Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Zed240

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Zed240 » 28 apr 2017, 09:49

Jups, en Mark Rutte wil koste wat het kost nog een kabinet. Goed voor z'n ego en reputatie. Daar heeft hij flink wat gebroken beloftes voor over dunkt mij.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 28 apr 2017, 10:00

https://www.nrc.nl/nieuws/2013/04/29/ti ... r-a1492509

Tja. Aangezien we Zwarte Piet, Kerst, de Paashaas etc ook al op den duur moeten missen, zie ik(het behoud van) het Koningshuis sinds 'n paar jaar als 'n heilig moeten:)

Neemt niet weg dat Lubach's redenen hout snijden!

frankie

Bericht door frankie » 28 apr 2017, 10:04

RS-Ron schreef: 28 apr 2017, 03:27 Lees net op Elsevier dat er ook wordt gesproken in de coalitie onderhandelingen over de maatregel dat er over 8 jaar geen (neem aan nieuwe) benzineauto's meer mogen worden verkocht........ je verwacht het niet.

Gr Ron
Dat is al oud nieuws Ron. Een jaar geleden is door het kabinet al een motie aangenomen dat er naar wordt gestreefd in 2025 geen auto's meer te verkopen die rijden op fossiele brandstoffen. En dat komt weer uit het energieakkoord waarin staat dat het in 2035 echt niet meer mag. Overigens doen meer Europese landen daar aan mee.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 28 apr 2017, 10:10

Als ik zo naar de standpunten van de 4 onderhandelaars kijk, wordt rekeningrijden geslachtofferd om de HRA te behouden.
We zullen zien.

Robin

Bericht door Robin » 28 apr 2017, 10:15

smiley schreef: 28 apr 2017, 10:10 Als ik zo naar de standpunten van de 4 onderhandelaars kijk, wordt rekeningrijden geslachtofferd om de HRA te behouden.
We zullen zien.
HRA afschaffen zou alom paniek veroorzaken op dit moment heb ik 't idee.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 28 apr 2017, 11:36

Anders was het strategisch wel een goed moment om doe eens gek per 01-01-2018 de HRA af te schaffen, dit uiteraard vanwege de zeer lage rente standen.
De oude regimes blijven in tact en faseren vanzelf uit, nieuwe hypotheken missen niks aan 1.5-2% aftrek.

Daarbij is het een enorme bezuiniging voor de overheid, want die aftrek kost de staat ongeveer €12 miljard per jaar, nu doet Slochteren nog maar € 2 miljard per jaar, we tellen verder af. Kortom; het moet uit de lengte of uit de breedte komen :D

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 28 apr 2017, 12:54

En die rentestanden mag men dan ook kosteloos opnemen in de bestaande hypotheek? Als de spelregels veranderen, verander dan ook die spelregel mee. Kosteloos omzetten van hogere rente naar de lagere rente. Dan mis je idd niks aan de aftrek. Maar goed, dat is het spelletje van de banken en niet de overheid, daar zullen ze zich dus niet mee bemoeien. Dan zijn dus de gevolgen, van de HRA afschaf, niet voor iedereen gelijk.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 28 apr 2017, 15:19

Ik ben het met je eens Arthur, maar zoals je zelf reeds zegt; banken bepalen dat.

Toch denk ik persoonlijk dat de HRA geen lang leven meer beschoren is, mede gezien dalende inkomsten voor de overheid Slochteren, verhoogde uitgaven Defensie/Zorg, nu uiteraard historisch lage rente.
Teven is de huidige gekte huizenmarkt, mn Randstad, mede het gevolg van die lage rente, die daarmede een sterk prijsopdrijvend effect heeft.

De tijd lijkt er rijp voor ieg.

Bombadil

Bericht door Bombadil » 28 apr 2017, 15:56

Moet zeggen dat de afschaffing van de HRA met de grote prijsstijging van huizen en de lage rente me al een tijdje logisch lijkt. Doe het voor nieuwe hypotheken per direct en voor bestaande gevallen een versnelde afbouw naar 2025. Maar met de groene insteek kan ik ook iets indenken dat het enkele voor de lage labels zou gelden..

Slochteren scheelt inkomsten maar die hebben juist de laatste jaren als gekken lopen pompen. Dat was volkomen korte termijn winst. Maar de uitgaven, daar zit het structurele probleem. Denk aan AOW, huurtoeslag, zorg en de kosten van immigratie stijgen weer fors. Dan moeten er linkse feestjes worden afgeschaft. En die harde keuzes, daar is de politiek niet zo best in.
http://www.ad.nl/binnenland/stop-massa- ... ~aae4b1cb/

Robin

Bericht door Robin » 01 mei 2017, 13:07

Kreeg dit vanochtend voor m'n neus, ik pleit niet voor die dikke, maar de manier van schrijven van deze journalist zet ik ook mijn kanttekeningen bij. Understatement.
https://www.trouw.nl/opinie/de-moraal-v ... ~a77341c4/

Het doet me denken aan dit:
Afbeelding

Robin

Bericht door Robin » 01 mei 2017, 13:42

Kan iemand mij ook even uitleggen waarom electronisch betalingsverkeer vandaag(1 mei Dag van de Arbeid dus) gewoon niet mogelijk is? Het is toch geautomatiseerd, of zijn de ITers(verplicht?) vrij op 1 mei ofzo?

Luco

Bericht door Luco » 01 mei 2017, 14:35

Het is nationale Robin plaagdag :tong:

Robin

Bericht door Robin » 01 mei 2017, 14:41

Dat maakt t voor mij een internationale klaagdag:)

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 01 mei 2017, 18:16

Ik denk dat de Duitse banken dicht zijn. En net als met Pasen heb je als ondernemer je centen dan pas na een paar dagen, want het schijnt dat die Duitse banken een cruciale rol vervullen in het verwerken van alle elektronische bankzaken.

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 01 mei 2017, 22:15

Het is net als met een spitsstrook, als er geen toezicht is dan kun en mag je er geen gebruik van maken.

romo

Bericht door romo » 02 mei 2017, 22:13

https://www.businessinsider.nl/een-nieu ... kwetsbaar/

Voor zo ver nog niet bekend, bij deze dan.

dvh

Bericht door dvh » 03 mei 2017, 08:18

Het spaaroverschot van Nederlandse huishoudens is in de afgelopen jaren flink afgenomen.
Vorig jaar hielden Nederlandse huishoudens na hun bestedingen nog ruim 3 miljard euro van hun inkomsten over. In 2013 was het spaaroverschot nog bijna 22 miljard euro.

Dit komt met name doordat huishoudens meer zijn gaan uitgeven. Hun inkomsten zijn met name in de periode 2013 tot en met 2015 nauwelijks gestegen.

Bestedingen
De zogenoemde consumptieve bestedingen zijn sinds 2013 met 16 miljard euro toegenomen. En investeringen in vaste activa, zoals nieuwbouwwoningen, stegen in dezelfde periode met 13,5 miljard euro. Dit hangt samen met het herstel op de woningmarkt.

De verkoop van bestaande woningen telt niet mee als een investering in vaste activa. Dit komt doordat het totale aantal woningen in bezit van huishoudens niet verandert als een bestaand huis van eigenaar wisselt.

De aantrekkende verkoop van zowel bestaande als nieuwe woningen is wel een stimulans voor andere bestedingen. "Mensen die verhuizen, geven doorgaans immers veel geld uit aan zaken als keukens, meubels en verf", aldus het statistiekbureau.

Spaaroverschot
Niet alleen huishoudens, maar ook bedrijven en de Nederlandse overheid, besteden samen minder dan ze aan inkomsten hebben. Nederland heeft al enkele decennia een spaaroverschot.

Het overschot op de lopende rekening kwam vorig jaar uit op 7,9 procent van het bruto binnenlands product (bbp). In 2013 bedroeg het overschot nog ruim 10 procent van het bbp.
Hoppa.
19 miljard verschil. Daar kun je heel wat verf en keukens voor kopen.

ErikS

Bericht door ErikS » 03 mei 2017, 08:50

Check! Done. :tooth:

dvh

Bericht door dvh » 03 mei 2017, 08:58

Vorig jaar ook mijn huis laten verbouwen ( enkel binnen ) en dat liep ook aardig in de papieren.
Was niet de enige blijkbaar...

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 03 mei 2017, 11:45

Nee, dat geld wil er dan wel uit. "Zeg maar".

Robin

Bericht door Robin » 03 mei 2017, 13:32

Vrijdag is het 5 mei Bevrijdingsdag, elke 5 jaar 'winkels gesloten' te beginnen weer met 2020.
Morgenavond 20:00 Dodenherdenking, op een donderdag in dit geval.
We hebben normaal koopavond maar:
Dodenherdenking

Op 4 mei is het om 20.00 uur 2 minuten stil. Dan herdenkt Nederland de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Ondernemers moeten die dag hun winkel om 19.00 uur sluiten. Maar een gemeente mag toestemming geven om toch open te blijven. Dit geldt ook voor dagen als Goede Vrijdag en 24 december (kerstavond).
Bron:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... p-zaterdag

Goede Vrijdag zijn ze altijd al open geweest, 24 december altijd 17:00 dicht.

romo

Bericht door romo » 03 mei 2017, 15:58

Persoonlijk erger ik me steeds meer aan de IMHO niet verdedigbare scheiding tussen overheid en particulieren v.w.b het "vieren" van bevrijdingsdag.

Het "klootjesvolk" mag bij de gratie (ja van wie eigenlijk) 1 keer per 5 jaar een vrije dag, het "Herrenvolk" viert elk jaar en kijkt nog eens smalend achterom.

Gelijke monniken gelijke kappen. Ik zeg, ga allemaal maar werken in vrijheid :D

JP

Bericht door JP » 03 mei 2017, 16:04

Laten we op die vrije dagen die met het geloof te maken hebben maar meteen afschaffen. D'r is toch geen hond die het weet waaròm we vrij hebben. Daarom vind ik het ook best dat supermarkten tegenwoordig al op 1e kerstdag open doen. Genoeg niet-christenen die dan best boodschappen willen doen.

Robin

Bericht door Robin » 04 mei 2017, 10:25

Ander thema, hoorde net op de locale omroep het volgende:
'Wij' krijgen als gezin in NL anno nu gemiddeld 1,66 kind, dat was 10 j terug 1,8(ofzo?), en da's een kwalijke zaak want 'we' moeten gemiddeld 2,1 kind krijgen om de ouderenzorg/pensioenen enzo te bekostigen.

...

Nu ben ik van mening dat in de WERELD de bevolkingsgroei/overbevolking in het algemeen het grootste basisprobleem(ongelijkheid/armoe/oorlog/ziekte/klimaat etc) is en buiten dat ook economische groei brengt, meer ellende brengt:)

Maar in NL ligt dat zo dus? Keert de wal rekenkundig niet op een gegeven moment het schip?

Tom

Bericht door Tom » 04 mei 2017, 10:43

Robin schreef: 04 mei 2017, 10:25
en da's een kwalijke zaak want 'we' moeten gemiddeld 2,1 kind krijgen om de ouderenzorg/pensioenen enzo te bekostigen.
Dat argument hoor je heel vaak vanuit 'links', zeker op de lange termijn, wij krijgen te weinig kinderen dus we moeten mensen uit andere landen aantrekken om de bevolkingsgroei op peil te houden. Nu kan ik dat niet ontkrachten maar ik heb daar wel m'n twijfels over (is niet meer dan een onderbuikgevoel). Wat we hierheen halen lijkt mij vooralsnog een verliesgevend gebeuren, misschien over een generatie of 2-3 dat we er een keer wat van terug gaan zien als ze ooit echt integreren en werken...

Plaats reactie