StefanW / BMW 130i verkocht en reden bekend van kapotte blok...

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie

For sale, or not for sale

Houden
64
67%
Verkopen
31
33%
 
Totaal aantal stemmen: 95

vester86
Berichten: 2899
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: StefanW / BMW 130i (pech)

Bericht door vester86 » 08 apr 2017, 00:38

Als de cat kapot is, zou je dat dan bij de APK (4-gas meting) niet heel snel kunnen zien??

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1949
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: StefanW / BMW 130i (pech)

Bericht door StefanW » 08 apr 2017, 00:51

Blijkbaar niet, apk heeft ie net gehad (incl steekproef)

vester86
Berichten: 2899
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: StefanW / BMW 130i (pech)

Bericht door vester86 » 08 apr 2017, 00:52

Das wel bijzonder dan, in ieder geval om nader te onderzoeken. Wellicht sensor kapot?

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1949
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: StefanW / BMW 130i (pech)

Bericht door StefanW » 08 apr 2017, 01:26

Heb even lopen zoeken op internet, maar kan ook aan de brandstof liggen, alhoewel ik alleen maar Ultimate 98 getankt heb. Zo'n cleaner in je tank gooien kan helpen, maar dat is gebeurd bij het laatste onderhoud.

Het lijkt er wel op dat het 2 problemen zijn. Eerste storing is de Vanos of Disa.

Gebruikersavatar
maarten22
Berichten: 1265
Lid geworden op: 30 nov 2007, 15:27
Auto: Porsche 911 964 C2
Locatie: Oegstgeest

Re: StefanW / BMW 130i (pech)

Bericht door maarten22 » 08 apr 2017, 06:36

Nergens valse lucht in het inlaattraject? Bij mijn 330ci kreeg ik door valse lucht storingen op de katalysatoren. 2AAB heeft vaak met je DISA kleppen te maken. Willen nog wel eens breken, of de rubber afdichting dicht niet meer goed af.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6713
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: StefanW / BMW 130i (pech)

Bericht door EvdP » 08 apr 2017, 10:52

Doen ze nog een 4 gas meting of kijken ze of je geen emissie gerelateerde storingen in je ECU hebt?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: StefanW / BMW 130i (pech)

Bericht door Martin van der Zwaard » 08 apr 2017, 11:41

Ligt eraan hoe oud de auto is. Vanaf 2006 kan je volstaan met uitlezen. Als de cyclus dan goed is dan hoef je verder geen meting te doen.
Is de auto van voor 2006 of is de cyclus incompleet, dan met je 4-gas meting doen.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: StefanW / BMW 130i (pech)

Bericht door Martin van der Zwaard » 08 apr 2017, 11:44

maarten22 schreef: 08 apr 2017, 06:36 Nergens valse lucht in het inlaattraject? Bij mijn 330ci kreeg ik door valse lucht storingen op de katalysatoren. 2AAB heeft vaak met je DISA kleppen te maken. Willen nog wel eens breken, of de rubber afdichting dicht niet meer goed af.
Valse lucht kan een oorzaak zijn.
Vanos kan ook komen door slechte brandstofpomp. Als er te weinig brandstof de motor in komt gaat ie bijregelen. Als ie dan opeens een sloot brandstof krijgt schiet ie in error en kan het ook zijn dat je uitlaatgassen niet goed zijn waardoor je een melding op je lambda kan krijgen.

Eerst maar eens goed uitlezen en diverse zaken testen. Dan kan je pas wat nuttigs zeggen.

Ben hier maanden met een slecht lopende X5 3.0Si bezig geweest en eindelijk hebben we het lek boven water. Combinatie van valse lucht en slechte pomp. Auto loopt nu weer perfect.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1949
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: StefanW / BMW 130i (pech)

Bericht door StefanW » 08 apr 2017, 11:52

Ik denk dat ik eerst alleen de DISA klep laat vervangen. Dat is wel belangrijk, want als die los schiet en in de motor komt ben je niet blij.
Brandstofpomp heeft de vorige eigenaar half jaar geleden vervangen.

Gebruikersavatar
maarten22
Berichten: 1265
Lid geworden op: 30 nov 2007, 15:27
Auto: Porsche 911 964 C2
Locatie: Oegstgeest

Re: StefanW / BMW 130i (pech)

Bericht door maarten22 » 08 apr 2017, 14:12

Je hebt 2 disa kleppen.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1949
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door StefanW » 13 mei 2017, 11:31

We zijn weer een maand verder, maar de problemen lijken opgelost :D

De beide kats waren versleten. Als je achter de auto stond, dan kon je het ook wel goed ruiken. Twee nieuwe cats zijn 1500 euro. Vriend van mij raadde aan om bij demontage bedrijf te kijken en op die manier vond ik twee gebruikte cats van een 130i uit 2009 (85k gelopen) voor 500 euro. Hoppa, 1000 euro bespaard. Twijfelde even of het wel ging passen, omdat 1 cat een ander onderdeelnummer had, maar bleek geen probleem.

Ook had ik nog een storing op de inlaat. De klep van de DISA bleek er los in te liggen. Deze ook vervangen, uiteindelijk weer een hoop euro's verder (veel arbeid wederom), maar hoop dat het nu wel even goed gaat. Met het rijden merk je het wel. De auto is onderin veel feller geworden, geen idee of het de disa of cats zijn, maar het is merkbaar beter geworden. Ook het verbruik is nog beter geworden. Gisteren retourtje Zandvoort rij ik 1 op 11,5. Met mijn e46 haalde ik dat niet eens.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28537
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door Martijn_bmw » 13 mei 2017, 13:18

Koppel onderin komt door de disa, verstopte kats zou je bovenin merken. Ik had ooit een e46 met verstopte kats die kwam niet eens meer boven de 5000tpm.

Mooi dat hij nu lekker rijdt! En idd moderne motoren zijn toch wel zuiniger, niet zoveel als het boekje beloofd maar wel iets.

Online
Eric Z
Berichten: 4126
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door Eric Z » 29 jul 2017, 12:27

Hoe staat het er mee, geen narigheid meer dus nu aan het genieten?

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1949
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door StefanW » 29 jul 2017, 19:15

Ja het gaat gelukkig goed :) Mijn doel is hem weer richting nieuwstaat te brengen. Vorige week nieuw embleem op de motorkap gezet en de knipperlichten vervangen (waren vergeeld). Afgelopen week is ie 2 dagen bij de detailer geweest en je herkent de auto niet meer. De auto glimt enorm, de lak was erg slecht. Ik ben nog aan het wachten op de foto's en filmpjes van detailer tijdens zijn werk. Hij liet het al even zien, maar het is echt geweldig :D De koplampen heb ik laten wetsanden (schuren), deze hadden een doffe gloed.

135i einddemper heb ik gekocht op Ebay. Dit hoop ik eind volgende week binnen te hebben. Als ik een afspraak maak bij een uitlaatspecialist, dan laat ik gelijk de middendemper verwijderen. Vorige week met een 130i met 135i einddemper gereden, maar met middendemper, maar dan vind ik het verschil niet heel groot.

Verder aankomende week even een setje frisse kentekenplaten erop. Dan wil ik nog nieuwe instaplijsten rondom en een nieuwe mattenset. In de winter laat ik de wielen opnieuw poedercoaten/spuiten en dan herken je de auto niet meer :D
Als upgrade wellicht nog een alcantara stuurwiel (m-performance) en een sper dif.

Technisch niet echt meer problemen gehad. Over 1,5 week gaat ie nog wel even naar de garage, want merk op de snelweg bij vol gas in zijn 6 dat het aanzuiggeluid verandert. Alsof ie even inhoudt. Rij je in zijn 6e versnelling 4000 toeren, geef je vol gas, dan trekt ie wel, maar bij 4500 toeren hoor je dat het aanzuiggeluid versterkt en dat ie meer power krijgt. In lagere versnellingen merk je het minder. Wellicht de vanos schoonmaken of vervangen. Bij ongeveer 3500 toeren doet ie het ook, aanzuiggeluid versterkt dan ineens bij 3800 toeren en heb je meer vermogen, beetje apart. Is sinds de nieuwe DISA en kats, maar denk niet dat het daar iets mee te maken heeft. Had laatst ook na een lange rit dat ie geen vermogen meer had in zijn 2e versnelling, leek wel een 116i, maar daarna nooit meer iets gehad, dus lijkt dat er iets mechanisch nog niet helemaal goed is.

Maar de auto bevalt wel erg goed. Heb best wel een aantal snellere auto's gehad, maar dit is toch wel de leukste :df:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28537
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door Martijn_bmw » 29 jul 2017, 19:30

Toch zijn het wel de toerentallen waarbij de disa kleppen schakelen. Misschien niet 100% lekker afdichtend in het spruitstuk gemonteerd?

Verder lekker bezig geweest! Blijft een leuke auto zon 130i :df:

Online
Eric Z
Berichten: 4126
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door Eric Z » 29 jul 2017, 20:59

Wat is het verschil tussen die einddempers? Gewoon net iets meer geluid of ook nog andere voordelen?

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door Macboy » 30 jul 2017, 01:29

Respect Stefan hoe je de auto's altijd onder handen neemt. Echt helemaal mijn ding :thumbup:

Gebruikersavatar
maarten22
Berichten: 1265
Lid geworden op: 30 nov 2007, 15:27
Auto: Porsche 911 964 C2
Locatie: Oegstgeest

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door maarten22 » 30 jul 2017, 10:10

StefanW schreef: 29 jul 2017, 19:15

Technisch niet echt meer problemen gehad. Over 1,5 week gaat ie nog wel even naar de garage, want merk op de snelweg bij vol gas in zijn 6 dat het aanzuiggeluid verandert. Alsof ie even inhoudt. Rij je in zijn 6e versnelling 4000 toeren, geef je vol gas, dan trekt ie wel, maar bij 4500 toeren hoor je dat het aanzuiggeluid versterkt en dat ie meer power krijgt. In lagere versnellingen merk je het minder. Wellicht de vanos schoonmaken of vervangen. Bij ongeveer 3500 toeren doet ie het ook, aanzuiggeluid versterkt dan ineens bij 3800 toeren en heb je meer vermogen, beetje apart. Is sinds de nieuwe DISA en kats, maar denk niet dat het daar iets mee te maken heeft. Had laatst ook na een lange rit dat ie geen vermogen meer had in zijn 2e versnelling, leek wel een 116i, maar daarna nooit meer iets gehad, dus lijkt dat er iets mechanisch nog niet helemaal goed is.

Maar de auto bevalt wel erg goed. Heb best wel een aantal snellere auto's gehad, maar dit is toch wel de leukste :df:
Dit had ik ook een keer, en dit bleek een aansluiting op de accu te zijn van de valvetronic motor. Die zat los. Zie https://www.youtube.com/watch?v=j-YfCmzkdKY

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1949
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door StefanW » 30 jul 2017, 12:00

Ik laat hem gewoon even uitlezen en goed nakijken. Het kan van alles zijn.
Een 135i is puur het geluid. Eindtips zijn ook iets anders. Ik vind de eindstukken van de BMW performance uitlaat bijvoorbeeld niet mooi. Veels te groot en ziet er echt uit alsof je een dikke Sebring eronder hebt hangen. Het mooiste is een Laptorr systeem. Wordt aan de andere kant van de wereld gemaakt, mooiste geluid wat ik ooit onder een 130i gehoord hebt, maar kost 1800 euro :ken ik jou:
Check maar eens op youtube Laptorr 130i.

Paar foto's en filmpje van het detailen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Laatst gewijzigd door StefanW op 30 jul 2017, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28537
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door Martijn_bmw » 30 jul 2017, 12:02

Gaaf zeg! Kost wat centen maar wat knapt een auto toch altijd enorm op van zon detail beurt :D

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: StefanW / BMW 130i / Full Detail

Bericht door Macboy » 30 jul 2017, 13:51

Jaaaaaaaaaa :love:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: StefanW / BMW 130i / Full Detail

Bericht door Tim N » 30 jul 2017, 15:08

Mooi resultaat, nu kijk je met nog meer plezier even over je schouder.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1949
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: StefanW / BMW 130i / Full Detail

Bericht door StefanW » 28 aug 2017, 20:07

We zijn weer bijna een maand verder. Vorige keer schreef ik al dat ie bij twee toerentallen een beetje inhield. Na het uitlezen kwam eruit dat een vanos magneetventiel het niet meer deed. Ze wilde hem omwisselen met de andere zoals het vaker gedaan wordt, maar ik heb gelijk gekozen voor twee nieuwe, want ik wist eigenlijk wel zeker dat het niet helemaal goed was.

Nadat de ventielen vervangen zijn merk ik zeker dat ie weer beter loopt. De ventielen zijn ook wel een bekend probleempje van het N52 blok. De nieuwe zijn ook gemodificeerd geloof ik. Na vervanging van de ventielen merkte ik wel dat de trilling die er al vanaf het begin in zit erger lijkt te worden. Bij zo'n 3500 toeren voel je een resonantie. Ipv weer terug naar de garage te gaan heb ik eerst besloten om even te rijden en het aan te zien. De auto gaf geen storing, maar die komt er ook pas in naar zo'n 500km in mijn ervaring.

Dit weekend stond een weekendje Ring met de 130i gepland. Leuk stukje sturen en hierdoor komen er gelijk even een hoop kilometers bij.
Vrijdag vertrokken naar de Ring. De baan ging om 1600 uur al open. Rond 1630 uur de baan op. Het eerste rondje viel me tegen. De Rallye is zoveeeeeel leuker. Het gaat allemaal te makkelijk en tot mijn verbazing was ik ruim 30 seconden langzamer dan met de 106. Einde van het rondje begon het regenen, dus bij een rondje gelaten. Daarna kwam het met bakken uit de lucht. Op een zeiknatte baan nog een half rondje gedaan, want ze moesten naar Adenau :mrgreen:
Vrijdagavond naar het nieuwe festival New Horizon geweest. Was erg vet, alle bekende DJ's, niet extreem druk en allemaal goed geregeld.

Zaterdagmiddag was het gekkenhuis rond en op de baan. Heb het niet vaker zo druk gezien. Wellicht waren er dagjes mensen die de dag erop naar Spa zouden gaan. Zondagmiddag was het vanaf 15uur echt een stuk rustiger. Heb zelfs nog een rondje gedaan en kwam misschien 5 auto's tegen.

In totaal 11 rondjes gereden. Laatste ronde was 8:48 BTG, dat is maar 6 seconden langzamer dan mijn snelste ronde met de 106. De 130i heeft alleen een Bilstein B12 setje. Met een goede kuipstoel, remmen en semi's kun je echt hard met een 130i rijden verwacht ik. Vooral de standaard remmen zijn niks, geen byte en echt al vroeg remmen om geen fading te krijgen na een half rondje. De auto heeft zich verder prima gehouden.

Wel voel ik de trilling nu ook in mijn pedalen. Volgende week gaat ie naar de garage. Ik ben bang dat het vliegwiel vervangen moet worden. Volgens mij kan er straks niet veel meer kapot gaan, ik ben de halve auto aan het vervangen... :shock:

Oja, de 135i einddemper ligt thuis en komt er over 4 weken onder. Uitlatenboer heeft het druk en dankzij Mathijs heb ik een nieuw sperdif weten te bemachtigen :clap: Deze komt er nog niet gelijk onder, ik wil dan gelijk het dif laten reviseren en wil eerst mijn auto technisch goed hebben.

Afbeeldingyotube by
Afbeelding2 by
Afbeelding1 by
Afbeelding3 by

Laatst gewijzigd door StefanW op 28 aug 2017, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: StefanW / BMW 130i / Eerste keer Ring

Bericht door witje » 28 aug 2017, 20:54

Das echt geen verkeerde tijd. Dat ding sleurt wel van Lauda naar Hohe Acht :)

Obbe
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
Auto: M2
Locatie: Delft

Re: StefanW / BMW 130i / Eerste keer Ring

Bericht door Obbe » 28 aug 2017, 21:20

Net rondje! Volgende keer camera iets lager.

Het zit je niet echt mee met deze auto. Maar wat je zegt, straks is alles nieuw :D

Wat voor diff heb je gekocht?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HJ2, jessedehaan en 20 gasten