Remschijf loopt aan

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Walter

Remschijf loopt aan

Bericht door Walter » 07 mei 2017, 20:29

Mijn remschijven waren tot op 17.5mm afgesleten, dus aan vervanging toe. Ik heb nieuwe erin gezet en was bezig de boel op elkaar in te remmen toen ik er achter kwam dat aan 1 kant de remmen aanlopen, vooral in de bocht. De hele boel uit elkaar gehaald en ik zag het volgende:

Afbeelding

Hij loop dus onder aan, in het midden waar een ribbel zit in de afdekplaat, maar ook vlak bij het hart. Het lijkt dus wel of de schijf ietsje scheef zit, maar er lijkt niets aan vuil of zo tussen te zitten (ik heb de boel ook goed schoongemaakt). Enig idee hoe ik dit oplos? Is het aanbrengen van 5 dunne ringetjes op de bouten een optie, of is dat not done?

PS het gaat om mijn E28 driftbak met E39 M5 remmen op een E34 M535i as.

daNpy

Re: Remschijf loopt aan

Bericht door daNpy » 07 mei 2017, 20:38

Die ringetjes is eigenlijk not done, dat moet je gewoon niet willen.
Vreemd dat de schijf aanloopt. De sporen zien er ook nieuw uit. Ik dacht eerst dat de ankerplaat wellicht verbogen was maar als het in het midden ook is lijkt me dat sterk.
Zijn de maten van de oude en nieuwe schijven identiek? Als het echt voornamelijk in de bocht is zit er toch iets niet goed (vast) lijkt me.

Walter

Bericht door Walter » 07 mei 2017, 20:52

Bedankt voor het meedenken daNpy. Nee, ringetjes lijkt me ook niet echt een lange-termijn-oplossing, vandaar dat ik hier om info vraag. De sporen zijn idd nieuw en de ankerplaat (ah heet dat zo) is niet anders dan eerst. Nu je dat zo zegt van in de bocht: inderdaad, er moet iets een beetje kunnen bewegen. De wielen zaten toch netjes vast op 120Nm.

Nu heb ik ook de oude schijven even bekeken (duh - had ik natuurlijk meteen moeten doen) en die zijn ook gesleten..

Tsja. ik kan de ankerplaat iets naar achter duwen voor de kras in het midden en een stukje uit de schijf dremelen bij het hart. Of ringetjes plaatsen. Of net zo lang blijven rijden tot het op elkaar inslijt.

Oude schijf:
Afbeelding

daNpy

Bericht door daNpy » 07 mei 2017, 21:00

Walter schreef: 07 mei 2017, 20:52
Tsja. ik kan de ankerplaat iets naar achter duwen voor de kras in het midden en een stukje uit de schijf dremelen bij het hart. Of ringetjes plaatsen. Of net zo lang blijven rijden tot het op elkaar inslijt.
Tja dat zijn niet echt oplossingen, want het verhelpt de oorzaak niet :tooth:

Nadat de oude remmenset gemonteerd is is het probleem dus niet opgevallen? Dergelijke slijtage is volgens mij niet in een weekje over. Er moet toch ergens iets niet helemaal kloppen, ook al is het maar millimeters. De naaf, lagers, naafdrager etc.

Walter

Bericht door Walter » 07 mei 2017, 21:12

Ik denk dat de combinatie E34 assen en E39 schijven het net niet is. Natuurlijk moet dat wel opgevallen zijn, maar bij de koop is me daar niets over verteld.

Walter

Bericht door Walter » 08 mei 2017, 19:57

Ik heb wat stukjes uit een aluminiumplaat gehaald en daar gaten in geboord als een soort mini-spacers (maar dan dus voor de schijf). Die plaat is 0.5mm dik. Helaas blijkt dat nog net te weinig te zijn. Aluminium zou de temperatuur in principe aan moeten kunnen.

Peric

Bericht door Peric » 08 mei 2017, 21:32

Gasten die het hebben opgebouwd om advies vragen?

Riceaux

Bericht door Riceaux » 08 mei 2017, 22:31

Denk dat die zeggen: gewoon laten inslijten. :tooth:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 08 mei 2017, 22:43

Zo te zien wel idd :lol:

Zolang het niet duidt op speling en het geen originele combinatie is van schijven en assen oid zou ik er ook niet te moeilijk over doen. Kwestie van wat aanpassen met de dremel lijkt me.

Harrie D

Bericht door Harrie D » 09 mei 2017, 00:09

Geen speling = probleem wat zichzelf oplost.
Niet te moeilijk doen, net alsof jij het hoort ;)

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 09 mei 2017, 11:38

Begrijp ik nou goed dat het maar aan 1 kant is ?
In dat geval de andere kant eens nader bekijken om na te gaan of je onderlinge verschillen kunt ontdekken...

Walter

Bericht door Walter » 10 mei 2017, 18:42

Aan de oude schijven te zien, is het aan beide kanten. Maar aan de ene kant hoorde ik het heel duidelijk, dus die ben ik gaan onderzoeken. Het lijkt er dan dus toch op dat de combinatie E34 as + E39 schijven eigenlijk net niet kunnen. Ik denk dat ik maar een heel klein stukje ga dremelen.

Tim N

Bericht door Tim N » 13 mei 2017, 00:55

Is een opstaand randje zo te zien? Niet iets wat ipv wegslijpen met een hamer en stompe beitel te verhelpen is?

(edit: dus het randje juist terug tikken)

Plaats reactie