StefanW / BMW 130i verkocht en reden bekend van kapotte blok...

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie

For sale, or not for sale

Houden
64
67%
Verkopen
31
33%

Totaal aantal stemmen: 95

Camiel
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door Camiel » 09 mar 2017, 23:44

Zeker niet als je van tevoren al aangeeft bij de verkoper een paar dagen later een aankoopkeuring te doen maar dan toch in goed vertrouwen het ding overneemt. Zo'n aankoopkeuring doe je niet voor de lol, of om je geld weg te smijten, maar als validatie dat hetgeen wat verkoper verteld in orde is. Dit zijn gewoon verborgen gebreken en om in de huizentermen te blijven; ja, daar mag de vorige eigenaar voor op het matje komen.

allen

Bericht door allen » 09 mar 2017, 23:56

Mwoah, daar ben ik het dan weer niet mee eens. Of je doet eerst een aankoopkeuring en beslist daarna of je de wagen koopt of je beslist zonder die keuring of je de wagen wilt hebben met mogelijk bijbehorende gevolgen.

Ongeacht of de wagen verder goed of slecht zou zijn. Wanneer ik erachter zou komen dat iemand onterecht zou hebben zitten stempelen in een onderhoudsboekje zou ik verhaal halen. Ongeacht de gevolgen voor een verkoper / dealer.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 10 mar 2017, 00:13

Beide partijen hebben gegokt en verloren. Ongeacht of het nu goed opgelost gaat worden blijf je zitten met een auto met een vervelend verhaal er aan vast. Ben dus benieuwd hoe lang die in bezit blijft. Want iedere beurt o.i.d. waar iets tegen gaat als een opeenstapeling voelen van "ook dit nog", "nu dat weer" etc.

vester86

Bericht door vester86 » 10 mar 2017, 00:20

StefanW schreef: 09 mar 2017, 23:13 Mooi voorbeeld. Als we het over huizen hebben, dan heb ik een huis gekocht van 300k, weet niet dat het verzakt is en het ophogen kost 60k. Jammer joh, had je je huiswerk beter moeten doen.
Klopt, dat noemen ze een bouwkundige keuring. Kost wat, bespaard je wellicht heel veel meer...

WJ

Bericht door WJ » 10 mar 2017, 00:40

allen schreef: 09 mar 2017, 23:56 Wanneer ik erachter zou komen dat iemand onterecht zou hebben zitten stempelen in een onderhoudsboekje zou ik verhaal halen. Ongeacht de gevolgen voor een verkoper / dealer.
Dit, dat is moedwillig de boel lopen bedonderen. En dat met de naam van het bedrijf waar die werkt. Als koper zou ik boos zijn maar als werkgever zou ik ook echt niet blij zijn.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 mar 2017, 07:20

vester86 schreef: 10 mar 2017, 00:20
StefanW schreef: 09 mar 2017, 23:13 Mooi voorbeeld. Als we het over huizen hebben, dan heb ik een huis gekocht van 300k, weet niet dat het verzakt is en het ophogen kost 60k. Jammer joh, had je je huiswerk beter moeten doen.
Klopt, dat noemen ze een bouwkundige keuring. Kost wat, bespaard je wellicht heel veel meer...
Juist, en wanneer doe je dat? Vooraf, niet achteraf.
De verkoper heeft meldingsplicht, de koper onderzoeksplicht.

Over de staat van een auto zijn altijd meerdere opvattingen. Waar ik zeg dat de banden op zijn, vindt een ander misschien dat 'ie er nog prima mee door kan rijden. En dat kan natuurlijk ook. Maar wat ik hier lees is dat de ander (die ik echt niet ga verdedigen) de schuld steeds krijgt en degene die klaagt nooit zichzelf verwijt zijn onderzoeksplicht te zijn nagekomen.

Als jij van tevoren een keuring had gedaan, dan had je een punt gehad. Nu kom je een tijd na aankoop met vanalles en nogwat aanzetten. Iedere rechtbank zal je op je onderzoeksplicht wijzen en het feit dat jij al met de auto hebt gereden na aanschaf en je nooit meer vast kunt stellen of de reparaties NIET komen door díe gereden kilometers. Even los van het gedoe met stempels e.d..

Wees gewoon zelf ook eerlijk door te zeggen dat je niks hebt onderzocht.

Je koopt iets 2e hands van een particulier (al zou het de hoogste baas van BMW zijn). Dus garantie tot aan de stoeprand. Deal with it.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 10 mar 2017, 07:43

"Deal with it"?
Dat zou zo zijn wanneer er niets uit gekomen was en TS voor de onkosten opdraait. Dan is het pech, geld weg. En heel wat geleerd. Ondanks dat hij mss wat naïef is geweest zijn er wel doelbewust dingen achtergehouden. Daarop ga je gewoon verhaal halen, ongeacht wat je gekocht hebt en bij wie. En dat nu de verkoper met de consequenties zit... had hij ook beter na moeten denken.
"Deal with it"!

allen

Bericht door allen » 10 mar 2017, 08:04

"Even los van het gedoe met de stempels"?
Dat is dus net datgene wat voor mij het hele "deal with it" verhaal verandert.
Denk ik dat ik een wagen koop waarbij in ieder geval het het basisonderhoud correct is uitgevoerd is zelfs dat geen donder waard.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 10 mar 2017, 08:12

Tja, inderdaad twijfelachtig verhaal ja.

Ben het met anderen ook wel eens dat een aankoopkeuring doen nadat je aan auto koopt de verkeerde volgorde is.
E.e.a. kan best besproken zijn, maar juridisch ga je volkomen nat.

Verder is het bij particuliere koop natuurlijk altijd de vraag wat de stempels in een boekje waard zijn.
Voor hetzelfde geld was de verkoper stratenmaker of accountant met een vrindje bij de garage.

Maar juist het feit dat de verkoper zelf bij het garagebedrijf werkt, het kenteken uit het systeem gehaald is, er geen aantekeningen staan in het systeem van het onderhoud wat wel in de boekjes is afgestempeld.....dat is op z'n minst opmerkelijk te noemen.

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Bericht door StefanW » 10 mar 2017, 08:33

Eric H schreef: 10 mar 2017, 08:12 Maar juist het feit dat de verkoper zelf bij het garagebedrijf werkt, het kenteken uit het systeem gehaald is, er geen aantekeningen staan in het systeem van het onderhoud wat wel in de boekjes is afgestempeld.....dat is op z'n minst opmerkelijk te noemen.
Precies. Nogmaals; ik wilde een aankoopkeuring doen bij de dealer, maar dat kon niet. Tuurlijk had ik vooraf een aankoopkeuring moeten laten doen. Maar ik heb bij aankoop nog aangegeven dat ik na aankoop nog een keuring liet doen. Ik heb deze auto gekocht, omdat ik er vanuit ging dat iemand bij een dealer wel een goede auto zou verkopen of als er problemen zouden zijn wel netjes zou oplossen. Hij zit dicht bij het vuur he.

Als de man een bouwvakker was geweest, had ik van tevoren de stempels nagaan, dan had ik de auto nooit gekocht zonder aankoopkeuring. Het BMW verhaal gaf mij vertrouwen. Misschien naief.

Maargoed; hij is nog zelf aan de bal. Ik verwacht dat ie een waarschuwing krijgt en dat ie het probleem moet oplossen.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 10 mar 2017, 08:38

Ik vind het zo'n gezeik allemaal.

Je koopt een auto bij een particulier ZONDER garantie. Dus als er daarna wat mee is dan is dat dikke pech. Even slikken en weer door gaan.
Dan moet je hem bij een zaak kopen MET garantie etc en kan je terug gaan als er wat mis mee is.

Kan me je frustratie goed begrijpen en verkoper heeft niet netjes gehandeld maar je hebt zelf ook veel fout gedaan. Vertrouw nooit iemand en laat dit soort auto's altijd even nakijken VOORDAT je over gaat tot kopen.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 10 mar 2017, 08:40

Ik zou hem er gewoon bij lappen. punt

Bombadil

Bericht door Bombadil » 10 mar 2017, 09:25

Wat mankeert er nu concreet aan de 22-LBV-4 130i ?
  • Cardanasrubber versleten
  • Tikkende klepstoters
  • Dealerstempels onderhoud in het boekje zijn niet uitgevoerd bij de dealer zelf maar waarschijnlijk bij monteur thuis
  • Iets met DSC, storing?
Daarnaast wil je meteen meenemen bij eventuele reparatie cardanasrubber; carterventilatie, differentieelolie. Of is er een specifieke reden voor de carterventilatie? Tikkende klepstoters wil je aanpakken met een flush van de motorolie.
Is dit het complete lijstje?
Laatst gewijzigd door Bombadil op 10 mar 2017, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom

Bericht door Tom » 10 mar 2017, 09:36

StefanW schreef: 10 mar 2017, 08:33
Precies. Nogmaals; ik wilde een aankoopkeuring doen bij de dealer, maar dat kon niet. Tuurlijk had ik vooraf een aankoopkeuring moeten laten doen. Maar ik heb bij aankoop nog aangegeven dat ik na aankoop nog een keuring liet doen. Ik heb deze auto gekocht, omdat ik er vanuit ging dat iemand bij een dealer wel een goede auto zou verkopen of als er problemen zouden zijn wel netjes zou oplossen. Hij zit dicht bij het vuur he.
Sorry dat ik het zeg, maar dat is wel een erg domme aanname dan. Als je na de aankoop een keuring laat doen zou ik (als verkoper) daar ook lak aan hebben, je gaat namelijk onmogelijke discussies krijgen over wat nog wel en niet tot de prijs behoort. Is het fixen van het klepje van de spiegel van de zonneklep wel of niet voor rekening van de verkoper etc. Garantie bij een particuliere verkoop heb je niet, punt. Als er wat onderhoud of reparaties gedaan moeten worden, dan spreek je dat vooraf af. Als iemand na aankoop bij mij op de stoep staat voor ditjes en datjes zou ik ook niets meer doen. Als je graag garantie wil, dan moet je bij een bedrijf kopen met garantie (of zo'n speciale garantieverzekering voor particuliere verkoop afsluiten).

De stempels in het boekje zijn een ander verhaal en staan er los van. Daar geef ik je wel gelijk in. Dat is een vorm van oplichting. Dat zijn baan op het spel staat is rigoureus, maar hij heeft zelf willens en wetens die gok genomen (en misschien al wel meerdere keren) en dat heeft nu verkeerd uitgepakt. Jammer maar helaas, maar daar kan ik weinig medelijden mee hebben. Daarbij heb jij niets te zeggen over de hoogte van de straf. Dat is volledig aan z'n werkgever.

Ik zou er alleen niet op rekenen dat er nu nog veel gaat gebeuren. Die BMW dealer is geen partij in jullie conflict, dus daar hoef je niets meer van te verwachten. En hij zal nu helemaal niets meer voor je willen doen.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 10 mar 2017, 13:14

Met FaF en Tom eens. De stempels zijn niet netjes maar 10k voor een 130i die al lang te koop staat had alarmbellen moeten laten rinkelen. Je had tenminste een AKK moeten laten doen. In plaats daarvan heb je het risico genomen om voor weinig een 130i te scoren. Imho gewoon de knip trekken en leergeld betalen.

Daarnaast vind ik afgezien van het DSC verhaal dat er geen vreemde zaken voorbij komen voor een auto van 10 j en 2 ton oud. Het is de constructie die het lastig en dus duur maken. Nou wen daar maar aan, dat is bij een hoop moderenere auto's zo.....

Verder wat anderen ook al zeggen, ga het slim oplossen en informeer bij diverse partijen om het opgelost te krijgen en dan heb je nog steeds voor scherp geld een gave wagen.

WJ

Bericht door WJ » 10 mar 2017, 13:37

Vind het appart dat naiviteit hier blijkbaar uit den boze is en de boel bedonderen maar gewoon mee geleefd moet worden.

Beetje omgekeerde wereld.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 10 mar 2017, 13:59

WJ schreef: 10 mar 2017, 13:37 Vind het appart dat naiviteit hier blijkbaar uit den boze is en de boel bedonderen maar gewoon mee geleefd moet worden.

Exact. :stom:

Reind

Bericht door Reind » 10 mar 2017, 14:22

WJ schreef: 10 mar 2017, 13:37 Vind het appart dat naiviteit hier blijkbaar uit den boze is en de boel bedonderen maar gewoon mee geleefd moet worden.

De boel bedonderen is moedwillig geld uit andermans zak kloppen. Dat is hier mijn inziens niet gebeurd en verwacht dat te verkoper er geen dubbeltje rijker aan is geworden. En straks waarschijnlijk nog moet gaan betalen en gedoe heeft met zijn werkgever.

Verder ben ik het eens met Faf, Tom en Niels.

Zoals ik al eerder schreef heb je met 10K echt niet teveel betaald. Dit is voor mij echt een belangrijke parameter in dit verhaal. Betaal je flink mag je ook een perfecte auto verwachten en de verkoper erop aanspreken als het niet in orde is. Maar een scherp geprijsde auto kopen en daarna reparatiekosten claimen vind ik niet reeel.

Het enige wat je hem echt kan aanrekenen is dan hij het verhaal heeft aangedikt omdat hij er waarschijnlijk graag vanaf wou.

ErikS

Bericht door ErikS » 10 mar 2017, 14:39

Het blijft een monteur die EXACT wist wat 'ie verkocht.

En ja, ik vind het ook erg naïef van de TS.

Zed240

Bericht door Zed240 » 10 mar 2017, 15:06

Tuurlijk is het naïef. Maar zoals ErikS hierboven zegt, de verkoper WIST dat de auto flinke gebreken had. Hij heeft zelf die stempels gezet, om daarmee de gedachte te wekken dat de auto (dealer)onderhouden is, wat simpelweg niet het geval is. Hij weet zelf maar al te goed dat wij 'ie heeft gedaan niet mag, maar weigerde er iets aan te doen toen hij erop werd aangesproken.

De kans dat hij hierdoor zijn baan daadwerkelijk kwijt is schat ik klein. Mocht het wel gebeuren is dat niet Stefan's schuld, maar die van de verkoper. Die heeft moedwillig dingen gedaan waarvan hij zelf wist dat het niet mag. Als je dat durft te doen moet je ook de gevolgen durven te aanvaarden.

StefanW

Bericht door StefanW » 10 mar 2017, 15:32

Bombadil schreef: 10 mar 2017, 09:25 Wat mankeert er nu concreet aan?
  • Cardanasrubber versleten
  • Tikkende klepstoters
  • Dealerstempels onderhoud in het boekje zijn niet uitgevoerd bij de dealer zelf maar waarschijnlijk bij monteur thuis
  • Iets met DSC, storing?
Daarnaast wil je meteen meenemen bij eventuele reparatie cardanasrubber; carterventilatie, differentieelolie. Of is er een specifieke reden voor de carterventilatie? Tikkende klepstoters wil je aanpakken met een flush van de motorolie.
Is dit het complete lijstje?
Cardanasrubbers
Silent blocks
Hardy-schijf
Carterontluchting
DSC storing
Motormanagementlampje brandt continue
Soms begint de auto achter te schudden, denk remklauw die af en toe vast zit, linkerachterwiel is ook zwarter van remstof dan voorwielen
Met uitlezen gaf ie ook nog storing steering angle sensor, als je daar op googled word je ook niet blij

Sinds zondagmiddag heb ik er niet meer mee gereden.

Het onderhoud dat ik zelf nu zou laten uitvoeren, dus heeft niks te maken met de problemen:

Oliewissel
Flush (voor tikkende klepstoters)
Differentieel olie (als ze er toch bij zijn)

Tom

Bericht door Tom » 10 mar 2017, 15:41

En die lampjes en schudden etc. waren bij een proefrit niet?

Macboy

Bericht door Macboy » 10 mar 2017, 16:06

Iedereen heeft natuurlijk hier gelijk. Stefan was natuurlijk gewoon hartstikke dom. Jammer maar helaas. Daarnaast is de verkoper mogelijk een oplichter, dus goed dat die voor het stempelen is aangepakt wat mij betreft. Gaat hier niet om wie gelijk heeft. Beide kampen hebben gelijk en de verhalen hebben niets met elkaar te maken.

Stefan: heb je de 106 Rallye van mij nou al laten keuren ? Duurt wel lang allemaal ....

StefanW

Bericht door StefanW » 10 mar 2017, 16:09

Nope, motormanagementlampje ging de eerste keer na 3 dagen branden, maar ging later weer uit. Ik hoop eigenlijk dat het brandt vanwege de carterventilatie, daar zuigt ie valse lucht, dus hoop dat daar de storing van is. Toen ik de auto net 5uur had gaf een vriend al aan dat ie vond dat 1 wiel wel erg zwart was van remstof tov de andere, maar had toen nog geen getril.

@macboy: haha, jij hebt de rallye echt perfect afgeleverd! (en dat met een auto met nog meer kilometers en veel ouder) :clap:

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 10 mar 2017, 17:12

StefanW schreef: 10 mar 2017, 16:09 Toen ik de auto net 5uur had gaf een vriend al aan dat ie vond dat 1 wiel wel erg zwart was van remstof tov de andere, maar had toen nog geen getril.
Sorry hoor, maar als je dat zelfs niet is opgevallen toen je de auto kocht vraag ik me af waar je wél naar gekeken hebt.

Verder is alles wel gezegd denk ik. Zoals Macboy aangeeft heeft idd iedereen gelijk. Jij hebt gewoon niet goed je huiswerk gedaan en de verkoper heeft mogelijk de boel belazerd en op z'n minst de boel rooskleuriger voorgesteld dan de werkelijkheid.

Hoe dan ook veel succes met alle reparaties.

Plaats reactie