We gingen nml een huis kopen en de daily Daimler Six was een beetje zwaar op de portemonnee. Met 140km per dag woon werk.
Daar komt ook de categorie "deuken" vandaan. Ik was als de dood dat ik een deukje zou krijgen met de Daimler. En dat was ik nogal zat.
Station vanwege surfspullen en de rest spreekt voor zich. Gewikt en gewogen en besloten een bonestock aerodeck 1.5 vtec-e te kopen. Mooi stukje techniek met klepuitschakeling. Heeft dus weinig met gewone vtec te maken. Betekent wel dat ik met mijn zware rechtervoet alsnog gewoon 1 op 17 er mee rijdt. Wel zo lekker.
Maar ik ben mezelf niet als er toch wat gaat gebeuren. Het begon geloof ik met een ander setje velgen. Degene die onder mijn deukenhok zaten waren zo krom als een hoepel. Op een of andere manier stond dat niet dus dan maar een stukje omlaag. En toen zag ik het onderstel. Daar had iemand over nagedacht.. Doen die jappen toch goed. En nu zit ik met een auto met redelijk okee onderstel maar hevig onder gemotoriseerd. What happened?
- 282mm remmerij, 262 achter. Grotere hrc.
- Rvs omvlochten slangen
- Coilovers gebaseerd op voor koni's van een crx, achter bilstein's van een MG ZS
- Volledig PU
- Castor afstelbaar (whiteline)
- Camber instelbaar (skunk2)
- verlengde onderste fusee kogels
- 19mm stabi achter met brug
- spruitstukje
- Sparcootje voor trackdays..
Niets spannends, wel goed op elkaar afgestemd en anders uitgelijnd maakt toch dat deze station aardig op de weg ligt. Trackdays dus... Dat moet ie ook doen. En dat is niks met de 1.5. Een magere 115pk op 1090 kg ledig is nog zo,zo. Maar icm die bakverhoudingen en de totale absentie van koppel. Bwugh.
Nu is het moment daar dat er weer minder km's gereden gaan worden. Ik heb werk dichter bij huis en dat betekent dat er wat aan de aerodeck mag gaan veranderen. Nu zijn er bij honda mega veel mogelijkheden qua motorisering. 't is net lego vergeleken met de alfaatjes die ik eigenlijk gewend ben. Contact gehad met Van Drie tuning. Koppel wil ik. At least a bit. Zat zelf te denken aan de 2.5V6 van Rover (MG ZS180) maar het gewicht en gebrek aan tuningsmogelijkheden stonden me tegen. Van Drie kwam met het idee van de B20Vtec. Bestaat niet, maar een B20 met B16/18 kop levert +- 200-210 pk en koppel. Je kan veel verder gaan maar dan moet je de internals verder gaan aanpassen. Plus ik hoef geen achterlijke toerentallen te draaien. 8K is me meer dan genoeg.
En Velgen, lichte velgen. Er zitten nu 17" pannelappen onder die weetikhoeveel wegen. Ik had er eerst velgen onder van een mini (5,5kg per stuk) maar die moesten het veld ruimen vanwege de steekmaat van de nieuwe remmerij (4x114,3). Er wordt as we speak een setje team dynamics gemaakt welke in maart klaar zijn. 15" toch maar weer. Wel weer met Potenza's 002's. Lekkere bandjes zijn dat. De 17" velgen had ik netjes op laten knappen, de wintermodus is zwart plastidip. Maar eigenlijk ben ik wel klaar met wit, zwart, antraciete velgen. De teamdynamics worden gewoon zilvergrijs.
Eerst plaatjes?
Lekker hè, die rukpukkel!
Om eerlijk te zijn. Ik vindt het geen knapperd. Ga het ook nooit vinden ben ik bang. Het design is ok. Van achteren een klein beetje 3 serie touring. Van opzij zo'n mooi ssangyong dakkapel. Van voren totaal anoniem. Doe mij op het gebied van design maar italianen. Of pre jaren 90 spul. Hij is nu wat mij betreft ook nog een tikje te sjonnie. Er mogen kleinere eindtips op. Meer demping ook. Heb er nu een grote absorptie en resonantie demper tussen gelast maar 't is me nog wat té.
Enfin, Plan van Aanpak! Waarschuwing: dingen gaan langzaam. Nog in verbouwing thuis, moet nog garage zetten.
Ik ga eerst met een stock b20 rijden. Later komt het vtec verhaal.
- B20 blok vinden (check!)
- B serie bak vinden + assen
- Ecu
- Spruitstuk
- Middenpijp naar 2,5 inch toe met kat en somehow meer demping
- korter stuurhuis (mg zs of integra R)
- fatsoenlijk interieur (achterbank is er uit vanwege verbouwing, bestaande stoel gechopt vanwege stoelframe sparco sprint).
- velgen + banden
- uitlijning finetunen
- andere blokken + schijven
Dan ff weer pas op de plaats. Afhankelijk van hoe de stock B20 bevalt:
- KW v3 schroefset
of toch eerst
- Vtec ombouw
en dan
- nog een setje teamdynamics voor 888's
en dan
-lichtere klauwen
en dan