Hans33sw's auto avonturen -> Trackday 2e psdag

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
hans33sw
Auto: 2x 33, 304, 205, '17 Megane

Hans33sw's auto avonturen -> Trackday 2e psdag

Bericht door hans33sw » 16 jan 2017, 23:43

Hoe en wat is een heel verhaal. Komt er op neer dat ik een verstandige daily moest hebben. Eentje om niet aan te sleutelen. Want peug 304 voor de zomer ritten, Alfa Romeo 33 rwd track project, nog een daily. Voorwaarden waren lichtgewicht, zuinig, station, benzine, deuken.
We gingen nml een huis kopen en de daily Daimler Six was een beetje zwaar op de portemonnee. Met 140km per dag woon werk.
Daar komt ook de categorie "deuken" vandaan. Ik was als de dood dat ik een deukje zou krijgen met de Daimler. En dat was ik nogal zat.
Station vanwege surfspullen en de rest spreekt voor zich. Gewikt en gewogen en besloten een bonestock aerodeck 1.5 vtec-e te kopen. Mooi stukje techniek met klepuitschakeling. Heeft dus weinig met gewone vtec te maken. Betekent wel dat ik met mijn zware rechtervoet alsnog gewoon 1 op 17 er mee rijdt. Wel zo lekker.

Maar ik ben mezelf niet als er toch wat gaat gebeuren. Het begon geloof ik met een ander setje velgen. Degene die onder mijn deukenhok zaten waren zo krom als een hoepel. Op een of andere manier stond dat niet dus dan maar een stukje omlaag. En toen zag ik het onderstel. Daar had iemand over nagedacht.. Doen die jappen toch goed. En nu zit ik met een auto met redelijk okee onderstel maar hevig onder gemotoriseerd. What happened?

- 282mm remmerij, 262 achter. Grotere hrc.
- Rvs omvlochten slangen
- Coilovers gebaseerd op voor koni's van een crx, achter bilstein's van een MG ZS
- Volledig PU
- Castor afstelbaar (whiteline)
- Camber instelbaar (skunk2)
- verlengde onderste fusee kogels
- 19mm stabi achter met brug
- spruitstukje
- Sparcootje voor trackdays..

Niets spannends, wel goed op elkaar afgestemd en anders uitgelijnd maakt toch dat deze station aardig op de weg ligt. Trackdays dus... Dat moet ie ook doen. En dat is niks met de 1.5. Een magere 115pk op 1090 kg ledig is nog zo,zo. Maar icm die bakverhoudingen en de totale absentie van koppel. Bwugh.
Nu is het moment daar dat er weer minder km's gereden gaan worden. Ik heb werk dichter bij huis en dat betekent dat er wat aan de aerodeck mag gaan veranderen. Nu zijn er bij honda mega veel mogelijkheden qua motorisering. 't is net lego vergeleken met de alfaatjes die ik eigenlijk gewend ben. Contact gehad met Van Drie tuning. Koppel wil ik. At least a bit. Zat zelf te denken aan de 2.5V6 van Rover (MG ZS180) maar het gewicht en gebrek aan tuningsmogelijkheden stonden me tegen. Van Drie kwam met het idee van de B20Vtec. Bestaat niet, maar een B20 met B16/18 kop levert +- 200-210 pk en koppel. Je kan veel verder gaan maar dan moet je de internals verder gaan aanpassen. Plus ik hoef geen achterlijke toerentallen te draaien. 8K is me meer dan genoeg.

En Velgen, lichte velgen. Er zitten nu 17" pannelappen onder die weetikhoeveel wegen. Ik had er eerst velgen onder van een mini (5,5kg per stuk) maar die moesten het veld ruimen vanwege de steekmaat van de nieuwe remmerij (4x114,3). Er wordt as we speak een setje team dynamics gemaakt welke in maart klaar zijn. 15" toch maar weer. Wel weer met Potenza's 002's. Lekkere bandjes zijn dat. De 17" velgen had ik netjes op laten knappen, de wintermodus is zwart plastidip. Maar eigenlijk ben ik wel klaar met wit, zwart, antraciete velgen. De teamdynamics worden gewoon zilvergrijs.

Eerst plaatjes?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Lekker hè, die rukpukkel!

Om eerlijk te zijn. Ik vindt het geen knapperd. Ga het ook nooit vinden ben ik bang. Het design is ok. Van achteren een klein beetje 3 serie touring. Van opzij zo'n mooi ssangyong dakkapel. Van voren totaal anoniem. Doe mij op het gebied van design maar italianen. Of pre jaren 90 spul. Hij is nu wat mij betreft ook nog een tikje te sjonnie. Er mogen kleinere eindtips op. Meer demping ook. Heb er nu een grote absorptie en resonantie demper tussen gelast maar 't is me nog wat té.

Enfin, Plan van Aanpak! Waarschuwing: dingen gaan langzaam. Nog in verbouwing thuis, moet nog garage zetten.
Ik ga eerst met een stock b20 rijden. Later komt het vtec verhaal.
- B20 blok vinden (check!)
- B serie bak vinden + assen
- Ecu
- Spruitstuk
- Middenpijp naar 2,5 inch toe met kat en somehow meer demping
- korter stuurhuis (mg zs of integra R)
- fatsoenlijk interieur (achterbank is er uit vanwege verbouwing, bestaande stoel gechopt vanwege stoelframe sparco sprint).
- velgen + banden
- uitlijning finetunen
- andere blokken + schijven

Dan ff weer pas op de plaats. Afhankelijk van hoe de stock B20 bevalt:
- KW v3 schroefset
of toch eerst
- Vtec ombouw
en dan
- nog een setje teamdynamics voor 888's
en dan
-lichtere klauwen
en dan
-...?
-...?

Leuk? Niet leuk? Meer zien?

Ciao! Hans
Laatst gewijzigd door hans33sw op 22 apr 2017, 23:42, 3 keer totaal gewijzigd.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: De Britse Jap

Bericht door Eric Z » 17 jan 2017, 00:16

Waarom zoveel track gericht spul op de daily als je een alfa hebt als trackday auto?

hans33sw

Bericht door hans33sw » 17 jan 2017, 00:19

Omdat de alfa helemaal uit elkaar ligt en het nog wel een tijdje duurt eer die weer rijdbaar is. Eerst moet de peugeot door een restauratie heen, dan pas is de alfa aan de beurt. Tot die tijd dus tracktime in de honda opdoen

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » 17 jan 2017, 08:35

Ik zou deze auto lekker origineel laten, zo heel verkeerd is die 1.5 ook weer niet als daily.
Een heel stuk sneller als de e36 316i en 318i :bag:

Zo te horen heb je zat andere projecten dan zou ik daar je tijd en geld insteken.

Straks heb je een Honda die op looks na in alle opzichten superieur is aan je Alfa dat kan toch ook niet de bedoeling zijn? :tooth:

hans33sw

Bericht door hans33sw » 17 jan 2017, 09:52

Thanks voor de goede zorgen mannen :wink:
Ik zal een pietsje meer info verschaffen. Tracktime. It's all about tracktime. Ik kan wachten tot sint juttemus tot de alfa klaar is eer er weer on track gereden wordt. Met de alfa wil ik competitie gaan rijden. Niet full on, maar een aantal keer per jaar meedraaien. Tot die tijd wil ik zoveel mogelijk tijd op het circuit hebben doorgebracht.

De Alfa. Deze was niet heel beroerd. 16v boxer op dubbele webers, goed voor +- 150pk op 930kg. Volledig aangepast onderstel.
Toch kon ik mn draai niet vinden. Een basis probleem in de 33 is dat de motor voor de vooras ligt. Dit wordt deels gecompenseerd door het feit dat het een boxer is, maar toch. Onderstuur is wel een dingetje. Oa door het gietijzeren onderblok. Nu zijn er zat voorbeelden van 33's die sub 2.00 op cpz rijden. Ik ben toen op zoek gegaan naar een rwd alternatief. Niets gevonden wat me een kriebeltje in mijn buikje bezorgt als de 33. En dan heb ik het vooral over design. Toen is het plan opgevat om de 33 om te bouwen naar RWD.
Er ligt een EJ20 met TD05 in de schuur. Maar ik zit er toch een beetje mee dat er een non italiaans hart in komt. achterste subframe was ook al uitgedokterd maar dat is ook japans. Onlangs hebben we een huis gekocht waar een schuurtje naast staat. Het huis heb ik gerenoveerd en uitgebouwd. Hier zijn we nu in de afrondende fase. Daarna gaat dat schuurtje tegen de vlakte om plaats te maken voor een garage. Dakje, brug. Dat soort dingen. De 33 staat al die tijd nog in een box waar ik voorheen woonde. Hier kan ik niet meer sleutelen omdat daar geen elektra aanwezig is. Eerder kon ik dit met snoer vanuit huis oplossen. De 33 gaat dus voor nu eerst een stalling in. Als de garage staat is dus ook eerst de 304 aan de beurt. Dan pas weer de alfa.

MAW als ik de honda met weinig moeite track geschikt heb, heb ik iig voor de komende jaren een tool om trackervaring mee op te doen. En tijd en moeite, dat valt enorm mee. Blokje wisselen is zo gedaan. Ombouw naar vtec kost wat centjes maar dat is wellicht helemaal niet noodzakelijk. Dempertjes zijn wat centjes. Maar dat is het dan ook. Lekker rijden :df:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 17 jan 2017, 10:24

Ik vind het toch wel een tof ding zo, mooi, hoe dingen altijd uit de hand lopen, ik herken dat. :bag:

Qua velgen: de Volvo S40/V40 had ook 4 x 114,3 - misschien is daar nog iets in de te vinden als het nodig mocht zijn.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 17 jan 2017, 10:42

Heerlijk leesvoer!

Alexander

Bericht door Alexander » 17 jan 2017, 10:50

leuk project man, begrijp je helemaal.

Tijdlang ook een ringtool gehad en een daily die trackproof is. Voor de dagen/weken dat de ringtool ge(p)repareerd moet worden en je toch je circuitkilometers wilt maken.

Djessey

Bericht door Djessey » 17 jan 2017, 11:40

Mooi project! Zou hem inderdaad ook zo standaard mogelijk houden. Beetje sleeper

En ik kan het heel goed begrijpen, ik heb ondertussen ook niet de middelen om track-time te pakken. Maar mis het wel, en het is lastig om er niet een simpele auto bij te kopen waarmee je "ff" kan gooien en smijten...

Macboy

Bericht door Macboy » 18 jan 2017, 00:27

Mooie verhalen en leuke schrijfwijze heb je Hans :thumbup:

Sprungcasper

Bericht door Sprungcasper » 18 jan 2017, 19:43

Tof om te lezen zo. Manier van schrijven sluit ik mij bij Macboy aan. Leest lekker weg. Zie het vervolg graag tegemoet!

hans33sw

Re: De Britse Jap + Alfa d'r bij!

Bericht door hans33sw » 09 feb 2017, 22:21

Thanks guys!
Het wagenpark is een beetje gegroeid. Onverwachts kwam een 155 op mn pad. TD welteverstaan! rollin' coal :headbang:
En er zit ook nog een 33 type 2 in de pijplijn. Dat alfabloed kruipt waar het niet gaan kan. Het betekent dat in ieder geval 1 van de civics het veld moet ruimen. De aerodeck wil ik aanhouden maar daar moet ik nog wel wat nachten voor op de bank slapen ben ik bang. De 155 en 33 worden dan de daily's en de aerodeck kan dan iets meer nog track oriented worden. Leuk toch, reesen met een steesjen. Brings back memories aan de 850 racers. Kicken!

Hoe dan!? Nog even geen idee. De '99 civic 1.4 hatch gaat de deur uit. Hij had al te koop kunnen staan. Ware het niet dat hij net niet door de apk is gekomen. Door de haast een ander keuradres gebruikt dan gebruikelijk en direct op futiliteiten afgekeurd. Ok, die slepende klauw is wel een dingetje. Dus daar eerst weer druk mee. Komt perfect uit want ik ben helemaal niet druk, *kuch*. Zit midden in een Jobswap en ben flink uren aan het inhalen. Uurtjes die allemaal in de renovatie en verbouwing van het huis zijn gaan zitten. Scheelt dat de apk van de 155 en de aerodeck ook aanstaande zijn. Blij dat de 304 40jr oud is! Scheelt een boel jaarlijkse gedoetjes.
Eh waar was ik? Ja, de civic de deur uit. Zou een boel schelen als dat beestje een nieuwe eigenaar vindt! Technisch een topding, supergoedkoop in gebruik. Maar ik heb er he-le-maal niks mee. Jij wel? Grijp je kans zou ik zeggen :blink:

De 155 dan! Leuk ding die alles al eens gezien heeft. Meer levenservaring dan mijn opa. Alhoewel, die ouwe knar heeft sterkere verhalen te vertellen. Achter de achterschermen roesten 155's. Je kan boos worden, huilen, ontkennen. Het helpt allemaal niet, roesten doen ze gewoon. Deze however heeft een lief baasje gehad die de boel netjes gelast en gesaneerd heeft. Bij de krikpunten en achter de R-V schokdemper zit nog wat rottigheid maar niets dramatisch. De TD doet het nog uitmuntend na 384K km's. Nee, het is niet de 2.5 TD. Die gaan allemaal stuk. Kapot dat is. Komt doordat het een soort scheepsmotor is met per cilinder een eigen aluminium kop die elkaar deels overlappen en bij c.a. 180K km beginnen te scheuren. Is ook geen alfa blok maar van VM. Deze motor is ook geen alfa maar een Fiat blok. Hoewel wordt gesproken over de 2.0TD is het gewoon een 1.9 met 90 hele pk's en 190-ish NM's. Er hangt trouwens wel een intercoolertje aan. Maybe een beetje spelen met de roetstop en turbodruk voor wat extra powah. Maybe not, Het is geen nieuw blokje meer.
Wat wel gaat gebeuren is een tikje omlaag, gele koni's rondom. Wat nieuwe rubbertjes, aandrijfasje, distri, alle sappen, ditjes en datjes. Oja, en een trekhaak er onder! Foto's ga ik na de klus sessie wel maken. Nu is het vooral een heel erg standaard 155. Blue spazio, dat wel. Lekker kleurtje!

hans33sw

Bericht door hans33sw » 09 feb 2017, 22:30

Oja! De aerodeck is ook nog "ff" gepolijst door een vriend van me. Thanks Jur! Ook nog geen foto's van. Iets met sneeuw...

JdBn
Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet

Bericht door JdBn » 10 feb 2017, 07:46

155 vind ik nog altijd wel een aardige verschijning, jammer dat ze niet vaak meer te zien zijn. Als de TD te langzaam wordt... Zou je er niet een 1.9 JTD in kunnen hangen? Geen idee of dat zo past eigenlijk. Een 150pk 16v ofzo :D

hans33sw

Bericht door hans33sw » 10 feb 2017, 12:26

Dat is wel een gedachte die ik meegenomen heb bij de aankoop. De 145/6 is wel met jtd geleverd en die is technisch voor een groot deel identiek aan de 155. Motorsteunen, assen e.d. Zal dus niet heel moeilijk moeten zijn.

JdBn

Bericht door JdBn » 10 feb 2017, 15:39

hans33sw schreef: 10 feb 2017, 12:26 Dat is wel een gedachte die ik meegenomen heb bij de aankoop. De 145/6 is wel met jtd geleverd en die is technisch voor een groot deel identiek aan de 155. Motorsteunen, assen e.d. Zal dus niet heel moeilijk moeten zijn.
Kan ik me ook niet voorstellen dat het niet zou kunnen aangezien de 156 kennelijk ook nog op de 155 gebaseerd is. Een 2.0 TwinSpark uit een 156 schijnt zowat één op één uit te wisselen te zijn met die uit een 155, dus qua bak/assen/steunen lijkt me een 1.9JTD uit een 147/156/GT prima kunnen.

hans33sw

Bericht door hans33sw » 10 feb 2017, 18:27

Ok, eentje dan
Afbeelding

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 18 feb 2017, 23:16

Leuk, een diesel. Zie je niet zo vaak.

Roest bij de achterschermen moet ik die van mij ook eens op controleren.... :hmmm:

brolli21

Bericht door brolli21 » 19 feb 2017, 10:37

Dikke TD,afgelopen jaar voor Jur nog de uitlaat gerenoveerd met bits en bobs die we her en der vandaan haalde,en ook de achterremblokken vervangen.
T ding trekt geen worst van tafel,maar rijd wel lekker cheapo.

Een Jtd in de 155 moet kunnen,je grootste probleem daarbij zal een werkende KM teller worden,aangezien alle auto's met JTD motoren hun snelheidssignaal uit de ABS halen,en laat die 155 dat nou net niet doen.
JdBn schreef: 10 feb 2017, 15:39
hans33sw schreef: 10 feb 2017, 12:26 Dat is wel een gedachte die ik meegenomen heb bij de aankoop. De 145/6 is wel met jtd geleverd en die is technisch voor een groot deel identiek aan de 155. Motorsteunen, assen e.d. Zal dus niet heel moeilijk moeten zijn.
Kan ik me ook niet voorstellen dat het niet zou kunnen aangezien de 156 kennelijk ook nog op de 155 gebaseerd is.
En dan wil ik dit graag nog even ontkrachten,een 156 is niet op een 155 gebaseerd,maar is een nieuw platvorm.
Alfa heeft alleen voor het gemak de montage van de motorsteunen 1 op 1 overgenomen.

JdBn

Bericht door JdBn » 20 feb 2017, 09:06

Voor zover ik weet is de 156 nog steeds wel een (verre) doorontwikkeling van het Tipo platform, waar de 155 op gebaseerd was. Niet dat het uiteindelijk nog veel overeenkomsten heeft met een Tipo..

hans33sw

Re: Hans33sw's auto avonturen

Bericht door hans33sw » 22 apr 2017, 23:41

De titel maar veranderd omdat er weer verandering aan zit te komen in het wagenpark. De 155 rijdt ondertussen rustig rond. Moet zeggen dat ik er niet veel in rijdt. Helaas zijn de stabi botjes die ik had vervangen van erg matige kwaliteit. Ze zijn uit de rubbers gelopen dus hij rijdt nu voor geen meter. Wou het eerst nog met de leverancier oplossen maar dat duurt me nu te lang, ga zsm wat anders bestellen. En hij staat momenteel op de velgen van de aerodeck met potenza's. Daar knapt ie wel een stuk van op wbt wegligging. Velgen zijn wel zwaar maar daar komt misschien ooit nog wel wat ander voor.

De Honda is een ander verhaal. In de Skunk2 draagarmen nieuwe fuseekogels geplaatst, alle remmen vervangen (brembo schijven rondom, brembo blokken achter, Hawk HPS 5.0 blokken voor), L- remklauw was stoefhoes gescheurd dus alles maar vervangen.
Last but not least brand spanking nieuwe team dynamics met federal 595's!
En dan: Trackday 2e paasdag!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Snelste getimede rondje was 2:22,2. Moet de beelden van de gopro nog nagaan of dat inderdaad de snelste was. Remmen zijn subliem zo. Wegligging aardig ok, achterdempers benen het niet helemaal bij. Vermogen kom ik echt op te kort. Aan de andere kant, heb me verbaasd over de gang die er in zat en denk dat de ronde tijd met 1200kg en 114pk, geen koppel en lange bak dan misschien ook wel niet eens heel gek is? Geen idee. Ik heb me iig kostelijk vermaakt en een paar leuke sportieve partijtjes gehad op de baan. Sfeer was sowieso erg goed!

witje

Re: Hans33sw's auto avonturen -> Trackday 2e psdag

Bericht door witje » 23 apr 2017, 08:53

Ha zie je regelmatig rijden op Zandvoort :)

Marsnel
Auto: Civic B18c | E91 335D

Bericht door Marsnel » 27 apr 2017, 20:02

Zou je die aerodeck niet gewoon verkopen en een civic hatch met leuke b-serie oid kopen? Die staan vrij regelmatig te koop en als je gelukt hebt zit er al een goede schroefset onder. Gaat je veel geld schelen en moeite schelen!

hans33sw

Bericht door hans33sw » 28 apr 2017, 19:17

Marsnel, dat zou best een goed idee zijn, ware het niet dat de aerodeck verkocht is en ik verder ga met een 33 type 2!
Ik zal binnenkort even foto's plaatsen. Nu ben ik vooral erg druk met het opbouwen van een motor waarvoor ik dingen gaan printen, gieten frezen en wat al dies meer ;)

brolli21

Bericht door brolli21 » 06 mei 2017, 09:24

Ik had van Jur al gehoord dat je Jeroen zn 33 gekocht hebt,ben erg benieuwd wat je ervan gaat maken Hans.
6 juli 's avonds ga je niet redden zeker?

Plaats reactie