Een tijd terug konden jullie al lezen dat ik Guilia Super 2.0 turbo benzine kon testen. Toen was ik al vrij lyrisch over de wagen en was er maar één iets die mij in de weg stond voor aankoop. Je kan op een niet QV-versie het ESP niet uitzetten. Zonde Alfa! Met de dynamische kwaliteiten zat het helemaal snor, in die hoedanigheid dat ik twijfelde om mijn Subaru BRZ order ervoor te cancellen. Na wat onderzoek en te hebben gepolst bij Alfa Romeo specialist bij uitstek "Squadra tuning" bleek er geen software aanpassing mogelijk te zijn. Het uittrekken van de zekering vond ik geen optie want in 9/10 gevallen heb je dan ook geen ABS meer en valt een moderne auto niet meer te doseren bij remmen zonder bekrachtiging.
De dealer stelde mij halvelings voor om dan misschien even te kijken naar de QV. Ze konden mij een zeer interessante aanbieding maken voor een demo exemplaar.
De dealer had zelf een exemplaar in test staan maar was alleen te rijden met iemand van de garage naast mij. Ik heb de dealer onmiddellijk verteld dat dat voor mij geen optie was en ik de wagen zeker enkele uren wou proberen. Hij zou informeren bij de importeur en uiteindelijk kreeg ik na een week antwoord dat zoiets wel te regelen viel, alleen moest ik er wel een kleine 2 maand op wachten.
Die dag was dus eind vorige week. Daar toegekomen de nodige papieren voor uitleen ondertekend en beloofd de wagen terug af te leveren met een volle tank. O ja.. bij de korte uitleg vroeg de dealer mij of liever niet de wagen in Race mode te zetten, want er waren al heel wat gevallen bekend dat dit niet goed afliep, zeker was het dat ik daar naar zou luisteren .. NOT :p
Eerste dingetje was de stoel en stuur goed zetten. Naar verstelbaarheid lukte dat vrij ok met mijn lengte van 1m93, alleen vind ik het een wat vreemde zitpositie, je hebt de indruk niet volledige recht op het stuur te zitten.
Het stukje van de dealer naar mijn stuurmanswegen was rustig rijden tussen het andere verkeer in. Toen viel mij meteen op hoezeer ik wel bekeken werd. Eén op 5 bestuurders keek je wel even aan en niet altijd was dat in de positieve zin. In de felrode kleur val je uiteraard op tussen ons grijs wagenpark maar ook het geluid zal daar wel in meespelen, want zelfs in Advanced Efficiency mode (mode A van DNA) is de brommer ook al vrij aanwezig.
Zelf heb ik een voorkeur voor een vrij incognito wagen, want met een opvallende auto met een dynamische rijstijl val je natuurlijk al heel snel op en dat willen we het liefst vermijden.
Eénmaal toegekomen in mijn habitat was het de beurt om de Alfa meteen in Dynamic mode te zetten en de baantjes waar ik wekelijks wel eens rijdt de Alfa te gaan vergelijken met ander mooi tuig die ik er al eens aan de tand voelde. Dynamic mode wil meteen zeggen een snellere gasrepons, snellere schakeltijden en iets meer vrijheid van het ESP systeem. Ook de ophanging gaat meteen op standje sportief en dat had voor mij niet gehoeven of je moet je al op een vlakke baan bevinden. Gelukkig kan je dempers met een druk op de knop ook weer zachter zetten.
Eerste indrukken? Wel de motor is zoals elke moderne turbo motor goed bij de les. Hij neemt goed op van onder tot boven en is vooral zeer lineair en mede gevolg weinig spectaculair. Zonder meer had ik meer verwacht, meer spectakel, maar dat bleef uit. Het vermogen zou vastgelegd zijn op 510pk, maar het voelt eerder als een goeie 400. Het geluid is in Dynamic mode ook meteen een stuk luider doordat de kleppen in de uitlaat open gaan. Tof voor even, maar daarna begon het mij wel wat te irriteren. Misschien ligt het eraan dat ik ook wat ouder wordt

De 8-bak van ZF is lekker geprogrammeerd door de versnellingen heen. De grote schakelpeddels zitten vast op de stuurkolom (zoals het hoort) zodat je steeds weet waar de peddels staan. Dat weet je nooit wanneer je meer dan een halve slag moeten draaien wanneer die op het stuurwiel zitten. Toch ook wel interessant om opmerken dat iedere fabrikant daar wel een eigen kantje aan kan geven naar programmatie toe. Minpuntje daar is schakelen tussen Reverse, Park en Drive. Daar moet je telkens een knop vooraan de pook indrukken en gaat dat niet altijd even vlot, vooral als je snel ergens wil keren. Het gebeurde wel eens dat ik er enkele seconden stond te "sukkelen" voordat hij Drive of Reverse selecteerde. Daarnaast merkte ik dan ook nog een vreemd iets op: heb enkele malen voor gehad in de manuele stand dat bij gas indrukken de motor niks deed, ik moest dan het gaspedaal volledig lossen en bij terug indrukken pakte de motor wel op... Alfa glitches??
Gevoel in het rempedaal is ok en de ABS is dan ook zo geprogrammeerd dat ook bij putten en oneffenheden de ABS heel kort ingrijpt en je dus snel weer over een volledige remkracht kan beschikken. Bij krachtig remmen voel je toch ook wel het toegenomen gewicht tegen over de gewone benzine 200pk. Wellicht is de balans in de gewone benzine net wat beter waardoor je de massa meer voelt in de QV.
De QV (Quadrifolio Verde) is de enige uitvoering die standaard wordt afgeleverd met een sperdifferentieel én vooral, waarbij ook het ESP uit kan worden gezet. Met mijn achtergrond en de daarbijhorende passie om een achterwiel aangedreven wagen te kunnen sturen op de gas was dit uiteraard één van de zaken die ik uitgebreid wilde uitproberen. Dus de wagen in standje Race waarbij ESP meteen wordt uitgezet. Echter kon ik van meet af aan nooit echt een lekker gevoel vinden in drifts, het sper is niet altijd consistent waarbij je de indruk hebt dan hij wisselt tussen open diff en gesperd differentieel. Bij een grote drifthoek zorgt dat er ook meteen voor dat je direct heel wat snelheid verliest. Bovendien gaat hij bij links remmen blijven remmen ook wanneer je al terug gas geeft, nog een software glitch als je het mij vraagt. Dit alles zorgt voor vreemde gedragingen en gaat ten koste van het plezier, jammer want de balans in de wagen is wel goed. Dit is zeker een werkpunt voor Alfa. Mercedes en vooral BMW weten hier wel hoe zoiets moet op een power limousine.
Het stuur ligt goed in de hand en voldoende te verstellen ook voor grotere personen, alleen is, zoals eerder gezegd, de zitpositie wat vreemd "schuin". Het stuur heeft voor mijn handen de juiste diameter zowel in dikte als in diameter. Misschien mocht de initiële inzet bij sturen iets directer, maar slecht is het zeker niet, ook niet wanneer je verder gaat doordraaien heb je een ok gevoel.
De stoelen zitten goed, ook na enkele uren sturen had ik geen last. Vaak heb ik last van de onderrug omdat ik ietwat onderuit moet zitten zodat mijn hoofd niet tegen de dakhemel komt, maar hier was dit dus niet het geval. Gek genoeg heb ik na een uur in iedere BMW altijd wel last van een zeer pijnlijke onderrug. Maar dat is off-topic..
Bagageruimte en ruimte achterin heb ik niet kunnen checken wegens niet aan gedacht

Motor compartiment zit goed vol en motorkap afgewerkt in carbon voelt lekker licht. Alleen is die moeilijk terug te sluiten, maar dat heb je wel vaker met auto's met een lichtere motorkap.
De looks zijn voor mij van onderschikt belang maar toch vond ik de standaard Guilia wel een mooie auto. Echter vind ik het mooie silouhette in de QV wat verprutst. Eigenlijk had deze de bodykit van de SuperVeloce moeten krijgen, ietwat ingetogener zodat je er ook bij klanten mee kan toekomen, want de QV is echt wel "In your face", je moet er van houden. Voor mij persoonlijk voelde ik er mij in bekeken, haast een pooierbak... hetzelfde gevoel had ik een tijd terug in een BMW 6 Grancoupé met 20 inch wielen...
Nu hebben we de eigenschappen besproken van de wagen, maar het belangrijkste is hier nog niet aan bod gekomen. De emotie. Met Alfa Romeo als merk kan het haast niet stuk, zo zou je toch denken. Nu wil het dat ik de wagen een paar uur vroeger heb terug gebracht naar de dealer. Op een gegeven moment had ik het wel gehad en was alle plezier weg. Waaraan lag dit? Ik heb mij de tijd genomen om echt een oorzaak te vinden maar het is moeilijk één specifieke reden te vinden. Zeker is de onvoldoende van het sperdifferentieel voor mij een punt, maar ook de verdere details die ik hierboven heb beschreven zorgen er eigenlijk voor dat ik veel liever een C63 of M3 zou hebben dan deze Alfa. Het is zit bij de Duitsers allemaal beter in elkaar. Jammer dat de passie hier niet kon worden doorgetrokken in de performance versie.
Ik ga zelfs zo ver dat ik liever een Guilia benzine turbo 200pk zou hebben dan de Guilia QV, ook al kan het ESP niet uit. In die versie komt de wagen op zijn geheel veel beter tot zijn recht.
Tractor geluid van de QV: