Alfa Romeo 4C
- Fabian
- Berichten: 7255
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: Alfa Romeo 4C
Echt een bijzondere auto, gefeliciteerd!
Wij hadden op het werk 1 van de eersten in NL, zo'n volle uitvoering, echt veel bekijks mee! na een paar maanden met winst weer kunnen verkopen, dat was nog het leukste eraan :p
Wij hadden op het werk 1 van de eersten in NL, zo'n volle uitvoering, echt veel bekijks mee! na een paar maanden met winst weer kunnen verkopen, dat was nog het leukste eraan :p
- Ferdi
- Berichten: 3093
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Alfa Romeo 4C
Mooie wagen Tom!
Een collega van mij rijd er eentje voor dagelijks, lijkt haast gek dat ie dat doet maar snap het ook wel weer als het zoiets voor je deur staat
Een collega van mij rijd er eentje voor dagelijks, lijkt haast gek dat ie dat doet maar snap het ook wel weer als het zoiets voor je deur staat

- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Alfa Romeo 4C
Geniaal gaaf 

- gerard lubbe
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 10:59
Re: Alfa Romeo 4C
Ik heb er destijds een jaar op moeten wachten. FF door de zure appel heen bijten.
- TurboClouseau
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Alfa Romeo 4C
Beauty!
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: Alfa Romeo 4C
Fantastisch mooie mini-Ferrari. 

- MParallel
- Berichten: 8792
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Alfa Romeo 4C
Feli.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Alfa Romeo 4C
Super gaaf een 4C 

- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Alfa Romeo 4C
Van harte tom, wanneer verwacht je hem op de dam te hebben staan?
-
- Berichten: 22314
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Alfa Romeo 4C
Over ongeveer een week of 4.
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: Alfa Romeo 4C
Dan pas??? Vertel
- tomgtr
- Berichten: 10896
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: Alfa Romeo 4C
Huh? Wordt kenteken door Rembrand geschilderd?
-
- Berichten: 9440
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Re: Alfa Romeo 4C
Waanzinnig ding Tom, waardige opvolger van de Porsche! Wel balen dat het nog zolang duurt...
- dvh
- Berichten: 17197
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Alfa Romeo 4C

Man wat een tijd.
En nu? Fietsen?
-
- Berichten: 22314
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Alfa Romeo 4C
Tja, welkom in Europa. Aardig complex verhaal met btw.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28660
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Alfa Romeo 4C



Quote van de maand

Idd drama zeg dat btw verhaal, Europa 1 unie en iets met "leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker"

-
- Berichten: 4410
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Alfa Romeo 4C
Fixed
- JP
- Berichten: 34435
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Alfa Romeo 4C
Wil de verkoper wel meewerken, want kan me anders niet voorstellen dat het allemaal zo lang moet duren.
-
- Berichten: 22314
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Alfa Romeo 4C
Komt 'ie:
De vorige particuliere eigenaar van deze 4C heeft, toen ie 'm nieuw in ontvangst nam, al 21% btw betaald. Net als elke particulier die nieuw een auto koopt. De auto is vervolgens ingeruild op een nieuwe Maserati. De ingeruilde auto (4C) is daardoor een marge-auto, over de prijs is al btw betaald en die kun je niet zomaar terugvragen (een btw-auto kun je eenmaal een marge-auto maken, maar kan daarna niet meer terug). De verkoop gaat daarna via de margeregeling. Die kan toegepast worden op goederen die ingekocht zijn van een particulier en opnieuw gebruikt kunnen worden. De dealer koopt bijvoorbeeld een auto in voor 10K (van een particulier). Hij wil 1K 'winst' maken. Dan hoeft ie alleen over die 1K btw af te dragen. Dus staat ie in de showroom voor 10.000+(1.000*1,21). Later moet de 210 euro btw weer afgedragen worden aan de fiscus.
Terug naar de btw. Als jij een wasmachine in Duitsland koopt, dan betaal je daar de btw en mag je het ding gewoon mee naar huis nemen. Particulieren (inwoners EU) betalen altijd de btw in het (EU-)land waarin het gekocht is. Vrij verkeer van goederen. So far, so good. Nu komt de uitzondering: auto's die jonger dan 6 maanden OF minder dan 6.000km gereden hebben, worden voor de belasting als nieuw beschouwd. Ze zijn niet nieuw, maar de belasting vind van wel. Dat is een Europese regel. Je moet dan de btw afdragen in je eigen land, in het daar geldende tarief. In ons geval 21% over de aanschafwaarde. Gelukkig is de btw in België hetzelfde. Als dit een btw-auto was (dus zakelijk of demo), dan was dat geen probleem. Er is immers nooit btw over afgedragen en omdat ie voor export is, hoeft er ook geen btw in rekening gebracht te worden. Ondanks dat je particulier bent. Je bent dan, net als een ondernemer, tijdelijk btw-plichtig. En mocht je wel btw betaald hebben (dus in beide landen), dan kun je deze later terugvorderen. De margeregeling zoals ik net uitgelegd heb kan echter niet toegepast worden op auto's die voor export zijn EN voor de belasting nieuw zijn. Dat had de dealer natuurlijk moeten weten... maar waren ze niet van op de hoogte.
De grote grap is alleen dat de Belastingdienst zegt dat je de margeregeling niet mag toepassen. Maar een oplossing is er ook niet. Behalve dat je dus alsnog een normale btw factuur (dus btw over het hele bedrag) vraagt. Maar dat is nadelig voor de dealer of voor mij. Tot dusver heb ik ook niet kunnen ontdekken hoe zij die auto dan wel aan mij kunnen verkopen, zonder dat iemand er financieel op achteruit gaat. Het lijkt gewoon niet te kunnen. Bizar in mijn ogen, want zo'n auto kunnen ze dus wel voor die prijs aan een Belg verkopen. Lijkt mij niet de bedoeling van de EU, de btw is immers geen binnenlandse belasting zoals de BPM is. Ik heb de Europese Unie gebeld. De man aan de andere kant van de lijn moest even ruggespraak houden, maar wist het antwoord niet. Hij vroeg het mij op de mail te zetten. Ik kreeg vorige week bericht dat het inmiddels bij de juridische afdeling ligt van de EU. Ik ben benieuwd wat ik daarvan hoor. Kan mij niet voorstellen dat het niet kan, maar niemand die ik tot dusver gesproken heb (en heb al aardig wat gebeld.. meerdere personen bij de Belastingdienst in Nederland, meerdere personen bij de Belastingdienst in Belgie, bedrijven die helpen met import, de EU) weet het.
Goed, dus dan zelf de kilometers rijden op exportplaten. Maar dan is een verzekering het probleem. Gezien de waarde (en omdat het meer dan een blokje om is) wil ik wel all-risk verzekerd zijn. Veel zitten bellen, maar krijg meestal een 'nee'. Op chassisnummer doen ze wel, maar kortdurig en alleen WA om bijv. naar de keuring te rijden. Het zou via een omweg kunnen, maar dan moet ik op twee plekken een verzekering afsluiten (WA zit op het kenteken, casco bij een tussenpersoon). Ik ga ermee in het buitenland rijden... als je schade zou rijden, dan gaat het een wel erg complex verhaal worden (exportplaten + buitenland + wa bij verzekering A + casco bij verzekering B). Dat is mij een te groot risico, die constructie durf ik niet aan.
De dealer vond het niet erg om de koop te ontbinden, maar er was nog een optie: zij leveren de auto af met 6.000km. Als ik de koop zou ontbinden zou ik alsnog een 4C willen aanschaffen, maar ik heb wel een goede deal gemaakt. Elders gaat het mij meer kosten, dus daar schiet ik weinig mee op. Dus dan die kilometers erop. Liever niet natuurlijk, maar dat lijkt momenteel de enige optie. Gelukkig vind ik de verkoper wel een geschikt persoon en heb ik er vertrouwen in dat ze er professioneel mee om gaan. De auto is gekocht bij een Ferrari/Maserati-dealer, dus niet zomaar een bedrijf. We hebben daar goede afspraken over gemaakt zodat hij nu in m'n auto rijd. Tenzij ik nog een andere oplossing vind. Maar ik gok dat ik nog even geduld moet hebben.
Het hele btw verhaal heb ik dus wel onderschat. Ik wist wel dat ik ermee te maken zou krijgen, maar omdat de btw in België even hoog is, leek het mij geen groot probleem.
De vorige particuliere eigenaar van deze 4C heeft, toen ie 'm nieuw in ontvangst nam, al 21% btw betaald. Net als elke particulier die nieuw een auto koopt. De auto is vervolgens ingeruild op een nieuwe Maserati. De ingeruilde auto (4C) is daardoor een marge-auto, over de prijs is al btw betaald en die kun je niet zomaar terugvragen (een btw-auto kun je eenmaal een marge-auto maken, maar kan daarna niet meer terug). De verkoop gaat daarna via de margeregeling. Die kan toegepast worden op goederen die ingekocht zijn van een particulier en opnieuw gebruikt kunnen worden. De dealer koopt bijvoorbeeld een auto in voor 10K (van een particulier). Hij wil 1K 'winst' maken. Dan hoeft ie alleen over die 1K btw af te dragen. Dus staat ie in de showroom voor 10.000+(1.000*1,21). Later moet de 210 euro btw weer afgedragen worden aan de fiscus.
Terug naar de btw. Als jij een wasmachine in Duitsland koopt, dan betaal je daar de btw en mag je het ding gewoon mee naar huis nemen. Particulieren (inwoners EU) betalen altijd de btw in het (EU-)land waarin het gekocht is. Vrij verkeer van goederen. So far, so good. Nu komt de uitzondering: auto's die jonger dan 6 maanden OF minder dan 6.000km gereden hebben, worden voor de belasting als nieuw beschouwd. Ze zijn niet nieuw, maar de belasting vind van wel. Dat is een Europese regel. Je moet dan de btw afdragen in je eigen land, in het daar geldende tarief. In ons geval 21% over de aanschafwaarde. Gelukkig is de btw in België hetzelfde. Als dit een btw-auto was (dus zakelijk of demo), dan was dat geen probleem. Er is immers nooit btw over afgedragen en omdat ie voor export is, hoeft er ook geen btw in rekening gebracht te worden. Ondanks dat je particulier bent. Je bent dan, net als een ondernemer, tijdelijk btw-plichtig. En mocht je wel btw betaald hebben (dus in beide landen), dan kun je deze later terugvorderen. De margeregeling zoals ik net uitgelegd heb kan echter niet toegepast worden op auto's die voor export zijn EN voor de belasting nieuw zijn. Dat had de dealer natuurlijk moeten weten... maar waren ze niet van op de hoogte.
De grote grap is alleen dat de Belastingdienst zegt dat je de margeregeling niet mag toepassen. Maar een oplossing is er ook niet. Behalve dat je dus alsnog een normale btw factuur (dus btw over het hele bedrag) vraagt. Maar dat is nadelig voor de dealer of voor mij. Tot dusver heb ik ook niet kunnen ontdekken hoe zij die auto dan wel aan mij kunnen verkopen, zonder dat iemand er financieel op achteruit gaat. Het lijkt gewoon niet te kunnen. Bizar in mijn ogen, want zo'n auto kunnen ze dus wel voor die prijs aan een Belg verkopen. Lijkt mij niet de bedoeling van de EU, de btw is immers geen binnenlandse belasting zoals de BPM is. Ik heb de Europese Unie gebeld. De man aan de andere kant van de lijn moest even ruggespraak houden, maar wist het antwoord niet. Hij vroeg het mij op de mail te zetten. Ik kreeg vorige week bericht dat het inmiddels bij de juridische afdeling ligt van de EU. Ik ben benieuwd wat ik daarvan hoor. Kan mij niet voorstellen dat het niet kan, maar niemand die ik tot dusver gesproken heb (en heb al aardig wat gebeld.. meerdere personen bij de Belastingdienst in Nederland, meerdere personen bij de Belastingdienst in Belgie, bedrijven die helpen met import, de EU) weet het.
Goed, dus dan zelf de kilometers rijden op exportplaten. Maar dan is een verzekering het probleem. Gezien de waarde (en omdat het meer dan een blokje om is) wil ik wel all-risk verzekerd zijn. Veel zitten bellen, maar krijg meestal een 'nee'. Op chassisnummer doen ze wel, maar kortdurig en alleen WA om bijv. naar de keuring te rijden. Het zou via een omweg kunnen, maar dan moet ik op twee plekken een verzekering afsluiten (WA zit op het kenteken, casco bij een tussenpersoon). Ik ga ermee in het buitenland rijden... als je schade zou rijden, dan gaat het een wel erg complex verhaal worden (exportplaten + buitenland + wa bij verzekering A + casco bij verzekering B). Dat is mij een te groot risico, die constructie durf ik niet aan.
De dealer vond het niet erg om de koop te ontbinden, maar er was nog een optie: zij leveren de auto af met 6.000km. Als ik de koop zou ontbinden zou ik alsnog een 4C willen aanschaffen, maar ik heb wel een goede deal gemaakt. Elders gaat het mij meer kosten, dus daar schiet ik weinig mee op. Dus dan die kilometers erop. Liever niet natuurlijk, maar dat lijkt momenteel de enige optie. Gelukkig vind ik de verkoper wel een geschikt persoon en heb ik er vertrouwen in dat ze er professioneel mee om gaan. De auto is gekocht bij een Ferrari/Maserati-dealer, dus niet zomaar een bedrijf. We hebben daar goede afspraken over gemaakt zodat hij nu in m'n auto rijd. Tenzij ik nog een andere oplossing vind. Maar ik gok dat ik nog even geduld moet hebben.
Het hele btw verhaal heb ik dus wel onderschat. Ik wist wel dat ik ermee te maken zou krijgen, maar omdat de btw in België even hoog is, leek het mij geen groot probleem.
- Arthur
- Berichten: 43240
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Alfa Romeo 4C
Pfff, nahja zal wel goed komen uiteindelijk... succes met wachten 

-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Alfa Romeo 4C
Jezus Tom, wat een verhaal. Kun je die verkoper niet gewoon twee hotelovernachtingen schenken zodat hij die kilometers met een driedaagse roadtrip regelt?
- Philipoo
- Berichten: 4981
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Alfa Romeo 4C
Kanonne wat een gedoe! Hoeveel km heeft de vorige eigenaar er in de afgelopen 3 jaar opgezet dan?
Heb een keertje in een 4C spider mogen rijden. Paste voor geen meter, maar wat een gave auto!
Heb een keertje in een 4C spider mogen rijden. Paste voor geen meter, maar wat een gave auto!
-
- Berichten: 22314
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Alfa Romeo 4C
2.900kmPhilipoo schreef: 10 apr 2017, 21:55 Kanonne wat een gedoe! Hoeveel km heeft de vorige eigenaar er in de afgelopen 3 jaar opgezet dan?
