Bij deze zet ik mijn Z3 Coupé 2.8 te koop. Wagen is van Duitse origine die ik in 2012 heb geïmporteerd van tweede eigenaar met 135K km. Ik geloof dat ik er zelf 10K heb bijgezet. Ik heb enorm veel vernieuwd aan de wagen toen ik deze heb aangekocht.
Op 30/3/2014 is deze geparkeerd geweest in een droge garage omdat ik een buitenlandse opdracht ben aangegaan. Mid 2016 ben ik teruggekeerd naar België maar zit de Z3 nog steeds in winterslaap. Het was altijd het plan om de draad op te pikken bij terugkeer maar ik merk nu ik een zoontje van 14 maanden heb, dat ik er gewoon niet meer aan toe kom.
Het mag dan maar een 2.8je zijn. Het is echt een dijk van een motor! Enorm koppelrijk en met de spaghetti en cat-delete gaat die als de brandweer. Hier kan je menig auto mee verrassen. Optioneel kan er een M54 inlaat inclusief adapter mee verkocht worden. Dan zit je op zo'n 230 atmo pks maar vooral ademt hij bovenin ook een stuk beter.
Het interieur is zeer proper, leder in prima staat en weinig gebruikssporen. Ik geloof dat er 1 afdekkapje in het kofferruim ontbreekt.
De buitenkant van de wagen is OK. Er zijn oppervlakkige roestpokjes op de gebruikelijke plekken:
* bovenkant dak bij raamrubber 2 pokjes
* rubber deurstijl
* rubber bij het achterraampje
* zijpaneeltje onder de zijkieuwen
Verder hebben de Styling 42 wielen een opknapbeurt nodig. Banden die erop zitten zijn Contintental Sport Contact 5s die in 2013 zijn geplaatst.
Lijst van uitgevoerde werken en modificaties:
* Draagarmen vooraan compleet: draagarmen, draagarmrubbers, stabistangrubbers, spoorstangen
* Z3M pendelsteunen
* nieuwe koppeling + koppelingscilinder
* onderkant in tectiel gezet
* detailingbeurt
* waterpomp + thermostaat
* riemen en rollen
* luchtfilter
* ruitenwissers
* stuurhuis gereviseerd
* bougies, filters en olie
* Remmerij: messing busgeleiders, OEM BMW remschijven, EBC Yellowstuff remblokken, Goodridge stalen remleidingen met zwart omhulsel
* Ultimate seat mod kit voor speling op de stoelen te verhelpen + schuiner te zetten
* H&R Monotube schroefset voor Z3M(!). Heeft dus geen attesten - originele ophanging zit erbij
* Verstevigde top mounts achteraan
* Draagarmrubbers
* E36 M3 topmounts: omgekeerd gemonteerd voor meer camber
* Spaghetti spruitstuk: hiermee komen de katalysatoren te vervallen en dus niet meer keuringsvrij. Hiervoor is nog een spacertje gedraaid dat tussen de spaghetti en achterste deel uitlaat moet komen.
* H&R 20mm spacers
* Nieuwe OEM chroom uitlaatteutjes
* Nieuwe witte side markers
* OEM klokje vervangen door boordcomputer
* Aircopomp is overleden bij het vervangen van de riemen maar ik heb nog een exemplaar liggen
* Optioneel: M54 inlaat + adapter voor extra PK
Om de wagen uit zijn winterslaap te halen, zal er wellicht een nieuwe batterij in moeten en de sapjes ververst worden. Dit kan in samenspraak met de potentiele koper uitgevoerd worden. Ook branden er twee lampjes: 1 van de lambdasonde omdat er een spaghetti op zit. Dit kan verder geen kwaad en kan ook weg geprogrammeerd worden. Dat was mijn plan ook na het monteren van de M54 inlaat.
Tweede lampje dat brandt is dat van de ABS: ofwel doordat er corrosie zit op de ABS ring op de naaf. Dat kan je voor 20 Euro op eBay kopen. Ofwel door de ABS computer: die kan je ook voor hetzelfde bedrag scoren van een sloop E36. Beide zijn niet heel spannend maar ik wil de kandidaten van een goed voorzien.
Videos voor geluidsmateriaal van de spaghetti:
https://www.youtube.com/watch?v=ogq7e1AFyv0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=3HZDLqaVV2k" onclick="window.open(this.href);return false;
0-100km/h versus Z3M
https://www.youtube.com/watch?v=WTxRUQcRvQk" onclick="window.open(this.href);return false;
Foto's (56K alert)
Interieur pictures:
Zit nu trouwens een Clubsport Weighted pookje in
Op deze foto nog een klokje. Is nu dus vervangen voor een BC.
Exterieur:
Prijs voor al dit leuks is 9000 Euro.