Djessey's E36 GTR - Sequential LS1 --------@P76 , GTR Video

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Jan-Willem

Re: De zoveelste E36 raceauto

Bericht door Jan-Willem » 05 dec 2016, 08:51

Blijft wel een rotklus alles schoon borstellen.
Maar het schiet al mooi op!

Macboy

Bericht door Macboy » 05 dec 2016, 09:18

Blijven prachtige draadjes om te volgen :thumbup:

Djessey

Bericht door Djessey » 05 dec 2016, 17:53

Heb van een kennis een onweerstaanbaar aanbod gekregen voor een M54B30. Welliswaas geen geweldig platform, maar wel een solide blok.

97dkm en uit 2004 voor 750 euro. Kabelboom erbij.

Ga er toch maar eens over nadenken, een vriend van me heeft toenvallig nog scherpe nokassen liggen voor dit type.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 dec 2016, 19:11

Enkel oppassen voor trillingen in die motoren, vooral als je ook lichtere vliegwielen etc gebruikt.

Oliepomp moer vast lassen en pomp as verstevigen met een S54 as kan geen kwaad als hij er toch naast staat.

Het is een beetje hit miss lijkt wel. Bij sommigen blijft het gewoon rijden maar bijvoorbeeld een kennis heeft er al een paar aan barrels gereden.

Verder zal je iets van een conversie kabelboom moeten maken in een E36 chassis, en EWS delete of via een emulator omzeilen. Plus ik weet niet in hoeverre een M54 bepaalde zaken pikt, zoals ontbreken van DSC etc.

Djessey

Bericht door Djessey » 05 dec 2016, 19:20

Bert ///M3 schreef:Enkel oppassen voor trillingen in die motoren, vooral als je ook lichtere vliegwielen etc gebruikt.

Oliepomp moer vast lassen en pomp as verstevigen met een S54 as kan geen kwaad als hij er toch naast staat.

Het is een beetje hit miss lijkt wel. Bij sommigen blijft het gewoon rijden maar bijvoorbeeld een kennis heeft er al een paar aan barrels gereden.

Verder zal je iets van een conversie kabelboom moeten maken in een E36 chassis, en EWS delete of via een emulator omzeilen. Plus ik weet niet in hoeverre een M54 bepaalde zaken pikt, zoals ontbreken van DSC etc.
Ik heb al wat voor-onderzoek gedaan. Dat van dat boutje is inderdaad een van de eerste dingen die ik tegenkwam.

EWS-Delete is een must, en heb ik al iemand voor gevonden. Deze kan daarnaast ook een heel hoop dingen uitschakelen welke in een raceauto niet van toepassing zijn zoals abs fouten, overbodige sensoren en zoals je zegt de DSC.

Electronisch gaspedaal (Kan gewoon gebruikt worden uit een donor auto, of met een M50 gasklep conversie (met adapterplaat)

Verder kan ik zelf vanaf de motor-kabelboom de nodige kabels trekken, dus heb geen chassisboom nodig. (Geen kachel, abs, of andere electra)

Ik ga eerst nog even rustig uitpluizen wat er nog bij komt kijken. Het is in ieder geval een mooie aanbieding. :blink:

GTRene

Bericht door GTRene » 05 dec 2016, 19:40

zeker een mooi prijsje.

Reind

Bericht door Reind » 05 dec 2016, 19:48

Is een optie om te overwegen. Scheelt enorm in de kosten en de motor is lekker licht. En dat koppel is ook op het circuit erg lekker. Viel me echt op dat een M3 op het circuit niet eens veel sneller is dan mijn race 328i.

Aan de andere kant. Wanneer je er een M3 blok inlegt kun je hem later ook voor M3 geld verkopen. Een e36 met M54 gaat niet veel meer opbrengen dan 10/12K, hoe mooi de auto ook is. Dezelfde auto met een S50 gaat voor minimaal 4K meer weg.

Djessey

Bericht door Djessey » 05 dec 2016, 20:03

Reind schreef:Is een optie om te overwegen. Scheelt enorm in de kosten en de motor is lekker licht. En dat koppel is ook op het circuit erg lekker. Viel me echt op dat een M3 op het circuit niet eens veel sneller is dan mijn race 328i.

Aan de andere kant. Wanneer je er een M3 blok inlegt kun je hem later ook voor M3 geld verkopen. Een e36 met M54 gaat niet veel meer opbrengen dan 10/12K, hoe mooi de auto ook is. Dezelfde auto met een S50 gaat voor minimaal 4K meer weg.
Klopt, het plan is er altijd al geweest om er op termijn een S54 in te leggen. Dit zal echter pas over 1 a 2 jaar gebeuren.

In de tussentijd wil ik gewoon mijn vaardigheden en kennis opdoen, en nog belangrijker; plezier hebben.

Djessey

Bericht door Djessey » 06 dec 2016, 13:27

Nou, heb de M54 gekocht. Ga hem volgende week ophalen.

Grootste reden was het feit dat ik de computer zelf kan programmeren. En ik heb nog de volgende dingen liggen voor de motor

-spagetti spruitstuk
-S50B30 inlaat spruitstuk (6 kelken ipv 1). heb ik ook geen elec gaspedaal nodig
-S50B30 airbox ect
-kabelboom
-computer
-dynamo
-waterpomp

Motor zal eerst nog een maand of (2?) in de hoek liggen voordat ik eraan toekom. Maar die is alvast binnen! :D

GTRene

Bericht door GTRene » 06 dec 2016, 13:43

well done, heel benieuwd wat je eruit kan halen tegen die tijd en hoe het bevalt, succes alvast.

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » 07 dec 2016, 09:15

Leuke conversie!
Wel een erg lekkere motor de M54B30!

Hoe zit het met de pas vorm van de S50 inlaat op de M54 kop?

De inlaat kanalen op de kop hebben wel een hele andere vorm.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 07 dec 2016, 09:47

M54 heeft normaal ook een electronish pedaal, ik weet niet of de DME dat zo fijn vind als je er een E36 M3 inlaatspruitstuk op gaat zetten met een ouderwetse gaskabel.

Djessey

Bericht door Djessey » 07 dec 2016, 11:13

Jan-Willem schreef:Leuke conversie!
Wel een erg lekkere motor de M54B30!

Hoe zit het met de pas vorm van de S50 inlaat op de M54 kop?

De inlaat kanalen op de kop hebben wel een hele andere vorm.
Het is geen plug-n-play mod, ik zal een adapterplaat moeten laten maken. Gelukkig heb ik een kennis met een fraaie freesmachine.

Verder moet de computermap aangepast worden om inderdaad met een ouderwetse gas-kabel om te gaan.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 07 dec 2016, 15:24

Er staat mij iets bij dat een S54 in de ECU een switch heeft, E throttle of conventioneel maar weet ik zo niet meer 100% zeker. Ik wilde zelf het electronische pedaal juist houden omdat de S54 zijn inlaat op lagere toerentallen afregelt met de gaskleppen en je pedaalcurve is naar wens instelbaar.

Maar als je dit soort modificaties overwegen gaat dan zou ik misschien toch verder kijken wbt je eerdere plan, een standalone ECU. Alleen dan niet zo'n budget ding van BS autotune.

Dan is je enige struikelblok je vanos, maar er zijn wel ECU's die het aansturen kunnen. Kabelboom moet je toch al maken dus of je dat nu voor een stand alone gaat doen of een standaard BMW kabelboom verbouwen maakt op zich ook niet zo veel uit.

Wat een groot voordeel kan zijn van standalone systemen is dat sommigen ipv 2 gewone lambda's gewoon 2 wideband sensoren ondersteunen en dan kan je ze dus gewoon volledig closed loop Alpha N laten lopen. Kan je meteen de luchtmassameter ook ditchen etc. Moet je wel 1 van de betere hebben denk ik maar dan heb je wel volledige controle over de ECU.

Plus vaak hebben de betere ECU's ook een goede datalogging en een live tuning optie. Dat scheelt echt een hoop tijd op de dyno. Bij een gewone computer doe je dynorun, analyse, een nieuwe file schrijven, naar de auto flashen, en weer dynorun. Maar bij live tuning kan je de waarden live veranderen en meteen weer een dynorun doen.

Over M3 gaskleppen op een M54 motor. Zoals Jan Willem al zegt matchen de poorten waarschijnlijk niet met die van een M54, dus of het je veel brengen gaat? Ik weet ook niet hoe je met injectorhoek en afstand uit komt, vereist misschien aanpassingen in de injectietiming van de ECU.

Djessey

Bericht door Djessey » 07 dec 2016, 21:11

Bert ///M3 schreef:Er staat mij iets bij dat een S54 in de ECU een switch heeft, E throttle of conventioneel maar weet ik zo niet meer 100% zeker. Ik wilde zelf het electronische pedaal juist houden omdat de S54 zijn inlaat op lagere toerentallen afregelt met de gaskleppen en je pedaalcurve is naar wens instelbaar.

Maar als je dit soort modificaties overwegen gaat dan zou ik misschien toch verder kijken wbt je eerdere plan, een standalone ECU. Alleen dan niet zo'n budget ding van BS autotune.

Dan is je enige struikelblok je vanos, maar er zijn wel ECU's die het aansturen kunnen. Kabelboom moet je toch al maken dus of je dat nu voor een stand alone gaat doen of een standaard BMW kabelboom verbouwen maakt op zich ook niet zo veel uit.

Wat een groot voordeel kan zijn van standalone systemen is dat sommigen ipv 2 gewone lambda's gewoon 2 wideband sensoren ondersteunen en dan kan je ze dus gewoon volledig closed loop Alpha N laten lopen. Kan je meteen de luchtmassameter ook ditchen etc. Moet je wel 1 van de betere hebben denk ik maar dan heb je wel volledige controle over de ECU.

Plus vaak hebben de betere ECU's ook een goede datalogging en een live tuning optie. Dat scheelt echt een hoop tijd op de dyno. Bij een gewone computer doe je dynorun, analyse, een nieuwe file schrijven, naar de auto flashen, en weer dynorun. Maar bij live tuning kan je de waarden live veranderen en meteen weer een dynorun doen.

Over M3 gaskleppen op een M54 motor. Zoals Jan Willem al zegt matchen de poorten waarschijnlijk niet met die van een M54, dus of het je veel brengen gaat? Ik weet ook niet hoe je met injectorhoek en afstand uit komt, vereist misschien aanpassingen in de injectietiming van de ECU.
Nu zie ik heel vaak de term AlphaN voorbij komen, en zowaar heeft het op elk forum weer een andere betekenis. Zou je eens kunnen toelichten wat dit nou echt inhoudt?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 08 dec 2016, 07:22

Alpha N, Alpha is staat voor het Griekse alpha, dus hoek, en N voor gasklep. TPS hoek.

Normaal heeft een ECU een soort van load signal nodig in zijn tabellen, bijvoorbeeld voor brandstof en onsteking. Meestal is dat MAF of MAP, maar bij Alpha N betekend dat dat je lastsignaal gewoon van TPS hoek afgelezen word in combinatie met toerental.

De manier waarop ze dat bij een BMW DME doen, bijvoorbeeld met een carbon airbox, is gewoon de luchtmassa meter verwijderen en de foutcode wegschrijven. Die DME's hebben namelijk altijd een vervangingstabel zodat je gewoon rijden kan als je luchtmassameter stuk is. Nadeel is dus dat je geen airflow meet, maar in je tune ga je uit van een bepaalde airflow.

Er zit enkel een nadeel aan die strategie, als je vol gas rijd dan werkt je lambdaregeling niet. Dus eigenlijk heb je geen meting van ingaande lucht en hij meet ook geen arm/rijk. Dit noem je open loop, er is geen lambda feedback. Je DME weet dus niet of het mengsel te arm of te rijk staat en je fuel trim correcties werken ook niet in die mode. Als je je motor tuned, iets veranderd aan je uitlaatsysteem etc dan weet je DME dit dus allemaal niet en het kan er voor zorgen dat je mengsel te arm of te rijk staat.

Alpha N is vooral erg kritisch bij lage belasting, daarom meer geschikt voor race toepassingen als voor straat toepassingen.

Veel standalone ECU's die met een wideband sensor werken draaien volledig closed loop, dus hebben altijd een lambda regeling. Dan vul je gewoon een lambda/AFR target in en de ECU doet de rest. Dan heb je in elk geval nog wat zekerheid dat je mengsel niet te arm staat als er iets mis gaat.

Djessey

Bericht door Djessey » 08 dec 2016, 18:37

Bert ///M3 schreef:Alpha N, Alpha is staat voor het Griekse alpha, dus hoek, en N voor gasklep. TPS hoek.

Normaal heeft een ECU een soort van load signal nodig in zijn tabellen, bijvoorbeeld voor brandstof en onsteking. Meestal is dat MAF of MAP, maar bij Alpha N betekend dat dat je lastsignaal gewoon van TPS hoek afgelezen word in combinatie met toerental.

De manier waarop ze dat bij een BMW DME doen, bijvoorbeeld met een carbon airbox, is gewoon de luchtmassa meter verwijderen en de foutcode wegschrijven. Die DME's hebben namelijk altijd een vervangingstabel zodat je gewoon rijden kan als je luchtmassameter stuk is. Nadeel is dus dat je geen airflow meet, maar in je tune ga je uit van een bepaalde airflow.

Er zit enkel een nadeel aan die strategie, als je vol gas rijd dan werkt je lambdaregeling niet. Dus eigenlijk heb je geen meting van ingaande lucht en hij meet ook geen arm/rijk. Dit noem je open loop, er is geen lambda feedback. Je DME weet dus niet of het mengsel te arm of te rijk staat en je fuel trim correcties werken ook niet in die mode. Als je je motor tuned, iets veranderd aan je uitlaatsysteem etc dan weet je DME dit dus allemaal niet en het kan er voor zorgen dat je mengsel te arm of te rijk staat.

Alpha N is vooral erg kritisch bij lage belasting, daarom meer geschikt voor race toepassingen als voor straat toepassingen.

Veel standalone ECU's die met een wideband sensor werken draaien volledig closed loop, dus hebben altijd een lambda regeling. Dan vul je gewoon een lambda/AFR target in en de ECU doet de rest. Dan heb je in elk geval nog wat zekerheid dat je mengsel niet te arm staat als er iets mis gaat.
Dus in theorie kan ik naar de Alpha N map switchen, en dan vervolgens met een apparte wide-bandsensor op de rollerbank de map tunen zodat hij goed loopt. Ik ga me er verder in verdiepen.

In ander nieuws, de buit is binnen!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vrijwel helemaal compleet, mis alleen nog dynamo, stuurpomp, en oliepomp.

Ga even kijken of ik een motorsport oliepomp kan krijgen, een kennis zou er nog 2 hebben liggen. Verder wil ik de S50 ITB's even op de plank laten liggen. Eerst standaard lopend krijgen. Enige aanpassing zal misschien de carterpan zijn, wat schotten maken.

GTRene

Bericht door GTRene » 08 dec 2016, 20:24

Ik heb nog wel een stuurpomp liggen van een e36, ook nog wat van die dure hoge druk leidingen, of 1 hogedruk en 1 minder hoge? anyways, als je zoiets wilt overnemen, pm me dan maar.

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » 09 dec 2016, 19:00

Bert ///M3 schreef:Alpha N, Alpha is staat voor het Griekse alpha, dus hoek, en N voor gasklep. TPS hoek.
Ik dacht juist dat Alpha voor de hoek van de gasklep stond en N voor het toernetal?

Wel een mooi systeem, als het goed afgesteld is!

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 10 dec 2016, 05:17

Daar heb je gelijk in, vergissing van mijn kant :)

Djessey

Bericht door Djessey » 13 dec 2016, 11:57

Auto weggebracht om de kooi erin te laten zetten, hopelijk rond kerst weer terug.

Afbeelding

Direct ook maar vast wat Polyester plaatwerk besteld (duurt namelijk 2 a 3 maanden)
-Dashboard (Zal ik ook laten flocken)
-Deuren
-Motorkap
-Kofferbak

Voor en achter-bumper twijfel ik nog over, en voorschermen heb ik nog liggen.

Zodra de auto terug is ga ik hem aan de onderzijde behandelen, en gaat het Polyester dak erin.

brolli21

Bericht door brolli21 » 13 dec 2016, 22:26

Als je alles al in poly gaat doen,dan zou ik zeker ook de bumpers in poly meepakken.
Gaaf project hoor,en je hebt ook lekker de vaart erin :thumbup:

Djessey

Bericht door Djessey » 13 dec 2016, 22:33

brolli21 schreef:Als je alles al in poly gaat doen,dan zou ik zeker ook de bumpers in poly meepakken.
Gaaf project hoor,en je hebt ook lekker de vaart erin :thumbup:
Poly bumpers zullen er ook zeker komen, maar ik doe alles op een maandelijks budget. Dus kan niet alles in 1x over de balk smijten :tooth:

Nu ik even "niks" te doen heb ga ik verder met de motor. Het eerste is een oplossing zoeken voor de olie-pomp moer.

Voor de mensen die hier niet mee bekend zijn, er zit een tegendraadse moet in de oliepomp. Boven de 6000 toeren zal de moer op een bepaalde frequentrie gaan trillen waardoor hij los-raakt. Zodra dat gebeurt verlies je olie-druk en is het over. Mogelijke oplossingen zijn

-Niet boven de 6000 toeren (Geeft 0.00% garanties dat hij goed blijft)
-Moertje vastlassen (Hierbij kan het binnenwerk alsnog los van de bout scheuren waardoor je alsnog oliedruk verliest)
-Moertje met speciale bout+borgings draadje (slechte dingen over gelezen)
-Speciaal ontworpen vervanging van VAC motorsports (Schijnt het wel iets beter te doen, maar alsnog gevallen waarbij hij stuk loopt)
-BMW Motorsport pomp (De perfecte oplossing, maar onbetaalbaar)

Goede tips zijn welkom!

hanske

Bericht door hanske » 14 dec 2016, 03:52

Djessey schreef:Goede tips zijn welkom!

Koop alvast een eindejaarslot!!!

:wink:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 dec 2016, 11:38

Zoek op Google MCS in Lelystad. Mick van MCS modificeert die pompen met een S54 as en dan kunnen ze er schijnbaar beter tegen.

Plaats reactie