliere slijtageonderdelen en onderhoud, maar het telt toch lekker op zo voor een auto die ik o.a. heb gekocht vanwege de vermeende lage onderhoudskosten. Dat banden cuppen schijnt wel een gevoelig dingetje te zijn bij Priussen. Totale onderhoudskosten over 70.000km = 2400 euro. Over 5 maanden nieuwe winterbanden nog nodig, Airco is bij grote beurt gechecked. Heb jij een P2 of P3?
Niels schreef: 21 mei 2017, 12:55Je berekening is aardig maar als zo'n ding nu 9k waard is dan gaat die van mij direkt weg

Daarnaast is ie over drie jaar geen 3k waard.
Mwoah...simpelere modellen met vergelijkbare leeftijd en km's gaan voor ca 10-11K in de verkoop heb ik gezien, dan moet ik voor mijn Dynamic met extra set lichtmetaal voor winterbanden, mooie afneembare trekhaak en Special Edition-lederen bekleding toch wel op 9.000 euro uitkomen.
De 3.000 euro restwaarde is idd wat te pessimistisch, heb ik nu op 5000 gezet.
Niels schreef: 21 mei 2017, 12:55Imho reken je de kosten naar je toe om wat anders te willen. Prima maar koop dan gewoon wat anders.....
Dat laatste: prima, dat wil ik toch ook doen, daar gaat het hele topic over
Niels schreef: 21 mei 2017, 12:55Links om rechtsom rijdt alles wat je op papier hebt staan in de praktijk veel duurder dan de Prius. Been there, done that.... Wil je wat anders, moet je zeker doen maar niet op basis van kosten.
Zeker, maar volgens mij schrijf ik ook nergens dat ik goedkoper uit wil zijn dan met de Prius, sterker nog, in mijn Excel zie je dat er een verschil zit in maandkosten tussen Prius en de rest in het voordeel van de Prius. Het hoeft niet goedkoper, maar moet ook weer niet 2x zoveel worden. Als het 100 euro extra in de maand kost dan vinnik dat prima...
Tuurlijk zit er ook iets psychologisch bij; al sinds februari rijdt de auto niet prettig en ben ik nu 4x bij de garage geweest. Ondertussen 1700 euro verder en ik ben geen snars opgeschoten, hij trilt nog steeds. Geen serieus probleem, maar ik rijd regelmatig naar Drenthe heen en weer vanuit het Groene Hart en dan ben je dat trillen wel zat. Om over mijn aankomende roadtrip door Denemarken nog maar even niet te spreken...