Aversie tegen importauto's.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Arthur
Auto: Nr.51

Aversie tegen importauto's.

Bericht door Arthur » 03 apr 2006, 16:45

Op de 1 of andere manier heb ik iets tegen import auto's.
Als ik zie dat het een importauto is loop ik er gelijk met een grote boog omheen.
Kan op zich misschien best DE auto zijn om te kopen maar het verleden staat mij dan niet aan.
Terecht of onterecht?

Zelf heb ik wel eens een auto uit Duitsland geimporteerd, maar dan deed ik hetzelf en kon de historie achterhalen.
Hoe denkt autominnend NL hierover eigenlijk.
Ik heb weer een paar mooie auto's gezien in Duitsland als mogelijke opvolger van de Ibiza. Nl BMW's 330i met M-sportpakket bij dealers dus met garantie. Niet de goedkooppste weg, wel een relatief veilige weg.
Punt is nu dus weer de start van mijn draadje.
Raak ik zo'n ding met een jaar wat wel weer kwijt.
Dan ben ik die verkoper van zo'n "importbak".
Het kan de auto zijn om te kopen maar ze kunnen er ook met een grote boog omheen lopen. Wat ik dus zou doen.

Meningen?

Joy

Bericht door Joy » 03 apr 2006, 17:08

Mja heb ik zelf ook wel. Ook als er een 1 of 2 op het kenteken staat (kentekenbewijs keer kwijt of diefstal) kijk ik al verder. Import zou ik kopen als ik de gehele historie weet anders niet. Mijn huidige auto is bijvoorbeeld uit 1994 maar heeft kenteken uit 1996. De eigenaar kwam vertellen (met documentatie erbij) dat ze voorheen in Frankrijk woonden en de auto in 1996 mee naar Nederland hebben genomen. RDW keuringspapieren etc. bekeken en was allemaal prima. Geen moeite mee.

Arthur

Bericht door Arthur » 03 apr 2006, 17:36

Ja, die 1 of 2 erop stoort mij ook enorm, daar zou ik hem ook om laten staan :oops:
Maar als ik al zie dat het kenteken van 96 is en de auto is van 94 ga ik al niet eens meer kijken.
Dus het ware verhaal hoor ik dan natuurlijk nooit.
Zoals ik al zei; het KAN de auto zijn, ik heb er gewoon iets tegen.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 03 apr 2006, 18:17

Ik heb zelf een Honda Civic Vti,duitse import.Hier vind je ze bijna niet.En ik ben automonteur dus weet er genoeg vanaf.Ik weet wel of het een goede of slechte auto is.Dat het dan een import is doet mij weinig.Heb nu tenminste een leuke auto met heeeeel weinig originele kilometers.Hoevaakk dat 1tje of 2tje wel niet onterecht op de kentekenplaat zit wil je niet weten haha.Het hoeft pas bij een auto van na februari 2002 (als ik het goed heb) op de kentekenplaat vermeld te worden.

Arthur

Bericht door Arthur » 03 apr 2006, 18:22

Jij hebt hem zelf gehaald?
Dat zou ik ook liever doen, maar dan kom je bij de rest van mijn openingspost.
Hoe denk je daarover?

Michel P

Bericht door Michel P » 03 apr 2006, 19:50

Ik zie het probleem niet. Als de auto al in NL staat en de historie is te checken door de dealer(s) in D. te bellen, of een auto zelf uit D. te halen met europlus garantie. Scheelt vaak knaken, en er is mega veel keus!

Michel

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 apr 2006, 20:25

Heb een paar keer auto's uit Duitsland gehad en altijd met historie erbij. Zijn daar meestal beter onderhouden (vooral Porsches) omdat dure auto's er gewoon normaal worden gebruikt. Bedenk goed dat er een subsidie is voor iedereen in de autoindustrie om ieder jaar een nieuwe auto te kopen. Dus veel mensen doen dat, er werken ten slotte 6 miljoen mensen in de auto industrie in Duitsland (heb ik me laten vertellen). Dus een auto met de kop eraf is altijd interessant.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 03 apr 2006, 22:03

Nee ik heb mijn auto niet zelf uit duitsland gehaald maar de onderhoudshistorie was allemaal wel bekend.Van de hele papier winkel heb ik dus nog geen kaas van gegeten.Misschien de volgende auto wel want de keus is er wel groter vind ik.

Arthur

Bericht door Arthur » 03 apr 2006, 23:18

Keuze is idd groter, dus kopen gaat wel lukken.
Het lijkt mij juist dat verkoop later hier in NL moeilijker is.
Meer neuzelaars zoals ik :wink:
Heb het 1x zelf gedaan en dat ging goed, het betrof toen wel een Porsche (944).
Zelf opgehaald, 1 jaar in gereden en weer verkocht.
Vraag mij dus af hoe het met andere merken gaat, die hier ook meer te vinden zijn.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 04 apr 2006, 00:20

Ik vind import juist vaak een voordeel.
Als je ziet hoeveel beter Duitsers of Engelsen (de liefhebbers dan, niet de houthakkers onder dat volk) met hun auto's omgaan, dan zou ik daar liever een fun-auto van kopen dan van de gemiddelde Nederlander ("heee, met oliedruk lampje gaat aan, misschien volgende week toch eens peilen en een liter Gamma-olie bij gooien" sorry Tom & Tom :wink:).

Marc R

Bericht door Marc R » 04 apr 2006, 08:27

K heb mijn auto ook zelf uit Duistland gehaald,complete historie dr bij en geen afgeragde bak zoals er hier veel te koop staan.

Moet er wel bij vermelden dat ik er verschillende "bekeken" heb voordat ik mijn keuze heb gemaakt.

Toegegeven,in Duitsland is er veel meer keus met auto's en de buren zijn doorgaans ook veel zuiniger op hun "fahrzeug" maar er staat ook wel wat troep bij hoor.

Knot

Bericht door Knot » 04 apr 2006, 09:00

Arthur,

Als je een nette 330Ci met M pakket tegen het lijf loopt, hou me ff op de hoogte aub.

IfThenElse

Bericht door IfThenElse » 04 apr 2006, 09:56

Ik heb ook helemaal geen problemen met een importauto. Mijn vorige auto was ook een aantal jaren voordat ik hem (particulier) kocht uit Duitsland geimporteerd. Was gewoon een goede mooie auto en dan doet import daar niets aan af voor mij.

En inderdaad, ik heb ook het idee dat duitsers vaak beter met hun auto's omgaan, kans is ook groter dat de auto veel binnen heeft gestaan etc.

1'tje of 2'tje op het kenteken zou ik weer wel een auto op laten staan. :? Dan heb ik toch de indruk dat mensen onzorgvuldig met hun spullen omgegaan (hoewel dat natuurlijk lang niet altijd het geval hoeft te zijn).

Arthur

Bericht door Arthur » 04 apr 2006, 10:33

Knot schreef:Arthur,

Als je een nette 330Ci met M pakket tegen het lijf loopt, hou me ff op de hoogte aub.
Volgens mij heb je mail :wink:

Shakes

Bericht door Shakes » 04 apr 2006, 10:35

eentjes en tweetjes wil ik absoluut niet!

Import heb ik weinig tot geen moeite mee. Sterker nog ik zou zelf graag een auto uit Dtsl importeren. Wel bij de dealer vandaan, scheelt aanzienlijk.

N.

Arthur

Bericht door Arthur » 04 apr 2006, 10:38

Mwah, ik ben een beetje aan het kijken maar heel voordelig is het ook weer niet.
Als ik het vergelijk met de 330i van Tom met M-pakket scheelt het maar een paar mille.
Alleen, er is veel meer keuze.
Kan ook een reden zijn dan natuurlijk.
Hier is het misschien heel lang wachten.
Ik weet alleen niet hoe de marges in D zijn op auto's.

Knot

Bericht door Knot » 04 apr 2006, 10:58

Arthur, thx... berg mail, ff beetje werken en dan kijk ik ff.

Arthur

Bericht door Arthur » 04 apr 2006, 11:14

Bij mij werkte het gisteren niet.
Wat ik mezelf had toegestuurd is niet aangekomen, maar kreeg wel de bevestiging en daar stond de link ook in.
En ik krijg de bevestiging ook dat ik jou een mailtje heb gestuurd.
Die heb ik maar ff doorgestuurd, dan heb je nu dus alles dubbel.
:mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 04 apr 2006, 11:55

Ik denk dat je een scheiding moet maken tussen het importeren en het lang willen houden van die auto of in NL kopen en regelmatig inruilen, of in ieder geval niet langer dan 2 jaar rijden.

In het eerste geval is importeren nog helemaal niet zo gek, Een RS4 zoals Hammer heeft vind je in NL eigenlijk niet of er is in ieder geval weinig keuze. Dan loont importeren, maar dan moet je als je verstanding bent ook bereid zijn om de auto de komende jaren te houden.

Een auto importeren puur omdat het goedkoper is en er slechts 2 jaar in willen rijden lijkt me zinloos. Want je krijgt na 2 jaar gewoon de rekening gepresenteerd. Import auto's zijn gemiddeld 10 tot 15% minder waard. Hoe goed de auto de papieren en het verhaal erbij ook is. Particulieren durven vaak geen importauto over te nemen, maar ook dealers ruilen liever geen import auto's in. Het probleem is dat er altijd weer wat moet worden uitgelegd over de auto.

Een voorbeeld, ik zag bij van asselt een Subaru verkoop punt een M3 staan voor 40000 euro, kilometer stand 57000 kilometer 2002 auto. Auto zag er op het oog netjes uit, dus op de auto geen kritiek. Maar nu komt het ik bellen en toen bleek de auto uit Duitsland te komen, werd in consignatie verkocht van een Volvo dealer die hem al niet kwijt kon, De papieren waren niet helemaal in orde, mischien wel de tellerstand terug gedraaid met 40000 kilometer ? Niet te controleren omdat het een importwagen is. Kortom ik was gelijk genezen. Zo'n auto hoef ik niet, terwijl het mischien wel DE PERFECTE M3 was. Maar er zaten al aan de telefoon luchtjes aan.

En zo denken gewoon veel mensen. Daarom geven dealers jou ook minder terug voor je importauto. Dus een importauto voor relatief korte tijd (2 jaar of minder) is nooit verstandig imho. En aangezien 2 jaar rijden voor mij al echt lang is. denk ik niet dat het verstandig is voor mij.

Een ander bijkomend probleem, voor mij dan is mijn huidige auto, die moet je kwijt voordat je gaat importeren omdat je A het geld nodig hebt en B geen 3 auto's op de stoep wilt. En particulier lopen leuren daar heb ik gewoon echt geen zin in. Marktplaats heb ik al helemaal geen vertrouwen in door negateive ervaringen en ik wil ook geen vreemd volk rond de keet hebben. Ik vertrouw gewoon niemand wat dat betreft.

Dus voor mij geen importauto dus.

Maar zoek je die ene unieke auto, die je in NL niet vind en je wilt nog jaren voorruit ermee en je hebt niks in te ruilen dan is importeren zeker het overwegen waard.

Shakes

Bericht door Shakes » 04 apr 2006, 12:11

ben het grotendeels met je eens, toch twee dingen.

Was de M3 origineel Nls geweest had je hem ook niet willen hebben omdat er een luchtje aan zat. Terecht natuurlijk maar uit Duitsland wil niet zeggen dat het wel eens mis zou kunnen zijn.
Misschien moet je net wel extra aandachtig zijn bij een GT3 die in Adenau te koop staat maar nooit op het circuit is geweest.

Dealers doen alles om de prijs naar beneden te halen. Ik hoor het ze al zeggen "Ja meneertje, deze komt uit Dtsl en daar gaan ze erg zorgvuldig met auto's om, beter dan in Nederland. Eigenlijk mag u blij zijn dat ik u deze auto wil verkopen".

Vwb marktplaats, kneuzentent!

N.

RVV

Bericht door RVV » 04 apr 2006, 12:24

Nandor schreef:ben het grotendeels met je eens, toch twee dingen.

Was de M3 origineel Nls geweest had je hem ook niet willen hebben omdat er een luchtje aan zat. Terecht natuurlijk maar uit Duitsland wil niet zeggen dat het wel eens mis zou kunnen zijn.

N.

Als het een NL auto was met een gat in de boekhouding dan had ik hem inderdaad ook niet willen hebben, maar NL auto's hebben als het goed is wel NAP. Toch iets om op terug te vallen.

Duitse auto's weet je het nooit, een duitse M3 van 4 jaar oud met slecht 57000 kilometer vind ik dan ergens toch "verdachter" dan een NL auto. De ellende is die digtitale kilomterstand fraude. En auto's zijn vandaag de dag zo goed dat je 40000 teruggedraaide kilometers eigenlijk niet ontdekt als leek.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 04 apr 2006, 12:31

Wat zegt NAP dan, Rico?
Iemand kan ook ieder jaar voor de apk zijn teller 30.000km terug draaien zodat het lijkt of er maar 10.000km per jaar bij komen.
Let's face it, gebruikte spullen kopen blijft een risico en gebruikte auto's vanwege de bedragen helemaal.
Daarom zou ik ook liever iets van een particulier kopen dan van een wapsiewapsie handelaar, het eerste is een risico, in het tweede geval weet je zeker dat je getild wordt. :wink:

Overigens is het knoeien met auto's of tellerstanden in Duitsland een misdrijf, net als het niet vermelden van schades.
En aangezien politie en justitie het daar nog niet te druk hebben met flitsen, wordt er ook nog redelijk op gelet ook.
Vandaar dat ik over het algemeen wel vertrouwen zou hebben in een auto uit Duitsland, zeker als je hem zelf daar kunt gaan halen.

RVV

Bericht door RVV » 04 apr 2006, 12:44

Klopt Peter NAP zegt niet alles en ik weet dat in Duitsland het een misdrijf is maar in NL nog niet en de gewiekste handaleren in NL draaien hun handen er niet voor om.

Maar ik geloof niet zo in mensen die in nieuwe auto's 40000 kilomter gaan rijden en dan terug draaien naar 10000 kilometer. Domweg niet omdat ze bij de dealer door de mand vallen als de auto zijn beurtjes moet hebben. Bij BMW word bv alles in de sleutel opgeslagen. De dealer leest de sleutel uit en ziet daaraan de kilomterstand. rommelen met de digitale kilometerstand is dus bij voorbaat kansloos.

In Duitsland bij een particulier kopen, tja, tot een bedrag van 10000 euro zou ik dat nog durven maar daarboven is het ook een beetje een blinde lotterij. Nee dan zou ik alleen bij een erkende merkendealer durven kopen.

Maar boven al is het belangrijk wat je gevoel erbij is. Import auto's zijn bij mij altijd auto's met een "verhaal" En als koper heb ik geen zin om dat "verhaal" uit te zoeken en als verkoper heb ik geen zin om dat "verhaal" te moeten vertellen.

Verder denk ik dat het toch vooral een kwestie is van centen, of tenminste je laten leiden door de centen. Je importeert overwegend een auto om "spekkoper" te zijn. Je wilt een "duurdere" auto voor de centen van een "eenvoudige" NL auto. Daar is niks mis mee, maar je moet ook de gevolgen nemen als blijkt dat je iets te "inhalig" bent geweest en fouten hebt gemaakt. De kans is gewoon groter bij een importauto.

Voorbeeld ik koop een M3 CSL bij een Duitse dealer ergens in de buurt van Munchen waar ik in NL een gewone M3 voor kan rijden. In NL knapt de motor, nou ik denk niet dat de beier dat lekker onder garantie gaat vervangen, BMW NL trekt al snel zijn handjes er van af want het is een importauto. Rest je niks anders dan terug te gaan naar de Duitse dealer voor garantie afhandeling. Alleen die toestanden al :cry: Dan hoeft het van mij niet eens.

Knot

Bericht door Knot » 04 apr 2006, 12:52

Arthur schreef:Bij mij werkte het gisteren niet.
Wat ik mezelf had toegestuurd is niet aangekomen, maar kreeg wel de bevestiging en daar stond de link ook in.
En ik krijg de bevestiging ook dat ik jou een mailtje heb gestuurd.
Die heb ik maar ff doorgestuurd, dan heb je nu dus alles dubbel.
:mrgreen:
Links doen het inderdaad niet, maar ga vanavond ofzo wel ff zoeken. Moet dezelfde zijn als de 320Ci die ik gepost had, die velgen, die kleur, alleen een 330Ci en dan met zwart leer en eventueel schuif/kanteldak.

Marc

Bericht door Marc » 04 jan 2007, 15:53

Zouden jullie in Duitsland een gebruikte auto bij een dealer kopen als ie de volgende eigenschappen heeft:

- Ziet er als nieuw uit, geen builen, krasjes, niets.
- Altijd bij die dealer onderhouden (Scheckheft gepflegt)
- Motor loopt perfect, auto rijdt als nieuw
- Heeft een ongeluk gehad, en is door de dealer met 'Herstellerguttachten' tegen ruim €15000 aan kosten gerepareerd. De rekeningen krijg je er bij.
- 1 jaar garantie

Wat zouden jullie doen :?:

Plaats reactie