Hierbij het voorsteltopic van mijn 330ci, ik bouw en rij de wagen samen met mijn zoon.
Ik ga het hele verhaal nog posten maar dit is even het begin
Erg herkenbaar die "Dat gaan we wel even doen" mentaliteit. Gaandeweg kom je er wel, en aan het einde ben je (hopelijk) een stuk wijzer. Maar toch erg herkenbaarM3tje schreef:De 330 is er gekomen na een ritje op de ring, we waren daar een paar rondjes met de daily wezen maken en we dachten, waarom niet een auto kopen speciaal voor die leuke rondjes op de ring en misschien eens vrij rijden.
Dat is dus allemaal wat anders gelopen.
Doordat je na het kopen van een "trackauto" je er in gaat verdiepen en er dan achter komt dat effe een paar dingetjes doen niet gaat werken.
Zonder er verstand van te hebben eigenlijk begonnen met een kooi en een sinterkoppeling met het idee dat we dan al het circuit op konden.
Gaandeweg gelukkig bij Bas Roos tercht gekomen en die heeft ons ff bijgepraat wat er allemaal komt kijken bij een serieus opgebouwde auto.
Om een lang verhaal wat korter te maken.
We hebben inmiddels het volgende gedaan.
Weigers schroefkooi.
Intrax onderstel
Oliekoeler en filterhuis M3
Drexler sper.
Kunstof bussen ophanging.
Motec velgen/ dnrt banden
Lichtgewicht vliegwiel
Sinterplaat koppeling
Alle aanbouwdelen motor vervangen.
Airco verwijderd.
Kleine spoiler achterop.
Litium accu.
Nog te doen.
Schuifdak verwijderen
Kunststof motorkap/dak/kofferdeksel.
Supersprint uitlaat
Ik zal er nog wat ter zake doende foto's bij maken
https://store.vacmotorsports.com/vac-ha ... -p756.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;Joy schreef:Het nadeel van een M54B30 is dat boven 6.000 toeren de krukas onbalans ontwikkelt. Er zit een harmonische demper op de krukas om onbalans tegen te gaan. Maar deze komt in toenemende mate buiten zijn werkbereik boven 6.000 toeren en gaat dan ironisch genoeg zelf onbalans veroorzaken. Dit is schadelijk voor het onderblok (lagers, oliepomp etc).
Atmosferische tuning zoals het uitlaatsysteem, nokkenassen, kopbewerking en luchtinlaat aanpassen hebben vrijwel altijd meer toeren nodig om hun vermogenswinst te laten zien. En dan kom je in het gebied waar een M54B30 liever niet zit (6.500-7.300 tpm).
Verder is het standaard verhaal wel van toepassing. Atmosferische tuning kost een berg en geeft een beetje. Een volledige uitlaatlijn van goede kwaliteit zet je zo 2.500 euro terug en je winst is nauwelijks voelbaar. Een edelstalen uitlaatlijn kan wel aardig wat gewicht besparen.
De diff verhouding is al aangepast, met het idee dat dat juist de exit speed zou verhogen maar dat effect valt gewoon tegen, op Spa was het zelfs een nadeel.GTRene schreef:als je de rest goed hebt qua ademhaling en uitlaat e.d. hoeft het ook niet echt op de kleinere circuits, wellicht helemaal niet als je ook met het diff/overbrenging gaat spelen, alleen op de lange rechte einden kom je misschien wat te kort dan, magoed in kortere remweg en contact op de weg kan je ook veel halen (meer) magoed als de tegenpartij en en en hebtkom je wellicht nog net te kort
Diff modificaties helpen niet altijd bij wagens met heel veel koppel. 330i heeft een megavet middengebied.M3tje schreef:De diff verhouding is al aangepast, met het idee dat dat juist de exit speed zou verhogen maar dat effect valt gewoon tegen, op Spa was het zelfs een nadeel.GTRene schreef:als je de rest goed hebt qua ademhaling en uitlaat e.d. hoeft het ook niet echt op de kleinere circuits, wellicht helemaal niet als je ook met het diff/overbrenging gaat spelen, alleen op de lange rechte einden kom je misschien wat te kort dan, magoed in kortere remweg en contact op de weg kan je ook veel halen (meer) magoed als de tegenpartij en en en hebtkom je wellicht nog net te kort
@Bert///m3. Die getallen van 260/270 Pk hoor ik ook voorbijkomen en dat zou prima zijn. Die demper ziet er wel heel interessant uit, wel een dure fix maar als het echt helpt!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten