Vreemd gevoel koppelingspedaal - drukgroep kapot ?
- JP
Vreemd gevoel koppelingspedaal - drukgroep kapot ?
Beste techneuten,
Buiten de Golf heb ik nog een (jaja....booooring) Nissan Pixo voor de misses. Sinds enkele weken voelt het koppelingspedaal vreemd aan.
Bij het indrukken voel je onderin regelmatig een soort weerstand. Net alsof je in verse sneeuw stapt. Je zakt erin met ietwat weerstand.
Verder hoor je het ook, maar het is ook niet continue te bespeuren. Met optrekken merk ik niets vreemd.
Bij de Nissan geweest en zonder iets te voelen kwam die al met de drukgroep aan. Omdat een grote ingreep is hebben we eerst de koppelingskabel vervangen. Hopende dat dat het probleem was maar dat blijkt toch niet echt het geval, het duurde echter al 5 weken voor ze daar tijd voor hadden.
Ik heb nu een offerte gekregen voor de koppeling/drukgroep (€600 totaal) maar ze weten niet 100% zeker of dit het probleem is.
Vorig jaar hadden we ook al een vreemd geluid bij de airco. Toen kostte het ook al €200 aan onderzoek en afvullen voordat het uiteindelijk de aircopomp (€800!) bleek te zijn.
Auto is nu 5 jaar oud en 58000km gelopen.
Buiten de Golf heb ik nog een (jaja....booooring) Nissan Pixo voor de misses. Sinds enkele weken voelt het koppelingspedaal vreemd aan.
Bij het indrukken voel je onderin regelmatig een soort weerstand. Net alsof je in verse sneeuw stapt. Je zakt erin met ietwat weerstand.
Verder hoor je het ook, maar het is ook niet continue te bespeuren. Met optrekken merk ik niets vreemd.
Bij de Nissan geweest en zonder iets te voelen kwam die al met de drukgroep aan. Omdat een grote ingreep is hebben we eerst de koppelingskabel vervangen. Hopende dat dat het probleem was maar dat blijkt toch niet echt het geval, het duurde echter al 5 weken voor ze daar tijd voor hadden.
Ik heb nu een offerte gekregen voor de koppeling/drukgroep (€600 totaal) maar ze weten niet 100% zeker of dit het probleem is.
Vorig jaar hadden we ook al een vreemd geluid bij de airco. Toen kostte het ook al €200 aan onderzoek en afvullen voordat het uiteindelijk de aircopomp (€800!) bleek te zijn.
Auto is nu 5 jaar oud en 58000km gelopen.
- witje
Re: Vreemd gevoel koppelingspedaal - drukgroep kapot ?
De veren van de drukplaat zullen niet meer helemaal ok zijn. Bij een stadsauto is alles mogelijk....
- Arthur
- Auto: Nr.51
Dan zou het de gordelspanner, rechtsvoor, ook wel kunnen zijn... 

- Eric H
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Martin van der Zwaard
Prijs die ze opgeven is zeer netjes in ieder geval. In de aftermarket kost de set al bijna 200,- dus hou je 400,- voor de montage.
- JP
Niemand kan me met zekerheid zeggen dat het de koppeling/drukgroep is. Ze nemen niet eens de moeite om een stukje te rijden en het vreemde pedaalgevoel te "ervaren". Alhoewel als de koppeling/drukgroep en kabel alle zijn vervangen kan het niets anders zijn.... (?)
- Eric H
Even om begripsverwarring te voorkomen, maar een koppeling(set) bestaat in de regel uit drie delen :
Koppelingsplaat / Drukgroep / Lager
Het lijkt me sterk dat het probleem in de plaat zit, dan zou je een slippende koppeling hebben.
Wat wel kan is inderdaad een verkeerd ingesleten druklager op de drukgroep, of verbogen drukvingers in de drukgroep.
Aangezien je zelf al aangeeft de kabel te hebben vervangen kunnen we uitsluiten dat het aan een eventueel hydraulisch druklager (hulpkoppelingscilinder) ligt, deze zit immers niet in het systeem.
100% zekerheid dat het met een nieuw koppelingset is opgelost heb je nooit, maar aan de hand van jouw beschrijving acht ik de kans daarop wel groot.
Laat ze alleen ook even kritisch naar de gaffel kijken, wellicht dat hier wat mis mee is, als deze dan niet wordt vervangen zit je binnen de kortste keren weer met hetzelfde euvel.
Koppelingsplaat / Drukgroep / Lager
Het lijkt me sterk dat het probleem in de plaat zit, dan zou je een slippende koppeling hebben.
Wat wel kan is inderdaad een verkeerd ingesleten druklager op de drukgroep, of verbogen drukvingers in de drukgroep.
Aangezien je zelf al aangeeft de kabel te hebben vervangen kunnen we uitsluiten dat het aan een eventueel hydraulisch druklager (hulpkoppelingscilinder) ligt, deze zit immers niet in het systeem.
100% zekerheid dat het met een nieuw koppelingset is opgelost heb je nooit, maar aan de hand van jouw beschrijving acht ik de kans daarop wel groot.
Laat ze alleen ook even kritisch naar de gaffel kijken, wellicht dat hier wat mis mee is, als deze dan niet wordt vervangen zit je binnen de kortste keren weer met hetzelfde euvel.
Als je uitgaat van een LUK set zit je inderdaad tegen te €200,- Als je uitgaat van een Nipparts set kun je daar €50,- van aftrekken.Prijs die ze opgeven is zeer netjes in ieder geval. In de aftermarket kost de set al bijna 200,- dus hou je 400,- voor de montage.
- Martin van der Zwaard
Nipparts koppeling.........dan liever een LUK voor 5 tientjes meer.
- Eric H
In de Nipparts doos zitten Exedy delen...OE producent en leverancier van zowat alle Aziatische autofabrikanten...
In de LUK doos zit.... ???
In de LUK doos zit.... ???
- Arthur
- Auto: Nr.51
Vermoedelijk hetzelfde?
- Eric H
There.....Fixed it for you
Inderdaad, in de LUK doos zitten ook gewoon Exedy delen.
Dus als je graag €50,- meer betaald voor EXACT hetzelfde setje, be my guest