Wat is eigenlijk het max kwa toeren wat zo'n s50 kan hebben? want 8.000 vind ik nog al wat zegBert ///M3 schreef: 18 mei 2017, 00:08 Het ligt er ook maar net aan wat voor computer er in zat tijdens de circuitrondjes etc (veel rijden met hogere begrenzers, bijvoorbeeld 7800 of 8000 RPM etc)
Ik zou er zelf ook niet aan beginnen. 30K op een circuit/racen is haast 100% volle belasting. Bij een straatauto staat er misschien 200K op maar wat is er werkelijk vol gas mee gereden, misschien 5%?
Het grote E36 M3 (occasion) draadje
-
markm
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
- Bert ///M3
- Berichten: 9428
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
7200 continu voor een S50B30 geloof ik, redline op 7450 RPM.
En dat is niet gelimiteerd door het bottom end zoals veel denken maar door de kleppen trein. Als je continu over max draait dan is de belasting op je kleppen veel hoger en loop je op den duur kans dat er scheurtjes in komen en afbreken.
Alleen daarom zou ik dus al geen ex circuit motor kopen.
En dat is niet gelimiteerd door het bottom end zoals veel denken maar door de kleppen trein. Als je continu over max draait dan is de belasting op je kleppen veel hoger en loop je op den duur kans dat er scheurtjes in komen en afbreken.
Alleen daarom zou ik dus al geen ex circuit motor kopen.
-
markm
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
en de b32?
- MParallel
- Berichten: 8923
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Begrenzer zit op 7600.
Weet niet wat ie maximaal continu kan hebben.
En piek vermogen op 7400. Dus als je beetje vlot wilt zijn met een B32, dan zit je toch continue dicht op de begrenzer.
Het heeft ook wel wat, tot bijna aan de begrenzer blijft die meer vermogen opbouwen. En een koppel wat tussen 2600-6200 boven de 320nm met een piek van 350nm @ 3250.
Maar wel door een giga slag. De zuigersnelheden van dit blok is een van de hoogste (volgens mij alleen de S54 nog hoger) van alle M blokken.
En daarmee de dwarskrachten op de kruksaslagers.
- Knot
- Berichten: 40883
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Ik had mijn GT met H&H Motorsport computer op 7800 staan, kon ie prima hebben heb ik het idee, en de GT had een iets scherpere nokkenas dus liep mooi door bovenin.
Die overtoerde kleppentrein staat nu te koop voor 52k
- MParallel
- Berichten: 8923
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Daar kwam ik laatst achter. Verbaasde me.Knot schreef: 18 mei 2017, 16:02..en de GT had een iets scherpere nokkenas dus liep mooi door bovenin.
S50B30GT heeft 264/264 nokkenassen, terwijl de S50B30/B32, de S54B32 en zelfs de S54B32HP (CSL) het met 260/260 doen.
- Tristan
- Berichten: 13441
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Dacht altijd dat de E46 M3 CSL scherpere nokkenas had tov de 'normale' E46 M3.
M3: 264/264
M3 CSL: 272/272
M3: 264/264
M3 CSL: 272/272
- MParallel
- Berichten: 8923
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Vandaar ook me verbazing. Maar 'gewone' M3 behalve de GT dus 260/260.Tristan schreef: 18 mei 2017, 17:23 Dacht altijd dat de E46 M3 CSL scherpere nokkenas had tov de 'normale' E46 M3.
M3: 264/264
M3 CSL: 272/272
Staat zo in BMW technisch document.
- Knot
- Berichten: 40883
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Ding stond standaard op 7300 redline maar toen ik die H&H computer erin had gedaan (zat erbij) trok ie gewoon goed door tot de 7800rpm. Alleen in de 5e versnelling zat er nog de lean-out beveiliging op en bleef ie op 7300rpm (270 teller) hangen net als origineel.
- Bert ///M3
- Berichten: 9428
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Is niet continue.Knot schreef: 18 mei 2017, 16:02Ik had mijn GT met H&H Motorsport computer op 7800 staan, kon ie prima hebben heb ik het idee, en de GT had een iets scherpere nokkenas dus liep mooi door bovenin.
Die overtoerde kleppentrein staat nu te koop voor 52k![]()
Als jij gaat racen met een kort diff en je je begrenzer bijvoorbeeld op 8000 hebt staan dan zit je op de rechte stukken continu boven de 7000 en dat is echt zwaar voor die motoren. Hij overleeft het wel een paar seizoenen maar 30.000 km dan praat je niet meer over een paar seizoenen.
Die dingen krijgen ook problemen met hun olie distributie bij heel lang heel veel toeren draaien (alleen S50B30). Dan flowt er te veel olie naar de kop en heb je te weinig druk op je bottom end. Daarom hebben Gr.N motoren ook een restrictor in de kop. Maar veel lossen het gewoon op met een catch tank die vervolgens afloopt in het carter.
Mijne had ook altijd dat olie verbranden, dat is precies dat probleem, te veel toeren draaien en icm een kort diff.
Is trouwens helemaal niet raar dat GT nokkenassen iets scherper zijn, die 9 PK moet toch ergens vandaan komen. Het zit hem in de nokkenassen en er zitten normaal inlaatbuizen van een 3,2 op.
Die getallen die ik quote daar kan ik trouwens wel eens mis mee zitten, staat me ook iets van bij dat max continu voor een S50B30 7000 is en redline op 7150 oid. Is al even geleden dat ik die documentatie gezien heb. En ik dacht S50B32 7450 om 7600 oid. De reden dat een S50B32 hoger kan zijn de lichtere shims en lichtere zuigers.
Interessant weetje: Je kan bij een S50B32 heel gemakkelijk je toerenbegrenzer op 8200 RPM of whatever zetten. Maar de brandstof/onstekingstabellen gaan maar tot 7400, alles daar boven interpoleert hij dus en aangezien 7400 het laatste punt is houd hij die setting gewoon aan. Dus je hebt dan totaal geen controle meer over je brandstof en onsteking. Ik zou dus altijd afraden om bij een el cheapo chipper zomaar je toerenbegrenzer te laten verhogen want je hebt dan geen idee wat het doet.
S54B32CSL nokkenassen zijn overigens 266 als ik me niet vergis tov 260 normale S54B32. Maar bij nokkenassen is het niet altijd even duidelijk omdat verschillende fabrikanten op verschillende manieren meten bij verschillende lift hoogtes.
- MParallel
- Berichten: 8923
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Plaatje zegt meer dan maar...

En S50B32 is 7400 om 7600.
En S50B32 is 7400 om 7600.
- Erik K.
- Berichten: 7220
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
De e46 M3 CSL en de e46 M3 nokkenassen zijn iig niet dezelfde, vraag me wel af als de hoek hetzelfde is wat er dan buiten de onderdeelnummers nog meer verschilt.
Ter info: mijn M3 e36 3.2 op de rollenbank wel eens tot 8000tpm doorgertrokken, motor bleef netjes zijn vermogen leveren tot aan de begrenzer van 8050tpm niet meer maar ook niet minder dan bij zo'n 7500tpm @ +/-325pk aan de krukas.
Ter info: mijn M3 e36 3.2 op de rollenbank wel eens tot 8000tpm doorgertrokken, motor bleef netjes zijn vermogen leveren tot aan de begrenzer van 8050tpm niet meer maar ook niet minder dan bij zo'n 7500tpm @ +/-325pk aan de krukas.
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Nog een Estorilblauwe sedan:
https://link.marktplaats.nl/m1166786048
Misschien al eens eerder voorbij gekomen, maar heb 'm niet kunnen ontwaren in het nokkenasgeweld
https://link.marktplaats.nl/m1166786048
Misschien al eens eerder voorbij gekomen, maar heb 'm niet kunnen ontwaren in het nokkenasgeweld
- Niels
- Berichten: 22544
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Misschien de lift? Zijn de inlaat kleppen dezelfde diameter?Erik K. schreef: 20 mei 2017, 13:53 De e46 M3 CSL en de e46 M3 nokkenassen zijn iig niet dezelfde, vraag me wel af als de hoek hetzelfde is wat er dan buiten de onderdeelnummers nog meer verschilt.
- Tristan
- Berichten: 13441
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Zie hier alle verschillen: http://www.clubcsl.com/index.php/m3csl/ ... ifferences
- MParallel
- Berichten: 8923
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Daar staat dus langer open, zelfde lifthoogte.
Of dat is een aanname, of een drukfout in dat BMW document.
Of dat is een aanname, of een drukfout in dat BMW document.
- Tim N
- Berichten: 7753
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Volgens mij niet aangezien het om een tussenmodel gaat.Vlokmans schreef: 21 mei 2017, 20:03 Nog een Estorilblauwe sedan:
https://link.marktplaats.nl/m1166786048
Misschien al eens eerder voorbij gekomen, maar heb 'm niet kunnen ontwaren in het nokkenasgeweld![]()
Staat al een tijdje te koop, meen op 26/28k begonnen? Stond icm M5 te koop.
*edit dus idd ook een M5 zie ik net
- Martijn_bmw
- Berichten: 29033
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Staat idd al een tijdje te koop maar naar mijn idee wel een heel fraai exemplaar!
- Tim N
- Berichten: 7753
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Helemaal met je eens Martijn, is een in belgie geleverde pfl misschiend at dat net wat minder begeerlijk is gebleken dan bvb de auto van jesper. (die had 30k minder gelopen en was een origineel NL-der)
- Jesper
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Maar kom op als je een auto met die km stand gaat adverteren met de tekst "en daarom waarschijnlijk het type met het meeste waardestijgings potentieel "
Hoe zit dat nu eigenlijk met/zonder lip bij de voorbumper? Deze heeft dat namelijk niet, die van mij had dat wel. Zelfde bouwjaar. Die van mij was origineel.
Hoe zit dat nu eigenlijk met/zonder lip bij de voorbumper? Deze heeft dat namelijk niet, die van mij had dat wel. Zelfde bouwjaar. Die van mij was origineel.
- frank de jonge
- Berichten: 9951
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Sedan kwam niet standaard met die lip.
- MParallel
- Berichten: 8923
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Tussenmodellen zijn straks het meest gewild. Let maar op...
- Tim N
- Berichten: 7753
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Er bestaat niet zoiets als een tussen model.

- MParallel
- Berichten: 8923
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
- EvdP
- Berichten: 6835
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Ja hallo! Als jullie zo gaan doen dan kan ik vanavond niet slapen! Tussenmodel, geen tussenmodel. Ik weet het niet meer!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Baidu [Spider], Cuprafan_123, Google [Bot] en 23 gasten
