E39 M5 Silverstone
- stradale
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 25 okt 2010, 10:35
E39 M5 Silverstone
Inmiddels al anderhalf jaar in mijn bezit, maar het kwam er maar niet van om hem hier eens voor te stellen. Laten we daar maar eens verandering in brengen.
Ik kocht hem vanwege verschillende redenen. Ten eerste omdat ik de E39 M5 altijd een schitterende auto heb gevonden. Ten tweede omdat ik graag eens een V8 wilde hebben voordat GroenLinks aan de macht komt en dit soort speelgoed gaat verbieden. Anderhalf jaar geleden had ik overigens niet gedacht dat die toekomst zo nabij zou kunnen zijn... En ten derde omdat ik mezelf had wijsgemaakt dat een ruimere hobby-auto vaker gebruikt zou gaan worden dan de E85 Z4. Sinds onze gezinsuitbreiding reed ik daar namelijk niet veel meer mee.
Zo begon de zoektocht naar een M5. Silverstone of Carbon schwarz (of eventueel Le Mans blau) moest het worden. Geen museumstuk, want er moest mee gereden gaan worden. Ook geen barrel, want er moest mee gereden worden.
Uiteindelijk een 1999 (dus prefacelift) M5 gevonden met 175k op de teller. Inmiddels staat de teller op 191k. Dat rijden is dus wel gelukt. Oorspronkelijk is de auto geleverd in Brussel. Kennelijk wilde de eerste eigenaar een snelle vierdeurs GT (precies wat de auto is) en om dat te benadrukken koos hij ervoor om de M5 badges, de achterspoiler achterwege te laten en het uitgebreide leerpakket te nemen. Daarnaast liet hij ook nog eens comfortstoelen installeren in plaats van de standaard sportstoelen. Hoewel ik daar van vrienden wel wat commentaar over heb mogen ontvangen vind ik de comfortstoelen op lange afstanden fantastisch en mis ik zelden meer zijdelingse steun.
Gelukkig is de M5 in meer opzichten origineel gebleven. Niet origineel zijn de koplampen (wel Hella, maar een tint donkerder dan standaard), de tellerbak (kennelijk ooit vervangen onder garantie zoals zovelen) en het ontbreken van de achterdempers. Al is dat laatste niet echt een gemis. De motor domineert de hele ervaring van een E39 M5 en het vervangen van de achterdempers voor een RVS pijp versterkt die ervaring alleen maar. Die V8 klinkt zo briljant!
Zoals het nu eenmaal hoort bij een wat oudere auto gaat er wel eens wat kapot en moet er wat vervangen worden. Een lijstje blijft er dus altijd. In elk geval heb ik preventief lagerschalen laten vervangen, kettinggeleiders, distributieketting laten vervangen en een VANOS-revisie laten uitvoeren.
Sinds aanschaf doet de M5 dienst als hobby-auto en tweede auto. Afgelopen zomer heb ik er een trip mee gedaan naar de Vogezen en het Zwarte Woud. Daar heb ik hem pas echt beter leren kennen. Ik moet bekennen dat ik hem in eerste instantie na de Z4 wat vaag, zachtgeveerd en zompig vond overkomen. Zo'n E39 helt in vergelijking best over. Maar als je er goed voor gaat zitten, blijkt er veel meer grip voorhanden dan aanvankelijk gedacht. In combinatie met die geweldige motor en de fantastische wegen daar was het echt genieten. Het is dan wel geen sportwagen, maar ik kon de Porsches etc. goed bijhouden. Sindsdien heb ik ook meer lol tijdens de rondjes hier in de buurt.
Hierna nog wat foto's van de M5, waarvan op sommige de wintervelgen te zien zijn (style 66, zoals het hoort).
Ik kocht hem vanwege verschillende redenen. Ten eerste omdat ik de E39 M5 altijd een schitterende auto heb gevonden. Ten tweede omdat ik graag eens een V8 wilde hebben voordat GroenLinks aan de macht komt en dit soort speelgoed gaat verbieden. Anderhalf jaar geleden had ik overigens niet gedacht dat die toekomst zo nabij zou kunnen zijn... En ten derde omdat ik mezelf had wijsgemaakt dat een ruimere hobby-auto vaker gebruikt zou gaan worden dan de E85 Z4. Sinds onze gezinsuitbreiding reed ik daar namelijk niet veel meer mee.
Zo begon de zoektocht naar een M5. Silverstone of Carbon schwarz (of eventueel Le Mans blau) moest het worden. Geen museumstuk, want er moest mee gereden gaan worden. Ook geen barrel, want er moest mee gereden worden.
Uiteindelijk een 1999 (dus prefacelift) M5 gevonden met 175k op de teller. Inmiddels staat de teller op 191k. Dat rijden is dus wel gelukt. Oorspronkelijk is de auto geleverd in Brussel. Kennelijk wilde de eerste eigenaar een snelle vierdeurs GT (precies wat de auto is) en om dat te benadrukken koos hij ervoor om de M5 badges, de achterspoiler achterwege te laten en het uitgebreide leerpakket te nemen. Daarnaast liet hij ook nog eens comfortstoelen installeren in plaats van de standaard sportstoelen. Hoewel ik daar van vrienden wel wat commentaar over heb mogen ontvangen vind ik de comfortstoelen op lange afstanden fantastisch en mis ik zelden meer zijdelingse steun.
Gelukkig is de M5 in meer opzichten origineel gebleven. Niet origineel zijn de koplampen (wel Hella, maar een tint donkerder dan standaard), de tellerbak (kennelijk ooit vervangen onder garantie zoals zovelen) en het ontbreken van de achterdempers. Al is dat laatste niet echt een gemis. De motor domineert de hele ervaring van een E39 M5 en het vervangen van de achterdempers voor een RVS pijp versterkt die ervaring alleen maar. Die V8 klinkt zo briljant!
Zoals het nu eenmaal hoort bij een wat oudere auto gaat er wel eens wat kapot en moet er wat vervangen worden. Een lijstje blijft er dus altijd. In elk geval heb ik preventief lagerschalen laten vervangen, kettinggeleiders, distributieketting laten vervangen en een VANOS-revisie laten uitvoeren.
Sinds aanschaf doet de M5 dienst als hobby-auto en tweede auto. Afgelopen zomer heb ik er een trip mee gedaan naar de Vogezen en het Zwarte Woud. Daar heb ik hem pas echt beter leren kennen. Ik moet bekennen dat ik hem in eerste instantie na de Z4 wat vaag, zachtgeveerd en zompig vond overkomen. Zo'n E39 helt in vergelijking best over. Maar als je er goed voor gaat zitten, blijkt er veel meer grip voorhanden dan aanvankelijk gedacht. In combinatie met die geweldige motor en de fantastische wegen daar was het echt genieten. Het is dan wel geen sportwagen, maar ik kon de Porsches etc. goed bijhouden. Sindsdien heb ik ook meer lol tijdens de rondjes hier in de buurt.
Hierna nog wat foto's van de M5, waarvan op sommige de wintervelgen te zien zijn (style 66, zoals het hoort).
- Bijlagen
-
- 160702_DSC_5477 - kopie.jpg (677.62 KiB) 3835 keer bekeken
-
- unnamed - kopie.jpg (409.12 KiB) 3835 keer bekeken
-
- LE6A5956 - kopie.JPG (224.6 KiB) 3835 keer bekeken
-
- IMG_2728 - kopie.JPG (250.06 KiB) 3835 keer bekeken
- stradale
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 25 okt 2010, 10:35
Re: E39 M5 Silverstone
Op de winterwielen...
- Bijlagen
-
- PC260050-3 - kopie.jpg (529.23 KiB) 3833 keer bekeken
-
- PC260052-2 - kopie.jpg (177.93 KiB) 3833 keer bekeken
-
- PC260056-2 - kopie.jpg (149.54 KiB) 3833 keer bekeken
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28659
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: E39 M5 Silverstone
Mooi! Blijft idd een geweldige kleur. Knot had er ook eentje in deze kleur.
- Niels
- Berichten: 22511
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E39 M5 Silverstone
Silverstone is echt prachtig! Veel plezier er van.
- Arthur
- Berichten: 43233
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: E39 M5 Silverstone
Mooie ding! Achterspoilertje kan ie wel weer hebben.
- Luca
- Berichten: 3372
- Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
- Locatie: Porsche 996 / S-max
Re: E39 M5 Silverstone
Blijft mooi
- stradale
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 25 okt 2010, 10:35
Re: E39 M5 Silverstone
Eens. Ik vind het zelf ook mooi. Maar omdat hij het af fabriek niet had, laat ik het zo.
- Arthur
- Berichten: 43233
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: E39 M5 Silverstone
D'r is wel meer veranderd na "af fabriek" en net dit laat jij onveranderd?


- stradale
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 25 okt 2010, 10:35
Re: E39 M5 Silverstone
@ Arthur: Ik vind de understated uitvoering wel wat hebben. Alleen het geluid zonder achterdempers valt uit de toon. Ik heb de originele dempers erbij, maar het geluid is nu te verslavend. De koplampen en dempers waren overigens niet mijn werk. Toen ik hem kocht zaten er ook zwarte nieren in. Die heb ik vervangen voor originele. Het liefst zou ik de koplampen ook weer origineel hebben, maar het staat niet hoog op de prioriteitenlijst.
- Arthur
- Berichten: 43233
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: E39 M5 Silverstone
Je moet doen wat jij mooi vindt natuurlijk. Was gewoon een constatering.


-
- Berichten: 3725
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18
Re: E39 M5 Silverstone
Mooie kar! Heb er zelf ook 1 in het silverstone. Ga je nog wat aan het onderstel doen?
- e30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: E39 M5 Silverstone
mooie M5! en altijd goed zo'n lekkere V8. zou persoonlijk alleen de sportstoelen missen.
- stradale
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 25 okt 2010, 10:35
Re: E39 M5 Silverstone
Allen dank voor de reacties.
De mijne is niet zo puntgaaf. Het onderstel zal vroeg of laat ook eens aan de beurt zijn, maar ik twijfel nog. In elk geval wordt het niks radicaals. Ik lees veel goede dingen over Bilstein B8 in combinatie met Intrax veren. Nadeel daarvan is dat hij een tikje lager dan standaard komt te liggen. Geen wereldschokkend verschil, maar niet iets dat mijn voorkeur heeft. Grote kans dat er standaard dempers onder komen als het onderstel aan de beurt is.
Die van jou mogen er ook zijn!535d schreef: 09 apr 2017, 14:15 Mooie kar! Heb er zelf ook 1 in het silverstone. Ga je nog wat aan het onderstel doen?

-
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
- Locatie: M6 F06
Re: E39 M5 Silverstone
Die eerste foto
Gek genoeg vind ik de pre facelift altijd het mooist in Silverstone. En leren dash staat ook super.


Gek genoeg vind ik de pre facelift altijd het mooist in Silverstone. En leren dash staat ook super.
- Ernst
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 18 okt 2009, 23:22
- Locatie: Den Haag
Re: E39 M5 Silverstone
Gefeliciteerd! Mooie M5! En over de muffler delete ben ik het meer dan eens 
Heb je er toevallig geluidsopnamen van?

Heb je er toevallig geluidsopnamen van?
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: E39 M5 Silverstone
Geweldige sleeper inderdaad 

Die comfortstoelen lijken erop dat het een erg dikke eigenaar is geweest. Want de standaard sportstoelen zijn echt heel comfortabel ook. Dat zou voor mij écht bovenaan het lijstje staan, want dit is geen porem.
Alsof je een bloedmooie vrouw in een cafe meeneemt en ze blijkt na het omhoog trekken van haar jurkje gewoon een pik te hebben...

Die comfortstoelen lijken erop dat het een erg dikke eigenaar is geweest. Want de standaard sportstoelen zijn echt heel comfortabel ook. Dat zou voor mij écht bovenaan het lijstje staan, want dit is geen porem.
Alsof je een bloedmooie vrouw in een cafe meeneemt en ze blijkt na het omhoog trekken van haar jurkje gewoon een pik te hebben...
- Ernst
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 18 okt 2009, 23:22
- Locatie: Den Haag
- stradale
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 25 okt 2010, 10:35
Re: E39 M5 Silverstone
Ik vermoed ook dat de eerste eigenaar de sportstoelen te krap vond. Of hij had de actieve comfortstoelen nodig in verband met rugproblemen of iets dergelijks. Het sportinterieur is mooier, maar alleen als het helemaal zwart was geweest. Ik heb persoonlijk liever comfortstoelen dan sportstoelen met die blauwe, grijze of rode vlakken.Macboy schreef: 15 apr 2017, 09:59 Die comfortstoelen lijken erop dat het een erg dikke eigenaar is geweest. Want de standaard sportstoelen zijn echt heel comfortabel ook. Dat zou voor mij écht bovenaan het lijstje staan, want dit is geen porem.
Alsof je een bloedmooie vrouw in een cafe meeneemt en ze blijkt na het omhoog trekken van haar jurkje gewoon een pik te hebben...
Voor wat betreft jouw vergelijking


- stradale
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 25 okt 2010, 10:35
Re: E39 M5 Silverstone
Thanks! Hopelijk kun je er zelf binnenkort ook weer van genieten. Hier een kort filmpje met een indruk van het geluid.Ernst schreef: 13 apr 2017, 11:37 Gefeliciteerd! Mooie M5! En over de muffler delete ben ik het meer dan eens
Heb je er toevallig geluidsopnamen van?
https://youtu.be/gtfySWfMmIw
-
- Berichten: 3725
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18
Re: E39 M5 Silverstone
Klinkt beslist goed!
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: E39 M5 Silverstone
Zit uiteraard ook wat te dollen. Met die V8 motor en dat geluid zou je zelfs houten stoelen voor lief nemen...
- Ernst
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 18 okt 2009, 23:22
- Locatie: Den Haag
Re: E39 M5 Silverstone
Heerlijk geluid!
- MParallel
- Berichten: 8792
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E39 M5 Silverstone
Mooi auto. Kleur ook.
- stradale
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 25 okt 2010, 10:35
Re: E39 M5 Silverstone
Vorige week de M5 even gepakt en bij de start al gelijk een heel hard rempedaal. Ook bij lopende motor voelde het pedaal niet goed aan. Het bovenste stukje voelde normaal, maar een klein beetje indrukken en het pedaal voelde aan alsof er een blok hout onder lag. Uiteraard rustig geprobeerd, maar ik moest stampen om echt te kunnen remmen. Scary stuff... Gelukkig remt zo'n M5 al tamelijk hard op de motor, in tegenstelling tot die moderne zuinige turbogebakjes.
Inmiddels is mijn vermoeden bevestigd dat de remkrachtversterker is overleden. Hij bleek van binnen compleet verroest. Ik wist dat de handelaar waar ik de auto van heb gekocht de waterafvoer had schoongemaakt van de metalen bak waar de remkrachtversterker in hangt. Ik heb ze daarna zelf regelmatig gecontroleerd en er nooit water in zien staan, maar kennelijk was het kwaad al geschied.
Dikke pluim voor Ekris Arnhem trouwens. Ik had eerst wat BMW-specialisten gebeld, maar iedereen zat ramvol in verband met vakanties. Ongeveer een maandje wachttijd.
Toch maar de dealer proberen dan. Bij Ekris was het evengoed druk, maar ik kreeg bij de serviceafdeling te horen dat ze voor een remprobleem tussendoor wel ruimte zouden vinden om er naar te kijken, ook al wisten ze dat ik de auto niet dagelijks nodig heb. Het is niet in een dag klaar, maar dat is voor mij geen probleem.

Inmiddels is mijn vermoeden bevestigd dat de remkrachtversterker is overleden. Hij bleek van binnen compleet verroest. Ik wist dat de handelaar waar ik de auto van heb gekocht de waterafvoer had schoongemaakt van de metalen bak waar de remkrachtversterker in hangt. Ik heb ze daarna zelf regelmatig gecontroleerd en er nooit water in zien staan, maar kennelijk was het kwaad al geschied.
Dikke pluim voor Ekris Arnhem trouwens. Ik had eerst wat BMW-specialisten gebeld, maar iedereen zat ramvol in verband met vakanties. Ongeveer een maandje wachttijd.

- Knot
- Berichten: 40281
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E39 M5 Silverstone
Maar je hebt m nog niet terug... wisselende verhalen over Ekris (maar waar niet?).