e36 M3 EVO vs e46 M3 (vs e30 M3)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

e36 M3 EVO vs e46 M3 (vs e30 M3)

Bericht door markk » 24 jun 2007, 18:43

Zojuist even een mini-meet gedaan met Nandor (e36 M3 EVO) en in elkaars auto gereden. Verder heb ik natuurlijk kort geleden een e30 M3 gehad. Kortom tijd voor een goed vergelijking.

Pers/autovisie/meute zegt: e30 M3 is sportauto pur sang. Bij de e36 M3 was BMW de weg kwijt en bij de e46 M3 is BMW weer terug op het juiste ///M spoor.

Ik zeg: GELUL

Standaard e30 M3 is heerlijke comfortabele auto met een uitstekende balans en een uitstekend onderstel en een heerlijke aandrijving. Hoogtoerige S14 blokje, sper achterin, laag wagengewicht. Heerlijk speels en agiel. Geen hard-core sportauto in basis vorm maar wel heerlijk sportief. Met een wat harder onderstel (Adwo/Pol edition) wordt het een echte sportwagen met bijbehorend kart gevoel

Dan de e36 M3 EVO van Nandor. Onmiskenbaar en modern BMW. Lekker luxe, lekker stug en heerlijk ingebouwd. Alles / dashboard is gericht op de bestuurder. Erg bekend en vertrouwd komend uit een e46 M3. Rijden vind ik goed vergelijkbaar met een e46. Auto voelt zwaar aan, is heerlijk comfortabel en daarnaast lekker sportief met die typische 6-cylinder ///M aandrijflijn. Auto doet qua gevoel niet veel anders dan een e46 M3. Veel koppel onderin, toerengeil blokje en je voelt dat je redelijk wat gewicht bij je heb. Verder erg veel "feel-good-factors" binnenin. Heerlijk kuipstoelen, vol leer, luxe, etc.

Mijn e46 M3 en de e36 M3 van Nandor zijn wat mij betreft heel vergelijkbare auto's en er zit qua gevoel / rijden / snelheid / bruutheid / sportiviteit weinig tussen. Naar mijn mening staat een e36 M3 veel dichter bij een e46 M3 dan bij een e30 M3. Kortom dat BMW bij de e36 M3 de weg kwijt was en bij de e46 M3 weer gevonden heeft is wat mij betreft volledige bullshit.

Wil je een echte hard-core sportauto vergeet dan de e36 M3 en ook de e46 M3. Te zwaar, te groot, te log. Ga voor een e30 M3 en modificeer deze met een goed race-onderstel en klaar ben je.

Wil je een heerlijke day-to-day luxe auto die een lekker potje "spirited driving" niet uit de weg gaat. Ga voor een e46 M3 of een e36 M3. Qua gevoel maakt het m.i. weinig uit.

Dank Nandor. Het was gezellig en leerzaam.


Mark.

Tom
Berichten: 22239
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 24 jun 2007, 18:46

Goeie post en ga zo door mark... weet bij jou (mede door je diverse wagenpark) dat je er objectief over bent en kunt zijn :)

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 24 jun 2007, 18:48

helemaal mee eens..

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 24 jun 2007, 19:07

yep daar zou ik in mee kunnen gaan, ik heb zeker 5x een E30 M3 op m'n naam staan in verschillende tunings stadia's standaard vind ik hem te soft en naar huidige maatstafen niet snel genoeg meer, maar pas hem wat aan en tune motorish dat ding en je hebt een heerlijk apparaat dat en mooie looks heeft en sportief is.

mijn toppers waren een E30 M3 B6S 3.5 en een E30 M3 met E36 M3 motor en alles aangepast, dat was de fijnste 8) heerlijk en snel en onder de kap leek het ook nog wat, alhoewel er ook heel wat brute 4 cill M3 blokken zijn, maar das nog duurder vaak...

deze kwam ik net tegen, een 3.7 ACS best gaaf hoor 8)

http://www.mobile.de/SIDQJ-zCK-.VunMIX- ... 1264842381&

[img:298:223]http://i8.ebayimg.com/04/m/000/7f/e4/d625_24.JPG[/img]

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 24 jun 2007, 20:35

Mooi verhaal Markk, maar Nandor heeft toch een 316i, met M goedies :wink:

Dat zo'n 316i zo dicht bij een e46 M3 staat zegt genoeg over het gewicht van de e46 m3 ;-)

Mooi vergelijk, denk dat door het kleine vermogens verschil, en zelfde uitgangspunten beiden auto's weinig verschillen. Denk dat je conclusie derhalve goed klopt, kan e.e.a. nog goed terug halen na een rit in mij en jou M3.

Michel

Adwo
Berichten: 517
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Bericht door Adwo » 24 jun 2007, 20:52

Markk,

Hoorde je voicemail pas eind van de middag.

Niet dat het veel uitmaakt want de M3 staat zonder airbox in de garage: rijden gaat dus niet..

Als mijn motorproject uit afkomt (haha) dan moeten we nog maar eens een vergelijkend warenonderzoek doen. Ik mik nu op april/mei 2008..

Groet,

Adwo

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 24 jun 2007, 23:50

Mijn e46 M3 en de e36 M3 van Nandor zijn wat mij betreft heel vergelijkbare auto's en er zit qua gevoel / rijden / snelheid / bruutheid / sportiviteit weinig tussen. Naar mijn mening staat een e36 M3 veel dichter bij een e46 M3 dan bij een e30 M3. Kortom dat BMW bij de e36 M3 de weg kwijt was en bij de e46 M3 weer gevonden heeft is wat mij betreft volledige bullshit.
Iedereen met een boerenfluitjes verstand, ofwel enig inzicht hebbende in automechanica snapt wel dat een e46 M3 qua gevoel niks meer met een e30 M3 te maken kan hebben.

DE weg kwijt zijn bij de e36 reeks ? waren dat niet voornamelijk die hard e30 liefhebbers die zagen dat een mooie rechtvaardige opvolger van de e30 M3 reeks hen door de neus werd geboord ? De geschiedenis herhaalt zich en de e46 M3 liefhebbers zeggen hetzelfde over de e92 M3 (including me).

Maar eigenlijk moet je het anders zien, BMW is niet de weg kwijt, maar ze zijn een andere weg ingeslagen. De vraag is wil je mee op die weg ?

Overigens was de e36 M reeks uiterst populair. Vele verschillende varianten en uitvoeringen.

Dat het gevoel tussen een e36 en e46 overeenkomstig is is niet zo gek natuurlijk. De e46 is grotendeels gebasseerd op de e36. En de S50 motor heeft bewezen qua performance niks onder te doen van een S54.

Een e36 M3 was natuurlijk ook geen goedkope auto hé.. nieuwprijzen lagen toen ook tussen de 130000 en 145000 gulden. Dus dat ie wat heeft in te brengen dat mag ook wel natuurlijk.

Gerhard
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 feb 2006, 07:41
Locatie: Gelderland

Bericht door Gerhard » 25 jun 2007, 00:21

Was het niet zo dat de E30 M3 als doel had het winnen van toerwagenraces, en om die reden als zodanig is ontwikkeld en op de markt is gebracht.

E36 en E46 M3 zijn naar mijn idee zuiver om marketingtechnische redenen op de markt gebracht.

E36 en E46 werden alleen in 2 liter toerwagenraces gebruikt.
De E46 was voorzien van een 8 cilinder.
Hebben dus weinig te maken met het M3 verhaal.

Dat de E36 M3 tussen de 130000 en 145000 gulden heeft gekost en nu te koop is voor gemiddeld +8000,- euro wil ook wel wat zeggen denk ik.
Te veel "shoarma" status.
De E46 M3 gaat op zeker die zelfde weg bewandelen.

Wat moeten jullie toch met die M3's

Gerhard

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 25 jun 2007, 01:35

hulde @ gerhard...

hij heeft zo net de prijs "meest kansloze post van het jaar 2007 (en wss 2008 incluis)" gewonnen. Proficiat!

iedereen handjes op elkaar...
ik blijf me echt verbazen, waar blijven jullie die onderbouwde en sense making informatie van ///M marketing e.d. halen?
jij gaat me hier even vertellen dat een M3 hetzelfde rijdt als een 318i en dat het hele concept op niets slaat?
Waarom blijft de M3 dan DE referentie bij de sportwagens en de M5 bij de sportsedans?
Puur marketingtechnisch zeker :lol: :lol:

E46 met 8 cilinder(E46 M3 GTR), toerwagen? goed bezig!
M3 is ook nooit uitgekomen met de bedoeling om een toerwagenachtergrond te hebben. Dat was de e36 318is procar en de recente e90 320Si

Shoarma status? Eerder verzadiging van markt en geen ruimte meer in het budget van de gewone europese consument. Iemand die die ruimte wel heeft koopt een nieuwe.

Prijsbeest, wat moet jij toch met internet?

Gerhard
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 feb 2006, 07:41
Locatie: Gelderland

Bericht door Gerhard » 25 jun 2007, 01:59

@Dennis,

Heb ik in ieder geval iets gewonnen dit jaar!

Wat heeft ongeveer 1500 kilo en ongeveer 300 pk (E36 M3) en 1600 kilo en ongeveer 350 pk (E46 M3) nog met een sportwagen te maken.
Althans dat is toch waar die M van Motorsport voor staat?
De E36 M3 GT is een apart verhaal, gebouwd als homologatiespecial.

De E30 M3 is puur funtioneel ontwikkeld, dat wat daarna kwam had en heeft niets met het origineel te maken wat mij betreft.

En die "shoarma" status, zo ongeveer iedere hier in Nederland rijdende E36 M3 of look alike M3 bevat wel een Turkse of Marokaanse bestuurder.
Misschien dat het in Belgie anders is.
Dat doet ook iets met de restwaarde van een auto.

Gerhard

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 25 jun 2007, 02:06

Gerhard schreef:@Dennis,

Heb ik in ieder geval iets gewonnen dit jaar!

Wat heeft ongeveer 1500 kilo en ongeveer 300 pk (E36 M3) en 1600 kilo en ongeveer 350 pk (E46 M3) nog met een sportwagen te maken.
Althans dat is toch waar die M van Motorsport voor staat?
De E36 M3 GT is een apart verhaal, gebouwd als homologatiespecial.

De E30 M3 is puur funtioneel ontwikkeld, dat wat daarna kwam had en heeft niets met het origineel te maken wat mij betreft.

En die "shoarma" status, zo ongeveer iedere hier in Nederland rijdende E36 M3 of look alike M3 bevat wel een Turkse of Marokaanse bestuurder.
Misschien dat het in Belgie anders is.
Dat doet ook iets met de restwaarde van een auto.

Gerhard
Onzin,

De mooie, orginele 3.0 en 3.2's worden echt niet bereden door 'turken', of het moet een groot autoliefhebber zijn.

Ze vervoeren zich meestal in 318i's, 320i's en soms een 325i, vaak niet meer in orginele staat, maar de échte ///M's worden zeker niet bestuurd door de door jou aangeven bestuurders. Op enkele uitzonderingen na.

De M3's van Erik en Nandor vind ik fantastische wagens! In topstaat er werkelijk prachtig om te zien

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Bericht door wooter » 25 jun 2007, 04:28

Overigens, áls er al eens een fout figuur in een M3 zit, is het vaak een E30 cabrio hier in de regio :)

Robin
Berichten: 54977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 25 jun 2007, 08:27

Ik denk ook 100% dat de E30 de sportiefste kar van 't stel is. Massa is een basisbegrip in de racerij. Dat bijvoorbeeld een 320d krachtiger aanvoelt dan een E30 M3 zit mij nog steeds niet lekker. Dat heb ik ook met een Elise/Exige etc. Lichtgewicht is niet synoniem aan sportiviteit/racererij, want dan reden we allemaal wel in een Lelijk Eend natuurlijk. Je zou je kunnen afvragen waarom de Formule 1 met krap 600kg totaalgewicht(?) elk jaar op zoek is naar meer pk's...

Kortom, een E30M3 heeft de JUISTE basis, maar hij mist iets, een 100pk ongeveer denk ik. :P

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 25 jun 2007, 08:30

Volgens mij leest men de post van Mark niet goed.

Anyway, eerst heeft Mark een stuk in mijn auto gereden. Best leuk om eens naast het stuur te zitten en niet erachter. Mark gaf zelf al aan dat het verschil tussen de auto's echt miniem was.
E46 ziet er IMO gelikter uit, mooi 19", prachtig interieur. Gewoon dik in orde en echt wel een opvallende auto.

Daarna mocht ik in de E46 hetzelfde stuk rijden en wat ik had dacht na het lezen van tig reviews was toch anders dan verwacht. E36 was het altijd net niet en de E46 weer wel en dat is onzin!
Verschillen zijn echt nuances.

De E46 is "een echte" M3 zoals de E36 EVO dat ook is of zijn het beide "geen echte"? Ik weet het niet.

De essentie van de E36 en E46 is dat het alleskunners zijn.
1200 km op een dag rijden? Geen probleem. Ronde Ring? Geen probleem.
Sportauto's zijn het beide niet meer. Daarvoor moet je een E30 aanschaffen of een Porsche (Boxster bv).

Was een leuk en ook wel verasssend vergelijk! De volgende keer een E30 erbij om het plaatje en de test compleet te maken!

Doen we snel over!

N.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 25 jun 2007, 09:10

In mijn ogen heeft Gerhard wel een punt: de ziel van de e30M3 is door en door sport: een pure auto. Bij de e36 en e46M3 is dat mijns inziens niet het geval. Zoals oa Nandor al aangeeft: meer een snelle alles kunner. Dat merk je met rijden, en dat merk je qua beleving. Op zich niet erg: voor veel mensen precies de juiste mix, dus goed. Voor mij niet: veel te zwaar in de neus, waardoor niet lekker in balans.
Marketing technisch heeft volgens mij (iets te) zwaar meegewogen.

e36 heeft ook een heel andere gewichtsbalans dan een e30; voor mij de reden om geen e36 (meer) te rijden (3 keer e36 gehad, en diverse uitvoeringen geprobeerd), maar juist een e34: veel neutraler, was iets zwaarder qua basis gewicht, maar na het strippen inmiddels niet meer ;)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 25 jun 2007, 09:23

Ik snap dat net niet verhaal nooit. Een e36 M3 is voor mij altijd een echte geweest. E30 is een icoon maar kan gewoon niet vergeleken worden. Echt imago problemen in de zin van fout volk ervaar ik niet. Als som der delen is er geen auto die een M3 overtreft. En apart is wel dat snelle jongens zich aan jou met je M3 willen meten. Toch een referentiekader. En de term sportwagen is op meerdere manieren uit te leggen. De meeste mensen, leken vinden een mazda mx5 een sportwagen en een originele e30 een aso spoiler gebakje.

Robin
Berichten: 54977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 25 jun 2007, 09:26

definieer de term sportwagen als dat woord zo belangrijk voor velen zou zijn. Ik vind een E30 M3 vanalles, maar geen sportwagen, ik vind een E46 M3 vanalles en misschien wel meer sportwagen, wanneeer is een auto een sportwagen dan?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 25 jun 2007, 09:34

Robin schreef:definieer de term sportwagen als dat woord zo belangrijk voor velen zou zijn. Ik vind een E30 M3 vanalles, maar geen sportwagen, ik vind een E46 M3 vanalles en misschien wel meer sportwagen, wanneeer is een auto een sportwagen dan?
eigenlijk is het begrip sportwagen ook gewoon een marketingsterm vandaag de dag.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7233
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 25 jun 2007, 10:24

Ik heb gisteren op Papenburg voor het eerst in mn leven met een E30 M3 meegereden, en ik was echt impressed. Alles wat overal gezegd en geschreven wordt is gewoon waar. Echt een hele goede auto. UBER. Beleving is goed. Je waant jezelf niet in een auto van jaaaaaaren geleden.

Heb zelf nog wat gedrift in een E36 M3. Erg lekker, maar inderdaad wel een zware auto qua gevoel. Maar ook prima voorelkaar. Niet "het" gevoel van de E30. Net iets te comfi daarvoor denk ik. Maar ik zou hem ook niet laten staan.

Heb gisteren ook zelf gedrift met een CSL. Niet te vergelijken met een standaard M3 natuurlijk in den beginsel, maar dit is gewoon de overtreffende trap van een goede auto voor mij. Alles klopte gewoon. Alles. Ik was echt onder de indruk. Ik heb er vannacht nog van gedroomd, en ben nu nog in een roes.

Kun je de CSL en de E30 vergelijken? Nee, onmogelijk. Maar wat een auto's allebei.

Bij gebrek aan cash voor een CSL (helaas) zou ik absoluut voor de E30 gaan als ik moest kiezen.

(En al helemaal omdat die E30 mij er gewoon uitaccelereerde toen ik er met mn Coupe achteraan reed op de snelweg :( )

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9408
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 25 jun 2007, 11:47

LOL @ Shoarma comments. Zitten een hoop turken op dit forum zeker :lol:

Trouwens 145K in guldens klopt niet, mijne was al 160K en daar zitten een hoop opties niet eens op, zoals schuifdak, cruisecontrol etc.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 25 jun 2007, 12:26

Robin schreef:Ik denk ook 100% dat de E30 de sportiefste kar van 't stel is. Massa is een basisbegrip in de racerij. Dat bijvoorbeeld een 320d krachtiger aanvoelt dan een E30 M3 zit mij nog steeds niet lekker. Dat heb ik ook met een Elise/Exige etc. Lichtgewicht is niet synoniem aan sportiviteit/racererij, want dan reden we allemaal wel in een Lelijk Eend natuurlijk. Je zou je kunnen afvragen waarom de Formule 1 met krap 600kg totaalgewicht(?) elk jaar op zoek is naar meer pk's...

Kortom, een E30M3 heeft de JUISTE basis, maar hij mist iets, een 100pk ongeveer denk ik. :P
Klopt dat gevoel had en heb ik ook, 100pk er minimaal bij en je hebt echt een lekkere mooi wagen de E30 M3 eneuh ik kan je vertellen destijds toen ik die met de 320 pk had was het een heerlijk wagen, alhoewel die auto wat stugger geveerd kon worden, maar motorish en qua gewicht heerlijk..

Gebruikersavatar
Sjaak Langendoen
Berichten: 357
Lid geworden op: 08 feb 2006, 11:59
Locatie: Rotterdam-Argeles sur Mer

Bericht door Sjaak Langendoen » 25 jun 2007, 12:31

Doe mij maar een M3,doe ik wel een snor op :wink: ,onzin natuurlijk..

Pieter///M3
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 okt 2006, 21:24

Bericht door Pieter///M3 » 25 jun 2007, 13:20

Ik kan toch niet op alle punten bevestigen op wat Mark zegt .
Ik heb zelf met mijn e36 3.2 meer als 100000 km gereden en met de e46 ben ik al 20000 onderweg .
Zeker wat betreft onderstel vind ik dat er toch behoorlijke verschillen zijn.
E46 echt knalhard , minder overhellen en minder onderstuurd dan de e36 .
Wat rij comfort voor elke dag ga je er echt op achteruit in e46
Snelheid is idd verwaarloosbaar maar dit was en is met 3.0 al het geval.
ook het koppelverloop is toch echt anders, met de e36 kon ik in 2 vanuit stilstand wegrijden zonder prob. (dit terwijl de bak verhoudingen in een e46 korter zijn)
Probeer dat maar eens in je e46, ook is de gasrespons van een e46 veel beter als een e36 .
Om misverstanden te voorkomen het betreft allebij standaard auto's
Daar mee wil ik absoluut niet mee beweren dat een e36 de mindere auto is .(heb er 4 jaar met een dikke smile in gereden)
Hoe de verhouding naar een E30 ligt weet ik niet daarvoor heb ik er niet lang genoeg mee kunnen rijden .
Maar een E46 M3 is wel meer hardcore dan een E36 M3


Gr Pieter

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 25 jun 2007, 23:33

Ik lees elke keer weer dat een standaard M3, tenminste van voor bj 2005 een knalhard en oncomfortabel onderstel heeft.

Dit herken ik niet in de M3 CS. Oke wel een steving sportief afgesteld onderstel, maar 100% alledaags te gebruiken zonder dat ik scherpte mis.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 26 jun 2007, 02:43

Rico/Pieter: e46 M3 onderstel is m.i. echt niet hardcore. Tuurlijk het is sportief maar heel, heel, heel, erg goed te doen voor dagelijks gebruik. e36 M3 EVO (3.2) van Nandor voelde niet noemenswaardig harder of zachter aan. Heel vergelijkbaar

Of de e36 M3 eerder onderstuurt weet ik niet. Heb de auto niet op de limiet gereden.

Koppel en moterkarakter van beide auto's vind ik ook zeer sterk vergelijkbaar. S54 is enkel wat rauwer door z'n snerp en iets aggressiever bovenin (redline ligt 500 rpm hoger en trekt vanaf circa 5500rpm er wat harder aan). Maar dat zijn vooral nuances. Beide blinken m.i. uit in driveability, koppel onderin, snelle gasrespons en de bereidheid om toeren te willen draaien.

Tenslotte gasrespons van de S54 in sport-stand voelt inderdaad wat feller aan. Maar goed, die sport-button is een gimmick die gewoon de laatste 25% van het pendaal overbodig maakt. Rijdt default in sport-mode en zet dat ding eens voor de verandering uit en opeens weet je niet wat je overkomt en sta je bij de garage om te controleren of er iets mis met je blokje is. Pedal/throttle mapping in sport stand (wat dat is het enige wat de sport-stand aanpast) daargelaten vind ik niet heel veel verschil in gasrespons zitten tussen de S50B32 en de S54.


Mark.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Leen, Martijn M en 41 gasten