BMW m54b22 Olieverbruik

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Str8Six
Berichten: 1033
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: eBike
Locatie: Amsterdam

BMW m54b22 Olieverbruik

Bericht door Str8Six » 04 jan 2017, 20:10

Beste forumleden,

Sinds een paar duizend kilometer verbruikt mijn e46 facelift fors olie. Specialist heeft ernaar gekeken, en kwam tot de conclusie dat de carterventilatie na 13 jaar vrij hard was geworden, wat mij ook een logische diagnose leek. Tijdens de werkzaamheden kwam hij tevens de pakking van het oliefilterhuis tegen die fors lekte. Ook heeft hij het gasklephuis, stappenmotor etc gereinigd.

Voor de reparatie stond het peil ongeveer op minimum. Ik heb hierna een halve liter bijgevuld. Nu(600km) later, brand het lampje weer :?
Volgende stap volgens de specialist is: Wissel van 5w30 naar 5w40 in combinatie met een motorflush.

Zijn er nog meer dingen die hier vaak een invloed op hebben? Mijn idee was om morgen even een stukje A31 te pakken in combinatie met Forté Injector Cleaner(in feite gewoon een octaanverhoger). Zo hoop ik het blok wat 'schoon te branden', of is dit een verkeerde gedachtegang?

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW m54b22 Olieverbruik

Bericht door Riceaux » 04 jan 2017, 20:29

Carterpakking? Kleppendekselpakking? Blok helemaal schoon maken, stukje rijden en dan kijken waar er olie zit. Als het blok niet vies wordt aan de buitenkant zit het verbruik aan de binnenkant, dan zit er niks anders op dan open halen.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW m54b22 Olieverbruik

Bericht door RJK » 04 jan 2017, 20:50

+1 voor kleppendekselpakking. Als die eraf ligt meteen even Vanos meenemen, is dan ook het werk niet meer.

Hoe vervuild was de carterventilatie trouwens? Als ie flink vies is hoop ik dat je specialist ook goed gekeken heeft of de het olie-retour deel van de peilstok nog open was. Zit weleens dichtgekoekt en dan heeft een nieuwe carterventilatie ook weinig nut.

Str8Six
Berichten: 1033
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: eBike
Locatie: Amsterdam

Re: BMW m54b22 Olieverbruik

Bericht door Str8Six » 05 jan 2017, 12:02

Ja kleppendekselpakking is vorig jaar al vervangen. De specialist heeft uiteraard het hele blok even bekeken, en de olie kwam bij het oliefilterhuis vandaan. Mijn vermoeden is dus dat het intern weglekt/verbrand. Mijn uitlaat is ook tamelijk zwart.
Ik denk dus nu aan 2 dingen:
1. De olie glipt langs de zuigerveren(gebeurt vaker bij m54), en ik ga dit proberen te verhelpen door een motorflush en dikkere olie(+goed warm ritje in Duitsland)

2. Door vervangen van de carterventilatie is de carterdruk hoger en lekt er nu ergens olie langs een andere pakking o.i.d.

Iemand nog andere suggesties?

Str8Six
Berichten: 1033
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: eBike
Locatie: Amsterdam

Re: BMW m54b22 Olieverbruik

Bericht door Str8Six » 05 jan 2017, 18:02

:nah:
Nou dat was niet echt een succes, nog maar net in Duitsland en de radiateur bleek aan de onderkant lek. Auto staat daar nu nog bij een duitse garage, zetten er een nieuwe in. Had toch een ander dagje verwacht

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW m54b22 Olieverbruik

Bericht door RJK » 05 jan 2017, 20:24

Oeps...(ook) dat is een bekend e46 dingetje.

Trouwens...eerdere opmerking betreft pijlstok, als die dicht zit gaat ie de olie uiteindelijk ook (weer) opvreten.

Vastgeplakte zuigerveren schijnt bij M54's ook voor te komen. Ik was al eens wat draadjes en filmpjes tegen gekomen waarin ze beschrijven iets van injector reiniger in de cilinders te kieperen en daarmee te proberen de zuigerveren los te weken. Of dat echt een goed plan is weet ik alleen niet.

https://www.youtube.com/watch?v=_Vo4fm0JDPY" onclick="window.open(this.href);return false;

Str8Six
Berichten: 1033
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: eBike
Locatie: Amsterdam

Re: BMW m54b22 Olieverbruik

Bericht door Str8Six » 07 jan 2017, 13:41

Nou hij is weer klaar(wel weer 600,- verder), nieuwe radiateur, nieuw expansievat en nieuwe thermostaat. Volgens de germanen was het gelukkig niet de koppakking.

W.b.t. de oliepeilstok: Ik ga ervan uit dat de specialist deze niet vergeten heeft, hij heeft veel ervaring carterventilatie problemen, maar zal het toch even navragen.

Volgens de garage was de thermostaat dus ook kapot, kan dit in relatie staan met de kapotte radiateur/expansievat en het olieverbruik?

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW m54b22 Olieverbruik

Bericht door Riceaux » 07 jan 2017, 13:43

Thermostaat, radiateur en expansievat zijn gewoon zwakke punten op de E46. Lijkt me sterk dat het in verband staat tot het olieverbruik, dan zou bijna iedere E46 olie moeten verbruiken.

Str8Six
Berichten: 1033
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: eBike
Locatie: Amsterdam

Re: BMW m54b22 Olieverbruik

Bericht door Str8Six » 07 jan 2017, 14:01

Okee duidelijk :thumbup:

Heeft nu 170k gelopen, dus was ook wel een keer tijd denk ik.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: BMW m54b22 Olieverbruik

Bericht door Martin van der Zwaard » 09 jan 2017, 08:58

Ik heb zo'n olieverbruik gehad met de 120i van de misses. Die middeltjes van Forté werken prima maar als er een liter op 600km doorheen gaat dan ga je dat met flushen etc niet meer redden hoor. Wellicht uitstellen maar het komt terug.
Is maar 1 remedie en dat is motor open maken en zuigerveren vervangen.

Bij de 120i waren het de klepseals die hard waren geworden. Heb van alles gedaan en ging van 1/400 naar 1/1300 maar dat werd met de tijd (aantal weken) gewoon weer 1/400.

Je kan flushen proberen en wat je kan doen is valve cleaner in de cilinders spuiten. Uurtje laten intrekken, motor een keer rond draaien (met de hand!!!) en dan weer spuiten. Doe dit een aantal keer en laat hem vervolgens een nacht staan.
Volgende ochtend starten zonder bougies. Moet je kijken wat er uit de cilinders komt. De brokken kool vliegen door de lucht.
Dit zou je kunnen proberen maar je hebt geen garantie dat het het probleem oplost.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: BMW m54b22 Olieverbruik

Bericht door Martin van der Zwaard » 09 jan 2017, 09:00

En 5W40 zou ik er sowieso in doen. 5W30 is te dun voor deze motoren imho.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW m54b22 Olieverbruik

Bericht door GTRene » 09 jan 2017, 11:46

hier ook 5w40 in de M54B30 (nu zo'n 273k) destijds pakkingen vervangen en de rest was al up to date (goed onderhouden auto gelukkig) paar duizend km verder kan geen olieverbruik zien, deed ie voordien wellicht ook niet, maar wilde nadat ik de auto kocht die lekkage verhelpen, lekte langs de uitgeharde kleppendeksel pakkingen.

Str8Six
Berichten: 1033
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: eBike
Locatie: Amsterdam

Re: BMW m54b22 Olieverbruik

Bericht door Str8Six » 09 jan 2017, 12:42

Hij is weer terug, nieuwe radiateur, expansievat en thermostaat. Waren bij de garage alleen de ontluchtingsnippel vergeten aan te draaien, dus er lag weer wat koelvloeistof, gelukkig met een onschuldige oorzaak.

Voordat ik naar duitsland ging een halve liter bijgevuld, is weinig minder geworden tot nu toe(400km), dus wellicht dat het toch iets normaliseert na de carterventilatie ingreep.
Wissel naar 5w40 komt er sowieso nog inderdaad, i.c.m. forté motorflush en top end threatment.
Ik kan dit zelf wel, maar is er een kans dat het 'misgaat'? En ben ik dan beter af als ik het bij een garage laat doen?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: BMW m54b22 Olieverbruik

Bericht door Martin van der Zwaard » 09 jan 2017, 16:47

Wat zou er mis kunnen gaan dan?
Flushen is gewoon een uur lang met verhoogd toerental laten draaien (ongeveer 2000rpm) en dan om de 15min een paar keer ineens volgas geven zodat de vanos ook lekker doorspoeld. Enige wat vervelend is is dat de olie echt loeiheet en super dun is. Dus bij aftappen goed uitkijken.

Je kan ook kiezen voor een Oil Fortifier. Die brengt de viscositeit van de olie ook wat omhoog. Weet alleen niet of die in combinatie met de Top End Treatment toegepast kan worden.

Str8Six
Berichten: 1033
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: eBike
Locatie: Amsterdam

Re: BMW m54b22 Olieverbruik

Bericht door Str8Six » 10 jan 2017, 19:59

Nou niet per se mis, maar lees op internet nogal veel verschillende verhalen over flushen. De 1 die zegt; Uur lang op 2500tpm, de ander zegt rustig rijden, en weer een ander zweert bij een halfuur met af en toe gas geven(of een uur). Die adviezen/wijsheden zullen toch ergens vandaan komen, en waarom zit hier verschil in?
Als het zover is, benader ik forté zelf even denk ik, zij kunnen vast uitsluitsel bieden.

vester86
Berichten: 2899
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: BMW m54b22 Olieverbruik

Bericht door vester86 » 10 jan 2017, 21:51

Ik heb altijd begrepen dat je er absoluut niet mee mag rijden/belasten.... heb het zelf een aantal jaren geleden in de mx5 gebruikt, motortje knapte er bij mij wel van op (maar ook in combinatie met de rest van de toenmalige grote beurt)

Streamline
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 apr 2013, 17:36

Re: BMW m54b22 Olieverbruik

Bericht door Streamline » 10 jan 2017, 22:18

Ik heb mijn M54b25 ook een keer geflushed, daar stond ook op het blikje dat je de motor onder geen enkel beding mocht belasten. Omdat het middel de olie dusdanig verdunt dat er eigenlijk heel weinig smering meer over is om bij belasting nog te kunnen beschermen.

Daarnaast hoefde dat er ook maar een 15 minuten in, op stationair toerental. Er kwam daarna genoeg bagger uit bij het aftappen.
Was wel te merken overigens, al vond ik zowiezo dat het blok na een oliewissel altijd net weer even lekkerder liep.

Online
Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1142
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Locatie: Friesland

Re: BMW m54b22 Olieverbruik

Bericht door bartb » 10 jan 2017, 22:39

Interessant topic.
Misschien zelf bij de volgende wissel toch maar eens flushen dan, kan geen kwaad.
Hij lust wel een slokje olie maar het is nog niet dramatisch.170k gelopen.

erwin20vt
Berichten: 800
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: BMW m54b22 Olieverbruik

Bericht door erwin20vt » 10 jan 2017, 22:48

Het wordt afgeraden om de motor te belasten, bij flushen bestaat het gevaar dat er vuil in de stoters komt en er motor schade ontstaat. Bij stationair draaien valt waarschijnljjk alleen de motor uit, rij je 80 en het gebeurd kost het je waarschijnlijk een paar kleppen. Kans is minimaal maar veel merken dekken ze in op deze manier.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW m54b22 Olieverbruik

Bericht door GTRene » 10 jan 2017, 23:03

gooiden ze vroegah niet wat diesel (een liter oid?) bij de oude olie door? :-) kan me nog vaag zoiets herinneren, maja destijds ook alleen minerale? olie en die stalen blokken enz, long time ago.
Dan liet je ook de motor een tijdje draaien (niet mee rijden) en af en toe iets meer rpm zodat ie wat sneller op temp kwam, niet vol natuurlijk en dan aftappen. :-)

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: BMW m54b22 Olieverbruik

Bericht door Martin van der Zwaard » 12 jan 2017, 09:02

Str8Six schreef:Nou niet per se mis, maar lees op internet nogal veel verschillende verhalen over flushen. De 1 die zegt; Uur lang op 2500tpm, de ander zegt rustig rijden, en weer een ander zweert bij een halfuur met af en toe gas geven(of een uur). Die adviezen/wijsheden zullen toch ergens vandaan komen, en waarom zit hier verschil in?
Als het zover is, benader ik forté zelf even denk ik, zij kunnen vast uitsluitsel bieden.
Deze methode is door Forté aan ons doorgegeven (zijn een autobedrijf) en zo doen wij het al een aantal jaar. Niks geen problemen.
Rijden is idd een no go. Iets hoger toerental en dan af en toe volgas zodat de vanossen verstellen en ook spoelen.

@Rene: ATF deden ze er vroeger wel eens bij als je een vastzittende stoter ofzo had.

Str8Six
Berichten: 1033
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: eBike
Locatie: Amsterdam

Re: BMW m54b22 Olieverbruik

Bericht door Str8Six » 15 jan 2017, 17:34

Ah, bedankt voor de info!

Ik heb inmiddels een paar uren op internet besteed aan 'M54 oil burning', en moet toch concluderen dat de M54 niet zo bullit proof is als de M52. Diverse bronnen leggen uit dat er wat dingen veranderd zijn, die eerst probleemloos waren, maar nu nietmeer. Zo is bij de M54 het ontwerp van de zuigerveren anders dan de M52, gevoeliger voor vervuiling etc. Gelukkig zijn er dan ook weer diverse filmpjes met handige harry's met oplossingen.

Zie(hierbij wordt de carterdruk verhoogd):



En deze vond ik ookwel vermakelijk:



Terugkomend op mijn eigen auto; tot nu toe lijkt de carterventilatie reparatie toch redelijk geholpen te hebben. Olieverbruik is flink verminderd. Binnenkort de wissel+flush, en dan hoop ik het verbruik tot een minimum te reduceren.

Str8Six
Berichten: 1033
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: eBike
Locatie: Amsterdam

Re: BMW m54b22 Olieverbruik

Bericht door Str8Six » 02 mar 2017, 00:06

Olieverbruik is sindsdien flink afgenomen. Flush staat binnenkort op de planning(forté al in huis).

Wel 2 andere puntjes:
1. Er is iemand tegen de achterkant van mijn auto gereden in een parkeervak, schade ingediend bij waarborgfonds.
2. Auto maakt bij gas loslaten een raar geluid als hij half warm/koud is. Lijkt van linksvoor te komen. Bij optrekken geen geluid, alleen bij uitrollen/stationair. Verwarming aan/uit maakt geen verschil
Hierbij een filmpje:



Het gaat om het zuchtende/steunende geluid na 0:10

Bmwe1
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jul 2017, 00:32
Auto: E46 330i LCI

Re: BMW m54b22 Olieverbruik

Bericht door Bmwe1 » 14 jul 2017, 10:56

Str8Six schreef: 02 mar 2017, 00:06 Olieverbruik is sindsdien flink afgenomen. Flush staat binnenkort op de planning(forté al in huis).

Wel 2 andere puntjes:
1. Er is iemand tegen de achterkant van mijn auto gereden in een parkeervak, schade ingediend bij waarborgfonds.
2. Auto maakt bij gas loslaten een raar geluid als hij half warm/koud is. Lijkt van linksvoor te komen. Bij optrekken geen geluid, alleen bij uitrollen/stationair. Verwarming aan/uit maakt geen verschil
Hierbij een filmpje:



Het gaat om het zuchtende/steunende geluid na 0:10
Beste Str8six,

Ik geloof dat ik de zelfde problemen met me auto heb als jij. Binnenkort ga ik de vanos en carterventilatie doen. Verbruik wat olie aan gaat niet heel gek. Maar toch alles even nalopen.

Dat geluid wat je in je laatste filmpje laat horen heeft mijn auto sinds kort ook last van. Ben jij eruit wat dat is? De mensen die ik heb gesproken denken dat het een druklaagtechniek is....

Groet,


Maarten

Str8Six
Berichten: 1033
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: eBike
Locatie: Amsterdam

Re: BMW m54b22 Olieverbruik

Bericht door Str8Six » 14 jul 2017, 14:02

Olieverbruik is na carterventilatie en flushen weer genormaliseerd(en wissel naar 5w40). VANOS staat bij mij binnenkort ook op de planning.

Het geluid in het filmpje is verdwenen na vervanging van de stuurpomp. Geen idee hoe een stuurpomp dat geluid kan maken, maar op een gegeven moment viel hij ineens weg, en was het geluid ook weg(en stuurbekrachtiging dus weg). Na vervanging het geluid nooit meer teruggehoord.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten