Nieuwe banden vallen enorm tegen
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Nieuwe banden vallen enorm tegen
Heb sinds vorige week de volgende banden onder de auto laten zetten:
GoodYear Vector 4 Seasons Gen2 FP 225/45 R17 94V
En die vallen enorm tegen. Zelfs m'n vier seizoenen oude winterbanden in de maat 195/65/15 gingen beter door een bocht dan deze nieuwe banden. Daarnaast geven ze geen vertrouwen. Gisteren een noodstop moeten maken op de snelweg, van 140 naar 50 of zo, en daarbij ging de auto slingeren, had ik het idee dat er geblokkeerd werd en voelde daardoor dus heel instabiel aan, dat verwacht je niet met ABS en gloednieuwe banden. Verder is het koppel van m'n lullige 1.6 TDI (koppel ergens tussen de 310 en 330 Nm) blijkbaar te heftig, want als ik flink gas geef voel ik m'n stuur trillen en protesteren.
Kortom, absolute bagger en ik wil er vanaf.
Hoe gaat een leverancier hiermee om? Vette pech gehad? Zijn net een week oud, paar honderd kilometer mee gereden.
Daarnaast, wat adviseren jullie mij? Ik heb geen sportauto, maar een bochtje een beetje meepakken vind ik wel leuk. Overstappen op Continental wat Skoda voorschrijft, of liever een Michelin?
GoodYear Vector 4 Seasons Gen2 FP 225/45 R17 94V
En die vallen enorm tegen. Zelfs m'n vier seizoenen oude winterbanden in de maat 195/65/15 gingen beter door een bocht dan deze nieuwe banden. Daarnaast geven ze geen vertrouwen. Gisteren een noodstop moeten maken op de snelweg, van 140 naar 50 of zo, en daarbij ging de auto slingeren, had ik het idee dat er geblokkeerd werd en voelde daardoor dus heel instabiel aan, dat verwacht je niet met ABS en gloednieuwe banden. Verder is het koppel van m'n lullige 1.6 TDI (koppel ergens tussen de 310 en 330 Nm) blijkbaar te heftig, want als ik flink gas geef voel ik m'n stuur trillen en protesteren.
Kortom, absolute bagger en ik wil er vanaf.
Hoe gaat een leverancier hiermee om? Vette pech gehad? Zijn net een week oud, paar honderd kilometer mee gereden.
Daarnaast, wat adviseren jullie mij? Ik heb geen sportauto, maar een bochtje een beetje meepakken vind ik wel leuk. Overstappen op Continental wat Skoda voorschrijft, of liever een Michelin?
-
Re: Nieuwe banden vallen enorm tegen
Ik denk dat de eerste vraag is: ligt het aan de banden; spanning e.d. juist?
Dan als tweede vraag: waarom deze banden? GoodYear is een prima merk maar de 4 seizoensbanden zijn niet de top. Zijn deze geadviseerd door de verkoper of heb je ze zelf uitgezocht?
Derde vraag: waar heb je ze gekocht; dealer, online, bandenboer? Speciale actie of?
Dan als tweede vraag: waarom deze banden? GoodYear is een prima merk maar de 4 seizoensbanden zijn niet de top. Zijn deze geadviseerd door de verkoper of heb je ze zelf uitgezocht?
Derde vraag: waar heb je ze gekocht; dealer, online, bandenboer? Speciale actie of?
Laatst gewijzigd door Bombadil op 14 mei 2017, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bram
Spanning heb ik nog niet gecontroleerd, ben er vanuit gegaan dat Euromaster ze op de juiste wijze gemonteerd heeft. Ik heb ze zelf uitgekozen, wil niet meer jaarlijks wisselen (zomer->winter) en heb na het lezen van een aantal tests en het bekijken van wat filmpjes voor de GoodYears gekozen. Ze zijn gekocht bij Popgom, afgeleverd en gemonteerd door Euromaster in Den Bosch. Geen speciale actie.
Laatst gewijzigd door Bram op 14 mei 2017, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- Joy
Als ik je wat mag adviseren, Michelin CrossClimate. Ook een 4-seizoenenband die overal goed uit tests komt. We hebben er thuis 2 auto's op rijden en het zijn echt hele fijne banden. Stil, veel grip, stabiel en ook in redelijke mate geschikt voor winterse omstandigheden.
- Sander-E46
Trilling in het stuur kan ook Aa. Het balanceren / uitlijnen liggen wat misschien ook een deel van de onvertrouwde en ondermaatse wegligging veroorzaakt?
- Hielke
Eerst maar eens de bandendruk controleren.
- Bram
Het trilt alleen als ik volgas geef in z'n 2, dus daaruit concludeer ik dat dat door het koppel komt?Sander-E46 schreef: 14 mei 2017, 18:46 Trilling in het stuur kan ook Aa. Het balanceren / uitlijnen liggen wat misschien ook een deel van de onvertrouwde en ondermaatse wegligging veroorzaakt?
Is nog erger als de aanhanger erachter hangt trouwens...
- Riceaux
Als het alleen bij volgas in z'n 2 is, weet je dan wel zeker dat het aan de banden ligt?
- witje
Bandenspanning bij winter-en 4S banden 0.3 bar hoger dan voorgeschreven
- Bram
Als m'n stuur dan wringt en ik voel ze happen, ligt het toch aan een gebrek aan tractie?Riceaux schreef: 14 mei 2017, 20:17 Als het alleen bij volgas in z'n 2 is, weet je dan wel zeker dat het aan de banden ligt?
- Bram
Ga ik controlerenwitje schreef: 14 mei 2017, 20:23 Bandenspanning bij winter-en 4S banden 0.3 bar hoger dan voorgeschreven

- Riceaux
Aah ok. Ik had alleen gelezen dat het trilde bij volgas in z'n 2. Dan had ik het eerder in de aandrijflijn gezocht dan in de banden. Volgende keer maar even wat rustiger lezen.
- Niels
- Auto: Prius+
Ik zou terug gaan naar Euromaster 

- Riceaux
En over de balie gooien die banden zeker? 

- Bram
Mja, ik dacht al dat het ijdele hoop was. M'n verlies dus nemen en op marktplaats gooien?
- Knot
Die Crossclimate zijn de enige 4 seizoens banden die werken idd.
En alle winterbanden etc zet ik op 2,8 bar koud om nog een beetje stuurgevoel over te houden.
En alle winterbanden etc zet ik op 2,8 bar koud om nog een beetje stuurgevoel over te houden.
- Rogerb
- Auto: Bmw Z3 Coupe
Euromaster is alleen het montagepunt denk ik? Dus dan zou je eerder bij popgom aan moeten kloppen maar als het een (slechte) eigenschap van de band is dan hangt het van popgom zelf af hoe ze hier mee omgaan.
- Bram
Klopt. Ik denk dat ik gewoon pech heb, maar goed, je kan zo'n band niet even testen, blijft een gok....
- Knot
Je kunt wel reviews lezen toch? Zo ben ik zeer te spreken over de gedeelde ervaringen van de Achilles 2233 in 215/45/17, die komen zeker onder de Lexus straks als deze Goodyear op zijn!
- Bram
Dat heb ik uiteraard ook gedaan en het beeld wat ik er toen van kreeg, komt niet overeen met wat ik nu ervaar.
-
Goodyear is over het algemeen een prima merk. Eerst maar eens bandenspanning controleren en anders nogmaals laten balanceren bij een ander bedrijf en laten controleren of de banden wel ok zijn. Dat gedrag wat je aangeeft, krijg je ook als je verschillende banden monteert op 1 as. Dat is hier niet het geval begrijp ik, maar misschien is een band niet goed of zit er te weinig spanning op. Nieuwe banden kunnen in het begin ook minder grip hebben. Paar rotondes en bochten wat harder nemen dan normaal zou dat in ieder geval moeten verhelpen.
-
punt 1: is de bandenspanning bekijken en waar nodig bijstellen.Bram schreef: 14 mei 2017, 22:16 Dat heb ik uiteraard ook gedaan en het beeld wat ik er toen van kreeg, komt niet overeen met wat ik nu ervaar.
punt 2: ook banden moet je ff inrijden, er zit wat productiespul in wat er uit moet zweten, dus een paar 100 km moet je er wel mee rijden en ze moeten minstens 1 rit goed warm zijn geworden
punt 3: wellicht ben je wat gevoeliger voor banden dan het gros van de bevolking (ik vermoed zo'n 80% op dit forum overigens)
-
OnlineHJ2
Het zal wel goed zijn, maar voor de zekerheid zou ik 'm toch even checken: de DOT code!
Misschien hebben ze je wel oude sloffen meegegeven... (zie het ander zeer actieve draadje hierover
)
Misschien hebben ze je wel oude sloffen meegegeven... (zie het ander zeer actieve draadje hierover

- MartijnGizmo
Aannames!Bram schreef: 14 mei 2017, 17:40 Spanning heb ik nog niet gecontroleerd, ben er vanuit gegaan dat Euromaster ze op de juiste wijze gemonteerd heeft.

- Joy
Bij de Euromaster presteren ze het om nieuwe banden op onze Sprinter telkens met bijna 5 bar mee te geven. De 1e rit op de snelweg schrik je jezelf kapot van de waaierende wegligging. Voor de goede orde, er moet 3.0 bar in...