Kan inderdaad kloppen.535d schreef:@Riceaux dat kan e.e.a. dan wel verklaren ja.
Misschien moet ik de volgende lezing niet geven maar ik ga het toch doen.
Ik zal echter onze (mede)lezers nog even meenemen in een ander specifiek aspect wat komt kijken bij het terugdraaien van BMW tellers. Dit is vakwerk(als je het zo mag noemen) waarbij gebruik gemaakt wordt van hele speciale, dure software. Met de Chinese Alibaba computers van een paar K heb je ook geen garantie op geen tamperdot en hetgeen wat ik hieronder ga melden. Die profi gasten die dit werk doen hebben apparatuur van bedragen die in de 5 cijfers voor de komma hebben....
Maar vooruit met de geit, zeker op het moment dat je een tamperdot hebt dan wordt dit meestal ook overgeslagen. De echte profi's doen hetvolgende natuurlijk wel maar dan zie je ook geen tamperdot. De km/h en/of toerenteller teller/wijzer dient dan opnieuw gekalibreerd te worden. Op het moment dat ze bij een BMW de teller terugdraaien moet heel de tellerunit uit elkaar gehaald worden om bij de chips van het LCD schermpje te komen om vervolgens terug in elkaar gezet te worden. De wijzers kunnen in de positie geklikt/gedraaid worden en moeten vervolgens wanneer teruggeplaatst in de auto, softwarematig gekalibreerd worden(is speciale software voor nodig en dat gaat niet met rheingold of de knoeisoftware die gebruikt wordt). De positie van de wijzers beweegt een beetje bij het aansluiten van de klok en het inschakelen van stand 1 in het contactslot. Dus op het moment dat je een tamperdot ziet, altijd eens goed kijken of je bij de km/h wijzer een kleine afwijking naar boven ziet, dan heeft de kalibratie niet plaatsgevonden(95% van de gevallen naar boven indien het niet gebeurt ivm de kleine reset die bij opstart plaatsvind).
Of we die afwijking hier zien laat ik me niet over uit en moeten mensen zelf maar even een besluit nemen, maar bij een tamperdot is dat altijd even de moeite waard om goed te bekijken:).
Ben overigens wel benieuwd naar het verhaal van die 535 nu;).
Hoe ik dit weet, helaas zelf een aantal jaren geleden de dupe geweest dat ik zelf een (race)auto gekocht had die 150/160k km op de teller had maar na een aantal maanden 360k km bleek te hebben. Heb me er toen in verdiept en ben toen eens bij een 'specialist' langsgereden, toen dit nog 'mocht' in Nederland, om te voorkomen dat het me nogmaals zou gebeuren;)