BMW F30 335i
- Sander-E46
Re: BMW F30 335i
Echt een plaatje zonder M pakket, deze velgen en de kleur van de auto en het interieur. Gaaf ook dra je "een droom" werkelijkheid hebt gemaakt.
- RJK
Kan ik mij voorstellen, prachtige auto Martijn!kortom elke dag met een smile in de auto
- Macboy
Duidelijke review Martijn en leuk om te zien hoeveel plezier je ermee hebt 

Dat was mijn kritiek ook altijd en de enige reden waarom ik voor de handbak ben gegaan. En tot op de dag vandaag dus mijn overweging om bij een turbo koppel benzine voor handbak te gaan. Is overigens ook de reden waarom automaat dus veelal wat minder zuinig is. Constant dat onnodig terugschakelen terwijl je bergen koppel tot je beschikking hebt.1 nadeeltje van de bak vind ik het vrij snel terug schakelen in D op de snelweg, elke automaat doet dat maar naar mijn idee zo nutteloos zeker als je zoveel Koppel hebt zou hij op de snelweg alleen terug moeten schakelen als je volgas geeft naar mijn idee. Maarja... het schakelen gaat gelukkig wel zo soepel dat je er verder geen last van hebt het voelt alleen nutteloos.
-
OnlineMartijn_bmw
thnx mannen 
@macboy, klopt als ik zelf nieuw zou bestellen zou ik ook voor een handbak gaan maar tweedehands kopen met deze automaat vind ik het nadeel te klein om hem er voor te laten staan. In die context bedoelde ik het.

@macboy, klopt als ik zelf nieuw zou bestellen zou ik ook voor een handbak gaan maar tweedehands kopen met deze automaat vind ik het nadeel te klein om hem er voor te laten staan. In die context bedoelde ik het.
- Tristan
Denk dat de 8 traps ZF altijd zuiniger is dan een handbak. De reden waarom de automaat 1 trapje terug doet is juist vanwege het verbruik om het meest efficiënte toerental wordt opgezocht. Lager in de toeren accelereren is niet altijd zuiniger. Of het fijn rijden is, is uiteraard een ander verhaal. De 6-traps automaat in mijn E90 335i blijft gewoon in 6 hangen, tenzij je echt meer dan 50% gas geeft. Vind ik persoonlijk ook prettiger.Macboy schreef: 23 mei 2017, 09:57 Duidelijke review Martijn en leuk om te zien hoeveel plezier je ermee hebt
Dat was mijn kritiek ook altijd en de enige reden waarom ik voor de handbak ben gegaan. En tot op de dag vandaag dus mijn overweging om bij een turbo koppel benzine voor handbak te gaan. Is overigens ook de reden waarom automaat dus veelal wat minder zuinig is. Constant dat onnodig terugschakelen terwijl je bergen koppel tot je beschikking hebt.1 nadeeltje van de bak vind ik het vrij snel terug schakelen in D op de snelweg, elke automaat doet dat maar naar mijn idee zo nutteloos zeker als je zoveel Koppel hebt zou hij op de snelweg alleen terug moeten schakelen als je volgas geeft naar mijn idee. Maarja... het schakelen gaat gelukkig wel zo soepel dat je er verder geen last van hebt het voelt alleen nutteloos.
-
- Auto: eBike
Bij de diesel BMW's nog nuttelozer. Mijn pa had eerst als lease een 520d met handbak(schraper versie), maar dat reed echt leuk. Lekker op koppel, en voelde de powerband erin komen. Nu een 420d met de nieuwe ZF 8-traps, en vind er weinig meer aan. Hij is zeker sneller, maar je voelt weinig van het koppel, zeker in de sportstand. Pa vergelijkt hem met een opwind autootje die je loslaat. Het gaat best rap, maar nogal gevoelloos.
Ander groot nadeel van de ZF-8 bak vind ik dat als je bijna stilstaat tijdens het remmen(5km/h) dat je even voelt dat hij de motor ontkoppelt. Als je daarom rustig aan het afremmen bent, mis je ineens wat remmende kracht, hierdoor is het moeilijk de auto vloeiend tot stilstand de laten komen. Je eindigt vaakt voor het stoplicht met een 'hupje'.
Ander groot nadeel van de ZF-8 bak vind ik dat als je bijna stilstaat tijdens het remmen(5km/h) dat je even voelt dat hij de motor ontkoppelt. Als je daarom rustig aan het afremmen bent, mis je ineens wat remmende kracht, hierdoor is het moeilijk de auto vloeiend tot stilstand de laten komen. Je eindigt vaakt voor het stoplicht met een 'hupje'.
-
OnlineMartijn_bmw
Eens Tristan, ik denk inderdaad dat het zuinige verbruik juist mede door de automaat komt, woon-werk 1 op 13 vind ik absurt zuinig voor zon motor.
En als ik zelf ga schakelen en beetje gas ga geven op een plezier ritje daalt het juist snel tot zo'n 1 op 8 (wat ik voor het vermogen trouwens nogsteeds netjes vind)
@str8six, gevoelloos icm de x35i motor is het zeker niet, hooguit dus nutteloos qua gevoel het terugschakelen maar het zal idd zijn vanwege het verbruik zijn. Het zonder schok tot stilstand komen is even wennen en aanvoelen maar had ik na 2 dagen toch wel door, nu kom ik net zo schokloos tot stilstand als handgeschakeld.
En als ik zelf ga schakelen en beetje gas ga geven op een plezier ritje daalt het juist snel tot zo'n 1 op 8 (wat ik voor het vermogen trouwens nogsteeds netjes vind)
@str8six, gevoelloos icm de x35i motor is het zeker niet, hooguit dus nutteloos qua gevoel het terugschakelen maar het zal idd zijn vanwege het verbruik zijn. Het zonder schok tot stilstand komen is even wennen en aanvoelen maar had ik na 2 dagen toch wel door, nu kom ik net zo schokloos tot stilstand als handgeschakeld.
- Riceaux
Mooi verslag Martijn! En automaat voor een daily vind ik ook heerlijk! Juiste gaspedaal standen vinden voor het optimale schakelen is inderdaad even zoeken. Die van mij schakelde eerst ook altijd terug op de snelweg bij gasgeven, maar tegenwoordig niet meer. Wellicht ook interessant om de adaptiewaarden even te laten resetten zodat ie wat meer op jouw manier van rijden wordt afgesteld?
-
Past die automaat zich niet sowieso aan aan je rijgedrag?
-
OnlineMartijn_bmw
Dat denk ik wel eigenlijk.
En thnx Rico
En thnx Rico
- Riceaux
Ja dat doet ie ook wel. Alleen als je de adaptiewaarden reset gaat het aanpassen veel sneller. Geen idee hoe het bij de nieuwe ZF8HP gaat hoor, maar zo werkt het in ieder geval bij de ZF6HP.
- Marsnel
- Auto: Civic B18c | E91 335D
Mijn 335d (e91) schakelt bij een dotje diesel ook altijd terug op de snelweg. Vet irritant en totaal onnodig met 650Nm.
Ik zet hem nu altijd in de sportstand en schakel dan met de flippers naar M6. Dan blijft hij in z`n versnelling. Heeeeeerlijk wat een koppel.
Misschien dat dit ook zo werkt bij de ZF8?
Ik zet hem nu altijd in de sportstand en schakel dan met de flippers naar M6. Dan blijft hij in z`n versnelling. Heeeeeerlijk wat een koppel.
Misschien dat dit ook zo werkt bij de ZF8?
-
OnlineMartijn_bmw
Klopt marsnel als je hem in sport / Manuel stand zet en zelf schakelt is er geen kick down of terug schakelen dan reageert hij volledig als handbak. Schakelt alleen terug als je onder de 1000tpm komt (maar dat is logisch)
-
- Auto: eBike
en tijdens de kickdown. Hoe reset je de automaten van ZF trouwens?
-
OnlineMartijn_bmw
In manueel stand is er geen kick down, hij schakelt alleen op als je in de toerenbegrenzer komt of terug als je op stationair toerental komt. Wel fijn dus manueel is ook echt manueel
- e30touring1990
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
goed om te horen dat die zo bevalt! lekker van genieten 

- Tristan
* Press the start button once to turn on power (Don't start the engine)Str8Six schreef: 24 mei 2017, 08:51 en tijdens de kickdown. Hoe reset je de automaten van ZF trouwens?
* Press the accelerator down to the floor for at least 5 sec.
* Hit start button once to turn off power
* Remove foot from accelerator
* Wait for min. 2 minutes
* Start the engine and drive
-
OnlineMartijn_bmw
^^ thnx! Dat dat zo simpel werkt ga ik ook eens doen
- Reind
Als mede F30 bezitter lees ik veel herkenbare dingen. De configuatie van jouw 335i vind ik ook helemaal top. Ik had vroeger een golf 4 in dezelfde kleurstelling en sinsdien is dat echt een favoriet. Maar wat ik persoonlijk wel echt vind tegenvallen bij de F30 is dat de auto veel te veel op luxe is afgestemd. En dan rij ik ook nog met M pakket en 19 inch. Achteraf had ik qua driving fun liever een 1 serie gehad. Op de een of andere manier rij ik ook helemaal niet vaak sportief met mijn auto, hij daagt mij gewoon niet uit. Ik denk soms weleens dat ik net zo goed een 316d had kunnen nemen.
-
OnlineMartijn_bmw
Ik denk wel dat dat mede komt door de "e" uitvoering die je hebt Reind. Ik heb ook regelmatig met deze uitvoering van collega's gereden en ook allerlei andere phev's maar bij al die auto's merk je dat alles is afgestemd op zo rustig mogelijk en zoveel mogelijk electrisch rijden en dat ga je onbewust ook doen.
De donkere brom die mijn 335i bijvoorbeeld continu geeft "moedigt aan" tot gas geven wat je in een phev uitvoering niet hebt door de fluisterstille electro motor.
Verder wel eens dat de demping minder sportief is als de e90 voor mij is hij ongeveer vergelijkbaar met de e46 qua mix van comfort/sportief
De donkere brom die mijn 335i bijvoorbeeld continu geeft "moedigt aan" tot gas geven wat je in een phev uitvoering niet hebt door de fluisterstille electro motor.
Verder wel eens dat de demping minder sportief is als de e90 voor mij is hij ongeveer vergelijkbaar met de e46 qua mix van comfort/sportief
- Knot
Maakt niet uit of het een 335i of een opel corsa is, alles moedigt mij aan tot plankgas geven
Maar ik snap heel goed wat je bedoelt hoor!

Maar ik snap heel goed wat je bedoelt hoor!
- Tristan
Moet zeggen dat de 330e in sport modus best wel uitnodigd om te trappen. Zeker als de batterij goed opgeladen is. En dwars wil hij zeker wel. Je voelt wel het extra gewicht maar ik vind het nog meevallen. Echter stap je daarna in de E90 335i en voelt ineens heel lichtvoetig en direct.
-
Heb vandaag een 330e mee. Zelfs met een lege accu voelt de wagen heel lichtvoetig vergeleken met de 5.
Jammer dat ik de accu niet even zelf kan opladen om te testen.

Jammer dat ik de accu niet even zelf kan opladen om te testen.
- Tristan
@Allen: Bak in S zetten, dan laadt hij op tijdens rijden.
-
Thanks. Zo even uitproberen dan.