Ben er vandaag (was de eerste mogelijkheid) meteen op af gegaan na een aantal mails heen en weer gestuurd te hebben en werd nota bene nog door hem ingehaald met de vers opgehaalde witte Lexus IS350 op de A73. Een IS200 lijkt overigens wel een smal ding als je ze naast elkaar zet zeg. Maargoed, de auto zag er verder voor zijn leeftijd goed uit, paar krasjes rondom, wat steenslag maar niks geks. Overigens nog vers gepoetst voor de verkoop, dat zie je ook niet iedereen doen! De sport uitvoering is wel degene die je moet hebben met 17inch wielen, sper, beter audio systeem etc. Klein stukje wezen rijden en meteen rondgemaakt, deze kon ik niet laten staan. Waren op de mail al een richtprijs overeen gekomen, wellicht zat er nog wat meer in maar durfde de laatste 100 euro er niet af te halen, aardige mensen, geen zin om de sfeer te verzieken (en wat is 100 euro nou op die ruime 8k verlies?

Moest helaas 180km terug in de Golf vanwege de kleine lettertjes in het contract. Eenmaal thuis eerste gegeten, kids op bed gelegd, de kwalificatie van de F1 gekeken en daarna rustig een uurtje wezen sturen. Bij het aftanken aan de verkeerde kant geparkeerd, tankklep zit links en niet rechts zoals bij alle duitsers... en ook nog eens lang die slang vasthouden met de 70 liter tank! Maargoed, volle tank en onderweg, meteen paar foto's en lekker verkennen zonder passagiers.
Het zit bij Lexus allemaal wel degelijk in elkaar, spiegels elektrisch inklapbaar, audiosysteem standaard geen topper maar zeker niet verkeerd, in ieder geval tweeters in de a-stijl (kan BMW met een standaard high executive nog wat van leren!) en van die ouderwetse standaard hoedenplankspeakers. Komt vrij redelijk geluid uit, voor een auto van deze tijd en deze prijsklasse acceptabel. Zit ook nog een mp3 speler in met usb en sd dat moet ik nog even uitzoeken hoe de mappenstructuur aangemaakt moet worden etc.
Zittingen is echt japans, je verstelt de voor en achterkant van de zitting en niet de rugleuning, kan er wel prima mijn zit in vinden trouwens, stoelwangen zijn wat aan de smalle kant, iets forsere mensen kunnen dat als vervelend ervaren op de heupen. De stoffen bekleding is prima, na 17 jaar en 227.000km nogsteeds in goede staat, dat kan je niet van elk soort leer zeggen helaas.
Motortje klinkt echt als een naaimachine, beetje zoals de 2.2 van de 520i en de E30 320i, een mix daarvan. Dat er slechts 155pk en 195nm in zit valt reuze mee omdat de auto maar 1335 leeg weegt en de bakverhoudingen vrij kort zijn, ook in 6 op de snelweg kom je gewoon mee/weg zonder altijd terug te hoeven schakelen. De begrenzer komt er bij 6500 al in, dat mag van mij wel naar 7000 als de motor dat verder aan zou kunnen. Het feest begint pas bij 4400 als de vtec erin komt, dat bereik van 2000 toeren daar moet je hem in houden. Bakverhouding is kort maar hij valt nog een soort "racy" terug, bij 6500 door naar 3 komt hij op 4700 terug en daarna bij 6500 door naar 4 komt hij op 5500 terug. Schakelwegen zijn ook kort en trefzeker, echt een sportbakje, alleen die golfbal die erop zit moet je aan wennen.
Het onderstel heeft wel zijn beste tijd gehad, zal nieuw best prima geweest zijn, reageert nu nog goed, doet in ieder geval zijn best maar de dempers zijn aan hun einde en de rubbers geven wat mee. Voor dagelijks gebruik prima maar als je echt gaat sturen valt het meteen op. Setje frisse fuseekogels erin (staan ze om bekend), ophangrubbers van het diff vervangen voor nieuw of powerflex en compleet onderstelletje of in ieder geval frisse dempers, geen idee wat geschikt is voor een IS200. Op de E36 vond ik AST en Intrax niet fijn voor driften (pure grip/strak rijden wel) maar het Eibach Pro Street S onderstel bood voor mij de oplossing toen.
Stuur is helaas niet axiaal verstelbaar maar je kunt er desondanks een goede zitpositie in vinden (met mijn 1m85 dan). Vind de besturing bij sportief sturen wel aan de lichte kant, bekrachtiging had van mij iets minder gemogen. Stuurtje zelf ligt fijn in de hand, net wat kleiner dan een standaard stuur. Hadden wel audio bedienings knoppen op mogen zitten maar da's bijzaak.
Lijnen van de auto vind ik erg fraai, zeker gezien het een design uit 1999 is, de bult in de motorkap en ook de tellerwinkel, echt eens wat anders.
Heb er nog een set stalen 16inch bij gekregen met Pirelli winterbanden waar nog 4mm op zit, kunnen we mooi opmaken en daar de Linglong Greenmax op zetten die ik nog heb liggen van de laatste E36 328i.
Grappig is het piepje bij achteruitrijden, geeft je het echte vrachtwagengevoel

Oh ja, en het sper werkt overigens prima, zelfs met de Goodyear Eagle F1 215/45/17 op droog draaide hij zonder moeite een paar rondjes! Klinkt ook lekker tijdens de donuts draaien omdat er al een K&N inlegfilter in zit.
Misschien raar maar heb met dit ding meer lol dan de 20x zo dure M235i eigenlijk....

Todo:
nog wat extra schoonmaak
fuseekogels
olie van het sper en bak verversen
airco afvullen (werkt wel maar laatste onderhoud meer dan 5 jaar terug)
verdiepen in mogelijkheden voor een ander onderstel en powerflex rubbers in/rond het diff/achterbrug