StefanW / BMW 130i verkocht en reden bekend van kapotte blok...

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie

For sale, or not for sale

Houden
64
67%
Verkopen
31
33%
 
Totaal aantal stemmen: 95

Gebruikersavatar
JoostSchouten
Berichten: 1391
Lid geworden op: 16 mar 2009, 13:56
Locatie: Waalwijk

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door JoostSchouten » 22 feb 2017, 09:07

De 130i met M onderstel is echt kneiterhard, dat het hoort bij de auto is iets anders. Maar bij gewoon cruisen had het soms best wat zachter gemogen, bijv. op van die snelwegviaducten had je soms best flinke beuken door het harde onderstel.
Op het moment dat je gaat trappen of even lekker haaks door de bocht wilt is het natuurlijk schitterend. (die haakse industrieterrein bochten op droog asfalt!!)

De koppeling is inderdaad zwaar, zeker bij filerijden niet altijd fijn.

En die kont die snel om komt, ja fantastisch! Dwars met dat hok, ik kon op een gegeven moment geen rotonde meer normaal nemen. :D :D

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6713
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door EvdP » 22 feb 2017, 09:11

Koppeling had ik niet zoveel problemen mee. Het onderstel wel. Op snelwegen vond ik het prima, alleen woon ik in een regio waar niet elke weg even strak is. M onderstel en RFT was voor mij geen fantastische combinatie. Rotondes waren echt leuk om te nemen, klinkerwegen niet.

Maar verder echt een fantastische auto. Gaat als een malle en stuurt echt goed.

Gebruikersavatar
JoostSchouten
Berichten: 1391
Lid geworden op: 16 mar 2009, 13:56
Locatie: Waalwijk

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door JoostSchouten » 22 feb 2017, 09:17

Klopt, die RFT's weghalen scheelt echt veel. Stukje goedkoper en veel comfortabeler!

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6219
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door matthyssie » 22 feb 2017, 09:21

Yep, dat keiharde stoterige komt 100% door RFT's. Met non-RFT's rijdt het veel beter.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door Tristan » 22 feb 2017, 09:39

Koppeling is bij de LCI een stuk minder zwaar. Ook qua demping was deze iets 'minder' hard.

Obbe
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
Auto: M2
Locatie: Delft

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door Obbe » 22 feb 2017, 09:44

Koppeling vind ik en mijn vriendin die er meestal mee naar het werk gaat erg meevallen. Het onderstel met de RFTs is inderdaad vooral op dwarsrichels erg hard en daardoor vooral in fly overs soms best spannend. Geeft soms het idee op zo'n richel makkelijk te kunnen uitbreken waardoor ik de snelheid maar iets aanpas. Verder gaat de 130 inderdaad alle kanten op. In het voorjaar maar eens een cursus doen bij Driftsport :df:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door Riceaux » 22 feb 2017, 10:22

Tristan schreef: 22 feb 2017, 09:39 Koppeling is bij de LCI een stuk minder zwaar. Ook qua demping was deze iets 'minder' hard.
Wilde net hetzelfde zeggen. In ieder geval wel de reden voor mij om nooit een pre-LCI 1-serie te nemen. Plus dat ik alleen een 3-deurs zou willen. Ik snap Arthur wel, helemaal als de vrouw er in moet rijden.

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1137
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Locatie: Friesland

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door bartb » 22 feb 2017, 10:29

Zeker als vrouwen auto is het wat minder misschien, die zet je ook niet zo snel in een 1m ofzo. Tenzij ze ze natuurlijk leuk vind :mrgreen:

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door indobesar » 22 feb 2017, 10:35

bartb schreef: 22 feb 2017, 10:29 Zeker als vrouwen auto is het wat minder misschien, die zet je ook niet zo snel in een 1m ofzo. Tenzij ze ze natuurlijk leuk vind :mrgreen:
Mijn vrouw rijdt voornamelijk in de 130i en vind het heerlijk. Moet regelmatig aangeven dat ze wat rustiger moet rijden :roll: Blijkbaar nodigt de auto uit om "gereden" te worden.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1949
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door StefanW » 22 feb 2017, 10:36

Vind de koppeling echt wel meevallen. Rij ook regelmatig met een 350z, maar die is zeker zwaarder.

Obbe
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
Auto: M2
Locatie: Delft

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door Obbe » 22 feb 2017, 10:44

indobesar schreef: 22 feb 2017, 10:35
bartb schreef: 22 feb 2017, 10:29 Zeker als vrouwen auto is het wat minder misschien, die zet je ook niet zo snel in een 1m ofzo. Tenzij ze ze natuurlijk leuk vind :mrgreen:
Mijn vrouw rijdt voornamelijk in de 130i en vind het heerlijk. Moet regelmatig aangeven dat ze wat rustiger moet rijden :roll: Blijkbaar nodigt de auto uit om "gereden" te worden.
Hier hetzelfde. Ze vindt het prachtig. Ze zegt ook regelmatig: "ík ging echt rustig door de bocht maar dan voel je hem al glijden" :D

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6219
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door matthyssie » 22 feb 2017, 13:55

Levengevaarlijk! :)

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1137
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Locatie: Friesland

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door bartb » 22 feb 2017, 19:48

Hahaha goede vrouwen :thumbup:

Gebruikersavatar
Andreass
Berichten: 87
Lid geworden op: 20 dec 2014, 14:59
Locatie: Overijssel

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door Andreass » 22 feb 2017, 22:51

Lekkere wagen hoor, ziet er goed uit! Geniet zelf ook nog van elke rit die ik maak na ruim 2 jaar!
Heb zelf de draagarmen vervangen voor E9x M3 exemplaren, krijg je wat meer camber van vooraan ipv standaard! Is een low cost upgrade maar geeft echt gigantisch veel terug! Zit standaard nog behoorlijk onderstuur in en de voorbanden slijten vooral aan de buitenkant, dus is win-win!

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1949
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door StefanW » 23 feb 2017, 13:20

Als de draagarmen vervangen moeten worden, zal ik de M3 variant pakken. Door meer camber zouden je voorbanden juist meer gaan slijten trouwens. Voordat ik echt iets ga upgraden wil ik wel weten hoe het origineel rijdt. Als er rubbers vervangen moeten gaan worden, dan zal ik ook zeker voor sterkere rubbers gaan.

De 130i zal dit jaar ook wel een aantal ronden op de Ring gaan doen aangezien ik dit jaar een jaarkaart heb. De 106 Rallye is uiteraard voor de Ring gemaakt, maar er zal vast wel een weekend komen dat de Pug kapot is en met de 130i ga.

De kans is ook aanwezig dat de 130i over een paar jaar een ringtool gaat worden.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2875
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door e30touring1990 » 23 feb 2017, 14:50

StefanW schreef: 23 feb 2017, 13:20 Als de draagarmen vervangen moeten worden, zal ik de M3 variant pakken. Door meer camber zouden je voorbanden juist meer gaan slijten trouwens. Voordat ik echt iets ga upgraden wil ik wel weten hoe het origineel rijdt. Als er rubbers vervangen moeten gaan worden, dan zal ik ook zeker voor sterkere rubbers gaan.

De 130i zal dit jaar ook wel een aantal ronden op de Ring gaan doen aangezien ik dit jaar een jaarkaart heb. De 106 Rallye is uiteraard voor de Ring gemaakt, maar er zal vast wel een weekend komen dat de Pug kapot is en met de 130i ga.

De kans is ook aanwezig dat de 130i over een paar jaar een ringtool gaat worden.
1 series en e9x hebben juist relatief weinig negatief camber op de vooras waardoor je bij sportief gebruik de buitenkanten van je banden opvreet. door die e9x M draagarmen te pakken zet je ze wat negatiever (weet niet de exacte waarde maar gok rond -1/-1,5) om dit te corrigeren. voor straatgebruik ga je pas de binnenkant van je voorbanden opvreten zodra je lager (dus negatiever) dan -2 graden gaat ongeveer. dus tenzij je alleen maar snelwegkilometers doet is dit een goede en merkbare mod waarbij je niet de binnenkant van je banden wegvreet. ik rij op mijn z3 coupe op straat ook met zo'n -2 graden op de vooras en geen verschil in slijtage binnenkant of buitenkant als ik met een profieldieptemeter op 3 verschillende plaatsen meet.

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door Flamman » 23 feb 2017, 21:18

Veel plezier met de nieuwe aanwinst !

Deze auto is voorzien van eibach veren dus het kan idd zijn dat de hoogte net iets afwijkt van standaard M-sport onderstel.

Wat meer negatief camber op de vooras kun je ook verkrijgen door een kleine aanpassing op het toplager van de veerpoot, hij stuurt dan een stuk fijner in.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door Macboy » 24 feb 2017, 19:53

Fantastisch al die verhalen over de 130i inderdaad. Is toch wel magisch een dikke 3 liter atmo 6-cilinder in die kleine koets. Geweldige zet van BMW destijds en ook onwerkelijk dat ik in de opvolger heb mogen rijden.

Getinte ramen is smaak: vind het zelf spuuglelijk.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1949
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door StefanW » 25 feb 2017, 16:31

Afgelopen week had ik een setje LCI achterlichten gescoord. Met deze achterlichten maak je de auto weer een paar jaar jonger vind ik :)
Zelf heb ik twee linkerhanden, dus naar HL Automotive gereden, op hun facebook zag ik dat ze veel LCI achterlichten inbouwen in BMW's. Het is namelijk geen plug en play, de bedrading moet aangepast worden en er moet gecodeerd worden.

We begonnen zo:

Afbeelding

Nadat de bedrading aangepast was, maar nog niet gecodeerd. Dan brandt dus alles :tooth:

Afbeelding

Na coderen! Met lichten aan brandt alleen de LED verlichting.

Afbeelding

Erg blij met deze update! Daarna nog even langs een detail bedrijf geweest (dus geen poets turk :whistle: ). Zelf ben ik wel een poetser, maar deze auto lijkt wekelijks door de krasstraat te zijn gereden. Gaat wel wat tijd in zitten. De detailer gaf ook aan dat de lak gewoon dof is van de swirls (wasstraat krassen) en hologrammen (verkeerd gebruik van polijstmachine). Er zal een geweldig resultaat behaald gaan worden. Kost wel wat, maar deze bak verdient wel wat liefde :love:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28526
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: StefanW / BMW 130i (eerste mod)

Bericht door Martijn_bmw » 25 feb 2017, 16:37

Netjes! Staat idd wel ff moderner die led achterlichten!

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1949
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door StefanW » 25 feb 2017, 16:43

Flamman schreef: 23 feb 2017, 21:18Deze auto is voorzien van eibach veren dus het kan idd zijn dat de hoogte net iets afwijkt van standaard M-sport onderstel.
Dit klopt inderdaad. Gisteren even onder de auto gelegen en er blijkt een Bilstein B12 onder te zitten, dus Bilstein B8 schokdempers met Eibach verlagingsveren :df:

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1137
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Locatie: Friesland

Re: StefanW / BMW 130i (eerste mod)

Bericht door bartb » 25 feb 2017, 20:48

Oogt een stuk frisser zo :thumbup:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: StefanW / BMW 130i (eerste mod)

Bericht door Macboy » 25 feb 2017, 22:27

Mooie upgrade ! Ben erg benieuwd naar de poetsbeurt en waar je de auto verder mee gaat vertroetelen.

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: StefanW / BMW 130i

Bericht door Flamman » 26 feb 2017, 08:36

StefanW schreef: 25 feb 2017, 16:43
Flamman schreef: 23 feb 2017, 21:18Deze auto is voorzien van eibach veren dus het kan idd zijn dat de hoogte net iets afwijkt van standaard M-sport onderstel.
Dit klopt inderdaad. Gisteren even onder de auto gelegen en er blijkt een Bilstein B12 onder te zitten, dus Bilstein B8 schokdempers met Eibach verlagingsveren :df:
Dat is een fijne combi, beter dan origineel M-technic.

Waar zijn de uitlaat opzet stukjes gebleven ?

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1949
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: StefanW / BMW 130i (eerste mod)

Bericht door StefanW » 26 feb 2017, 10:48

Geen idee, normale zitten er chrome eindtips op toch? Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit zwart prima vind staan.
Mijn e46 had hetzelfde

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: frank de jonge, Gisae, Google [Bot], KoenM, MarcelV, S-RS, sebas16v, SvB, Ti-Tourist (Erik) en 18 gasten