80km zones flop

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Michel P

80km zones flop

Bericht door Michel P » 03 apr 2006, 13:29

http://www.nu.nl/news/705769/75/Kamer_w ... zones.html

Daar zullen de boomknuffelaars en korenwolven niet zo blij mee zijn, maar met een beetje mazzel word het geschrapt....

Michel

Hans

Bericht door Hans » 03 apr 2006, 18:42

Ik hoop dat ze heel di 80km zone's zo snel mogelijk opruimen, ik zag netwel weer Dideriek Samson (PvdA, ex Green Peace) alweer blaten dat we eerst de exacte cijfers maar moesten afwachten. Kut hippie. :evil:

Joy

Bericht door Joy » 03 apr 2006, 19:34

Waar je het ook niet van verwacht is de ANWB. Zeggen precies hetzelfde.

Maar ja, hoeveel gemeenschapgelden zitten er wel niet in die portalen... zou ik ook zeggen, ja moet nog wat langer want eh de periode is te kort.

Tommy

Bericht door Tommy » 03 apr 2006, 19:37

slecht voor het milieu ook.
80 km/u en dan dus met z'n allen massaal optrekken om weer door te rijden.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 03 apr 2006, 20:07

Laat ze meteen even de trajectcontrole op die plaatsen met de grond gelijk maken dan.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 apr 2006, 20:10

Ik had dit serieus niet verwacht. Zowel de files niet, als de verontreiniging.

Wat mij opvalt is dat je in deze zones tegenwoordig wel de auto kunt laten rijden/rollen. Vroeger stond je echt altijd stil, rijden, stil, rijden. Vind die verbetering wel prettig. Maar dan alleen in spitsuren. Daarbuiten is 80 km/u gewoon té langzaam. Ga uit pure ergernis ook direct na de camera's weer op het gas.

Het is hetzelfde als verkeerslichten die 's ochtends om 5 uur op rood staan terwijl er niets aankomt. Dan rijd ik ook gewoon door, pure onzin is dat.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 03 apr 2006, 20:11

Ja ik ook. In geval van Amsterdam neem ik altijd A10 oost, A10 west mijd ik zo veel mogelijk.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 04 apr 2006, 12:43

Toch denk ik dat niet de snelheid, maar de trajectcontrole de grote veroorzaker is.

De eerste trajectcontrole in NL (A2 ams-utr) vond plaats op een stuk snelweg zonder op/afritten, baanversmallingen of verbredingen. Op zo'n plek zou het best goed kunnen, zeker als ze ook nog eens het 'keep your lane' systeem zouden invoeren. Dan is er gewoon rust op zo'n baanvak.

Nu hebben ze het systeem alweer uit lopen melken. Bij de A4 (brugrestaurant) kan je tussentijds even tanken, op de A10/13/12/20 zit het vol met op/afritten en baanversmallingen waardoor het verkeer continue met elkaar in conflict raakt.
Waar ik persoonlijk nog wel eens mee te maken heb is het volgende;
Als ik over de A20 richting Hoek van Holland rijd en er vervolgens bij de afslag A13 Den Haag/Delft af wil, ik dan vaak vanaf de linkerbaan met moeite tussenkom. De middelste baan rijders houden kosten wat het kost hun snelheid en minimale onderlinge afstand. Gasgeven is vaak geen optie omdat ik al op de cruisecontrole 85 km/u rijd, remmen zou weer onrust veroorzaken.
Een goede chauffeur anticipeerd hier natuurlijk op. Maar ook ik wil wel eens na een lange dag werken eventjes in warp-speed naar huis, en ga dus niet op de rechterbaan tussen de 70 km/u rijders zitten kloten.

Ander probleem zijn de vrachtwagenchauffeurs geworden. Die gasten weten door hun ervaring met hun begrenzers en max. snelheid precies hoe snel zxe op de meter door kunnen denderen. De angsthazen met 70 km/u worden door hen opgejaagd, of ze gooien die tig-tonners op de middelste, of zelfs meest linkerbaan.

Al met al.....zooitje dus.

Dus, 80 in de spits handhaven...mogen ze zelfs uitbreiden wat mij betreft. Trajectcontroles alleen icm 'keep your lane' en geen op/afritten op dergelijke trajecten.

Knot

Bericht door Knot » 04 apr 2006, 13:15

Zonde van ONS geld :(

Ruud Bosch

Bericht door Ruud Bosch » 04 apr 2006, 21:29

Marcel van Meerbeek schreef:Toch denk ik dat niet de snelheid, maar de trajectcontrole de grote veroorzaker is.

[knip]

Ander probleem zijn de vrachtwagenchauffeurs geworden. Die gasten weten door hun ervaring met hun begrenzers en max. snelheid precies hoe snel zxe op de meter door kunnen denderen. De angsthazen met 70 km/u worden door hen opgejaagd, of ze gooien die tig-tonners op de middelste, of zelfs meest linkerbaan.
Ik vind dit wel een wat eenzijdige benadering.
Toevallig ben ik regelmatig ook met een trekker-oplegger op pad, dus ken ik dat ook van de andere kant..

De vervelende interactie tussen vrachtwagenchauffeurs en de rest van het verkeer in 80-km heeft naar mijn idee de volgende oorzaken:
- er zijn truckers die met alle geweld 87 km/u willen blijven rijden (vanaf 88 wordt je bekeurd), soms is dat een kwestie van tijd is geld, soms hufterigheid
- er zijn (veel) personenautobestuurders die een marge inbouwen en en niet streep 80 durven te rijden
- snelheidsmeters van personenauto wijken af. Die van vrachtwagens in principe niet, zijn nl geijkt. Dus 80 op de klok in de personenauto is soms (veel) minder.
- Er zijn lieden die met een hoge snelheid de trajectcontrole inrijden en dat compenseren door het laatste stuk langzamer te rijden om een boete te voorkomen.

Feit is wel dat invoegen met een combinatie van 16 meter niet simpel is op een snelweg waar iedereen dezelfde snelheid rijdt. Er vallen namelijk geen gaten meer, die bij wisselende snelheden wel ontstaan.
Dus gaat de trucker zijn ruimte afdwingen en dat verstoort de flow, en dit is naar mijn idee een belangrijke bron van files op die trajecten
Laatst gewijzigd door Ruud Bosch op 04 apr 2006, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Dutch

Bericht door Dutch » 04 apr 2006, 22:19

Marcel van Meerbeek schreef:Bij de A4 (brugrestaurant) kan je tussentijds even tanken, op de A10/13/12/20 zit het vol met op/afritten en baanversmallingen waardoor het verkeer continue met elkaar in conflict raakt.
Waar ik persoonlijk nog wel eens mee te maken heb is het volgende;
Als ik over de A20 richting Hoek van Holland rijd en er vervolgens bij de afslag A13 Den Haag/Delft af wil, ik dan vaak vanaf de linkerbaan met moeite tussenkom. De middelste baan rijders houden kosten wat het kost hun snelheid en minimale onderlinge afstand. Gasgeven is vaak geen optie omdat ik al op de cruisecontrole 85 km/u rijd, remmen zou weer onrust veroorzaken.
Een goede chauffeur anticipeerd hier natuurlijk op. Maar ook ik wil wel eens na een lange dag werken eventjes in warp-speed naar huis, en ga dus niet op de rechterbaan tussen de 70 km/u rijders zitten kloten.
Dit herken ik zeker van de A10-West, zeker buiten de spits. Iedereen die er 'rechtsplakt' uit angst om de afslag te missen en tegenwoordig ook steeds meer bumperklevend, want ja, de rechterrijstrook raakt een keer vol. Dus als je op de middenstrook of linkerstrook zit, tegen de maximale correctie aan, kom je er soms gewoon niet meer tussen voor je afslag. En als je de snelweg op wilt, kom je er vaak ook gewoon niet op!

Even versnellen om een gaatje te vinden iets verderop, kan niet. Want dan wordt je gemiddelde te hoog - of je moet op de uitvoegstrook meteen vóór de galerij op de rem. Lekker veilig. Of je remt alvast maar op de middenstrook totdat er naast je een gaatje valt. Ook lekker veilig. Heb al diverse kop-staartjes mogen tellen (waar ikzelf gelukkig niet bij betrokken was).

Dus ja, op een stuk met veel in- en uitvoegstroken (op de A10-West vier binnen 10km ofzo) werkt het niet en is het zelfs gevaarlijk.

Zo'n gemiddeldemeting mag dan 'eerlijker' zijn, ik moet zeggen dat ik 't helemaal niks vind. Je wordt zó in je mogelijkheden beperkt, ook als het een 120-zone is zoals bij Maarssen of Woerden. Liever af en toe een flitspaal en daarbuiten de vrijheid om de snelheid te kiezen die ik veilig/zinvol/nuttig acht, ook al is die boven de maximumsnelheid.

Speed kills? Nope. Ignorance kills.

Ruud Bosch

Bericht door Ruud Bosch » 04 apr 2006, 22:36

Dutch schreef:
Zo'n gemiddeldemeting mag dan 'eerlijker' zijn, ik moet zeggen dat ik 't helemaal niks vind. Je wordt zó in je mogelijkheden beperkt, ook als het een 120-zone is zoals bij Maarssen of Woerden. Liever af en toe een flitspaal en daarbuiten de vrijheid om de snelheid te kiezen die ik veilig/zinvol/nuttig acht, ook al is die boven de maximumsnelheid.
Toch is het met 120 km/u met trajectcontrole al anders. De automassa is minder gelijkvormig in snelheid, de vrachtwagens tuffen gewoon door, mensen die normaal niet harder dan 100-110 rijden rijden niet krampachtig. Terwijl bij 80 km/u met TC de hele massa in een treintje rijd, en meestal met minimale tussenafstand.

Knot

Bericht door Knot » 04 apr 2006, 22:52

Oke, dus je mag 87km/u GPS rijden? Ik altijd 82 gps en 90 op de teller. :?

Ruud Bosch

Bericht door Ruud Bosch » 04 apr 2006, 23:11

Geknipt van www.boetes.nl
Gelden de correctiemarges ook bij trajectcontrole?

Ja. Net als bij alle andere vormen van snelheidscontroles, krijgen weggebruikers bij trajectcontrole een bekeuring als er 7 km/uur (limieten tot 100 km/uur) of 8 km/uur (limieten boven 100 km/uur) te hard is gereden. Bij het vaststellen van de boete wordt standaard een meetcorrectie aangebracht. Bij een gemeten snelheid van minder dan 100 km/uur bedraagt de correctie 3 kilometer; bij een snelheid van meer dan 100 km/uur is het 3% van de gemeten snelheid. Op de acceptgiro staat zowel de gemeten als de gecorrigeerde snelheid vermeld.
Dus bij meer dan 87 word je bekeurd, zou je hieruit moeten begrijpen.
En de boete is dan voor 4 km te hard. (84 = 87 minus 3)

M@rcel

Bericht door M@rcel » 05 apr 2006, 09:07

Ruud Bosch schreef:
Marcel van Meerbeek schreef:Toch denk ik dat niet de snelheid, maar de trajectcontrole de grote veroorzaker is.

[knip]

Ik vind dit wel een wat eenzijdige benadering.
Toevallig ben ik regelmatig ook met een trekker-oplegger op pad, dus ken ik dat ook van de andere kant..

Klopt wat je zegt, ik had beter kunnen stellen dat ik dit ook regelmatig zie. Gelukkig hebben de meeste vrachtwagenchauffeurs wel een verantwoordelijkheidsgevoel wat bij hun past.

Op de 120 km/u trajectcontrole (bv A12 De Meern>Woerden) zie je ook dat het veel beter werkt. In principe is er veel rust buiten de spits.

Ik las ergens ook weer zo'n belachelijke ambtenaren-lulverhaal.
Die man beweerde dat het fileprobleem op die 80 km/u trajectcontrole-stukken voornamelijk kwam door de snelheid. Die kerel beweerde dat chauffeurs door die relatief lage snelheid nog meer afstand gaan bewaren omdat ze gevoelsmatig toch geen moer opschieten. En meer afstand, zorgt weer voor meer file's.
Hoe verzint die knakker het? Kom eens uit dat kantoor en rij eens een weekje met me mee.
Als er ergens gebumpperd en linksgeplakt wordt is dat wel in deze zone's....hielden ze maar lekker afstand.

Ook opvallend dat Peijs al snel liet doorschemeren dat ze die van de A12 weer snel zou willen laten aanpassen.
Las ik niet ergens dat die trajectcontrole daar al tijden niet meer werkt?

Vanaf Rotterdam is het juist dit stukje richting Utrechtse baan wat nog wel opschiet. Komend vanaf Rotterdam, houd je lekker je rechter baan...pas als je de wevers van de A4 richting Utrecht voorbij bent ga je naar links richting Den Haag en blijf je weer lekker op de rechter baan zitten.
In principe rolt dat lekker door en kan je eenmaal op de Utrechtse baan naar de meest linker baan lekker doorrijden tot aan afslag '2-centrum'. Daar er natuurlijk vanaf. :wink:
Mocht je echt haast hebben, kan je vanaf het Clausplein ook nog besluiten om nog eventjes de spitsstrook (vanuit Amsterdam) te gebruiken. 8)

Ruud Bosch

Bericht door Ruud Bosch » 05 apr 2006, 11:22

Marcel van Meerbeek schreef:
Ook opvallend dat Peijs al snel liet doorschemeren dat ze die van de A12 weer snel zou willen laten aanpassen.
Las ik niet ergens dat die trajectcontrole daar al tijden niet meer werkt?
Ik meen dat de TC op de A12 in het begin heel lang niet gewerkt heeft als gevolg van technische problemen. Voor zover ik weet is de apparatuur nu gewoon operationeel

Dutch

Bericht door Dutch » 05 apr 2006, 20:24

Ruud Bosch schreef:
Dutch schreef:
Toch is het met 120 km/u met trajectcontrole al anders. De automassa is minder gelijkvormig in snelheid, de vrachtwagens tuffen gewoon door, mensen die normaal niet harder dan 100-110 rijden rijden niet krampachtig. Terwijl bij 80 km/u met TC de hele massa in een treintje rijd, en meestal met minimale tussenafstand.
Bij 120 is 't inderdaad wel anders, maar net zo onhandig. Neem de A4 tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep: vijf rijstroken, allemaal 120 max. Op de eerste rijstrook rijden de vrachtwagens, niks aan de hand. Maar strook 2 t/m 5 zijn vogelvrij verklaard voor iedereen die 120 (of voor de zekerheid ietsje langzamer) rijdt. Rechtshouden bestáát opeens niet meer, het lijkt wel alsof de trajectcontrole een uitnodiging is om maar een baan uit te kiezen volgens de redenering 'Ach, we rijden toch allemaal even hard, dus het maakt toch niet uit waar ik rij'.

Of ligt dat gewoon aan het feit dat mensen niet overweg kunnen met meer dan twee rijstroken? De andere kant op (in de richting van Amsterdam) is geen trajectcontrole en daar blijft men vaak net zo bezopen linksplakken...

RVV

Bericht door RVV » 06 apr 2006, 18:36

Ruud goeie uitleg !, hier in het noorden heb je volgens mij geen 80 km zones op snelwegen.

En ook geen traject controles, ja ergens tussen drachten en emmen, maar die is ook wel terecht. en slecht een kilometer ofzo.

allen

Bericht door allen » 31 okt 2006, 08:52

En de verkiezingsstrijd is begonnen!

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5245 ... html?p=6,1

wjn

Bericht door wjn » 31 okt 2006, 17:40

Marcel van Meerbeek schreef:De eerste trajectcontrole in NL (A2 ams-utr) vond plaats op een stuk snelweg zonder op/afritten, baanversmallingen of verbredingen. Op zo'n plek zou het best goed kunnen, zeker als ze ook nog eens het 'keep your lane' systeem zouden invoeren. Dan is er gewoon rust op zo'n baanvak.
Dat is ook al eens geprobeert om hier in de spits langzaam te rijden. Werkte alleen maar als ze er ook politieauto's tussen lieten rijden :wink:

Ik moet zeggen dat inhaalverbod voor vrachtwagens wel rust brengt, maar dat kan ook geen definitieve oplossing zijn. Keep your lane systeem is waarschijnlijk de beste oplossing. Dan krijg je natuurlijk wel van die slimmerds die gaan zigzaggen.

Waarom durft niemand te zeggen dat het gewoon overal 80 is tijdens de gehele spits? Met de 80km zone's zorg je ervoor dat er meer auto's op het zelfde tijdstip in dezelfde (toch al drukke) zone rijden. Ieder kind snapt dat als je langzamer moet rijden je er langer over doet. Dus mensen die "transit" rijden zijn langer in een drukke zone.

Gelijkmatige snelheid aangepast aan de drukte van het moment is volgens mij de beste oplossing. Jammer voor diegene die op een rustig stuk snelweg rijdt, maar op een gegeven moment had ie toch wel in de file gekomen en in het totaal er even lang (of langer) over gedaan. Als je op de rest van de wegen harder mag rijden, kom je alleen maar sneller bij het drukke punt en dus in de file.

Een minimum eis die daar bij hoort is dat tellers dan ook de werkelijke snelheid aangeven. In het GPS-tijdperk eigenlijk een koud kunstje om de teller continue te eiken.

wjn

Bericht door wjn » 31 okt 2006, 17:43

Dutch schreef: Of ligt dat gewoon aan het feit dat mensen niet overweg kunnen met meer dan twee rijstroken? De andere kant op (in de richting van Amsterdam) is geen trajectcontrole en daar blijft men vaak net zo bezopen linksplakken...
hahaha Erger ik me al jaren (niet meer) aan. Ik ga ook echt niet meer 4 rijstroken opzij omdat er een sukkel zonodig 100 op de 3e v/d 4 banen moet rijden en ik met 120 gewoon rechts kan rijden.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 11 jun 2007, 16:36

*SCHOP*

Sinds vorige week is het portaal met matrixborden en camera's thv afslag Rotterdam Airport / Berkel R. verdwenen. Als je dus vanuit Den Haag over de A13 rijdt, net na het viaduct.
In dit geval is het dus onmogelijk om een trajectmeting te doen. Heb de gehele a13 nu afgespeurd voor een evt nieuwe opstelling. Thv Delft Noord zie ik wel een nieuw portaal in opbouw.....het zou toch niet????????

Stéphane

Bericht door Stéphane » 11 jun 2007, 19:00

Marcel van Meerbeek schreef:*SCHOP*

Sinds vorige week is het portaal met matrixborden en camera's thv afslag Rotterdam Airport / Berkel R. verdwenen. Als je dus vanuit Den Haag over de A13 rijdt, net na het viaduct.
In dit geval is het dus onmogelijk om een trajectmeting te doen. Heb de gehele a13 nu afgespeurd voor een evt nieuwe opstelling. Thv Delft Noord zie ik wel een nieuw portaal in opbouw.....het zou toch niet????????
Dat viel mij ook al op, Marcel. En ik kon inderdaad ook geen 'eindmeetpunt' vinden. Ik rijd daar dagelijks langs. Zou mij (helaas) niets verbazen dat ze het door gaan trekken.

allen

Bericht door allen » 11 jun 2007, 19:23

Hier nog een die even in de war was. Net terug van de Ring waar ze die verdomde 24 uurs race hadden stilgelegd. Ff thuis een kattenbakje verschonen en gelijk door naar Zandvoort. Huh?! Dacht ff dat ik gek was geworden. Maar goed, was moe en ben maar rustig met 80 tot het eind doorgeprutteld en daarna met 110 verder. Vond het gek genoeg niet eens irritant langzaam. :shock:

Hoop wel dat die trajectcontrole wegblijft. Dan heb je ook niet meer van die neigingen om direct na de controle even de kickdown te gebruiken en dat is weer beter voor het milieu heb ik me laten vertellen.

Knot

Bericht door Knot » 11 jun 2007, 21:18

Het blijft bijvoorbeeld bij denhaag wel netjes rollen dus als ze de trajectcontrole nu gewoon houden en deze op 100km/u zetten vind ik het prima!

Plaats reactie