Financieel was er alleen geen ruimte, want het bouwen van een nieuw huis laat aardige sporen na in de portemonnee. Gelukkig - voor mij althans - hebben we in de regio Utrecht nog zoiets als een totaal op hol geslagen woningmarkt en levert mijn huis pak hem beet 50k meer op dan begroot. Een deel van dat bedrag wil ik investeren in nieuwe auto. Ik heb de voorkeur voor een hothatch, dat segment heeft mij in het verleden altijd getrokken.
Mijn budget: ik vind het lastig om een inschatting te maken hoeveel de GTD nog oplevert in oktober. Dan is hij van maart 2016 en heeft hij pak hem beet 120.000 gelopen. Ergens tussen de 25 en 30k? Ik wil max 20k bijbetalen, dus reken op een nieuwprijs (of verkoopprijs) van 45-50k. Als er sprake is van ontembare liefde kan ik die 20k eventueel nog wat oprekken. Maar dan moet het wel very special zijn. Of de inruil moet wanhopig slecht zijn.
Mijn wensen:
- Minstens 300 pk
- Voorkeur voor nieuwe auto. Jong gebruikt een optie, maar dan wel in de categorie 'zeer jong' en zeer weinig kilometers. Een Audi RS3 van de vorige generatie trekt me bijvoorbeeld niet.
- Bij FWD is sperdifferentieel must have
- Liefst handbak
- Kofferbakruimte liefst rond de 350 liter (met de Golf is onze kofferbak altijd vol als we met vakantie gaan)
- Moet acceptabel comfort bieden (Megane RS 265 Cup die ik had was echt te stug), maar stuurplezier is wel leidend.
- Schuifdak zou prettig zijn
- Xenon (of LED), navigatie, audioupgrade, PDC, regensensortje, dimmend spiegeltje en dat soort werk wil ik wel aan boord hebben. Leer is absoluut geen must voor me.
Ik ga proberen om iedere auto van mijn shortlist te rijden. Een aantal heb ik al gereden.
Mijn shortlist
Seat Leon Cupra 300.
Ik heb eerder een Cupra gehad (stage 2, 400 pk) en was erg te spreken over de auto. Gewoon een hele fijne allrounder. Ik heb er laatst in Spanje tijdens de persintroductie mee mogen rijden en was wederom onder de indruk van de auto. Mist misschien iets scherpte tov de Civic, maar als allrounder redelijk onverslaanbaar. Prijstechnisch wel wat duurder geworden de afgelopen jaren, maar nog steeds interessant. Met facelift hebben ze ook interieur wat opgefrist. Ziet er allemaal net wat beter uit.
VW Golf GTI Performance.
Prachtige allrounder met premiumfeel, alleen wel erg duur geworden als ik opties ga plussen (LED, navi, schuifdak, Dynaudio, DCC). Kom ik boven de 50k uit. Vind ik voor een GTI eigenlijk net wat teveel, zeker in vergelijking met de Cupra. En met 245 pk geen ultieme strepentrekker, alhoewel met chip 330 pk mogelijk is. De Clubsport valt overigens af. Die rijdt niet spectaculair anders en meerprijs is dus zinloos. Grote voordeel van de Golf tov Cupra is dat de materialen net wat mooier zijn.
Honda Civic Type-R.
De nieuwste versie vind ik spuuglelijk, maar 2015-2016 model vind ik prachtig. Ik heb er ook in gereden en was onder de indruk. Geweldige stuurmansauto. Hele agressieve auto, wat hem echt wat karakter geeft. Dat geldt voor de motor, het chassis en de besturing. Echt een performance auto. Nadeeltjes zelfs in comfortstand al vrij stugge auto, hinderlijke dreun als je 130/140 rijdt en best wel cheap ass interieur. En geen schuifdakje leverbaar.
BMW M135i/M140i (evt ook 2,3 of 4-serie met zescilinder een optie). Ook jong-gebruikt, omdat een nieuwe boven budget gaat. Voorkeur voor een M140i, maar die zitten nu nog boven budget (mss in oktober niet meer). Zescilinder is natuurlijk heerlijk en ook RWD is wel weer een keer leuk.
Ford Focus RS
Nieuwprijs ook rond de 55k, dus mss ook jonggebruikt. Maar ik wil hem wel proberen. Seeing what all the fuzz is abouth.
Nieuwe Megane RS en nieuwe Opel Astra OPC
Marktlancering in najaar. Rond 300 pk en met handbak verkrijgbaar. Ben heel benieuwd naar de prijs en specs van deze auto's. Als die veelbelovend zijn wil ik er mss wel op wachten. Renault kan prachtige onderstellen bouwen, weet ik uit ervaring.
Golf R
Jong gebruikte Golf R is ook nog steeds een optie. Heerlijke auto en lekkere looks! En veel tuningpotentieel.
Outsiders
Peugeot 308 GTI 270. Heb ik mee gereden. Superfijn sturende auto en heerlijk chassis. Een beetje een onderschatte auto, maar de auto mist wel ietsepietsie vermogen. Qua looks geen toppertje imo.
Audi TT 2.0 TSI (230 pk). Probleem van deze auto is dat het qua rijdersauto minder is dan Cupra, GTI en anderen. Mist sperretje. Alleen vind ik de looks wel erg gaaf en is interieur echt tranentrekkend mooi. Vermogen makkelijk op te krikken naar 330 pk. Maar denk dat gebrek aan sperretje hem toch gaat nekken. Wil er wel een keer in rijden.
Mini JCW 3-deurs. Mist vermogen, is schreeuwend duur (met gewenste opties over 50k) maar het modelletje heeft wel iets. Lekker opzichtig en schreeuwerig zoals een hothatch moet zijn. De gewone Cooper S vond ik erg tegenvallen, maar de JCW schijnt wel een 'ander kopje thee' te zijn

Niet op de lijst:
De AMG-tjes, RS3 (onderstuur), M3, Caymans etc. Teveel van het goede imo (denk aan runningcosts, uitstraling etc).
Ben benieuwd welke jullie zouden kiezen.