e36 M3 veerpootlagers uitwisselen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Biodiesel66

e36 M3 veerpootlagers uitwisselen

Bericht door Biodiesel66 » 23 dec 2016, 19:45

Vorige week heb ik een nieuwe H&R monoshock schroefset onder m'n auto laten plaatsen. Ik vond het een goed moment om de veerpoot lagers uit te wisselen voor meer negatief camber. Na het plaatsen van de set is de auto uitgelijnd. Ik heb gevraagd om de volgende waarden aan te houden:
Voor -2 tot -2,5 graden camber per kant en 0,1 tot 0,2 total toe in.
Achter -2 tot -1,5 graden per kant en 0,2 total toe in.

Met het uitwisselen van de veerpootlagers had ik verwacht ergens tussen de -2 en -3,5 camber uit te komen. Wat je krijgt is wat je krijgt want er valt dan verder niks meer aan af te stellen.

Toen ik de auto terug kreeg heb ik niet goed naar het rapport gekeken. Eigenlijk (stom) er van uit gegaan dat alles goed stond. In de loop van de week als ik m'n auto nakeek terwijl ik naar m'n werk wandelde kreeg ik steeds de indruk dat de voorwielen niet naar buiten maar enigszins naar binnen staan (positieve camber). Zojuist toch maar m'n uitlijn rapport er bij gezocht en tot mijn verbazing zie ik het volgende.. Nu heb ik er helaas niet echt veel verstand van. Kan iemand deze instellingen verklaren? De auto is tevens wat verlaagd is er camber verloren gegaan met de verlaging? Tevens trekt de auto ineens een klein beetje naar rechts. Zijn de toplagers misschien niet uitgewisseld? Ik ben er niet bijgeweest tijdens de montage.. iemand een idee?
Bijlagen
IMG_4842.JPG
IMG_4842.JPG (325.97 KiB) 957 keer bekeken

Jussi

Re: e36 M3 veerpootlagers uitwisselen

Bericht door Jussi » 24 dec 2016, 04:20

Ik dacht dat enkel bij de non-M de veerpootlagers wisselen voor meer camber zorgde? Nu probeer ik op Google er meer over te vinden maar ik kom het niet meteen tegen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 dec 2016, 06:24

Nee het werkt enkel op een M3 3,2 omdat die offset toplagers hebben.

Aan jou uitlijn rapport te zien hebben ze het inderdaad niet goed gedaan maar het simpelste is gewoon even de kap open en kijken. Normaal zou je er ca 2 graden camber bij moeten hebben.

Je askanteling klopt ook niet. Ik denk dat ze ze gewoon verkeerd gemonteerd hebben, verdraaid in plaats van gewoon links en rechts omwisselen.

Als links en rechts wel verwisseld zijn dan is het een easy fix, even de auto opkrikken, veerpoot aan de bovenkant los en gewoon verdraaien.

Biodiesel66

Bericht door Biodiesel66 » 24 dec 2016, 07:54

Helemaal super Bert! Dank je wel voor de info. Ga het vandaag nog regelen met ze :)

Plaats reactie