Djessey's E36 GTR - Sequential LS1 --------@P76 , GTR Video
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: De zoveelste E36 raceauto - Vers uit de spuitcabine P6
Lekker fris kleurtje!
Wel een lastige klus om zelf te doen
Wel een lastige klus om zelf te doen
- Djessey
- Berichten: 2271
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: De zoveelste E36 raceauto - Vers uit de spuitcabine P6
Ja spuiten is echt een vak appart, een spuiter doet het toch echt factor 10 beter dan dat ik het heb gedaan.
Maar de kosten/resultaat vind ik zo hardstikke prima. Ik steek dat liever in een sperdiff en onderstel dan dat de verf er maximaal 1 wedstrijd lang goed uitziet.
Maar de kosten/resultaat vind ik zo hardstikke prima. Ik steek dat liever in een sperdiff en onderstel dan dat de verf er maximaal 1 wedstrijd lang goed uitziet.
- Luco
- Berichten: 29350
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: De zoveelste E36 raceauto - Vers uit de spuitcabine P6
Ben je van plan botsautotje te spelen dan 

- Djessey
- Berichten: 2271
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: De zoveelste E36 raceauto - Vers uit de spuitcabine P6
Dat nog niet, maar mijn ervaringen in de DNRT sportklasse is niet al te best. Best veel schade gereden doordat mensen niet opletten (Of me letterlijk van de baan af proberen te duwen)
En naar eigen schuld, de grindbak is ook niet goed voor je lak.
En naar eigen schuld, de grindbak is ook niet goed voor je lak.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: De zoveelste E36 raceauto - Vers uit de spuitcabine P6
Ik snap je keuze maar vindt dat toch een besparing op het verkeerde onderdeel. Straks heb je een nieuw opgebouwde auto die niet super in de lak zit. Ik vind dat een afknapper en op het geheel zijn het de kosten natuurlijk ook niet. Er zijn zat spuiter die tegen een aannemelijk bedrag zo'n auto willen spuiten. Helemaal als je hem aanlevert zoals jij dat hebt gedaan. Kooien spuiten is overigens ook voor een spuiter erg lastig en ik heb zelden eentje gezien die perfect is gespoten. Je kunt hem dan het beste spuiten met het dak er nog af. Dan heb je het beste resultaat.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: De zoveelste E36 raceauto - Vers uit de spuitcabine P6
€4000 of €400 is factor 10 goedkoper.
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
- Bert ///M3
- Berichten: 9415
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: De zoveelste E36 raceauto - Vers uit de spuitcabine P6
Snap het wel. Als je een keer wat schade rijd of er gebeurd iets en je laat bijvoorbeeld een spatbord of bumper spuiten heb je toch vaak kleurverschil.
Dan kan je hem beter gewoon eens in de 2-3 aan de buitenkant over laten spuiten als je er mee gaat racen en in de tussentijd gewoon een beetje bijwerken.
Dan kan je hem beter gewoon eens in de 2-3 aan de buitenkant over laten spuiten als je er mee gaat racen en in de tussentijd gewoon een beetje bijwerken.
- Djessey
- Berichten: 2271
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: De zoveelste E36 raceauto - Vers uit de spuitcabine P6
Wellicht dat het bij een "normale" build wel zonde is om op de lak te besparen. Maar ik heb met uitgebreide foto's en documentatie offertes aangevraagd, en kwam niet lager als 1900 euro.Reind schreef: 13 feb 2017, 17:17 Ik snap je keuze maar vindt dat toch een besparing op het verkeerde onderdeel. Straks heb je een nieuw opgebouwde auto die niet super in de lak zit. Ik vind dat een afknapper en op het geheel zijn het de kosten natuurlijk ook niet. Er zijn zat spuiter die tegen een aannemelijk bedrag zo'n auto willen spuiten. Helemaal als je hem aanlevert zoals jij dat hebt gedaan. Kooien spuiten is overigens ook voor een spuiter erg lastig en ik heb zelden eentje gezien die perfect is gespoten. Je kunt hem dan het beste spuiten met het dak er nog af. Dan heb je het beste resultaat.
Dat zijn meer als 2 volledige maand salarissen voor mij. Je moet op een gegeven moment zeggen, ok zo is het genoeg. Als ik de auto op elk vlak 100% op de juiste manier zou willen doen dan zou dit project op voorhand niet binnen bereik liggen.
Het liefste leg ik er een S54 en sequentiele bak onder, maar dat weegt niet op tegen 2 jaar water en brood eten.
- Luco
- Berichten: 29350
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: De zoveelste E36 raceauto - Vers uit de spuitcabine P6
1900 is nog niet gek, ik redde het er niet mee.
Nu was er aan de mijne ook genoeg reparatie en plamuurwerk.
Mijn ervaring in de sportklasse was best goed, 1 keer erafgeduwd in drie jaar door een taxi die niet kon hebben dat een fwd sneller weg was bij de start
Nu was er aan de mijne ook genoeg reparatie en plamuurwerk.
Mijn ervaring in de sportklasse was best goed, 1 keer erafgeduwd in drie jaar door een taxi die niet kon hebben dat een fwd sneller weg was bij de start

- Martijn_bmw
- Berichten: 28531
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: De zoveelste E36 raceauto - Vers uit de spuitcabine P6
1900 valt me ook mee maar als ik lees dat dat voor ts 2 maand salarissen is... die is het enorm veel geld! Dan kan ik alleen maar respect zeggen als je met zon beperkte middelen toch een racer in elkaar weet te zetten!
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: De zoveelste E36 raceauto - Vers uit de spuitcabine P6
Ik vind €1900,- voor enkel spuiten niet goedkoop. Dat is auto in de cabine, de boel afplakken en spuiten maar. Met binnen en buiten spuiten moet hij wel 2x de cabine in en 2x afplakken. Dus uren spuiter/cabine + materiaal. €1900,- vind ik dan weer netjes als daar volledig strak maken bij zit. Dwz de hele auto strak maken en alle oneffenheden wegwerken. Dat is gewoon een dag extra a €X per uur. Maar volgens mij is dat bij jou niet het geval, toch?
Verder snap ik je argumentatie op basis van ratio volledig en heb respect voor je aanpak en inzet.
Verder snap ik je argumentatie op basis van ratio volledig en heb respect voor je aanpak en inzet.
- Djessey
- Berichten: 2271
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: De zoveelste E36 raceauto - Vers uit de spuitcabine P6
Bedankt allemaal voor de leuke reacties
Blijft leuk en motiverend om te lezen. Als hij af is dan wil ik wel eens een dag meedoen van DF. Als er dan mensen zijn uit dit topic die een rondje willen mee-rijden dan zijn ze van harte welkom.
Blijft leuk en motiverend om te lezen. Als hij af is dan wil ik wel eens een dag meedoen van DF. Als er dan mensen zijn uit dit topic die een rondje willen mee-rijden dan zijn ze van harte welkom.
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: De zoveelste E36 raceauto - Vers uit de spuitcabine P6
Geweldig lekker resultaat al, ik snap je wel. Zeker als je zelf wel tijd maar weinig middelen hebt kun je hem naderhand altijd nog een keer compleet wetsanden om de eventuele zakkers en oneffenheden zoveel mogelijk te elimineren.
- Djessey
- Berichten: 2271
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: De zoveelste E36 raceauto - Vers uit de spuitcabine P6
De hele "lekker met de standaard motor rijden" gedachten is de deur uit.


S50 M3 individuele gaskleppen en spaghetti uitlaat-spruitstuk. Volgende week schotjes laten lassen in de carterpan en de oliepomp aanpassen.
Om de S50 inlaat erop te zetten moet er een adapter tussenkomen (inlaat poort en bevestiging komt niet overeen)
S50 M3 individuele gaskleppen en spaghetti uitlaat-spruitstuk. Volgende week schotjes laten lassen in de carterpan en de oliepomp aanpassen.
Om de S50 inlaat erop te zetten moet er een adapter tussenkomen (inlaat poort en bevestiging komt niet overeen)
- e30touring1990
- Berichten: 2875
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: De zoveelste E36 raceauto - Vers uit de spuitcabine P6
hoe veel doet dat nou echt, die itb's op een m52? had altijd een beetje het idee dat het dure pk's zijn en het nog gekut is met de ecu ook qua afstelling, echter geen eigen ervaring met itb's op een m5x blok.
- Djessey
- Berichten: 2271
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: De zoveelste E36 raceauto - Vers uit de spuitcabine P6
Durf geen getallen te noemen. Maar ze lagen er nog, en heb nog ergens tekeningen liggen van zo'n adapter. Dus de kosten is het niet.
Daarnaast kan ik de ECU zelf programmeren wat een heel hoop scheelt. En het geluid doet het 'm ook wel !
Daarnaast kan ik de ECU zelf programmeren wat een heel hoop scheelt. En het geluid doet het 'm ook wel !
- Bert ///M3
- Berichten: 9415
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: De zoveelste E36 raceauto - Vers uit de spuitcabine P6
Best kans dat het helemaal niks doet of zelfs minder vermogen geeft.
ITB's geven meestal enkel een betere gasresponse omdat ze tegen de kop aan zitten ipv voor het inlaatspruitstuk. Maar dat is ook vrijwel het enige. Dus je hebt sneller lucht in je blok en hij knijpt hem sneller af bij gas dicht.
1 nadeel. De meeste ECU's hebben een verrijkingsalgoritme (AE = Acceleration Enrichment) met een aantal parameters zoals delta TPS en nog wat parameters. Als je M54 managment geen rekening houd met ITB's in zijn AE algoritme dan kan het zijn dat hij er niet of nauwelijks op reageert. Dan krijg je eerst een lean spike en gooit hij er daarna pas benzine bij.
Verder zijn ITB's normaal gematched aan de maat van de inlaatpoorten en kleppen. Als de poorten in de kop bijvoorbeld kleiner zijn als de ITB's en je hebt een randje waar je montage plaat zit bijvoorbeeld dan kan dat al weerstand geven waardoor je minder lucht krijgt ipv meer. Een inlaat die te groot is zorgt er ook voor dat je gassnelheid daalt en dat kan slecht zijn voor je vulling. Verder weet ik niet of een S50 en M54 luchtmassa meter dezelfde maat hebben?
Leuk expiriment in elk geval.
ITB's geven meestal enkel een betere gasresponse omdat ze tegen de kop aan zitten ipv voor het inlaatspruitstuk. Maar dat is ook vrijwel het enige. Dus je hebt sneller lucht in je blok en hij knijpt hem sneller af bij gas dicht.
1 nadeel. De meeste ECU's hebben een verrijkingsalgoritme (AE = Acceleration Enrichment) met een aantal parameters zoals delta TPS en nog wat parameters. Als je M54 managment geen rekening houd met ITB's in zijn AE algoritme dan kan het zijn dat hij er niet of nauwelijks op reageert. Dan krijg je eerst een lean spike en gooit hij er daarna pas benzine bij.
Verder zijn ITB's normaal gematched aan de maat van de inlaatpoorten en kleppen. Als de poorten in de kop bijvoorbeld kleiner zijn als de ITB's en je hebt een randje waar je montage plaat zit bijvoorbeeld dan kan dat al weerstand geven waardoor je minder lucht krijgt ipv meer. Een inlaat die te groot is zorgt er ook voor dat je gassnelheid daalt en dat kan slecht zijn voor je vulling. Verder weet ik niet of een S50 en M54 luchtmassa meter dezelfde maat hebben?
Leuk expiriment in elk geval.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Luco
- Berichten: 29350
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: De zoveelste E36 raceauto - Vers uit de spuitcabine P6


- Djessey
- Berichten: 2271
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: De zoveelste E36 raceauto - Vers uit de spuitcabine P6
Helaas weer terug bij af.
Een naaste had aangeboden om de auto even bij te schuren en wat stukjes opnieuw te spuiten. Nu is hij net 2 uurtjes bezig geweest...ik geloof m'n ogen niet....het was eerst netjes. Maar hij heeft er een complete ramp van gemaakt...
De hele buitenzijde van de auto zal compleet opnieuw gedaan moeten worden, er zitten talloze zakkers in zo groot als m'n hand, vlekken, rotzooi in de lak. Afdrukken van kleding erin.... werkelijk om te huilen.
Nu even een paar avonden thuis doorbrengen, bedenken wat nu de beste optie is...
Een naaste had aangeboden om de auto even bij te schuren en wat stukjes opnieuw te spuiten. Nu is hij net 2 uurtjes bezig geweest...ik geloof m'n ogen niet....het was eerst netjes. Maar hij heeft er een complete ramp van gemaakt...
De hele buitenzijde van de auto zal compleet opnieuw gedaan moeten worden, er zitten talloze zakkers in zo groot als m'n hand, vlekken, rotzooi in de lak. Afdrukken van kleding erin.... werkelijk om te huilen.
Nu even een paar avonden thuis doorbrengen, bedenken wat nu de beste optie is...
-
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45
Re: De zoveelste E36 raceauto - Vers uit de spuitcabine P6
Daar ben je ff mooi klaar mee



- Luco
- Berichten: 29350
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: De zoveelste E36 raceauto - Vers uit de spuitcabine P6
Das balen zeg, leuke naaste.
-
- Berichten: 18927
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: De zoveelste E36 raceauto - Vers uit de spuitcabine P6
Dan weet je gelijk wie er betaald?!Djessey schreef: 16 feb 2017, 20:54 Helaas weer terug bij af.
Een naaste had aangeboden om de auto even bij te schuren en wat stukjes opnieuw te spuiten. Nu is hij net 2 uurtjes bezig geweest...ik geloof m'n ogen niet....het was eerst netjes. Maar hij heeft er een complete ramp van gemaakt...
De hele buitenzijde van de auto zal compleet opnieuw gedaan moeten worden, er zitten talloze zakkers in zo groot als m'n hand, vlekken, rotzooi in de lak. Afdrukken van kleding erin.... werkelijk om te huilen.
Nu even een paar avonden thuis doorbrengen, bedenken wat nu de beste optie is...
- Martijn_bmw
- Berichten: 28531
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: De zoveelste E36 raceauto - Vers uit de spuitcabine P6
dat is klote.... en fantastisch altijd die kennis van Bert! super om te lezen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: CRZ, matthyssie, Rnd, tomgtr, vester86 en 6 gasten