Het einde van de verbrandingsmotor.
- Hielke
Re: Het einde van de verbrandingsmotor.
Met de gigantische luchtvervuiling in de grote steden van China willen de chinezen de transitie van verbrandings- naar elektrische motoren alleen maar versnellen.
- RVV
Auto industrie gaat gepaaid worden met fikse belastingvoordelen en investeringsimpulsen = hogere winsten.. die gaan dan heel snel overstag. Die lange weg is zomaar binnen 10 jaar gerealliseerd.. maar goed dit is allemaal geen nieuws dit zagen we jaren geleden al aankomen. Even los van de autoliefhebber is de verbrandingsmotor een totaal inefficiënt stuk techniek. Een electromotor is zoveel goedkoper en vooral probleemlozer te maken. De voordelen voor de maatschappij en het leefmilieu in het algemeen zijn gigantisch of je het er nou mee eens bent of niet. En laten we nou eerlijk wezen? Wat is er nou überhaupt leuk aan een verbrandingsmotor als het geen dikke PK leverancier is? Het aantal betaalbare auto's die nog echt leuk zijn om in te rijden zijn op 2 handen te tellen. De liefhebber word alleen maar geraakt met deze rigoureuze stap.. de massa (die andere -tig miljoen automobilisten) malen er niks om. De infrastructuur zal gefasseerd worden aangepakt, daar gaat echt wel goed komen.
-
Onlinetomgtr
Het probleem is niet elektrische auto's bouwen. Het probleem is competatief en genoeg renewable energie maken/opwekken/opslaan.
- Hielke
Goeie analyse Rico.
Denk dat het voor de liefhebber (trackdays) op termijn ook wel goed gaat komen. Neem een vrij rijden dag; 20 minuten rijden, 40 minuten rusten. Plenty genoeg tijd om de batterij weer op 80% te krijgen. Ik neem nu een voorschot op de stand van de techniek over zeg 10 jaar.
Denk dat het voor de liefhebber (trackdays) op termijn ook wel goed gaat komen. Neem een vrij rijden dag; 20 minuten rijden, 40 minuten rusten. Plenty genoeg tijd om de batterij weer op 80% te krijgen. Ik neem nu een voorschot op de stand van de techniek over zeg 10 jaar.
- Camiel
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Het laden van dit soort wagens gaat echt geen probleem worden, net zomin als de groene energiebehoefte. Over 10 jaar heeft iedereen zonnepanelen op z'n dak, zelf gekocht of bijv via bedrijven als zelfstroom.nl. Tesla wallmounted battery ernaast en je kunt 's avonds je auto opladen en was draaien met de stroom die je overdag opgewekt hebt terwijl je op kantoor was. Langzaamaan sluiten van de kolencentrales of iig over naar biomassa, en voor de pieken op het netwerk een of twee centrales (al dan niet kern) over houden. Koken gaat electrisch, boilers draaien op stroom, verwarming en koeling in nieuwe huizen gaat dmv vloer en muurverwarming, pompen en goede isolatie. Geen radiator te vinden in huis. Wat dat betreft zijn ze hier in Zwitserland al een stuk verder; dat is er namelijk allemaal al.
Het recyclen van het afval daarentegen. Dat wordt wel een challenge. Zonnepanelen zijn na een aantal jaar afgeschreven, wat doen we met het afval? Accu's van de auto's, idem?
Ik ben heel enthousiast over dit soort vooruitgang, minder afhankelijk van het Midden-Oosten en minder kans op de Nederlands lokale aardbevingen. Zolang ik over 15 jaar nog maar een 6-8 cilinder op een mooie zondag naar buiten kan rijden en benzine kan tanken, of mijn oldtimer brommertje vol kan gooien, ga ik doordeweeks wel in een electrische auto naar kantoor, geen probleem.
Het recyclen van het afval daarentegen. Dat wordt wel een challenge. Zonnepanelen zijn na een aantal jaar afgeschreven, wat doen we met het afval? Accu's van de auto's, idem?
Ik ben heel enthousiast over dit soort vooruitgang, minder afhankelijk van het Midden-Oosten en minder kans op de Nederlands lokale aardbevingen. Zolang ik over 15 jaar nog maar een 6-8 cilinder op een mooie zondag naar buiten kan rijden en benzine kan tanken, of mijn oldtimer brommertje vol kan gooien, ga ik doordeweeks wel in een electrische auto naar kantoor, geen probleem.
- RJK
Dat vraag ik mij ook af. Productie van waterstof door het gebruik van grote hoeveelheden elektriciteit (elektrolyse) is niet erg efficient, volgens Wikipedia:Maar hoe zit het eigenlijk met waterstof? Daar worden inmiddels toch ook wel stappen mee gezet?
Maar als ik dan ook hoor dat er (op bepaalde momenten) nu al een overcapaciteit aan stroom is, waarom dan niet (groene) stroom gebruiken om waterstof te produceren. Dat is in ieder geval beter op te slaan dan stroom?Over het algemeen is de benodigde energie bij dit proces hoger dan de waarde van het geleverde waterstof, waardoor deze manier van productie niet vaak gebruikt wordt.
-
De meeste denken om in het weekend nog even met hun fun v8 etc. auto kunnen rijden.
Als de massa aan de elektrische auto gaan denk je dat een fabrikant dan voor een handje vol liefhebbers nog even leuke benzine fun auto maakt?
Je moet zorgen dat je 20 jaar vooruit kan met wat je hebt. En alleen verkopen als er goeie vervanger is en anders nooit meer weg doen.
Als de massa aan de elektrische auto gaan denk je dat een fabrikant dan voor een handje vol liefhebbers nog even leuke benzine fun auto maakt?
Je moet zorgen dat je 20 jaar vooruit kan met wat je hebt. En alleen verkopen als er goeie vervanger is en anders nooit meer weg doen.
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Geen probleem wat mij betreft, zou dagelijks best elektrisch willen rijden. En autonoom rijden juich ik ook toe. Zo'n rit van 1000 km naar je wintersportadres is weinig aan, tenminste de saaie snelwegkilometers. Zou het prima vinden als m'n auto dat zelf kon. Zodra de bochtige bergweggetjes beginnen zelf het stuur weer overnemen.
En voor het weekend inderdaad nog een oude benzineslurper overhouden voor de fun. Prima combi.
En voor het weekend inderdaad nog een oude benzineslurper overhouden voor de fun. Prima combi.
- Niels
- Auto: Prius+
Ach om zoiets te implementeren is er visie nodig vanuit de roverheid en dan ook nog eens op EU niveau. Dus het zal allemaal zo'n vaart niet lopen. D66 kwam ook al met zoiets voorbij op FB en als er dan vragen worden gesteld over de herkomst van al die schone elektrische energie dan wordt er alleen maar terug gegrepen op het feit dat ze een voorstel er doorheen hebben gedrukt om kolen centrales te sluiten.
Op de vraag waar die schone capaciteit dan wel vandaan moet komen en hoeveel dat dan wel niet moet zijn heerst er stilte... Men heeft simpelweg geen idee wat de energie waarde van de huidige olie en gas productie is. Groningen moet stoppen met gas produceren, sure.... bouw het hele land maar ff vol met zonnepanelen en windmolens en de andere helft met accu's
En ja de technologie gaat snel maar opslag in een accu is en blijft een probleem. Diegene die dat probleem weet op te lossen is letterlijk king of the world. De transitie moet komen van ondernemers en knappe koppen en echt niet van overheden die doelen stellen iig...

En ja de technologie gaat snel maar opslag in een accu is en blijft een probleem. Diegene die dat probleem weet op te lossen is letterlijk king of the world. De transitie moet komen van ondernemers en knappe koppen en echt niet van overheden die doelen stellen iig...
- JP
Autonoom 1000km naar mijn vakantieadres rijden, dan kan ik net zo goed in het vliegtuig stappen. Dat heb ik tenminste nog een leuke stewardess om naar te kijken onderweg.
-
Accu's worden het ook niet. Het probleem is dat als je ze heel snel wil opladen dan heb je een hele dikke kabel nodig die schadelijke velden produceert. Of inductief opladen met een opengewerkte magnetron onder je auto. Om die elektromagnetische velden nog enig zins in bewang te houden ben je ook beperkt in hoeveel energie je kan overdragen.
Waterstof is wat dat betreft een veel handigere keuze. Ionische vloeistoffen zouden ook kunnen: http://www.nanoflowcell.com/solutions/quantino/. Anders ga je naar accu's wisselen o.i.d. ook niet praktisch.
Waterstof is wat dat betreft een veel handigere keuze. Ionische vloeistoffen zouden ook kunnen: http://www.nanoflowcell.com/solutions/quantino/. Anders ga je naar accu's wisselen o.i.d. ook niet praktisch.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
De voordelen wegen op tegen de nadelen lees ik, totdat we in de praktrijk te maken gaan hebben met nog vervuilender niet afbreekbare zooi(ik zie de politiek al stamelen en bakzeil halen, jamaar, zo gaat het altijd), magnetisch gezondheidsschadelijke velden is ook nog iets wat makkelijk weggewuifd worden gaat.
-
Progressief is dus: met je Tesla P90d naar de moskee! Hatsikidee...
Edit:

Edit:
- Bijlagen
-
- nov-11-2013-this-week-s-climate-change-talks-are-taking-place-in-poland-and-they-re-going-to-focus-on-china-the-world-s-bigg.jpg (114.68 KiB) 1615 keer bekeken
- Camiel
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Probleem met waterstof is dat het energie kost om het te produceren, meer dan dat het oplevert. Dus eigenlijk stop je 100% van de energie in een output van bijv 80% van diezelfde hoeveelheid energie. Je kunt het weliswaar beter opslaan en vervoeren en het is alsnog efficienter dan bijv benzine maar je kunt beter direct de stroom je auto in voeren via een accu.
Tenzij je bijv thuis je zonnepanelen hebt, overdag je thuisaccu op een minimaal niveau houdt en met de rest je waterstofgenerator aandrijft die de brandstof voor je auto maakt.
Tenzij je bijv thuis je zonnepanelen hebt, overdag je thuisaccu op een minimaal niveau houdt en met de rest je waterstofgenerator aandrijft die de brandstof voor je auto maakt.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Moet je geen "mannelijke" hebben...
JP schreef:Autonoom 1000km naar mijn vakantieadres rijden, dan kan ik net zo goed in het vliegtuig stappen. Dat heb ik tenminste nog een leuke stewardess om naar te kijken onderweg.
- MarkS
Waterstof is idd niet per definitie duurzaam. Net zoals ook elektriciteit dat ook niet altijd is.Camiel schreef:Probleem met waterstof is dat het energie kost om het te produceren, meer dan dat het oplevert. Dus eigenlijk stop je 100% van de energie in een output van bijv 80% van diezelfde hoeveelheid energie.
Maar waterstof kan ook via zonne- en wind energie worden opgewekt.
Wat waterstof betreft loopt Nederland achter. In Duitsland staan over zeven jaar genoeg waterstoftankstations om het hele land te dekken, ook in Japan wordt hard aan de weg getimmerd. Kopers van een waterstofauto krijgen daar een vierde van de aankoopprijs vergoed.
- alt
Vandaag nog met een gesprek gehad met ceo van bedrijf dat overtollige warmte van grote bedrijven koopt & levert aan grote bedrijven die veel warmte nodig hebben. Zij zijn op veel grote industrieterreinen in NL in overleg met grote bedrijven, gemeentes & provincies.
Hij vertelde mij dat de prijs van batterijen nu nog het grote probleem is. De batterijprijs moet zeker de komende jaren met een factor 4 naar beneden.
Een ander probleem wat opgelost zal moeten worden is de condensator, waar Mazda mee bezig is.
Het voordeel van een condensator is, dat die in enkele minuten zeer grote hoeveelheid aan stroom kan opladen.
Maar in korte tijd veel stroom verliest (lekstroom).
Misschien, maar ik weet veel te weinig elektriciteit, kan men een auto met een condensator die gelijk de batterij bijlaad onder het rijden bouwen.
De nadelen van elektrisch rijden weet ik, maar een voordeel is dat je geen kleine & weinig grote beurten hebt.
Tesla wil je graag elke 40 / 80.000 km terug zien, maar dat ga ik niet doen.
Een elektra motor is te stom om stuk te gaan.
Maar een draaiend onderdeel.
Geen olie verversen, enkel remblokken vervangen & batterijkoelvloeistof (80.000 km) verversen.
Kreng vreet wel achterbanden, elke 30.000 km nieuwe banden.
Waterstof, dat willen de olieboeren & overheid graag.
Winwin situatie voor hen beiden.
Grote nieuwe omzet voor de olieboeren.
Korte lijnen om de heffingen te ontvangen voor de overheid.
Ik hoop niet, als egoïst, dat iedereen elektrisch moet rijden, dan komen er extra heffingen op het stroomgebruik.
Ik zeg dus te jullie: blijf lekker met je ice rijden, dan rij ik lekker met goedkope stroom.
Hij vertelde mij dat de prijs van batterijen nu nog het grote probleem is. De batterijprijs moet zeker de komende jaren met een factor 4 naar beneden.
Een ander probleem wat opgelost zal moeten worden is de condensator, waar Mazda mee bezig is.
Het voordeel van een condensator is, dat die in enkele minuten zeer grote hoeveelheid aan stroom kan opladen.
Maar in korte tijd veel stroom verliest (lekstroom).
Misschien, maar ik weet veel te weinig elektriciteit, kan men een auto met een condensator die gelijk de batterij bijlaad onder het rijden bouwen.
De nadelen van elektrisch rijden weet ik, maar een voordeel is dat je geen kleine & weinig grote beurten hebt.
Tesla wil je graag elke 40 / 80.000 km terug zien, maar dat ga ik niet doen.
Een elektra motor is te stom om stuk te gaan.
Maar een draaiend onderdeel.
Geen olie verversen, enkel remblokken vervangen & batterijkoelvloeistof (80.000 km) verversen.
Kreng vreet wel achterbanden, elke 30.000 km nieuwe banden.
Waterstof, dat willen de olieboeren & overheid graag.
Winwin situatie voor hen beiden.
Grote nieuwe omzet voor de olieboeren.
Korte lijnen om de heffingen te ontvangen voor de overheid.
Ik hoop niet, als egoïst, dat iedereen elektrisch moet rijden, dan komen er extra heffingen op het stroomgebruik.
Ik zeg dus te jullie: blijf lekker met je ice rijden, dan rij ik lekker met goedkope stroom.
-
Met weinig kleine en grote onderhoudsbeurten wordt natuurlijk het algemene werkplaatspersoneel, die 't al niet makkelijk heeft (want ook ice's worden onderhoudsvriijer/vriendelijker) ook 'n beetje compleet de nek omgedraaid hè. Maarja daar vinden we wel 'n andere baan voor:)
-
Sowieso zijn er nog meer randzaken die voor problemen zorgen. Zo las ik laatst dat als iedereen een elektrische auto zou gaan rijden, en 'savonds zou gaan opladen, het hele netwerk wel eerst aangepast moet worden. Het huidige netwerk is natuurlijk niet gebouwd op miljoenen auto's die tegelijk aan de lading moeten, want er gaat nogal wat energie in zo'n accu. Zeker aangezien ze steeds groter worden en iedereen een snellader wil.
- HJ2
Ik ben bang dat het meeste fijnstof van de banden komt, niet uit de uitlaat (de stinkdiesels nit meegerekend, die hadden al veel eerder verboden moeten worden). Trouwens, daar komt ook de meeste herrie vandaan, van die banden, ook niet van de motor. De milieumaffia zal dus gewoon de pijlen een stukje naar links draaien en vrolijk doorgaan.RutgerK schreef: Elektrisch rijden zorgt voor veel minder milieumaatregelen rond infrastructuur. Geen grote lelijke geluidswallen (of tunnels), geen strook van 75 meter aan weerszijden waar geen bebouwing mag zijn wegens vervuiling, geen snelheidsbeperkingen vanwege vervuiling, steden kunnen worden verdicht omdat er minder vervuiling is, geen jarenlange procedures rond infrastructuur door rechtszaken over vervuiling van lucht en geluid.
Het hoeft van mij nog niet in heel Nederland maar wat mij betreft wordt het verplicht in de Randstad tussen Utrecht, Amsterdam en Rotterdam.
Ik wacht zelf wel op een leuke ombouwkit om de Lotus om te bouwen naar koppelbaas Wel jammer, maar lijkt me ook geen straf.

Ik ben eerder banger voor de fam. Sloep. Nu al 15 jaar voornamelijk BMW 5 serie, 10 jaar oud occasion. Ik ben bang dat ik in de overgangsperiode gedwongen word in een koekblik ala Renault ZOE te rijden, gewoon omdat betaalbare ruime alternatieven nog niet gebruikt op de markt zullen zijn... Ja, daar vrees ik dus wel voor.

- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Dat elektrische gedoe kan ik alleen maar toejuichen.
Wat ik wel aan mijn water voel zijn die geitewollen sokken die dan als een dolle overal van die "non benzine" zone's willen gaan aanleggen.
Wat ik wel aan mijn water voel zijn die geitewollen sokken die dan als een dolle overal van die "non benzine" zone's willen gaan aanleggen.
- GTRene
schijnbaar kan je je huishouden 3 dagen lang van stroom voorzien met een volle lading stroom in zo'n EV car ls ik laats ergens.
dus als je via zonnepanelen de auto oplaad en rest je huis e.d. zou je in theorie (zolang het spul meegaat) jezelf kunnen voorzien van stroom.
daar zullen de energie maatschappijen ook niet happy van worden lijkt me? natuurlijk eer een ieder dat zou gaan doen duurt nog wel +10<>20 jaar, maar toch.
Natuurlijk kun je ook al zo'n thuis accu kopen, gewoon en en, bovendien komen er steeds betere panelen uit en ook accu's die bv minder schadelijk zijn voor het milieu.
dus als je via zonnepanelen de auto oplaad en rest je huis e.d. zou je in theorie (zolang het spul meegaat) jezelf kunnen voorzien van stroom.
daar zullen de energie maatschappijen ook niet happy van worden lijkt me? natuurlijk eer een ieder dat zou gaan doen duurt nog wel +10<>20 jaar, maar toch.
Natuurlijk kun je ook al zo'n thuis accu kopen, gewoon en en, bovendien komen er steeds betere panelen uit en ook accu's die bv minder schadelijk zijn voor het milieu.
- Bert ///M3
Het is leuk en aardig en de gewone auto word natuurlijk weer eens op de korrel genomen.
Maar denk even aan andere dingen. Wil je bijvoorbeeld een 40 tons vrachtwagen ook op accu's laten rijden? Staat hij na een kwartier weer aan de laadpaal. Om even een voorbeeld te noemen.
Dus even snel fossiele brandstoffen wegdoen zie ik zonder verdere technologische doorbraken niet gebeuren.
Maar, 20 jaar is lang in termen van technologie.
Maar denk even aan andere dingen. Wil je bijvoorbeeld een 40 tons vrachtwagen ook op accu's laten rijden? Staat hij na een kwartier weer aan de laadpaal. Om even een voorbeeld te noemen.
Dus even snel fossiele brandstoffen wegdoen zie ik zonder verdere technologische doorbraken niet gebeuren.
Maar, 20 jaar is lang in termen van technologie.
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Zelfde geld voor bestelwagens en campers natuurlijk. Deze zitten nu al vaak tegen of over de max. toegestane massa. Van al die accu's word je auto niet lichter en is dit een nog groter probleem want je laadvermogen word nog lager.
Alle zware auto's zijn ook weer extra belasting voor wegen en bruggen etc.
Alle zware auto's zijn ook weer extra belasting voor wegen en bruggen etc.
- alt
Je kunt een elektrische VW Carfter nu kopen.
!700 kg laadvermogen.
150/200 km actieradius.
Een veilige topsnelheid van 80 kmh.
Dus enkel voor de stad.
!700 kg laadvermogen.
150/200 km actieradius.
Een veilige topsnelheid van 80 kmh.
Dus enkel voor de stad.