Driving-fun nog mogelijk op de openbare weg?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Michel P

Driving-fun nog mogelijk op de openbare weg?

Bericht door Michel P » 27 jun 2007, 11:23

Zoals de titel al aangeeft, ik DF nog mogelijk op de openbare weg in Nederland, met het zeer agresieve beleid van KooSSpee?

Kom eens met ideeen of je eigen ervaringen van DF binnen de regels van fatsoen die wellicht een eyeopener voor andere rijders zou kunnen zijn.

Weg van de snelweg, en lekker van A naar B op echte binnendoor weggetjes, uitdagende bochten, smalle weggetjes waarbij je constant bij de les moet zijn. Je overschreid amper tot niet de max snelheid, maar beleeft toch plezier aan de autorit. Zo zou de saaie rit naar verplichte visite een leuk begin en eind kunnen hebben.

Michel

GTRene

Bericht door GTRene » 27 jun 2007, 11:34

met die goede moderne veilige auto's van tegenwoordig?? in NL?? nee ben van mening dat dat niet meer kan...helaas, denk maar eens na, als ik met de Hartge maar een seconde of wat het gas vloer zeg ik strek mijn been of kramp :lol: zit ik al ruim boven de limiet en ga dan al verontrust kijken staat er geen camera, rijd er niemand achter zit Koos de boswachter niet met een lasergun in de bosjes enz enz enz...

De enige manier waarop het nog een beetje qua gevoel zou kunnen is een sportieve classic car kopen waar 160km/u 260km/u in voelt en je wel 3x nadenkt of je harder wil (scary) denk dat het in dat soort auto's nog redelijk gaat...dus hup allemaal een classieke kleine sportwagen kopen van minimaal 25 jaar oud betaal je meteen geen belasting meer en verzekeringen erg goedkoop en ook al rijd je wat harder mensen steken dan nog sportief een duim op of zwaaien enzo...

Hey :idea: damn...we gaan gewoon weer terug in de tijd, Wim ook blij dan word het nog gezelliger tijdens de klassiekerrally :lol:

Maik

Re: Driving-fun nog mogelijk op de openbare weg?

Bericht door Maik » 27 jun 2007, 11:40

Michel Pol schreef:Zoals de titel al aangeeft, ik DF nog mogelijk op de openbare weg in Nederland, met het zeer agresieve beleid van KooSSpee?

......
Nee, maar in mijn geval niet door het zeer aggresieve beleid van Koosje. Maar eigenlijk alleen door de drukte op de weg.
Ik ben mijn rij-avonturen daardoor steeds meer gaan verleggen naar het circuit, en dat bevalt mij prima. Ikzelf ben daardoor rustiger op de openbare weg door geworden.
Daarnaast een paar keer per jaar naar het buitenland (Schotland/Ardennen/Eifel/Alpen/Pyreneeën bv) en je kan nog genoeg driving fun hebben imo.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 27 jun 2007, 11:41

Het kan best maar het hangt van een aantal zaken af :wink:

a) waar woon je? Randstad of in een hutje op de rustige heide..
b) wat voor equipment heb je?
c) wat is voor jezelf genieten?

Gisteren heb ik nog even over een landweggetje gedenderd waar je 80 mocht en ik heb amper over de 100 aangetikt maar wel de 6 cilinder eens flink laten grommen. Genieten dus.

Het voordeel daarbij is dat mijn auto niet al te snel is en ik me dus niet heel veel zorgen hoef te maken als ik eens redelijk gas geef. Om diezelfde reden overweeg ik wel eens om mijn 1000cc 125pk sterke motorfiets weg te doen voor een 400cc racer. Het gaat om de beleving van snelheid en niet de snelheid op zich :wink:

@Rene: de Hartge is idd. te snel om lekker van te genieten in NL imo.

In zijn algemeenheid ben ik van mening dat als je alleen kunt genieten door limieten op te zoeken dat je dan verkeerd zit op de openbare weg.

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 27 jun 2007, 11:55

Ik heb momenteel voldoende driving fun in een, voor wat de meesten hier waarschijnlijk betreft, ondergemotoriseerde auto.
De fun zit em in zo hard mogelijk bochten nemen en over binnenweggetjes crossen. Gelukkig ben ik er achter gekomen dat er in hartje Randstad nog leuke binnenweggetjes zijn.
Maar ik vermaak me al jaren op de op- en afritten in de buurt, en op industrieterreinen.

Ik kan me voorstellen dat je met je 300+pk monster al heel snel op moet passen, omdat je al zo snel boven de maximumsnelheid zit. Daar heb ik weinig last van in de 118i, ook niet in de Legacy destijds. Wel weer iets meer in de 325ti, maar die was zo stug en luidruchtig dat je je er van bewust was hoe hard je reed.

Je hebt volgens mij ook zoiets al een 'te goede auto'. En dat is elke auto waarmee je moeiteloos heel hard gaat. Misschien is een wat minder gemotoriseerde, lawaaierige, lichtere en agielere auto wel leuker dan een 343pk sterke zware über-coupé op de openbare weg. Een M3 is zo goed dat je al snel heel hard gaat voor je thrills. Zo'n auto komt beter tot z'n recht op een track day, maar is eigenlijk ook weer niet hard core genoeg voor een circuit.
Kijk, ik zou ook graag wat meer vermogen hebben, want uitaccelereren is gewoon niet spannend. Maar de auto is wel snel zat op bochtige trajectjes en mooie doordraaiers. En als je uitaccelereert duurt het langer voordat je kans hebt op een boete ;-)

Overigens, hard rijden is geen kwestie van vermogen, alleen maar van je gas lang genoeg ingetrapt houden. Maar in een auto die rij- en motorgeluiden goed dempt en tegelijk moeiteloos hard gaat rij je vanzelf harder.
Bochten zit in ieder geval voor mij de lol in, hard rijden doe ik alleen om sneller op plaats van bestemming te zijn.

Oh ja, laat ik het anders zeggen, op bochtige bergweggetjes zit de lol er toch ook niet om om zoveel mogelijk de 250 aan te tikken? De ideale weg is er een waar je de mogelijkheden van je auto leert kennen zonder dat je een heel groot probleem hebt als je de limiet overschrijdt. Of dat nu de limiet van je auto is, of de grenzen van rijbewijsveilig rijden.

GTRene

Bericht door GTRene » 27 jun 2007, 12:07

wat ook fun is zonder echt veels te hard te gaan is een TVR en dan heb ik het over de voor 2000 modellen dus Griffith/Chimeara/V8S en al die M2500 en M3000 en helemaal die oudere, anyway die rijden niet echt als een moderne M3 laten we maar zeggen :lol: maar helemaal met een V8 erin geeft ie heel veel fun , met mooi weer dakkie naar beneden of als Targa of als Cabrio dan hoor je die dikke V8, heerlijk en het grappige is het is niet zo'n BMW Vg of audi V8 die vanaf laag toeren tot 7.000rpm lekker gaan, nee zo'n rover V8 gaat maar lekker tot zeg 4.500rpm oid en daa zit ook de kick en hardrijdn in zo'n ding echt helemaal niet haha maar wel dat heerlijk geduw in je rug als je het gas ff beroerd maar zelfs in een langzaam rijdende file heb je lol en geniet je van de roffel die de V8 voortbrengt, daarom heeft TVR nog steeds een warm plekje in m'n hart...lekker toeren met dat ding, en als er ruimte is ff knallen de achtbaan in en je hoeft niet in de rij te staan :twisted:

Dutch

Re: Driving-fun nog mogelijk op de openbare weg?

Bericht door Dutch » 27 jun 2007, 12:10

Maik schreef:Nee, maar in mijn geval niet door het zeer aggresieve beleid van Koosje. Maar eigenlijk alleen door de drukte op de weg.
Goed punt. Voor DF in de Randstad moet je óf omrijden van A naar B of speciaal ervoor gaan zitten van A naar A. Maar zelfs op een beetje aardige 80-wegen is de wegcapaciteit tegenwoordig nokkievol.

Qua auto is een minder snel funbakkie of open klassieker inderdaad the way to go.

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 27 jun 2007, 12:17

In Italie heb je nog genoeg DF.
Alleen een beetje ver rijden.
In Nederland zijn de wegen al veel te vol.

GTRene

Bericht door GTRene » 27 jun 2007, 12:28

Mike schreef:In Italie heb je nog genoeg DF.
Of vol inderdaad, het maakt vaak al niet meer uit wat voor tijdstip, of vol met verkeersdrempels :evil: weet nog goed een aantal jaren geleden dacht ach laat ik eens weer naar Bruins gaan in Saasveld zo'n disco in the middle of nowhere(klein dorpje) vanuit de sauna waar ik toen was, had dat ooit al eerder gedaan dus hup ik op weg, lekker binnendoor(kan ook niet anders naar een boerengat :lol: ) affijn, lekker vrije weg(jaja heerlijk dacht ik) dus hup gas erop, groot licht aan en gaan...had behoorlijk gang erin zie ik ineens een verkeersdrempel die ze in dat jaar dat ik daar niet langs was geweest haaden neergelegd in the middel of nowhere!! aaaaargh dus vol in de ankers(niet genoeg) en almost a jump over dat ding :shock: schrok me rot...had ik daar echt niet verwacht(zo'n 4 jaar geleden ofzow) en wat bleek ze hadden dat hele mooie stuk verpest lagen wel een stuk of 4 van die ondingen en geen straat verlichting ofzo... pfff niet leuk meer.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 jun 2007, 12:30

Echt weer zo enorm overtrokken. Als je 's ochtends in de spits staat, dan is er wellicht weinig Driving Fun te vinden, maar buiten die tijden vermaak ik mij nog steeds prima hoor. Een stukje voluit knallen op de A13 richting R'dam kan nog steeds, je moet weten waar de camera's staan. De A4 tot aan het einde bij Delft (eindelijk hebben we een minister die dat ding wil gaan verlengen zonder gezeik!) is het ook volgas brullen, zoals toen met FastGTO.

Verder vermaak ik mij in ieder bocht, of het nu in de stad, of langs de snelweg op- en afritten zijn. Met mijn vriendin heb ik de 'afspraak' dat ik per rit 1 keer mag driften en 1 keer een sprintje mag doen. Die heeft er ook lol in, zolang ze maar niet de hele tijd zichzelf vast hoeft te klampen, of haar nekspieren op d'r flikker krijgen van het volgas wegrijden. Over het algemeen rijd ik dan ook erg rustig en geniet ik extra van die keren dat ik even lol heb in de auto.

Ook in de Randstad en steden zijn leuke wegen, en anders zijn ze binnen een kwartier rijden wel te vinden, je moet die auto's toch eerst opwarmen.

Dus JA er is nog steeds rijplezier in den lande. En iedereen die het daar niet mee eens is, moet eens uit die files komen! Stelletje chagrijnen :lol:

Fabian

Bericht door Fabian » 27 jun 2007, 12:33

Er is nog meer dan genoeg DF te vinden op de wegen.

je moet er alleen wel specifiek voor opuit gaan.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 jun 2007, 12:36

Nou die slingerweg naar jouw huis is tijdens regenval al uitdagender dan de Ring Fabian! :)

Met kale achterbanden dan, was best lastig om hem tussen de stoeprandjes te houden, hehe.

Dutch

Bericht door Dutch » 27 jun 2007, 12:43

Dennis Cavallino schreef:Echt weer zo enorm overtrokken. Als je 's ochtends in de spits staat, dan is er wellicht weinig Driving Fun te vinden, maar buiten die tijden vermaak ik mij nog steeds prima hoor.
Ik ben gezegend met afwijkende werktijden en een A44 die op die tijden echt dé snelweg van de Randstad is, terwijl ik op de terugweg regelmatig Raasdorp en het Rottepolderplein nog eens 'overdoe' in allerlei combinaties. Dus ik kom in mijn woon-werkverkeer nog prima aan DF toe. En met Spaarnwoude in zijn volle glorie in mijn achtertuin is de A-naar-A-DF voor mij vrij eenvoudig te vinden.

Maar als ik eens ergens moet zijn in de spits - en zelfs buiten de spits - dan valt me echt op dat een heleboel snelwegen en N-wegen in de Randstad echt vol zitten. Daar is het gewoon nooit meer rustig.

allen

Bericht door allen » 27 jun 2007, 13:04

Zit hier in de Randstad en vind het 'agressieve beleid' een wat overdreven term. Heb daar helemaal niet zo'n last van. De ritten naar klanten toe pak ik zoveel mogelijk over de snelwegen en de ritten naar huis met grote regelmaat binnendoor. DF beleef ik niet op een Autobahn maar juist op de binnenwegen. Liefst kronkelend van bocht naar bocht. En dan hoef je afhankelijk van je humeur zo nu en dan helemaal zo snel niet om maximale fun te hebben. Raampjes open, airco uit en Bob Marley uit de baggerspeakers die bmw 'professional' noemt. 8)

Zaterdag en zondag lekker naar Geneve knallen en door Jura in Frankrijk toeren, dat is dan wel weer even lekkerder dan Nederland. Jammer dat een weekend maar zo kort is. :wink:

René130i

Bericht door René130i » 27 jun 2007, 13:08

Hier kan het heel goed. Kleine wegen door het weiland en zelfs grotere 80 wegen zijn goed te doen. 8)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 jun 2007, 13:11

Met mijn vriendin pak ik vaak een ANWB route als we ergens heen gaan. Niet eens gepland, maar dan zie je zo'n bord staan en dan volgen we die geruime tijd en zien we wel waar we uitkomen. Met de klassieker rally's die wij nu doen ontdek je ook zo ontzettend veel gave weggetjes, vaak op plaatsen waar je al 100 keer bent geweest, maar dat je nimmer dat ene gave zijweggetje in bent geslagen.

Ik 'ontdek' graag zulke wegen en zelfs hier in Den Haag kwam ik laatst opeens nog een gaaf stukje weg tegen, dat ik niet kende. Een collega wees me een tijd terug zelfs op een stuk onverhard, nota bene op loopafstand. Met regenval kan de 4x4 echt ingeschakeld worden. En het is een echt straatje. Supergaaf vind ik dat. Daar geniet ik ook echt van.

Files ontwijk ik sinds een jaar door gewoon naast kantoor te wonen. 8)
Sindsdien is meer dan de helft van de km's die ik rijd, puur voor de lol en vrije tijd.

markk

Bericht door markk » 27 jun 2007, 13:23

Ja hoor. De goede weggetjes pakken ipv de grote doorgaande wegen.

Je houden aan max. 30 te hard. In het nat een beetje driften.

Verder is DF zo veel meer dan alleen te hard en dwars de bocht door. Ook met 20 km/h in een krappe bocht kun je DF hebben. Ook met 2500 rpm kun je genieten van een 6-cylinder roffel. Ook onder de max. snelheid kun je genieten van de natuur, een open dakje, een cabrio, het uitlaatgeluid, etc.

Mark.

RVV

Bericht door RVV » 27 jun 2007, 13:29

Ik heb hier natuurlijk al heel veel over neergepend, ga niet alles herhalen, maar ik snap de stelling van Michel maar al te goed.

Dan wat betreft de M3, blijft een dubbel verhaal. Nu een maand rustig rijdend teer ik en beetje op de pareltjes DF die me ter beschikking komen. En die zijn er nog wel. Maar Koos Spee blijft teveel op de achterbank zitten qua gevoel.

Als ik dan vanochtend als ik de snelweg oprij weer zo'n lasergun rakker op de motor zie zitten dan zakt je de moed weer zowat in de schoenen :cry:

Maar gelukkig kan ik nog steeds erg genieten van de auto zelf het bezit zeg maar.

Voorlopig gaat ie nog niet weg, ook al staat ie nog steeds te koop. Denk dat ik maar weer uit de verkoop haal.

Maik

Bericht door Maik » 27 jun 2007, 13:31

Dutch schreef:
Dennis Cavallino schreef:Echt weer zo enorm overtrokken. Als je 's ochtends in de spits staat, dan is er wellicht weinig Driving Fun te vinden, maar buiten die tijden vermaak ik mij nog steeds prima hoor.
Ik ben gezegend met afwijkende werktijden en een A44 die op die tijden echt dé snelweg van de Randstad is, terwijl ik op de terugweg regelmatig Raasdorp en het Rottepolderplein nog eens 'overdoe' in allerlei combinaties. Dus ik kom in mijn woon-werkverkeer nog prima aan DF toe. En met Spaarnwoude in zijn volle glorie in mijn achtertuin is de A-naar-A-DF voor mij vrij eenvoudig te vinden.

Maar als ik eens ergens moet zijn in de spits - en zelfs buiten de spits - dan valt me echt op dat een heleboel snelwegen en N-wegen in de Randstad echt vol zitten. Daar is het gewoon nooit meer rustig.
En daar ben ik het dan weer helemaal mee eens :)
Ik woon dus ook in de randstad. Ik kom doordeweeks gelukkig niet op de weg, tenminste, niet buiten de stad, maar in het weekend heb ik vaak heel veel moeite om een beetje rustige binnendoorwegen te vinden. Maar eigenlijk altijd wel tevergeefs...

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 27 jun 2007, 14:38

GTRene schreef:... aaaaargh dus vol in de ankers(niet genoeg) en almost a jump over dat ding :shock: schrok me rot...
Zie daar het voordeel van een standaardonderstel.
Staat van de weg met hobels en kuilen vaak ook bedroevend. M'n 325ti was vrij stug en dat was ik na 4 jaar behoorlijk zat.

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 27 jun 2007, 14:44

Hee en met een Peauleau 1.2 kan je echt zonder gevaar voor rijbewijs op de limiet van de auto rijden. Gewoon voluit gaan, maximaal hard door de bocht. Je rijdt met zo'n ding al snel op de limiet :-D

En anders die ondergemotoriseerde 1-serie. Wél leuk (itt de Peauleau), volgas uitaccelereren en Jan met de Pet blaas je voorbij op weg naar de 120. Want 95% van het overig verkeer rijdt zo gruwelijk langzaam dat je zelfs op half gas sneller bent.
Face it, boys, een M3 is overkill. 116i is de toekomst ;-)

Just kidding natuurlijk, maar het zou leuk zijn als BMW weer een 2 liter 6-cilinder uitbracht. Dan klinkt het tenminste nog leuk.

Overigens, op een regenachtige zondagochtend is er voldoende DF. Weg is lekker glad, waardoor je auto veel sneller gaat glijden. Om dan maximaal hard te gaan en em toch binnen de lijnen te houden, dat geeft maximale thrills.

En die A4 moesten ze maar niet verlengen. Dat halve klaverblad is veel te leuk. Als die verdwijnt gaat een deel van mijn DF in rook op.

Michel P

Bericht door Michel P » 27 jun 2007, 14:51

Ik zoek dus de positieve mogelijkheden, het zal toch niet anders worden. Ik zelf rij ook alleen maar op dijkjes, en binnendoor weggetjes om lekker met de auto bezig te zijn. Ik kan alleen al genieten alle elementen van de auto tijdens het warmrijden van de auto. De warming-up voor de auto, eenmaal warm, lekker spelen, en na een uurtje weer lekker naar huis terug rijden.

In de dagelijkse normale ritjes heb ik zo goed als geen DF, reden ook waarom ik overweeg de specB weg te doen en een eenvoudig gezinsvervoersmiddel overweeg, die de familie van A naar B brengt.

Michel

Sander S.

Bericht door Sander S. » 27 jun 2007, 14:54

GTRene schreef:
Mike schreef:In Italie heb je nog genoeg DF.
Of vol inderdaad, het maakt vaak al niet meer uit wat voor tijdstip, of vol met verkeersdrempels :evil: weet nog goed een aantal jaren geleden dacht ach laat ik eens weer naar Bruins gaan in Saasveld zo'n disco in the middle of nowhere(klein dorpje) vanuit de sauna waar ik toen was, had dat ooit al eerder gedaan dus hup ik op weg, lekker binnendoor(kan ook niet anders naar een boerengat :lol: ) affijn, lekker vrije weg(jaja heerlijk dacht ik) dus hup gas erop, groot licht aan en gaan...had behoorlijk gang erin zie ik ineens een verkeersdrempel die ze in dat jaar dat ik daar niet langs was geweest haaden neergelegd in the middel of nowhere!! aaaaargh dus vol in de ankers(niet genoeg) en almost a jump over dat ding :shock: schrok me rot...had ik daar echt niet verwacht(zo'n 4 jaar geleden ofzow) en wat bleek ze hadden dat hele mooie stuk verpest lagen wel een stuk of 4 van die ondingen en geen straat verlichting ofzo... pfff niet leuk meer.
Hey Rene,

Ik heb nog een tijd op de camping gestaan in Saasveld 8)

Ontopic,

Er zijn nog ZAT plaatsen waar je lekker je ei kwijt kan. Je moet ze alleen even vinden. Hier in omgeving Leerdam zijn vrij veel en lange dijken. (Linge/Merwede/Lek). Dat zijn zowieso al mooi lange stukken zonder dat je lastig gevallen word door de Politie. Op een zonnige zondag moet je er echter niet wezen.

Ik vind echt dat er enorm gezeurd word over de DF-mogelijkheid in Nederland. Rico met zen Koosspee op de achterbank. Juist in Groningen moet het toch mogelijk zijn om je portie DF te halen? Gewoon tank vol, lekker binnendoor over de grens en daar lekker een dagje rijden, duitsland in, en aan et eind van de dag even planken op de autobahn.

Ik hoef echt geen 200 te rijden om DF te hebben, sterker nog, als ik een RT/10 of een GTS had dan zou ik al een stijve krijgen bij het planken in lage toeren.

Zelfde geld voor CBR, één keer Polizei erbij, en het schijnt niet meer mogelijk te zijn om een CBR te organiseren? Onzin.

Dutch

Bericht door Dutch » 27 jun 2007, 14:56

markk schreef:Verder is DF zo veel meer dan alleen te hard en dwars de bocht door. Ook met 20 km/h in een krappe bocht kun je DF hebben. Ook met 2500 rpm kun je genieten van een 6-cylinder roffel. Ook onder de max. snelheid kun je genieten van de natuur, een open dakje, een cabrio, het uitlaatgeluid, etc.
Haha, da's waar. Raampjes open, terugschakelen, beetje gas, gas los, plofbofbof... (vooral in tunnels :wink: ).

Ik ben wat dat betreft steeds blijer met mijn verder nogal nutteloze blèrpijptuning op een lelijk vierpittertje. :lol:

Zelfs op de door Maik en mij zo verfoeide nooit meer rustige wegen prikkel je dan toch nog je DF-zintuigen...

RVV

Bericht door RVV » 27 jun 2007, 14:57

En anders die ondergemotoriseerde 1-serie. Wél leuk (itt de Peauleau), volgas uitaccelereren en Jan met de Pet blaas je voorbij op weg naar de 120. Want 95% van het overig verkeer rijdt zo gruwelijk langzaam dat je zelfs op half gas sneller bent.
Face it, boys, een M3 is overkill. 116i is de toekomst
Jammer ik wilde net voorstellen om de M3 om te ruilen voor een ondergemotoriseerde 1 serie :wink:

Plaats reactie