FIA analyseert Kubica-crash
'Alle veiligheidssystemen werkten perfect'
[21-06] Bij zijn crash tijdens de Grand Prix van Canada heeft Robert Kubica een klap van 75 G overleefd. Dat blijkt uit de gegevens van de ADR (Accident Data Recorder), die de BMW Sauber van de Pool aan boord had.
Kubica-crash niet eens de zwaarste.Nadat Kubica Jarno Trulli's Toytota had geraakt, vloog hij met een snelheid van 230 km/u tegen de muur, zo blijkt uit de crashdata. Bij die eerste impact kreeg de coureur 75 maal de zwaartekracht te verwerken. Ter vergelijking: een auto die bij een snelheid van 80 km/u binnen een halve meter tegen een massief object tot stilstand komt, ondergaat daarbij een vertraging van 48 G.
Overigens is Kubica met zijn 75 G-crash lang niet de recordhouder; dat is de Britse F1-coureur David Purley, die in 1977 tijdens pre-kwalificatietrainingen op Silverstone bij een botsing 178 G voor zijn kiezen kreeg (daarbij vertraagde zijn auto binnen 66,6 centimeter van 173 naar 0 km/u). Volgens verschillende bronnen is dat de zwaarste G-kracht die een mens ooit heeft overleefd.
De ADR is een doosje van vijftien bij vijftien centimeter, dat is ingebouwd achter de coureur, onder de benzinetank. Het apparaatje registreert data van een hele race. Na Kubica's crash is de ADR uit zijn auto bestudeerd door leden van de FIA-veiligheidscommissie, onder leiding van voorzitter Peter Wright. Uit het rapport dat naar aanleiding van dit onderzoek is uitgebracht blijkt dat alle veiligheidsonderdelen aan de BMW Sauber van Kubica vlekkeloos hun werk hebben gedaan - ook het HANS-systeem.
,,We zijn zeer tevreden dat Robert ongedeerd uit dit ongeluk is gekomen en dat het chassis en de veiligheiddsystemen hun werk perfect hebben gedaan'', aldus Wright. ,,Het geeft aan dat het goed is dat we nooit de grenzen opzoeken van de veiligheid van het chassis, bijvoorbeeld om gewicht te besparen.''
Over krachten gesproken
- romo
- Berichten: 27097
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- Jorrit
- Berichten: 605
- Lid geworden op: 16 dec 2006, 20:23
Verbaasd me niets, David Purley overleefde zelfs een niet openende parachute!!! En een vliegtuig ongeluk of tig. Uit eindelijk was het ook een vliegtuig ongeluk dat een einde aan zijn leven maakte.Overigens is Kubica met zijn 75 G-crash lang niet de recordhouder; dat is de Britse F1-coureur David Purley, die in 1977 tijdens pre-kwalificatietrainingen op Silverstone bij een botsing 178 G voor zijn kiezen kreeg (daarbij vertraagde zijn auto binnen 66,6 centimeter van 173 naar 0 km/u). Volgens verschillende bronnen is dat de zwaarste G-kracht die een mens ooit heeft overleefd.
http://www.asag.sk/bio/purley.htm
David Purley was/is vooral bekent omdat hij als enige geprobeerd heeft het leven te reden van Roger Williamson die, bij kennis, op kop, in een brandende F1 wagen, op zandvoort, het leven liet. (1973)
[img:205:168]http://www.planet-cutie.co.uk/zandvoort/06.jpg[/img]
[img:205:169]http://www.planet-cutie.co.uk/zandvoort/18.jpg[/img]
http://www.planet-cutie.co.uk/zandvoort/ (voor de hele serie)
Maar goed, das wel weer erg off-topic allemaal (sorry)
75G is natuurlijk enorm. Als je de beelden van de crash van Kubica bekijkt betwijfel je of er ooit nog een F1 rijder zal sterven. Persoonlijk denk ik van wel, je gaat nu gewoon richting ingewanden die afscheren e.d. Hoe dan ook, de F1 is sinds de tragische dood van Senna een stuk veiliger geworden
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
75G is wel by far het zwaarste ongeluk uit de sport waar iemand totaal ongeschonden (op een lichte hersenschudding en verstuikte enkel na) is uitgekomen.
Purley was namelijk na die klap op Silverstone voor lange tijd uitgeschakeld:
Purley was namelijk na die klap op Silverstone voor lange tijd uitgeschakeld:
http://8w.forix.com/nl73-dp.htmlThe Swedish GP was the only other event in which he managed a finish (14th) before a monumental qualifying crash during the British GP weekend ended his season. David was extremely lucky to survive. His throttle had stuck open at Becketts, resulting in a 179.8 G smash into the barriers. He suffered multiple fractures of the legs, pelvis and ribs, and pierced lungs, and it was only through the excellent work of the rescue crew present that he got the chance to recover from his injuries. Ten times his heart stopped beating but each time a nurse from the crowd practiced heart massage to get it going again.
Following two critical weeks in intensive care, recovery took many months, with the decision to amputate his legs only staved off at the last gasp. While he wheelchaired himself through the corridors of the clinic anyone raising the subject of motor racing would get a damn good verbal thrashing. No way that he was getting into a cockpit again.