Het einde van de verbrandingsmotor.
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 16 okt 2010, 21:57
Het einde van de verbrandingsmotor.
Het is officiëel: het einde van de verbrandingsmotor is nabij.
Dit is niet het einde van het begin. Nee, dit is echt het begin van het einde. Geen revolutionair plan van een of ander links partijtje, maar een kabinetsplan. Vanaf 2035 mogen er geen auto's met verbrandingsmotor worden verkocht. Een van de mooiste uitvindingen van de mensheid gaat ten grave gedragen worden.
Sommigen zullen zeggen dat het zo'n vaart niet zal lopen. Dat ze (die gasten in Den Haag dus) die 2035 eerst nog maar eens moeten zien te realiseren. Maar dat is beside the point. Het kan ook 2038 worden. Maar net zo goed 2032. Dit soort zaken kunnen in een stroomversnelling raken. De precieze datum maakt niet uit. Het gaat gebeuren.
Anderen zullen zeggen: da's toch geen nieuws? Dat de verbrandingsmotor z'n langste tijd gehad heeft wisten we al lang. True. Maar nu wordt er door een zittende minister (Kamp) een datum aan vast geplakt. Het is geen verre toekomstmuziek meer. 2035 lijkt ver weg, maar dat valt reuze mee. 2035 is net zo ver in de toekomst als 1999 in het verleden is. Ervan uitgaande dat DF niet overbevolkt wordt door bejaarden, gaan de meesten onder ons dat gewoon nog meemaken. Sommigen zijn zelfs dan nog niet bejaard.
Nog weer anderen kunnen daar tegenin brengen dat als er vanaf 2035 geen benzineauto's meer verkocht mogen worden, het toch zeker nog wel tot 10 á 20 jaar ná die datum zal duren voordat er geen benzine meer verkocht mag worden, voordat het echt verboden is om er mee rond te rijden. Ik zou daar m'n hand niet voor in het vuur durven steken. Sowieso zal ver voor die tijd ons het vuur aan de schenen gelegd worden, met allerlei steeds strenger wordende maatregelen. De ware petrolhead wil natuurlijk zo lang mogelijk met z'n atmosferische zes-in-lijn door blijven rijden, maar dat zal financiëel steeds moeilijker worden, laat dat maar aan onze vrinden in Den Haag over. Waardoor het uiteindelijk voor de meesten niet meer haalbaar zal zijn om te blijven stoken op benzine.
Mark my words: vanaf nu wordt het alleen nog maar minder leuk voor de petrolhead.
Klein lichtpuntje: de recent zo waanzinnig gestegen prijzen van allerlei leuke auto's zullen over het algemeen alleen nog maar dalen. De meeste prijzen stijgen al niet meer. De 911 GT3, de E30 M3, de rek is eruit. Jarenlang durfde niemand z'n geld in een huis te steken en stegen de prijzen van klassieke auto's tot grote hoogten, nu is die trend weer andersom. De huizenmarkt is weer aardig op stoom.
Interessant ook om te zien wat dit met de prijzen van de Rembrandt's en de van Gogh's gaat doen.... De 250 GTO's, de DB5's, de F1's, en de 300SL Gullwings dus. Waren altijd al duur, maar zijn de laatste jaren zomaar verdriedubbeld in waarde. Wat als je niet meer in zo'n auto kunt of mag rijden? Je kunt er tegenin brengen dat er vandaag de dag toch ook niet met deze auto's gereden wordt, daar zijn ze veel te duur voor. Maar het feit dat je er in kúnt rijden, en dat dat dan ook direct een van de mooiere ervaringen des levens zijn, maakt ze nou juist zou gewild. Als een statisch stuk kunst zijn ze ongetwijfeld een stuk minder begerenswaardig.
Bottom line: enjoy the internal combustion engine while it lasts....
Dit is niet het einde van het begin. Nee, dit is echt het begin van het einde. Geen revolutionair plan van een of ander links partijtje, maar een kabinetsplan. Vanaf 2035 mogen er geen auto's met verbrandingsmotor worden verkocht. Een van de mooiste uitvindingen van de mensheid gaat ten grave gedragen worden.
Sommigen zullen zeggen dat het zo'n vaart niet zal lopen. Dat ze (die gasten in Den Haag dus) die 2035 eerst nog maar eens moeten zien te realiseren. Maar dat is beside the point. Het kan ook 2038 worden. Maar net zo goed 2032. Dit soort zaken kunnen in een stroomversnelling raken. De precieze datum maakt niet uit. Het gaat gebeuren.
Anderen zullen zeggen: da's toch geen nieuws? Dat de verbrandingsmotor z'n langste tijd gehad heeft wisten we al lang. True. Maar nu wordt er door een zittende minister (Kamp) een datum aan vast geplakt. Het is geen verre toekomstmuziek meer. 2035 lijkt ver weg, maar dat valt reuze mee. 2035 is net zo ver in de toekomst als 1999 in het verleden is. Ervan uitgaande dat DF niet overbevolkt wordt door bejaarden, gaan de meesten onder ons dat gewoon nog meemaken. Sommigen zijn zelfs dan nog niet bejaard.
Nog weer anderen kunnen daar tegenin brengen dat als er vanaf 2035 geen benzineauto's meer verkocht mogen worden, het toch zeker nog wel tot 10 á 20 jaar ná die datum zal duren voordat er geen benzine meer verkocht mag worden, voordat het echt verboden is om er mee rond te rijden. Ik zou daar m'n hand niet voor in het vuur durven steken. Sowieso zal ver voor die tijd ons het vuur aan de schenen gelegd worden, met allerlei steeds strenger wordende maatregelen. De ware petrolhead wil natuurlijk zo lang mogelijk met z'n atmosferische zes-in-lijn door blijven rijden, maar dat zal financiëel steeds moeilijker worden, laat dat maar aan onze vrinden in Den Haag over. Waardoor het uiteindelijk voor de meesten niet meer haalbaar zal zijn om te blijven stoken op benzine.
Mark my words: vanaf nu wordt het alleen nog maar minder leuk voor de petrolhead.
Klein lichtpuntje: de recent zo waanzinnig gestegen prijzen van allerlei leuke auto's zullen over het algemeen alleen nog maar dalen. De meeste prijzen stijgen al niet meer. De 911 GT3, de E30 M3, de rek is eruit. Jarenlang durfde niemand z'n geld in een huis te steken en stegen de prijzen van klassieke auto's tot grote hoogten, nu is die trend weer andersom. De huizenmarkt is weer aardig op stoom.
Interessant ook om te zien wat dit met de prijzen van de Rembrandt's en de van Gogh's gaat doen.... De 250 GTO's, de DB5's, de F1's, en de 300SL Gullwings dus. Waren altijd al duur, maar zijn de laatste jaren zomaar verdriedubbeld in waarde. Wat als je niet meer in zo'n auto kunt of mag rijden? Je kunt er tegenin brengen dat er vandaag de dag toch ook niet met deze auto's gereden wordt, daar zijn ze veel te duur voor. Maar het feit dat je er in kúnt rijden, en dat dat dan ook direct een van de mooiere ervaringen des levens zijn, maakt ze nou juist zou gewild. Als een statisch stuk kunst zijn ze ongetwijfeld een stuk minder begerenswaardig.
Bottom line: enjoy the internal combustion engine while it lasts....
- Roy RS
- Berichten: 5040
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Het einde van de verbrandingsmotor.
Auw, de waarheid kan ontzettend veel pijn doen...2035 is zo'n beetje volgende week! Das nog geen 20 jaar, wat je in je stuk vergeet is dat het uitgefaseerd wordt, dus vér voor dat jaar zal het al bizar onaantrekkelijk zijn om benzine te rijden/kopen, zodat de overgang geen pijn meer doet
- MarkS
- Berichten: 2904
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41
Re: Het einde van de verbrandingsmotor.
Dit is fantastisch nieuws. Worden die wagens van ons nog exclusiever.
-
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: Het einde van de verbrandingsmotor.
Inderdaad al een tijdje bekend, plan stond in de Autobrief II. Als iemand die nog 21 moet worden nogal klote, een Tesla doet mij namelijk niets. Overigens blijf ik mij afvragen wat de overheid ziet als 'echte' oplossing. Waterstof? Volledig elektrische auto's met een stekker zijn natuurlijk leuk, maar zijn voor mijn gevoel niet de ultieme oplossing.
De waarde van klassiekers zullen hoog blijven verwacht ik. Wellicht niet meer bizar verder stijgen, maar zeker niet enorm gaan dalen. Die auto's worden toch niet gekocht met de intentie om er mee te rijden. Puur het bezit en rendement zijn de redenen. Ik bouw overigens de komende jaren gewoon een leuke oldtimer op. Mocht er niet meer meegereden mogen worden, gebruik ik hem wel als kunst. Hier in het dorp hangt in een kantoor ook een 911 carrosserie aan de muur.
De waarde van klassiekers zullen hoog blijven verwacht ik. Wellicht niet meer bizar verder stijgen, maar zeker niet enorm gaan dalen. Die auto's worden toch niet gekocht met de intentie om er mee te rijden. Puur het bezit en rendement zijn de redenen. Ik bouw overigens de komende jaren gewoon een leuke oldtimer op. Mocht er niet meer meegereden mogen worden, gebruik ik hem wel als kunst. Hier in het dorp hangt in een kantoor ook een 911 carrosserie aan de muur.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Het einde van de verbrandingsmotor.
Zal dit een vooropgezet plan zijn om het Midden Oosten buiten spel te zetten?
Maar.. waarmee wordt straks al die elektriciteit opgewekt? Heel Nederland volzetten met windmolens? Kerncentrales er bij? Of krijgen we auto's met zonnepanelen?
Maar.. waarmee wordt straks al die elektriciteit opgewekt? Heel Nederland volzetten met windmolens? Kerncentrales er bij? Of krijgen we auto's met zonnepanelen?
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Het einde van de verbrandingsmotor.
Ik gok op kerncentrales. Jippie!!!!
-
- Berichten: 22307
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Het einde van de verbrandingsmotor.
Ik vind 2035 wel erg snel. Een model/type auto is 6 tot 10 jaar (met na 3 á 4 jaar een facelift) op de markt? Dan zouden alle auto's die nu op de markt zijn, binnen 2 of 3 modellen volledig elektrisch zijn. Meeste merken hebben wel iets van ervaring met hybride, maar 't is vrij minimaal. Zeker als je je bedenkt dat elk automerk alle modellen moet omzetten, want met één of twee modellen ben je er nog niet als je qua verkoopaantallen niet wilt inleveren.
En de infrastructuur moet helemaal aangepast worden. Las enige tijd terug dat iemand met een elektrohok gezeik had met de gemeente, omdat ie een kabel vanuit thuis naar de parkeerplaats voor z'n deur had lopen. Ook met rubberen mat mocht dat niet. De gemeente moest daar nog beleid voor maken en tot die tijd was het verboden, want de stoep was van de gemeente. Wat oplaadstations langs de snelweg en een paar parkeergarages in het centrum van een grote stad voorzien zal wel lukken, maar wil je verbrandingsmotoren verbieden dan moet je wel echt een goede infrastructuur hebben op gebied van opladen... ook in alle woonwijken en andere uithoeken.
En de infrastructuur moet helemaal aangepast worden. Las enige tijd terug dat iemand met een elektrohok gezeik had met de gemeente, omdat ie een kabel vanuit thuis naar de parkeerplaats voor z'n deur had lopen. Ook met rubberen mat mocht dat niet. De gemeente moest daar nog beleid voor maken en tot die tijd was het verboden, want de stoep was van de gemeente. Wat oplaadstations langs de snelweg en een paar parkeergarages in het centrum van een grote stad voorzien zal wel lukken, maar wil je verbrandingsmotoren verbieden dan moet je wel echt een goede infrastructuur hebben op gebied van opladen... ook in alle woonwijken en andere uithoeken.
-
- Berichten: 749
- Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53
Re: Het einde van de verbrandingsmotor.
Het nadeel van 2035 dat het een tijdstip is welke de afschrijving van een auto gekocht in 2025 al beïnvloedt.
Er zal denk ik een lawine-effect ontstaan met sluitende tankstations en opende laadstations. Waar ga jij straks nog tanken?
De andere factor is het autonoom rijden. Net als met de automaat krijg je straks minderwaardige rijbewijzen voor dit soort voertuigen. De jeugd zal niet meer kunnen / willen rijden in een echte auto. Vervolgens gaan al die auto's met elkaar communiceren op de weg. Daar willen ze jouw analoge car niet tussen hebben. Die zal steeds verder worden verbannen. Eerst uit de buurt van scholen, de binnensteden en dan de gehele openbare weg..
De toekomst van autos als investering voor 30 jaar zie ik derhalve somber in (sowieso door arbeidskosten en teveel digitaal voor alles na 2005). Dus zolang het kan: geniet ervan.
Er zal denk ik een lawine-effect ontstaan met sluitende tankstations en opende laadstations. Waar ga jij straks nog tanken?
De andere factor is het autonoom rijden. Net als met de automaat krijg je straks minderwaardige rijbewijzen voor dit soort voertuigen. De jeugd zal niet meer kunnen / willen rijden in een echte auto. Vervolgens gaan al die auto's met elkaar communiceren op de weg. Daar willen ze jouw analoge car niet tussen hebben. Die zal steeds verder worden verbannen. Eerst uit de buurt van scholen, de binnensteden en dan de gehele openbare weg..
De toekomst van autos als investering voor 30 jaar zie ik derhalve somber in (sowieso door arbeidskosten en teveel digitaal voor alles na 2005). Dus zolang het kan: geniet ervan.
-
- Berichten: 11411
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Het einde van de verbrandingsmotor.
Gelukkig ben ik inmiddels 44:)
Als alles elektrisch is zit ik in mijn elektrische rollator.
Eerst nog maar even wat trackdays!!!
Belangrijk is om genoeg voorraad fun auto s te hebben staan voor als ze straks niet meer nieuw verkocht worden. Dan zit ik mijn tijd wel uit.
Maar ik moet dit allemaal nog maar zien.
Als alles elektrisch is zit ik in mijn elektrische rollator.
Eerst nog maar even wat trackdays!!!
Belangrijk is om genoeg voorraad fun auto s te hebben staan voor als ze straks niet meer nieuw verkocht worden. Dan zit ik mijn tijd wel uit.
Maar ik moet dit allemaal nog maar zien.
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Re: Het einde van de verbrandingsmotor.
Ooit dacht ik ook zo. Maar als het rijdt zoals het nu (ongeveer) rijdt, maakt het me eigenlijk niet heel veel uit. Het enige wat ik wil is IN de auto een motorgeluid(als het overtuigend is dan maakt het me echt niet uit dat het virtueel is, en hoe het van buiten klinkt is voor mij totaal niet interessant). En het leuke is, dan kan je alles kiezen wat je wil(van stil tot oorverdovende V12 huil). Van buiten, de meeste auto's zijn hemeltergende 4-cilinders(of nog erger de diesel variant daarvan) dus die hoef ik sowieso niet te horen.
Het punt is, we moeten toch echt wat. Al kan je ook denken, het zal mijn tijd wel lijen, maar iedereen voelt ergens toch wel dat daarmee het probleem over 50 jaar bijna niet meer op te lossen is. Ik vind wel dat dingen als de luchtvaart(95% luxe verkeer) dan ook echt serieuze strappen moeten nemen, anders zeg ik dikke vinger, pleur op.
Ik hoop alleen wel dat we de leuke auto's van nu en eerder op de weg blijven zien. Want autonoom rijden(wat misschien wel in onze tijd op aarde verplicht wordt) is een veel grotere vrees. Ik wil geen taxi bezitten en zelf niet meer mogen rijden..... Echt niet
Het punt is, we moeten toch echt wat. Al kan je ook denken, het zal mijn tijd wel lijen, maar iedereen voelt ergens toch wel dat daarmee het probleem over 50 jaar bijna niet meer op te lossen is. Ik vind wel dat dingen als de luchtvaart(95% luxe verkeer) dan ook echt serieuze strappen moeten nemen, anders zeg ik dikke vinger, pleur op.
Ik hoop alleen wel dat we de leuke auto's van nu en eerder op de weg blijven zien. Want autonoom rijden(wat misschien wel in onze tijd op aarde verplicht wordt) is een veel grotere vrees. Ik wil geen taxi bezitten en zelf niet meer mogen rijden..... Echt niet
-
- Berichten: 4141
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Het einde van de verbrandingsmotor.
Dan mogen ze wel eens flink gaan investeren in capiciteitsvergroting van de elektra infrastructuur.
De gemiddelde woonwijk is dramatisch met parkeren, maar daar moeten dus laadpalen bij. Maar die kunnen weer niet op de stoep want dan kan er geen vuilnisbak of kinderwagen meer langs. Of krijgen we straks parkeerplaatsen met inductie?
Ik denk dat dit ietwat optimitisch is, dus de datum zal nog wel wat doorgeschoven worden ter zijner tijd.
Autonoom rijden klinkt leuk maar zie ik niet zo snel toegepast worden in de huidige verkerssituaties. Denk dat ze eerst een soort autonome-zone introduceren en dat langzaam gaan uitbreiden. Bijvoorbeeld vanuit een stadscentrum steeds verder naar buiten.
Als alle mensen die nu zo lyrisch zijn over autonoom rijden nou eens in het ov zouden stappen zou dat op kortere termijn voor minder file druk zorgen en ook minder uitstoot. Imo is autonoom is geen oplossing voor de filedruk, zeker niet zolang er nog bestuurbare auto's tussen rijden. Als iedereen maar met de autonome auto gaat omdat ze toch kunnen doorwerken o.i.d. komen er alleen maar meer voertuigen op de weg.
De gemiddelde woonwijk is dramatisch met parkeren, maar daar moeten dus laadpalen bij. Maar die kunnen weer niet op de stoep want dan kan er geen vuilnisbak of kinderwagen meer langs. Of krijgen we straks parkeerplaatsen met inductie?
Ik denk dat dit ietwat optimitisch is, dus de datum zal nog wel wat doorgeschoven worden ter zijner tijd.
Autonoom rijden klinkt leuk maar zie ik niet zo snel toegepast worden in de huidige verkerssituaties. Denk dat ze eerst een soort autonome-zone introduceren en dat langzaam gaan uitbreiden. Bijvoorbeeld vanuit een stadscentrum steeds verder naar buiten.
Als alle mensen die nu zo lyrisch zijn over autonoom rijden nou eens in het ov zouden stappen zou dat op kortere termijn voor minder file druk zorgen en ook minder uitstoot. Imo is autonoom is geen oplossing voor de filedruk, zeker niet zolang er nog bestuurbare auto's tussen rijden. Als iedereen maar met de autonome auto gaat omdat ze toch kunnen doorwerken o.i.d. komen er alleen maar meer voertuigen op de weg.
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Re: Het einde van de verbrandingsmotor.
Wmb quote van het jaar!!!Eric Z schreef:
Als alle mensen die nu zo lyrisch zijn over autonoom rijden nou eens in het ov zouden stappen

Taxi mag ook, über is ook een optie.

-
- Berichten: 55302
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Het einde van de verbrandingsmotor.
@quote EricZ:
Het wordt ons door de strot geduwd, door Al Gore/Elon Musk en consorten, electrisch rijden, alsof met je reet op 'n accu zitten bevorderlijk is voor de gezondheid:)
Henry Ford riep dan wel tegen z'n klanten:
What do you want?
-Faster horses!
Dus bouwde hij een automobiel, maar een automobiel, hetzij op stoom, 2/4takt Otto, Diesel, waterstof , of een batterypack en electromotor, het blijft een zelfrijdende koets. Ze lijken allemaal niet op een paard. Electrische auto's waren er al 100 jaar terug ofzo. De laadpalen(if any) en laadmogelijkheden waren zo belabberd. Da's nu wel over(sarcasm, edit), maar milieutechnisch heb ik zo m'n twijfels. Buiten't feit dat 'n mooie benzinemotor kicken is.
Ik neem 'n bak Contenta siroopkoffie. Topspul van D.E.
[/reclame]

Het wordt ons door de strot geduwd, door Al Gore/Elon Musk en consorten, electrisch rijden, alsof met je reet op 'n accu zitten bevorderlijk is voor de gezondheid:)
Henry Ford riep dan wel tegen z'n klanten:
What do you want?
-Faster horses!
Dus bouwde hij een automobiel, maar een automobiel, hetzij op stoom, 2/4takt Otto, Diesel, waterstof , of een batterypack en electromotor, het blijft een zelfrijdende koets. Ze lijken allemaal niet op een paard. Electrische auto's waren er al 100 jaar terug ofzo. De laadpalen(if any) en laadmogelijkheden waren zo belabberd. Da's nu wel over(sarcasm, edit), maar milieutechnisch heb ik zo m'n twijfels. Buiten't feit dat 'n mooie benzinemotor kicken is.
Ik neem 'n bak Contenta siroopkoffie. Topspul van D.E.
[/reclame]
Laatst gewijzigd door Robin op 08 dec 2016, 07:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Re: Het einde van de verbrandingsmotor.
Ik juich het wel toe dat er groot op elektrisch rijden wordt ingezet. Zoals wel vaker gezegd de kilometers die petrolheads 'petrolheadwaardig' rijden is verwaarloosbaar op het totaal aantal gereden kilometers.
Een datum zetten op elektrisch rijden stimuleert investeringen in nieuwe technologie. Natuurlijk zijn er nog heel veel aanpassingen te verrichten maar onmogelijk is het zeker niet in het tijdsbestek. Ik ken niet de exacte percentages maar wat wij in Nederland rijden rijden we in 25-30 spitsuren per week op een deel van het wegennet met een gemiddelde snelheid van 60 km/u als je mazzel hebt. De 7- en 8-versnellingenautomaten vliegen je om te oren om het toerental van de motor ook in een zo klein mogelijk gebied te kunnen houden omwille van de uitstoot.
Elektrisch rijden zorgt voor veel minder milieumaatregelen rond infrastructuur. Geen grote lelijke geluidswallen (of tunnels), geen strook van 75 meter aan weerszijden waar geen bebouwing mag zijn wegens vervuiling, geen snelheidsbeperkingen vanwege vervuiling, steden kunnen worden verdicht omdat er minder vervuiling is, geen jarenlange procedures rond infrastructuur door rechtszaken over vervuiling van lucht en geluid.
Het hoeft van mij nog niet in heel Nederland maar wat mij betreft wordt het verplicht in de Randstad tussen Utrecht, Amsterdam en Rotterdam.
Een datum zetten op elektrisch rijden stimuleert investeringen in nieuwe technologie. Natuurlijk zijn er nog heel veel aanpassingen te verrichten maar onmogelijk is het zeker niet in het tijdsbestek. Ik ken niet de exacte percentages maar wat wij in Nederland rijden rijden we in 25-30 spitsuren per week op een deel van het wegennet met een gemiddelde snelheid van 60 km/u als je mazzel hebt. De 7- en 8-versnellingenautomaten vliegen je om te oren om het toerental van de motor ook in een zo klein mogelijk gebied te kunnen houden omwille van de uitstoot.
Elektrisch rijden zorgt voor veel minder milieumaatregelen rond infrastructuur. Geen grote lelijke geluidswallen (of tunnels), geen strook van 75 meter aan weerszijden waar geen bebouwing mag zijn wegens vervuiling, geen snelheidsbeperkingen vanwege vervuiling, steden kunnen worden verdicht omdat er minder vervuiling is, geen jarenlange procedures rond infrastructuur door rechtszaken over vervuiling van lucht en geluid.
Het hoeft van mij nog niet in heel Nederland maar wat mij betreft wordt het verplicht in de Randstad tussen Utrecht, Amsterdam en Rotterdam.
- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Re: Het einde van de verbrandingsmotor.
Ik heb jarenlang met het OV naar werk gereisd. Juist mensen die met het OV reizen zien een autonoom rijdende 'treincoupe' waarin een plek hebt wel zitten.Mari Oh Oh! schreef:Wmb quote van het jaar!!!Eric Z schreef:
Als alle mensen die nu zo lyrisch zijn over autonoom rijden nou eens in het ov zouden stappen![]()
Taxi mag ook, über is ook een optie.

-
- Berichten: 18930
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Het einde van de verbrandingsmotor.
Ik denk toch dat contactloos opladen via de weg er eerder in zit dan overal laadpalen.
Dan zal autonoom snel volgen, als we alle faciliteiten toch al in het wegdek hebben liggen.
Dan zal autonoom snel volgen, als we alle faciliteiten toch al in het wegdek hebben liggen.
-
- Berichten: 4141
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Het einde van de verbrandingsmotor.
Maar hoe zie je dat voor je dan. Praktisch gezien lijkt me dat een drama.
Leggen ze eerst zo'n weg aan en gaan ze een jaar later het riool vervangen kan weer de hele weg vervangen/opengebroken worden?
En je ziet ook vaak genoeg een Eneco o.i.d. Even de straat open graven voor onderhoud en/of storingen. Dat lijkt me dan ineens een stuk meer risico hebben. En de straat laad niet meer want deze moet onderbroken worden.
Juist in nederland waar alles al onder het wegdek gepropt zit is dit hinderlijk. En dan komt nog alle ellende van communicatie tussen de wegeignaren, gemeente/waterschap/rijkswaterstaat.
Ook moet je IMO niet degene zijn die hoer als eerste in inversteert. Na een aantal jaar heb je dan een flink verouderd systeem waarschijnlijk.
Leggen ze eerst zo'n weg aan en gaan ze een jaar later het riool vervangen kan weer de hele weg vervangen/opengebroken worden?
En je ziet ook vaak genoeg een Eneco o.i.d. Even de straat open graven voor onderhoud en/of storingen. Dat lijkt me dan ineens een stuk meer risico hebben. En de straat laad niet meer want deze moet onderbroken worden.
Juist in nederland waar alles al onder het wegdek gepropt zit is dit hinderlijk. En dan komt nog alle ellende van communicatie tussen de wegeignaren, gemeente/waterschap/rijkswaterstaat.
Ook moet je IMO niet degene zijn die hoer als eerste in inversteert. Na een aantal jaar heb je dan een flink verouderd systeem waarschijnlijk.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Het einde van de verbrandingsmotor.
Hoe schoon zou een verbrandingsmotor in 2035 kunnen zijn? Ik geloof niet dat het zo slecht is dat we de aarde ermee om zeep helpen.
Komt bij dat ik liever heb dat er in Nederland hooguit een benzinestation in de hens staat of zelfs een raffinaderij, dan dat we een ramp met een kerncentrale meemaken.
Komt bij dat ik liever heb dat er in Nederland hooguit een benzinestation in de hens staat of zelfs een raffinaderij, dan dat we een ramp met een kerncentrale meemaken.
-
- Berichten: 55302
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Het einde van de verbrandingsmotor.
@allen, inderdaad zoiets.
Ik zou zeggen, begin eens even met het afdichten van vulkanen:)
Verder wat Eric Z ook al aanhaalt, toestanden onder t wegdek, niet zomaar klaar. Om de zoveel tijd weer.
Een electrische kar moet toch wat onafhankelijker van 'dingen' worden dan nu 't geval is (actieradius/geen laadstations).
Zal een grote operatie worden ben ik bang.
Ik zou zeggen, begin eens even met het afdichten van vulkanen:)
Verder wat Eric Z ook al aanhaalt, toestanden onder t wegdek, niet zomaar klaar. Om de zoveel tijd weer.
Een electrische kar moet toch wat onafhankelijker van 'dingen' worden dan nu 't geval is (actieradius/geen laadstations).
Zal een grote operatie worden ben ik bang.
- frankie
- Berichten: 2332
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
- Locatie: BMW city
Re: Het einde van de verbrandingsmotor.
De nadruk ligt wel een beetje op electriciteit en de bijbehorende logistieke en opwek problemen. Maar hoe zit het eigenlijk met waterstof? Daar worden inmiddels toch ook wel stappen mee gezet?
- JP
- Berichten: 34399
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Het einde van de verbrandingsmotor.
Hoe kijkt de oliewereld naar dit "nieuws" ?
- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Het einde van de verbrandingsmotor.
Zoals de hoefsmid naar de komst van de verbrandingsmotor. Met treurnis.JP schreef:Hoe kijkt de oliewereld naar dit "nieuws" ?
Laat maar komen die elektrische voertuigen. Koppel ohne Ende. Denk nog met vreugde terug aan het ritje met een i3 van een aantal jaren terug.
-
- Berichten: 55302
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Het einde van de verbrandingsmotor.
Paardrijden bestaat nog steeds in verschillende hoedanigheden ishet (nog) een Olympische sport. Analogisch zou je dan racen in auto's met verbrandingsmotor ook Olympisch moeten gaan maken:)
i3 trok wel hard naar 140 inderdaad. Top 155kmh dacht ik. Geen spat meer.
i3 trok wel hard naar 140 inderdaad. Top 155kmh dacht ik. Geen spat meer.
-
- Berichten: 11411
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Het einde van de verbrandingsmotor.
I3 stond 120km nog te gaan. Nadat ik 2 keer de pedaal op de bodem had getrapt stond ie al op 90km te gaan.
Tesla komt met een electrische race auto. Deze kunnen 87km afleggen op een circuit. 500kg lichter gemaakt. Ben je snel klaar met je race of trackday.
Mensen die 10 hoog wonen in een flat gooien die straks de laad kabel over balkon?
2e hands zou ik never een electrische auto kopen. Is ie meteen totallos verklaard. Investering nieuwe batt is hoger dan de aankoop prijs.
Er is nog een lange weg te gaan!
Tesla komt met een electrische race auto. Deze kunnen 87km afleggen op een circuit. 500kg lichter gemaakt. Ben je snel klaar met je race of trackday.
Mensen die 10 hoog wonen in een flat gooien die straks de laad kabel over balkon?
2e hands zou ik never een electrische auto kopen. Is ie meteen totallos verklaard. Investering nieuwe batt is hoger dan de aankoop prijs.
Er is nog een lange weg te gaan!
- tomgtr
- Berichten: 10891
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: Het einde van de verbrandingsmotor.
JP schreef:Hoe kijkt de oliewereld naar dit "nieuws" ?
In west Europa is het zeker een factor aan het worden. De afname van olie produkten neemt duidelijk af met name in Duitsland maar in heel Europa wel door groene initiatieven. Maar de vraag neemt in andere delen van wereld ontzettend toe. Ik geloof dat een jaar of 4 geleden 1 op 1000 mensen in China een auto had. Als dat 1 op 100 wordt of 1 op 10.............
Berekeningen gaven recentelijk aan dat de toename aan electrisch rijden verwacht voor de komende jaren uiteindelijk in 2035 de olievraag per dag doet afnemen met 2M BBL per dag. Dat is ongeveer hetzelfde wat OPEC recentelijk heeft afgesproken om minder per dap op te pompen.
Kortom, zal wel niet met zo'n vaart lopen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], wjt en 4 gasten