Het ligt genuanceerder dan dat MarkS. Vergeet niet dat Auto Resto zijn boterham ervan eet: hoe meer modificaties er verkocht worden, hoe beter. Je kunt niet alle 3.4s en 3.6en over één kam scheren. "Vroege" 3.4s, zeg tot modeljaar 2000 ongeveer, maar dat is geen harde grens, want er is niet van de één op de andere dag geswitcht in de productie, hebben een tussenaslager met twee rijen lagers. Vanaf modeljaar 2000 is dat niet meer zo; 3.6'en zijn zelfs altijd met een enkele rij geleverd. Het lager van de vroege 3.4 is eigenlijk probleemloos: de grootte van een eventuele vervolgschade maakt dat het de moeite is om hem te controleren op speling, en eventueel om het rubberjasje dat er omheen zit eraf te laten zodat het lager meedraait in de reguliere smering, maar het is zeker geen must om hem preventief te vervangen is mijn mening, simpelweg omdat de kwaliteit van het lager dik in orde is. Dat kun je van het enkelvoudige lager zeker niet zeggen, dat eigenlijk niet op zijn taak berekend is. Het heeft tot modeljaar 2006 geduurd voordat Porsche dat ook vond en weer een dikker lager ging monteren.
Verder is het geen tovenarij wat Resto levert. Om de thermische huishouding te verbeteren verplaatsen ze de thermostaat zodat ze eerder open gaat, ze vervangen de sensoren die de blazers activeren voor een setje dat ze eerder aan laat slaan en ze monteren een in hun woorden "bijzondere waterpomp met stalen schoepen met een hogere opbrengst". Zo bijzonder is die niet: hij doet normaal dienst in een auto waar in Nederland vaak blauwe platen opzitten

Daarbij heb ik een aantal van hun auto's gezien met AOS modificatie: dat leek toch vooral op een soort van ontluchting middels een oud stuk binnenband: ik hoop dat de werking effectiever is dan de afwerking netjes. Dat wil niet zeggen dat het allemaal niks voorstelt: ik denk dat de truuk met de thermostaat een verstandige is; de waterpomp kan dat ook zijn.
Vwb dat een Turbo een betrouwbaarder alternatief zou zijn, of een 993. Een Turbo is een prijzige complexe sportwagen met 420 pk af fabriek. Ok, geen tussenaslager gedoe, maar vergis je niet in de complexiteit van zo'n apparaat. De idee dat een 996 Turbo goedkoper is in onderhoud omdat hij niet de pitfalls heeft van een reguliere waterkoeler zet ik weg als een "illusie", al is dat niet persé het punt wat je maakt. Hetzelfde geldt voor een 993. Dat zijn onderhand de jongste niet meer: voetpakkinkjes gaan en de 993 die jaren lang bekend stond als de niet lekkende 911 gaat ondertussen ook gewoon territorium markeren. En zo hebben ze meer ouderdoms kwaaltjes: zo vergaan de bougiekabels naar verloop van tijd. Da's origineel ook geen heel goedkope om te fixen: de 6 kabels naar de onderste bougies kun je niet heel lekker bij.
Om dan ook nog heel even stil te staan bij de vraag van Mark320iS: 1M of 997? Dat is voor een ieder anders. Het zijn mijn twee grote passies. M BMWs en Porsches. Ze hebben allebei hun charmes. Grootste manco van elke M BMW vind ik dat het uiteindelijk een 316 of een 520 met een dikke motor is. Het voelt gewoon zoals elke auto voelt en ergens is dat ook weer de charme, want ze zijn door die praktische basis verschrikkelijk bruikaar. De tegenstelling voor mij is dat een 911 op alle vlakken in hoe ik het beleef een bijzondere auto is, die met 4 zitplaatsen evengoed heel bruikbaar is. Maar zo'n apparaat voelt aan alle kanten wél anders dan welke andere auto dan ook, niet in de laatste plaats door de transaxle met daarachter de motor. Dat verschil in hoe zo'n auto is is vanaf '97 kleiner geworden, en vanaf de 991 had het - in mijn beleving - een Audi met de motor op een afwijkende plek kunnen zijn. Het leukst vind ik de luchtkoelers. Van hoe het portier open klikt en dicht "pingt" tot en met hoe zo'n dikke luchtkoeler klinkt, van het rechtopstaande voorruitje dat super dicht bij je neus zit tot de bijzondere veer- en stuurkarakteristiek met die motor helemaal achterin. Want hoewel de 997 om te zien een schitterende auto is (ik heb een Carrera 4S in donkerblauw) en met alle creature comforts meer dan prima dagelijks inzetbaar is, en nog steeds een meer dan uitdagende auto is om op tempo kundig te besturen, heeft ie dat hele bijzondere van de ouwe meuk niet meer (de voorruit ligt een stuk vlakker, de carrosserie is groter en daarmee het interieur veel ruimer etc). Daarom mag hij binnenkort het veld ook al weer ruimen. Dat zijn acties waar een luchtkoeler zich bij mij helemaal geen zorgen over hoeft te maken. En daarmee heb ik Luca's draadje denk ik wel voldoende vervuild...