Aankoop Porsche 911 (996 of 997)
- Luca
- Berichten: 3372
- Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
- Locatie: Porsche 996 / S-max
Re: Aankoop Porsche 911 (997)
Welke Porsche ik ook koop. Hij gaat voor een evt aankoop langs een dealer
- Arthur
- Berichten: 43441
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Aankoop Porsche 911 (997)
Mooie kleur, die laatste.
-
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26
Re: Aankoop Porsche 911 (997)
Hier heb ik nog de oude verkooppagina van die 996 Carrera 4 cabrio. Niet normaal die onderhoudskosten vond ik. Was in 2010 en die auto was 9 jaar oud. In 2006 al gigantische rekeningen. Kan een incident zijn. Ik zou in ieder geval niet naar de dealer gaan voor onderhoud.
http://armon.home.xs4all.nl/porsche2.htm
http://armon.home.xs4all.nl/porsche2.htm
-
- Berichten: 22349
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Aankoop Porsche 911 (997)
Inderdaad, al zou ik wel een uitgebreide proefrit maken. Soms weet je na twee bochten al dat het niks is, maar geef een Porsche even de tijd. Ik vond een uurtje rijden nog niet veel zeggen.Rnd schreef: 19 feb 2017, 15:16 @Luca: Ga er eerst maar eens in rijden. Heel veel mensen hebben er een mening over, maar je moet zelf ervaren of het wat voor je is. Ik heb er ook een mening over en ik denk dat het niets voor je is.
De eerste proefrit die ik met een Boxster maakte viel niet tegen, maar bepaalde zaken waren wel anders dan ik (na jaren BMW) gewend was. De zithouding, het rijgedrag (neutraler). Het was niet slecht, maar misschien/vooral de verwachting die wat anders is. Over andere zaken was ik weer wel gelijk positief, zoals motorkarakter en veren/demping. Ergens ligt de verwachting hoog en in het begin wist ie dat niet volledig waar te maken, maar naarmate ik de auto beter leerde kennen ben ik het allemaal veel meer gaan waarderen. Toen ik daarna weer eens in een Z4 reed begreep ik ook waarom men enthousiast over Porsche is. In het geval van een middenmotor Porsche vinden veel mensen 'm te neutraal en daardoor niet spannend, maar na een paar weken begon ik het veel beter door te krijgen hoe je met zo'n auto moet rijden en wat ermee mogelijk is. Wat ik eigenlijk wil zeggen: probeer ook niet te snel te oordelen. Heel makkelijk om te roepen 'oh dat neutrale is niks' maar is maar net wat je gewend bent en of je ermee om kunt gaan. Idem met de motor achter de achteras, ook daarmee leer je omgaan en dan kan het ineens wel leuk zijn.
- Luca
- Berichten: 3372
- Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
- Locatie: Porsche 996 / S-max
Re: Aankoop Porsche 911 (997)
Wat een geldRnd schreef: 21 feb 2017, 21:39 Hier heb ik nog de oude verkooppagina van die 996 Carrera 4 cabrio. Niet normaal die onderhoudskosten vond ik. Was in 2010 en die auto was 9 jaar oud. In 2006 al gigantische rekeningen. Kan een incident zijn. Ik zou in ieder geval niet naar de dealer gaan voor onderhoud.
http://armon.home.xs4all.nl/porsche2.htm

Een bezoek aan de dealer is puur voor een aakoopkeuring. Zou voor onderhoudt naar een specialist gaan.
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Aankoop Porsche 911 (997)
Opmerking dat een 996 c4 cabrio geen sportauto is, is een open deur. Een proefrit maken altijd in een c2 doen, maar wel opletten dat er na circa 20 jaar geen origineel onderstel meer onder zit.
Als daar nog nooit iets aan is gedaan, mogen de verwachtingen wel wat getemperd worden.
Een 996 c2 met handbak en een redelijk fris onderstel zou echt wel vermakelijk moeten zijn.
Sport uitlaatje en luchtfilter change, en het moet wel leuk worden.
Beleving in een 996 is heftiger dan in een 997, uiterlijk zie je toch niet als je er zelf in zit
En aankoop keuring echt bij een specialist doen en niet bij de dealer. Dealer heeft veel minder kennis over het algemeen . Ik kom er niet meer als ik specialistisch advies nodig heb. Helaas uit slechte ervaringen.
Als daar nog nooit iets aan is gedaan, mogen de verwachtingen wel wat getemperd worden.
Een 996 c2 met handbak en een redelijk fris onderstel zou echt wel vermakelijk moeten zijn.
Sport uitlaatje en luchtfilter change, en het moet wel leuk worden.
Beleving in een 996 is heftiger dan in een 997, uiterlijk zie je toch niet als je er zelf in zit
En aankoop keuring echt bij een specialist doen en niet bij de dealer. Dealer heeft veel minder kennis over het algemeen . Ik kom er niet meer als ik specialistisch advies nodig heb. Helaas uit slechte ervaringen.
-
OnlineMark 320iS
- Berichten: 2891
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Aankoop Porsche 911 (997)
Die onderhoudskosten zouden mij ook wel doen afschrikken hoor, "das gene kattepis allee" zei een collega van mij laatst 

- Luca
- Berichten: 3372
- Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
- Locatie: Porsche 996 / S-max
Re: Aankoop Porsche 911 (997)
Voor degene die mijn auto "verleden" niet kennen, ik heb aardig wat auto's gehad met aardig wat vermogen maar altijd in de auto's gereden net alsof het een fiat panda was. Dus dat zou niet anders zijn met een Porsche.
Maar die onderhoudskosten zijn bijna onacceptabel. Een specialist hopelijk een stuk goedkoper?!

Maar die onderhoudskosten zijn bijna onacceptabel. Een specialist hopelijk een stuk goedkoper?!
-
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26
Re: Aankoop Porsche 911 (997)
Die onderhoudskosten zullen wel meevallen bij een specialist. Ik weet niet hoe die auto zoveel onderhoud nodig kon hebben. Is echt niet normaal. Feit is wel dat onderhoud van een Porsche wel wat duurder is dan een Volvo of BMW.
- Luca
- Berichten: 3372
- Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
- Locatie: Porsche 996 / S-max
Re: Aankoop Porsche 911 (997)
Behalve de afschrijving kan ik mij niet herinneren dat ik een auto heb weggebracht voor een beurt.
Maar had div beurtjes kunnen laten uitvoeren mbt de afschrijving......
Maar had div beurtjes kunnen laten uitvoeren mbt de afschrijving......
- MarkS
- Berichten: 2904
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41
Re: Aankoop Porsche 911 (997)
lLuca schreef: 21 feb 2017, 22:49Maar die onderhoudskosten zijn bijna onacceptabel. Een specialist hopelijk een stuk goedkoper?!
Daar zou ik niet vanuit gaan. Ook uit eigen ervaring.
Er zijn goede en minder goede dealers, net als specialisten.
Maar bij een goede specialist ben je met een Porsche ook goed geld kwijt.
Daarbij zit de 996 bij de dealers inmiddels in het klassiekers tarief meen ik.
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Aankoop Porsche 911 (997)
Dealer met zn klassieker tarief is nog steeds circa 100 euro.
Maar als ik zie welke fouten de dealer bij mij afgelopen 3 jaar heeft gemaakt zou 10 euro nog te veel zijn.
Er lopen snotapen in de werkplaats, het slaat echt helemaal nergens op wat ik gezien heb.
De kosten voor mijn 996 zijn niet anders dan een andere auto, die rekening van hierboven is echt niet normaal.
Maar als ik zie welke fouten de dealer bij mij afgelopen 3 jaar heeft gemaakt zou 10 euro nog te veel zijn.
Er lopen snotapen in de werkplaats, het slaat echt helemaal nergens op wat ik gezien heb.
De kosten voor mijn 996 zijn niet anders dan een andere auto, die rekening van hierboven is echt niet normaal.
- Niels
- Berichten: 22517
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Aankoop Porsche 911 (997)
Specialisten weten ook wel van prijzen maar dit grenst imho aan oplichting. Vier velgen controleren op slingering a 68,- ex.... Een raamrubber kraakvrij maken (dus invetten..) 68,- ex...tja dan wil het wel naar de 10K toe. PCG kan nog een hoop bezuinigen op papier iig!
Niettemin, aan onderhoud ga jij niet de wereld kwijt zijn net als Arthur die weinig km's maakt en naar een specialist gaat. Punt is wel dat als er iets mis gaat je in de buidel moet en dat moet je en willen riskeren en kunnen dragen.
Niettemin, aan onderhoud ga jij niet de wereld kwijt zijn net als Arthur die weinig km's maakt en naar een specialist gaat. Punt is wel dat als er iets mis gaat je in de buidel moet en dat moet je en willen riskeren en kunnen dragen.
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Aankoop Porsche 911 (997)
Maar is dat anders als er iets mis gaat met een e36 3.2 m3 van dat bouwjaar(1998). Als daar de lagerschalen het begeven of preventief zelfs, moet je ook in de buidel.
Koppeling en druk groep zal niet veel anders zijn tussen beide wagens.
Remmerij hetzelfde net als banden.
Het afschrijvingsvrij rijden vergoed al een hoop
Koppeling en druk groep zal niet veel anders zijn tussen beide wagens.
Remmerij hetzelfde net als banden.
Het afschrijvingsvrij rijden vergoed al een hoop
- Niels
- Berichten: 22517
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Aankoop Porsche 911 (997)
Mee eens!
- Joy
- Berichten: 10879
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Aankoop Porsche 911 (997)
Het verschil tussen een E36 M3 en een Porsche zit 'm voornamelijk in de bereikbaarheid van techniek en prijzen van onderdelen. In een Porsche heb je nu eenmaal voor- en nadelen van die motor achterin. De werkruimte is krap en regelmatig moet de motor uit het ruim worden gehaald.
Dat zijn kosten die je bij een 'regulier' model niet hebt. En over het algemeen zijn onderdelen zoals remmen behoorlijk pittig van prijs.
Dat zijn kosten die je bij een 'regulier' model niet hebt. En over het algemeen zijn onderdelen zoals remmen behoorlijk pittig van prijs.
- MarkS
- Berichten: 2904
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41
Re: Aankoop Porsche 911 (997)
Ik ben begonnen bij een specialist. Heel erg goed in z'n werk. Nooit het idee gehad dat ik daar financieel veel voordelig(er) uit was, behalve iets in het uurtarief. Maar ook geen klachten want de kwaliteit van het werk was goed en het vertrouwen ook. De specialist werd dealer en zo ben ik ook overgestapt. Eigenlijk hetzelfde verhaal maar toch ontstond toch het gevoel dat het qua prijs wel wat minder kon. Uitstapje gemaakt naar een zeer goed bekend staande specialist in het midden van het land. Echt een Pietje precies. Kwaliteit van het werk was wel oké. Maar niet de puntjes op de i. Daarbij een rekening ontvangen toen ik die ging vergelijken met de prijzen die de dealer hanteerde bleek daar niks tussen te zitten. Dealer hanteerde ook standaard onderhoudsprijzen. En toch niet helemaal tevreden over het uitgevoerde werk. Het voorbeeld dat Jacob geeft over fouten maken en snotapen in de werkplaats heb ik dus bij die specialist ervaren. Dus weer terug naar de dealer. Bekijk het nu per opdracht. In principe het standaard onderhoud bij de dealer en ze zijn ook preferred supplier voor overig werk tenzij er een specialist is die dat duidelijk beter kan tegen een duidelijk interessantere prijs.
Los van dealer/specialist is Porsche (911) rijden duur(der). Beste factor om dat in de hand te houden is je kilometrage wat lager te houden. Je kunt geluk hebben met je onderhoud, maar ook pech. 911 Carrera is prijzig, turbo is nog veel prijziger. Als ik al m'n rekeningen onderelkaar zit schrik je (ik) ook. Maar zit ook veel preventief onderhoud bij. Daar kies je tot op zekere hoogte zelf voor. Als ik het dealer werk bij de specialist had laten uitvoeren was ik dan goedkoper en tevredener uit geweest? Goedkoper, misschien iets. Tevredener, denk ik niet.
Los van dealer/specialist is Porsche (911) rijden duur(der). Beste factor om dat in de hand te houden is je kilometrage wat lager te houden. Je kunt geluk hebben met je onderhoud, maar ook pech. 911 Carrera is prijzig, turbo is nog veel prijziger. Als ik al m'n rekeningen onderelkaar zit schrik je (ik) ook. Maar zit ook veel preventief onderhoud bij. Daar kies je tot op zekere hoogte zelf voor. Als ik het dealer werk bij de specialist had laten uitvoeren was ik dan goedkoper en tevredener uit geweest? Goedkoper, misschien iets. Tevredener, denk ik niet.
- Arthur
- Berichten: 43441
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Aankoop Porsche 911 (997)
Ik heb de mijne (BoxsterS) ook bij een specialist. Rispens nabij Hoogeveen. Het voordeel van deze is, vind ik, z'n kennis van de auto's en de "boerenverstand" oplossingen die hij heeft. Ik had eens wat waterlekkage van de deuren naar binnen toe. Hij heeft de panelen eraf gehaald, het spul weer netjes gemaakt en afgeplakt met tochtstrip. Weer helemaal in orde. Was een paar tientjes wat ik moest betalen (kun je ook duur vinden natuurlijk, voor tochtstrip
). Bij mijn BMW vorig jaar (oke geen Porsche, maar wel dealer) had ik dat ook en gingen er gewoon nieuwe panelen in (was garantie maar werd niet naar gekeken, hoppa nieuwe erin). Daar wordt minder meegedacht heb ik het idee. Deze Porsche specialist doet ook alleen onderhoud en geen verkoop. Heeft 2 bruggen en dat is het. Ik heb nu een keer klein en groot onderhoud gehad maar als ik de totaalprijs naast de facturen vd dealer leg (die erbij zaten bij aankoop) dan kost groot onderhoud ongeveer net zoveel als klein onderhoud bij de dealer. Uurtarief zal best stevig zijn maar dat is het tarief bij, bv, de SEAT dealer ook.

-
- Berichten: 22349
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Aankoop Porsche 911 (997)
Ik had mijn Boxster S ook in onderhoud bij een Porsche-specialist (Schmidt Oss). Vond ze niet echt goedkoop, maar waarschijnlijk iets vriendelijkere prijzen als de dealer. Ik was er in ieder geval tevreden over en had vertrouwen in hun. Vorig jaar een keer een kapotte radiator en nog een onderdeeltje gehad. Die twee problemen hadden ze snel gevonden en toen ik de auto kwam ophalen hadden ze de kapotte onderdelen even apart gelegd om te laten zien. Dat vond ik wel prettig. Had er niet om gevraagd maar toch even uitleggen waarom dat probleem optrad etc.
Nadeel van dealers vind ik altijd die grote glazen paleizen, tig receptionisten die mooi zitten te wezen, een 'bar' in de showroom etc. Ik betaal graag voor de auto en de kundige mensen die mij de auto verkopen/onderhouden, maar al die poespas eromheen om interessant te doen vind ik niet nodig want uiteindelijk betaal je dat circus
Die Schmidt in Oss is een nette tent, gewone nuchtere mensen, communiceren duidelijk.
Nadeel van dealers vind ik altijd die grote glazen paleizen, tig receptionisten die mooi zitten te wezen, een 'bar' in de showroom etc. Ik betaal graag voor de auto en de kundige mensen die mij de auto verkopen/onderhouden, maar al die poespas eromheen om interessant te doen vind ik niet nodig want uiteindelijk betaal je dat circus

Die Schmidt in Oss is een nette tent, gewone nuchtere mensen, communiceren duidelijk.
Laatst gewijzigd door Tom op 22 feb 2017, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: Aankoop Porsche 911 (997)
Zoals het heurt
- Knot
- Berichten: 40459
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Aankoop Porsche 911 (997)
Dat vind ik bij Bas Roos (BMW) ook altijd top, gewoon even uitleggen wat er gebeurd is omdat je interesse hebt in de techniek.Tom schreef: 22 feb 2017, 10:23 toen ik de auto kwam ophalen hadden ze de kapotte onderdelen even apart gelegd om te laten zien. Dat vond ik wel prettig. Had er niet om gevraagd maar toch even uitleggen waarom dat probleem optrad etc.
-
- Berichten: 22349
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Aankoop Porsche 911 (997)
Inderdaad.. je kunt mij alles wijsmaken en ik denk dat het bij garages ook vaak voorkomt.. daarom fijn dat ze het spul even apart leggen en uitleg geven, hoeft ook niet meer dan 5 minuten te duren. En wekt vertrouwen.Knot schreef: 22 feb 2017, 10:25 Dat vind ik bij Bas Roos (BMW) ook altijd top, gewoon even uitleggen wat er gebeurd is omdat je interesse hebt in de techniek.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Aankoop Porsche 911 (997)
Je kunt anders altijd even buurten bij Ferrari. Dan snap je daarna weer snel hoe betaalbaar Porsche is ....
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: Aankoop Porsche 911 (997)
En als je naar BMW gaat, is Porsche toch weer duurder...Macboy schreef: 22 feb 2017, 11:19 Je kunt anders altijd even buurten bij Ferrari. Dan snap je daarna weer snel hoe betaalbaar Porsche is ....
- Arthur
- Berichten: 43441
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Aankoop Porsche 911 (997)
Dan houd je helemaal geld over als je daarna met je Mii naar de SEAT gaat voor onderhoud. Gewoon naar de dealer 1x per jaar en krap aan 200,- kwijt zijn. 4 jaar garantie ook nog.
Oh, dit is een Porsche draadje...
Oh, dit is een Porsche draadje...

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Gus, Mark 320iS, Martijn 327i, MParallel, SlowCo en 8 gasten