Ervaringen MIG/MAG-lasapparatuur?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Ervaringen MIG/MAG-lasapparatuur?

Bericht door G Kolkman » 19 sep 2013, 17:05

Hey DF-ers,

Ik heb gisteren een - erg leuke - lascursus bij rustbuster gedaan. Vooralsnog heb ik de aanschaf van een leuk apparaat even weten uit te stellen :wink: , zodat ik nog even wat tijd heb om wat extra meningen en ervaringen op te vragen. Dus: heb je een mig/mag-welder staan: deel je ervaring hier :D . Voors, tegens, bevalt ie, waarom wel, waarom niet. Eerdere ervaringen met andere equipment? Zou je 'm weer kopen of juist niet? Waar heb je op gelet bij de aanschaf? Brand maar los.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Ervaringen MIG/MAG-lasapparatuur?

Bericht door yorick » 21 sep 2013, 02:59

Ik ben lasser geweest van beroep. Ik heb diverse diploma's behaald waarvan de hoogste Mig/mag 3.

Op de zaak gebruikten we zware fronius machines. Sinds een jaar hebben we in de schuur een eigen kar. Het is uiteindelijk een 230v Kempi machine geworden. Die bevalt uitstekend, heb met verschillende hobbykarren gelast, maar deze is wel het best.

Die zaak waar we deze hebben gehaald had vanalles staan tweedehands. Heb met enkele karren kunnen proeflassen.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Ervaringen MIG/MAG-lasapparatuur?

Bericht door G Kolkman » 22 sep 2013, 13:53

Toevallig ook bekend met Tico? Schijnbaar nederlands fabricaat: http://www.ticoweld.eu/" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze wordt bij de lokale gereedschapsspecialist verkocht (& aangeraden). Ik koop graag lokaal in dit geval zodat ik er makkelijk mee terug kan gaan in het geval van gezeur.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Ervaringen MIG/MAG-lasapparatuur?

Bericht door yorick » 22 sep 2013, 23:33

Tico heb ik nog niet eerder van gehoord. Ik ben geslaagd bij cjays in valkenswaard http://www.cjays.nl daar hebben ze ook gebruikte apperatuur.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 900
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Ervaringen MIG/MAG-lasapparatuur?

Bericht door Andry » 01 nov 2013, 14:40

Gerdinand,

Koop geen stappen geschakelde machine, zoals de Ticoweld. Op een schoon proefplaatje is het grappig, maar als je onder een auto ligt en het staal niet echt schoon is, leer je best vloeken. Zeker met dun plaatwerk is een traploos verstelbare machine vele malen makkelijker in te stellen/ aan te passen tijdens het lassen.

-Wat wil je ermee gaan lassen? Alleen dun plaatwerk van een auto of wil je er ook iets als een tuinhek of rolkooi mee gaan lassen? Dat is belangrijk om te weten wat de ID van de machine is: het maximale aangegeven amperage is leuk, maar wat heb je eraan als je het maar 10 minuten kan gebruiken?

-Wat voor lastoevoegmateriaal (Fe, Fe FCW , SS, AL of iets anders) ga je gebruiken? En wat voor diameter?

-Hoe is de onderdelen voorziening van de apparatuur?

-Heb je ook al gedacht aan je gasvoorziening? Ga je voor MAG M21 gas gebruiken?

-Zit er een gasflowcontroller op of moet je die apart aanschaffen?

-Wil je 2T of 4T gebruiken?

Dat zijn een paar dingen die je je af moet vragen.

Ik heb gelast met machines van Smitweld, Lincoln Electric, SAF Oerlikon, Esab en nog een berg anderen. Tegenwoordig hebben ze bij ons op de zaak Kemppi en dat is gewoon deugdelijk en vrij foolproof. Wij nemen gemiddeld voor 100 a 150k per jaar bij ze af, dus zou ik wellicht wat korting kunnen bedingen.

http://www.kemppi.com/inet/kemppi/nl/ak ... enDocument" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Ervaringen MIG/MAG-lasapparatuur?

Bericht door G Kolkman » 01 nov 2013, 18:00

Net op tijd :tooth: .

Naast plaatwerk moeten er ook kleine constructies mee gelast worden, carterbescherm-achtige constructies, service-steunen, dat soort werk (maximaal 5 mm). Wat ik iedereen met een lasapparaat hoor zeggen is dat je vanzelf dingen zoekt om op te lassen :hungry: .

Vooralsnog moet ik eerst maar eens met gewoon staal aan de gang voordat ik aan andere materialen ga denken en ik wil per se een compleet systeem. Lokaal haal je hier het eerder genoemde systeem compleet op, dus inclusief gastank (die van jezelf is en waarvoor hun de gasvoorziening kunnen regelen), gasdrukregelaar, slangenpakket etc. etc., kant en klaar to weld dus.

Op de cursus die ik gehad heb werd als voordeel aangehaald dat je als beginner niet teveel variabelen moet hebben (en tot op zekere hoogte onderken ik dat) om zo'n ding in te stellen.

2T vs 4T?

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 900
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Ervaringen MIG/MAG-lasapparatuur?

Bericht door Andry » 01 nov 2013, 20:07

Bij het afstellen van een redelijk éénvoudig maar modern (inverter) MIG/MAG lasapparaat heb je te maken met (A) ampèrage en (V) voltage. Vroeger kon je de (S) snelheid van het lastoevoegmateriaal ook nog apart afstellen, dus de draadsnelheid. Nu is het zo dat je met voornamelijk het ampèrage de temperatuur bepaald waarmee je het basismateriaal maar ook het lastoevoegmateriaal doet smelten om een goede verbinding te kunnen maken.

Daarom is in een moderne machine de (A) en (S) functie samengevoegd tot 1 knop, want je kan maar per een X aantal Joule warmte een X hoeveelheid toevoegmateriaal verwerken. De instelling amperage vs. draadaanvoer in altijd correct, door de fabrikanten per draadtype en hun specifieke eigenschappen, tot het uiterste getest. Rest er alleen nog voltage, waar je de breedte van de boog kunt afstellen. Wil je een klein beetje meer warmte neemt de lasmachine gelijk de draadsnelheid mee, al is de stap slechts 0,1 of 0,2 ampère.

Bij een ouderwetse stappenmachine is het fijn afstellen erg moeilijk en technisch nooit ideaal. Je hebt een grove stroom instelling en met de draadsnelheid moet je uiteindelijk de boog bepalen. Ik denk dat je bij de cursus die je gevolgd hebt een machine had waarmee je aan de hand van de draadsnelheid de boog moest afstellen? Het kan wel, technisch is het echt achterhaald en zeker niet perfect. Met dunne plaat >1mm wil je het juist zo goed mogelijk af kunnen stellen omdat je er anders snel doorheen gaat en met een moderne machine is het, ondanks de meerdere mogelijkheden, juist veel makkelijker.

Als je een Tico wil zou ik absoluut voor de MIG 180C gaan, een synergische inverter machine. Gewoon goed geschikt voor short arc knetteren en ééntje die je dus fijn kan afstellen plus je kan er ook mee electrode (lasproces 111) lassen, makkelijk voor een keer een lasklus buiten. TIG zou ook kunnen al is liftarc vragen om problemen.

2T of 4T is of echt handmatig doen (2T) of halfautomatisch (4T). Bij 2T is het zo dat als je de knop indrukt de machine gaat lassen, laat je los stopt ie ermee. Bij 4T is het zou dat je de knop 1 maal indrukt en vervolgens loslaat, maar de machine gewoon blijft lassen. Druk je vervolgens de knop weer in stopt ie er weer mee.

Mocht je er één kopen zorg dat de gasflowmeter of reduceerventiel afgesteld staat op 15-18 liter per minuut. Vaak zet men deze veel te hoog wat onnodig veel gas kost en je ook meer Co2 in je smeltbad brengt.

Verder een zo kort mogelijke aardekabel en de aardeklem op een schoon stuk metaal vastklemmen en een kopkap (laskap) met verschillende shades is ook aan te bevelen. Zorg in het begin ook voor wat extra gascups en pitjes, want in het begin verpest je er vaak wel een paar :blink:

Een MIG/MAG lasmachine goed afstellen is gewoon moeilijker dan iedereen denkt, daarom dat er in het begin toen dit proces net was geïntroduceerd er zoveel lastechnische onvolkomen heden waren en het, volledig onterecht, als mindere kwaliteit werd bestempeld.

Overigens heb ik bij rustbuster op de site gekeken en er staat her en der toch wat incorrecte informatie op...

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Ervaringen MIG/MAG-lasapparatuur?

Bericht door G Kolkman » 01 nov 2013, 21:35

Thanks voor de nadere toelichting :) !

Op de cursus (die natuurlijk maximaal is uitversimpeld naar amateurs toe) stonden beide apparaten. De variant waarbij je alles met 1 knop bediend en de iets oudere amperage + draadtoevoersnelheid-variant. Op zich kwamen er hele leuke resultaten uit beide, alleen regelde de nieuwe variant zichzelf meer af dan je verwacht: je stelt 'm in op 35 ampere en na eventjes lassen lees je ineens 55 af of zoiets. Dit zorgt dan vooral voor verwarring (en in dat geval ook voor gaten in de lasnaad :kikker: ).

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 900
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Ervaringen MIG/MAG-lasapparatuur?

Bericht door Andry » 01 nov 2013, 22:30

Variatie in lasparameters en dan voornamelijk het ampèrage komt door een veranderende stickout. Dit is de afstand van het einde van het lastoevoegmateriaal en de laspit.

Een langere stickout = een langer stuk draad = meer weerstand = een lager ampèrage aan het einde van de draad = een lagere boogtemperatuur. Heb je een stuk waarbij het materiaal dunner is of de vooropening (in het geval van een doorlas) iets wijder zorgt de lasser dat de stickout langer is om te voorkomen dat ie er door heen brand.

Jij stelde 35A in als parameter en zag 55A oid. op je scherm. Dus was de stickout (ff) te kort = korter stuk draad = minder weerstand = hoger ampèrage aan het einde van de draad = een hoger temperatuur. Als de plaat (te) dun is brand je er dus een gat in.

Naast m'n gewone werkzaamheden geef ik zo nu en dan lassers instructies in onze lasschool om te kwalificeren. Aan de hand van de parameters die je tijdens het lassen zie weet je vaak al wat voor iemand je in de school hebt :) Zeker met shortarc lassen (wat jij dus doet) kan je goed horen of een lasmachine goed staat afgesteld of niet, sprayarc wordt lastiger.

Een beetje oefenen en ik hoor wel wanneer je voor je 6GR kwalifikatie komt :hot:

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Ervaringen MIG/MAG-lasapparatuur?

Bericht door yorick » 04 nov 2013, 23:41

Op de een of andere manier kon ik niet wennen aan de karren met 1knop voor ampere en draadsnelheid. Het enige voordeel vond ik dat ze een goed programma hadden voor de verschillende materialen. En je kon een bepaalde afstelling opslaan, handig bij repeterend werk.

Maar dit voegt niks meer toe aan het topic :)

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Ervaringen MIG/MAG-lasapparatuur?

Bericht door G Kolkman » 04 nov 2013, 23:46

De komende weken toch eens wat meer induiken want ik wil echt zo'n apparatus hebben nu. De stapel met 'to weld stuff' wordt steeds groter en ik weiger het on general principals het nu uit te besteden aan pa of een kameraad :bag: .

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Ervaringen MIG/MAG-lasapparatuur?

Bericht door Niels » 13 dec 2015, 22:43

Kickje, heeft iemand nog tips voor een betaalbaar tig apparaatje? Je hebt ze al voor weinig maar is dat ook wat?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Ervaringen MIG/MAG-lasapparatuur?

Bericht door GTRene » 13 dec 2015, 23:46

ooit wel met TIG gelast RVS lassen heel heeel lang geleden :D
maar weet er nu geen bal meer van, das het lastige met dat klote beschadigde brein van mij.

heb nog wel een MIG las apparaat, geen idee meer hoe het werkt :lol:
ook zo'n kleine, had eens wat nodig voor een dag laswerk, maar die dag is ook al vrij lang geleden, weet dus ook niet meer hoe dat werkt, moet elke keer alles (of zo goed als alles) weer opnieuw uitzoeken om daarna weer te vergeten grrr.

maar dat kleine ding werkt voor zo'n ding heel mooi, viel me niks niet tegen.
kocht dat systeem omdat je dan geen las-flessen nodig hebt, kan wel maar hoeft niet als je lasdraad gebruikt met holle kern/gas oid, mooi/handig systeem (als je weer weet hoe het ook al weer goed werkt :mrgreen: )

ook zo'n zelf-dimmende lashelm bijgekocht toen, alles is nog 'nieuw' in doos na die dag gebruik, voor ooit als ik het weer eens echt nodig heb en of power genoeg heb om het weer it te zoeken hoe het weer makkelijk en goed werkt.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Ervaringen MIG/MAG-lasapparatuur?

Bericht door Niels » 15 dec 2015, 12:41

Zo'n Mig/mag dingetje heb ik ook maar een paar dagen geleden heb ik voor het eerst Tig geprobeerd en dat vond ik toch wel heel mooi gaan vandaar. Punt is dat goed gereedschap het halve werk is en dan moet je wel een beetje in de buidel. En daarnaast heb ik straks ook nog een aardige garage uitrusting nodig voor als die klaar is :tooth: Misschien dat er mensen hier goede ervaringen hebben in het Sub profi segment.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Ervaringen MIG/MAG-lasapparatuur?

Bericht door Ar » 15 dec 2015, 16:29

Ik heb een professionele TIG(Filarc) die je kunt overnemen. Wat is het budget?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Ervaringen MIG/MAG-lasapparatuur?

Bericht door Niels » 15 dec 2015, 20:07

Ik gok dat ik de garage pas over een maand of 4 klaar heb dus eigenlijk heeft het totaal geen prio. Een nieuw apparaatje van een honderdje of twee is ergens gewoon verleidelijk maar ik vraag me gewoon af of het wat is. Filarc zegt me niets, is het geen Tylarc (Kemppi)?

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 656
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Ervaringen MIG/MAG-lasapparatuur?

Bericht door Harrie D » 25 dec 2015, 01:20

Ik heb ergens midden vorig jaar zo'n apparaatje gekocht:
http://www.lasexpert.nl/TIG200P" onclick="window.open(this.href);return false;

Hij doet het, tot nu toe blijft alles wat ik er mee aan elkaar gescheten heb vast zitten (alu subframe van mn motor en de rvs uitlaatspruitstukken en uitlaat van mn E30)
Het lassen is voorspelbaar, ik ben een prutser, maar ik heb het nog geen 1x aangedurfd om het apparaat de schuld te geven als er iets mislukte....
Voor het incidentele gebruik waar ik m voor heb zal het wel goed zijn, ik weet 100% zeker dat een goede lasser oneindig veel beter kan lassen met een chinees ding van 2 tientjes dan ik met een kempi van 3K ;-)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Ervaringen MIG/MAG-lasapparatuur?

Bericht door GTRene » 25 dec 2015, 01:59

ah, net zo 1 heb ik, een ROWI 120nogwat, niet duur en voor het geld goed, ja niet wat jij zoekt, maar kwam het toevallig laatst
tegen en dacht, drop het ff, ik zie nu de knopjes weer en denk, hm, toch niet zo ingewikkeld, al moet je wel de
juiste instelling hebben, maar gelukkig niet zo heel veel keuze voor mijn brains :mrgreen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Ervaringen MIG/MAG-lasapparatuur?

Bericht door Niels » 25 dec 2015, 17:03

Zoiets heb ik nog staan Rene. Op zich best redelijk voor het geld maar het is jammer dat er meteen stroom op de lasdraad straat als em aan zet.

Goede tip Harrie, scherp geld voor eentje waar je alu mee kunt lassen :thumbup:

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Ervaringen MIG/MAG-lasapparatuur?

Bericht door RJK » 25 dec 2015, 22:41

Goede tip Harrie, scherp geld voor eentje waar je alu mee kunt lassen :thumbup:
Inderdaad! Ik heb een professioneel MIG apparaat maar van zoiets wordt ik wel hebberig.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Ervaringen MIG/MAG-lasapparatuur?

Bericht door RJK » 10 jan 2017, 09:28

Harrie Spoor schreef:Ik heb ergens midden vorig jaar zo'n apparaatje gekocht:
http://www.lasexpert.nl/TIG200P" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog steeds blij met deze? Ben ook weer aan het kijken.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 656
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Ervaringen MIG/MAG-lasapparatuur?

Bericht door Harrie D » 28 jan 2017, 09:02

Lekker bijtijds, maar beter laat dan nooit:
Hij doet het nog steeds prima, al gebruik ik m de laatste tijd weinig omdat ik niet zo bijster veel in Nederland ben.

Maar ik zou overwegen om m op de boot te gooien naar Taiwan als ik verhuis, dus ja, hij bevalt prima ;)

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Ervaringen MIG/MAG-lasapparatuur?

Bericht door NSXRS » 28 jan 2017, 09:47

Ik heb in in het hele verre verleden op de HTS in het reguliere lesprogramma praktijklessen lassen gedaan (elektrisch en autogeen, Mig was er toen nog niet) een jaartje of 15 later eens zo'n Rustbuster lasdagje gedaan omdat een lasapparaat hebben voor incidentele klusjes gewoon heel handig is.

Ik heb toen bij Rustbuster zo'n Cebora 160 apparaat gekocht (kan je vrij veel mee, altijd beter een iets overbemeten apparaat nemen, dan één die achteraf toch net niet kan wat je wilt) en ik ben er tevreden mee, kan je zo'n ding aanraden.
Omdat ik veel te weinig las (misschien 1x pj. ) is het wel telkens weer uitproberen hoe ook alweer in te stellen en ffe bakken voordat de slag er weer is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast