Radaillon klapper

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
mrbbs

Bericht door mrbbs » 25 jun 2007, 22:57

overstuur is overstuur hé, is dat aan 40, 120 of 180, maakt allemaal weinig uit. Je moet de juiste reactie hebben.
Anders stond hij aan 40 per uur achterste voren, hier is de snelheid veel hoger en duurt het langer voor hij stil staat :)

Is wat trickier daar boven op de Raidillon, je moet er heel voorzichtig doseren bij overstuur.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 25 jun 2007, 23:02

Auuuuchhh. Bram, die ziet er behoorlijk gehavend uit. Maar is die onherstelbaar beschadigd??? Dat weet ik niet hoor. Hangt er vanaf hoe groot de klap ahcter is geweest denk ik.

Steven en ik waren in april ook getuige van een crash van een Porsche 997 GT3. Op de Nordschleife in Breidscheid ging deze schitterende blauwe GT3 in de fout. Hij maakte een stuurfout, stuurde tegen, maar het gevolg was ene enorme klap in de muur. De auto was van een Amerikaanse militair die vermoedelijk in Duitsland gesitueerd is gezien zijn duitse kenteken en de naam van het bedrijf waar de auto vandaan kwam.

Deze 997 GT3 was nog geen maand oud, en had slechts 1700km op de teller. Later begreep ik echter dat de man een aantal bochten ervoor ook al een keer volledig in de ronte was gegaan. Hij was dus gewaarschuwd, en had wat rustiger aan kunnen doen. Helaas deed hij dat niet, en onderstaande was het resultaat. Het ongeluk gebeurde zo'n 10 minuten voor sluitingstijd.

[IMG:160:107]http://img155.imagevenue.com/loc613/th_ ... _613lo.jpg[/img]

RVV

Bericht door RVV » 25 jun 2007, 23:30

blijf dan ook met je tengels van het ESP knopje af :lol:

Andre

Bericht door Andre » 25 jun 2007, 23:47

Met de formule renault vroeger volgas omhoog.

Nu met de bmw GTR bijna volgas even liften om neus iets naar binnen te krijgen dan er weerl vol op.

Het blijft een gevaarlijke bocht die je goed moet aansnijden. Heb in de regen ook al momentjes meegemaakt.

Een porsche is bij gas los altijd een listigere auto dan andere types. En op hoge snelheden voor een onervaren rijder 4 handen vol. Zeker in een bocht als eau rouge.

filip Dehond

Bericht door filip Dehond » 26 jun 2007, 00:37

zelfs met blutsen ziet tem er nog goe uit :)

kris ge hebt goeie keuze genomen .. zo in't grijs ..

Filip

kris

Bericht door kris » 26 jun 2007, 08:34

hoe je het ook draait OF keerd, zoals fabian zegt, de radaillon IS gevaarlijk voor een vierwieler, en zeker als
bij die vierwieler de motor vanachter ligt...

en idd overstuur IS overstuur, maar ten eerste hoe hoger de snelheid, hoe preciezer en sneller de reactie moet zijn
en ten tweed op die moment gaat hij net de crest van de radaillon OVER met alle transities van die wagen als gevolg, niet
simpel denk ik...

vrees eerlijk gezegd dat ie krom IS, waarschijnlijk gewoon een volledige nieuwe kas en alles overbouwen...

verhaal gaat idd dat ie de wagen nog niet zo lang had, had er ook al een filmpje van IN LeMans van gezien, waar hij ook een paar serieuze "offs"
had... nu dat wil natuurlijk niks zeggen...

ik denk eerlijk gezegd ook niet dat ik dit zou kunnen redden, een porker zwaait nl. tweemaal zo snel z'n kont eens dat hij begint te schuiven...

btw rico, er zit geen ESP op :)

HSR

Bericht door HSR » 26 jun 2007, 08:37

En dan komen we terug op André's argument dat je echt wel moet nadenken of je met je bolide zo het circuit op zou gaan.

kris

Bericht door kris » 26 jun 2007, 08:37

nog een laatste bedenking: het lijkt me dat velen eens ze een GT3/GT3RS OF een dergelijk apparaat IN handen hebben,
denken dat hun stuurmanskunsten van beginner niveau stijgen naar expert LEVEL...

bij ons was het eerder omgekeerd,we zaten met ons billen toegeknepen :)

denk dat deze wagens initieel heel toegankelijk zijn, en wel zo dat de meesten vergeten hoe listig ze op de limiet nog steeds zijn :P

kris

Bericht door kris » 26 jun 2007, 08:38

nog een laatste bedenking: het lijkt me dat velen eens ze een GT3/GT3RS OF een dergelijk apparaat IN handen hebben,
denken dat hun stuurmanskunsten van beginner niveau stijgen naar expert LEVEL...

bij ons was het eerder omgekeerd,we zaten met ons billen toegeknepen :)

denk dat deze wagens initieel heel toegankelijk zijn, en wel zo dat de meesten vergeten hoe listig ze op de limiet nog steeds zijn :P

kris

Bericht door kris » 26 jun 2007, 08:41

jaja zelfs 2 maal zo gevaarlijk :lol:

Hielke

Bericht door Hielke » 26 jun 2007, 09:53

kris schreef:hoe je het ook draait OF keerd, zoals fabian zegt, de radaillon IS gevaarlijk voor een vierwieler, en zeker als
bij die vierwieler de motor vanachter ligt...

verhaal gaat idd dat ie de wagen nog niet zo lang had, had er ook al een filmpje van IN LeMans van gezien, waar hij ook een paar serieuze "offs"
had... nu dat wil natuurlijk niks zeggen...
Jawel, je wilt die rijder niet voor het hoofd stoten Kris, maar als je daarvoor al enkele "offs" hebt gehad dan is er iets aan de hand. Dat "iets" zijn 1. de capaciteiten van de rijder om de auto tijdens uitbreken op de weg te houden en 2. de juiste waarschuwing uit de eerdere slippers te destilleren. Aan z'n reactievermogen ligt het niet. Al bij het eerste moment van uitbreken reageert ie vlot met tegensturen. Maar daarna stuurt ie veel te veel en veel te heftig. Hij lokt daarmee als het ware een tankslapper uit die dan ook ontstaat.

Dat die bocht gevaarlijk is en blijft heeft ook met de rest van het circuit te maken. Itt De Ring waar er meerdere momenten zijn waarop een auto compressie meemaakt, is dat op Spa slechts eenmaal het geval, in Raidillon. Oude motoren die maximale kracht moeten leveren willen nog eens vloeistof verliezen. Op de momenten van compressie doen ze dat dan extra en in neerwaartse richting. Kijk maar eens naar de kleur van het wegdek na de "dippen" op de vierbaanswegen in de Flevo en Noordoostpolder. Na zo'n dip is de weg altijd donkergekleurd. Dat is olie die daar uit de auto's is "geslingerd". Als op Spa een auto (of motorfiets) in vertikaal neerwaartse richting olie wil verliezen dan is het in Raidillon. Of dit de oorzaak van de slide van de 997 is geweest weet ik natuurlijk niet, maar ik blijf het vreemd vinden dat die auto daar met die beperkte snelheid zomaar weggleed.

Scooby Leo

Bericht door Scooby Leo » 26 jun 2007, 10:38

Hee dat is grappig.

Ik ben afgelopen vrijdag naar Spa geweest en daar ging deze auto er dus af.

Ik heb daarvoor nog met de bestuurder gesproken. Hij had 0 circuitervaring en hij ging iedereen wel even rijles geven hier. Hij had zichzelf ingedeeld in groep C (experts met evt race-ervaring). Als het aan hem lag wilde hij wel in groep D, E of F.

Greg Destexhe was er ook (veel ervaring op Spa met een Evo V). Hij zei al dat hij het niet ging redden met de auto.

Na een half uurtje rijden had hij idd zijn GT3 al helemaal kort gereden. Dit was het enige serieuze ongeluk op Spa gelukkig.

Ik kom zelf met 110 mph uit Radaillon met de Impreza. Ik denk dat 4wd wel meehelpt in deze bocht.

RVV

Bericht door RVV » 26 jun 2007, 10:49

Gevalletje overmoed dus, geen meelij mee.

Scooby Leo

Bericht door Scooby Leo » 26 jun 2007, 10:51

Op het YouTube fimlpje staat dat hij 6000 rpm in 4 reed. Wat is zijn snelheid dan ongeveer?

Ben geen Porsche kenner namelijk :lol:

kris

Bericht door kris » 26 jun 2007, 11:08

zal -+ 200 zijn leo :P

Hielke

Bericht door Hielke » 26 jun 2007, 11:44

Scooby Leo schreef:Hee dat is grappig.

Ik ben afgelopen vrijdag naar Spa geweest en daar ging deze auto er dus af.

Ik heb daarvoor nog met de bestuurder gesproken. Hij had 0 circuitervaring en hij ging iedereen wel even rijles geven hier. Hij had zichzelf ingedeeld in groep C (experts met evt race-ervaring). Als het aan hem lag wilde hij wel in groep D, E of F.
Dit verklaart waarschijnlijk ook de "stuurvoering" van de rijder. Die is abominabel. Hij pakt op het 'moment supreme' het stuur over zoals een beginnend rijlesser dat geleerd wordt. Dat is mooi als je met 15 km/h een 90 graden bochtje moet nemen, maar altijd te traag wanneer het er op een circuit om spant. Met de handen in de juiste positie en met de juiste stuurvoering kun je bliksemsnel 180 graden naar zowel links als rechts bestrijken. Met de kleine "overpakstapjes" zoals in de getoonde video houdt het met 45 graden wel op. Als je dan in eerste instantie wat teveel hebt gestuurd duurt het veel te lang voordat je weer naar de andere kant terug bent.

Mijn lieve hemel, wat moet ik weer eigenwijs en betweterig overkomen :lol:

Anderzijds had ik gedacht dat de manier van sturen anderen ook wel was opgevallen :wink: Ik vind dit soort video's prachtig. Je kunt, als je goed kijkt, er een schat aan informatie uithalen.

Andre

Bericht door Andre » 26 jun 2007, 11:57

Ja zijn stuur correcties zijn niet van top nivo.

Maar het moment van uitbreken is toch vreemd op die plaats. Meestal zijn ze hem kwijt boven op de bult.

Denk toch dat ie gas los heeft gelaten midbend.

filip Dehond

Bericht door filip Dehond » 26 jun 2007, 14:20

Scooby Leo schreef:Ik kom zelf met 110 mph uit Radaillon met de Impreza. Ik denk dat 4wd wel meehelpt in deze bocht.
110 mph met die impreza ... das best snel ..

Scooby Leo

Bericht door Scooby Leo » 26 jun 2007, 14:59

Het is geen Evo :mrgreen:

leonard

Bericht door leonard » 26 jun 2007, 19:16

Met m'n E30 cup auto ging ik met 180 het gat in en dan was de snelheid boven nog ca. 165.Dan neem je de bocht helemaal op de grens!! Heb het div. malen gehad dat de auto gewoon 2 wielen lifte 8) Is natuurlijk een enorme kick maar ik moet elke keer wel even m'n knopje omzetten om NIET m'm gas te lossen.

Vond de reactie van die porscherijder nou niet echt uitblinken door rijkunsten.Persoonlijk denk ik dat de mensen die een beetje met overstuur kuunen omgaan deze schuiver wel hadden op gevangen.

Topfuel

Bericht door Topfuel » 26 jun 2007, 20:10

Toch zie je dat bij porsches ''lift off'' overstuur veel meer aanwezig is dan bij andere RWD exoten...

Het typeert de 911 in het algemeen en het geeft wel weer aan dat als er Gt2, Gt3 of RS op de kont staat dat je er als beginneling beter niet aan kan beginnen!

In iedere test van de Gt3 of Rs komt wel weer naar voren: ''Deze auto kan alleen snel gereden worden met een zéér ervaren coureur''

MX5T

Bericht door MX5T » 29 jun 2007, 23:56

lijkt me een ongelukkige combinatie van enkele "schoonheidsfoutjes", in willekeurige volgorde:
1. rijder lijkt nonchalant cq met teveel zelfvertrouwen achter het stuur te zitten (in dit soort bochten moet elke vezel van je lijf gespannen staan om elke "afwijking" direct op te vangen
2. kiest niet de ideale lijn (stuurt de eerste linker enkele meters te vroeg in)
3. is aan het motorgeluid te horen in de eerste rechtse wat aan het liften
4. de grip lijkt wat aan de lage kant voor een dergelijke auto, mogelijk is de bandendruk niet aangepast aan het circuitgebruik en zijn de banden te warm geworden
5. toen de wagen "ging" heeft de rijder geprobeerd de bocht te "redden" door zijn ( te late en ongecontroleerde) stuurreacties ipv zichzelf en de auto te "redden" door de riante uitloopstroken te gebruiken ( waardoor het "moednivo" van deze bochtencombinatie wel aardig gedaald is).

Plaats reactie