Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Luco

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 06 feb 2017, 22:13

Yeps ik ken zon beetje alle kanten, aannemers zijn meestal niet blij met mij als ik aan de opdrachtgeverskant zit omdat ik exact weet hoe ze werken en ik geen moeite heb met het aanspreken van aannemers als ze hun werk niet naar behoren doen :tooth:
Meestal worden ze daar niet blij van :lollerdelol:

Bij eigen huis werken ze wel allemaal hetzelfde, je moet zelfs voor je alleen op pad mag eerst meelopen met een ervaringsdeskundige, dus dat is wel een redelijke zekerheid.

ErikS

Bericht door ErikS » 07 feb 2017, 08:40

Ik wil ook een goede bouwkundige met de oplevering, omdat het lijkt dat er nu nogal 'afgeraffeld' wordt.
@Luco, doe jij dat nog?

flieger

Bericht door flieger » 07 feb 2017, 08:47

ErikS, betreft het ook nieuwbouw of een verbouwing? Nieuwbouw deel van een project of eigen bouw?

ErikS

Bericht door ErikS » 07 feb 2017, 08:55

Nieuwbouw in een project.
Wordt door 2 verschillende bouwers gebouwd & die van ons loopt zwaar achter.
Nu begint het einde aan werkbare dagen in zicht te komen & beginnen ze naar mijn idee toch hele stomme fouten te maken.
(Halve vloer storten ipv een dag uitstellen bijvoorbeeld... En dat met -4C terwijl het ijs nog op de muren staat.)
We hebben ook al een stevige lekkage aan het dak ontdekt dus het vertrouwen begint een klein beetje weg te druppellen....

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 07 feb 2017, 09:15

Ik zou als ik jou was die aannemer op het matje roepen. Ze maken de laatste tijd steeds vaker zulks fouten. Je moet er boven op zitten. Het is jouw geld.

Luco

Bericht door Luco » 07 feb 2017, 10:32

Wat Frank zegt en vastleggen al kan je tegenwoordig met vorst storten als de juiste toevoegingen gebruikt worden.

Erik als de aannemer veel fouten maakt in de ruwbouw kunnen ze dat goed wegpoetsen in de afbouw en zie je met de keuring niks dus vastleggen welke aannemer is het?

En keuringen doe ik eigenlijk niet meer omdat ik gewoon vol aan de slag ben en dan is het lastig plannen dan kost een keuring mijn een volle dag

ErikS

Bericht door ErikS » 13 feb 2017, 15:08

Zo, ik heb zojuist een keuring geregeld die tijdens de bouw gaat plaats vinden.
Nu zitten we nog vol in de ruwbouw, dus ik ben benieuwd. Die paar €'s heb ik wel over voor een goed gevoel.

flieger

Bericht door flieger » 13 feb 2017, 15:46

Waar heb je het geregeled ErikS?

Stel: tussen verkoop van een woning en overdracht gaat de CV ketel kapot. Wat is een redelijke verdeling van de kosten van vervanging tussen verkopers en kopers?

ErikS

Bericht door ErikS » 13 feb 2017, 16:16

Via een ZZP'er die opleveringen doet.

(Aangeraden door een bekende van me die bouwkundig tekenaar is....)

Als de ketel kapot gaat? In principe heb je een huis op te leveren met een werkende ketel, zoals het huis gekocht is. Echter kan je er dan voor kiezen om een oud lijk op te hangen (vergelijkbaar met wat er hing), worden ze ook niet blij van. Netjes bellen, nieuwe ophangen & kosten delen lijkt mij de meest nette oplossing.

flieger

Bericht door flieger » 13 feb 2017, 16:42

Ketel was al 17 jaar oud en meermaals aangegeven dat bij het jaarlijkse onderhoud het 'met de hakken over de sloot' was.

Is 50/50 een nette verdeling of nemen we de gemiddelde levensduur en de maanden dat ik er nog woon?

ErikS

Bericht door ErikS » 13 feb 2017, 17:05

Heb je het huis zelf verkocht of via een makelaar?
Via de makelaar zou ik eerst hun eens bellen.

Als ze zelf een nieuwe ketel wilden doen, en dat neem ik aan, zou ik hun bellen & vertellen dat ze er net wat eerder aan moeten.
Wie niet waagt wie niet wint. ;-)

Milka

Bericht door Milka » 13 feb 2017, 17:14

Rekenkundig wordt uitgegaan van een levensduur van 15 jaar.
Kopers wisten dus dat ze een huis kochten waarvan de ketel op zijn eind was.

Het meest zuivere is de investering delen door 180 maanden en jij verrekent de maanden dat jij er gebruik van hebt.
Het is dan wel zo netjes hun te betrekken in de ketel keuze.

50-50 is een genereus aanbod en m.i. ook niet geheel passend.
Indien je hier op zou uitkomen dan zou ik mij niet verplicht voelen om naar hun wensen te luisteren en de ketel op te hangen
die kostentechnisch voor jou het beste uitkomt. Willen zij meer vermogen of een ander merk, dan zullen zij die meerkosten 100% moeten dragen

Wat al genoemd is, gewoon bellen en voorleggen wat de situatie is en aan hun vragen hoe zij er in zitten.
Wie weet zitten zij er ook relax in en nemen zij de kosten voor hun rekening.
Uiteindelijk geeft dat toch de meeste voldoening een prettige overdracht waarbij jij je huis doorgeeft aan andere gelukkigen.

Zijn het horken 1e klas en pakken ze dit om je een poot uit te draaien.
Lekker een oude ketel ophangen en voldoe je.

Bij verekening van kosten ea wel even vast laten leggen, hoe en wanneer ea verrekend wordt.

JP

Bericht door JP » 21 mar 2017, 21:31

In 2013 hebben wij een 2-onder-1 kap gekocht. Destijds tegen 4.1%, 10 jaar vast (met NHG) In die 3 jaar veel gebreken gehad en ook veel al vervangen (kozijnen o.a.) Nu hebben we een ander huis gezien in dezelfde prijsklasse maar wel met wat werk, namelijk badkamer is zwaar verouderd, de rest is al vernieuwd. Voordeel van dit huis is dat dit vrijstaand is en (voor mij) een grotere garage (van 19 naar > 45m2)

Zijn er mensen met ervaring die ook al eens snel na een aankoop (nu dus 3,5jaar) alweer kijken naar een nieuw, ander huis. Zijn er dingen waar je tegenaan loopt ?

Luco

Bericht door Luco » 21 mar 2017, 21:56

waar moet je tegenaan lopen dan?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 21 mar 2017, 22:00

Als je goed kunt verkopen dan zie ik (zowat) alleen maar voordelen.

JeroenT

Bericht door JeroenT » 21 mar 2017, 22:01

Je woont nu relatief duur ivm je rente percentage.
Is het huis in die 3,5 jaar in waarde gestegen?
Krijg je je investering eruit?
Wat heeft je inkomen gedaan in de afgelopen 3,5 jaar?
Wil je eventueel verlies nemen?
Denk je dat je je huis zo verkopen kunt? Is het gewild?
Je kunt tegen de zelfde bruto last waarschijnlijk een duurder huis kopen ivm de huidige lagere rente. Badkamer mee financieren?

Luco

Bericht door Luco » 21 mar 2017, 22:18

juist met allerlei randzaken meefinancieren zijn mensen juist in de problemen gekomen, ik zou er voorzichtig mee zijn.

JP

Bericht door JP » 21 mar 2017, 22:19

Huidige huis; Vraagprijs destijds 235000 (dat was erg hoog ingezet), maar aangekocht voor 210000. Zelf zo'n €20k geïnvesteerd en als we kijken naar het andere aanbod in de regio moeten we zeker nu de 230 kunnen krijgen. Qua inkomsten zitten we goed en zouden we meer kunnen lenen, ware het niet dat je maar 101% van de aankoopprijs mag financieren. Het "nieuwe" huis staat ook redelijk goedkoop te koop, namelijk vraagprijs 220000.

Of we het huidige huis zo kwijt komen? Ja er zijn weinig huizen die zo goed als af zijn in deze prijsklasse hier in ZuidLimburg. Hier vragen ze al 220000 voor een rijtjeshuis waar je 40k in moet stoppen voor wat fatsoenlijks te krijgen. Wij hebben dan een dubbele aanbouw, garage, grote oprit 60m2 en tuin van 30 meter diep.

Zed240

Bericht door Zed240 » 21 mar 2017, 22:28

Als je serieus interesse hebt en beschikt over de financiële middelen om het andere huis op te knappen waar dat nodig is en de (vermoedelijk) hogere maandlasten kunt betalen zou ik niet weten waarom je de switch niet kunt maken.

Je kunt natuurlijk ook peilen bij de huidige eigenaren wat hun plannen zijn, of proberen de situatie te achterhalen. Als het bijvoorbeeld ouderen zijn en jouw huis is wat moderner/kleiner hebben ze misschien wel interesse in een soort ruilconstructie, al dan niet met bijbetaling van één van de kanten.

Als je je eigen huis verwacht snel te kunnen verkopen zou je natuurlijk ook om een soort optie kunnen vragen. Dat je onder voorbehoud het huis koopt mits je je eigen huis hebt verkocht.

JeroenT

Bericht door JeroenT » 21 mar 2017, 22:34

Hoelang staat dat huis tekoop?
Kun je tijdelijk dubbele lasten dragen?

Hier in het westen zijn huizen zo weg, vaak voor of boven de vraagprijs.
Hier krijg ik ook steeds makelaars aan de deur die willen weten of t op de markt komt.
Ze moeten alleen nog even wachten totdat het nieuwbouw huis klaar is.

Moet je in Limburg ook zo snel schakelen voordat t weg is?

JP

Bericht door JP » 22 mar 2017, 18:06

Het nieuwe huis is juist qua tuin wat kleiner alleen wel vrijstaand en niet meer een 2 onder 1 kap.
Het ligt wat "landelijker" maar we zoeken meer rust dan het huidige huis. Het huidige is erg rumoerig. Dunne muurtjes en teveel spelende kinderen. We hebben na aankoop van het huidige huis al 3 jaar problemen welke al €20k gekost hebben. Dan is het vertrouwen wel een beetje weg.
De (water) problemen zijn wel na morgen opgelost (knock-on-wood) dan hebben we alle afvoeren vervangen. Kruipruimte, onder de keukenvloer, hele oprit tot aan de gemeentelijke aansluiting.

TLRS

Bericht door TLRS » 22 mar 2017, 20:08

JP, je zult zelf moeten verzinnen wat het belangrijkst is in jullie leven. Maar ik zou me de volgende dingen afvragen:

- Hoeveel is kosten koper + evt boete om je hypotheek te beïndigen/veranderen?
- Hoeveel goedkoper wordt je hypotheek met de huidige rente standen (netto 1% besparen lijkt realistisch = 2k+ per jaar)
- Hoeveel beter is het andere huis, heb je het al aan alle kanten goed bekeken of is het nog in de window shopping fase?

JP

Bericht door JP » 22 mar 2017, 20:25

Morgen gaan we sowieso vrijblijvend kijken met de verkopend makelaar...... ;)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 22 mar 2017, 20:43

Boete op je hypotheek krijg je niet bij verkoop. Dan kun je er boetevrij af.

Wat zijn eigenlijk de nieuwe regels mbt een huis kopen nu. Heb ook een leuk huis gezien, moet wel een anderhalve ton bij maar heb nog "oude" hypotheken zoals aflossingsvrij en levenhypotheek. Dat is er nu niet meer. Je moet nu verplicht aflossen, maar gedeeltelijk aflossingsvrij mag je wel meenemen, dacht ik? Waar vind ik (ff lui) de regeltjes uitgelegd in begrijpelijke taal?

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 22 mar 2017, 20:51

Je mag je bestaande hypotheken, dus ook aflossingsvrij gewoon meenemen. Deel wat je bijleent, omdat je nieuwe huis duurder is moet je lineair dan wel annuïtair aflossen.

Plaats reactie