Keuze gemaakt onderstel Golf V GTI

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
k33z

Keuze gemaakt onderstel Golf V GTI

Bericht door k33z » 01 jun 2007, 10:09

Heeft iemand hier ervaring met Koni FSD schokbrekers?

Op dit moment heb ik de standaard dempers met bilstein veren op mijn Golf V GTI, maar ik zit te denken aan een paar andere dempers.

Edwin rijdt met de bilstein dempers, welke perfect rijden, maar die vind ik voor straatgebruik te hard.

Nu las ik over Koni FSD, een techniek die zowel comfort als betere prestaties moet leveren. Natuurlijk zullen de prestaties minder goed zijn als met een spijkerhard onderstel als bilstein, maar hoe presteren deze schokbrekers vergeleken met de standaard fietspompen?

Zijn er nog andere alternatieven (in een redelijk prijsklasse natuurlijk)?
Laatst gewijzigd door k33z op 08 jul 2007, 11:31, 3 keer totaal gewijzigd.

Lars Bouten

Bericht door Lars Bouten » 01 jun 2007, 10:30

Mclaren gaat er bij de F1 ook mee rijden. Of rijdt er zelfs al mee.
Wij gaan altijd naar Koni met onze testauto's dus als je vragen hebt, kan ik ze daar wel effe stellen.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 01 jun 2007, 12:40

Femme

Bericht door Femme » 01 jun 2007, 22:55

Ik heb de Koni FSD-schokdempers sinds twee maanden onder de 330i. Wat betreft comfort is het absoluut een verbetering. Met het sport onderstel en platte banden op 19 inch velgen werden korte oneffenheden op zeer slecht wegdek, zoals ongelijkmatige kinderkoppen, ongenadig doorgegeven. De Koni FSD schokdempers filteren ze redelijk weg hoewel dergelijke wegen nog steeds met beleid bereden moeten worden. Het meest rampzalige stuk verharde weg dat ik ken is het stuk achter het station van Zutphen (krotten van Reesink). Met de oude setup kon ik daar beter niet komen (in de Alpina Roadster is het helemaal een no go area). Met de FSD's lukt het om zo'n 20km/h te rijden zonder het gevoel te hebben dat ik dingen stuk maak.

Het grootste verschil merk ik bij het passeren van drempels en hobbels of kuilen in normaal asfalt. Drempels zijn niet langer problematische opstakels. De ingaande slag wordt zachter gedempt, terwijl de uitgaande slag behoorlijk stevig is. Het oprijden van een drempel gaat daardoor veel soepeler dan met de standaard dempers. Kuilen en hobbels in normaal asfalt worden prachtig weggewerkt. De stevige demping van de uitgaande slag voorkomt dat de auto gaat deinen. Het is een waar genoegen om door een kuil te rijden alleen al om aan te voelen hoe mooi hij wordt weggestreken.

Ik had wel het gevoel dat de besturing van mijn auto iets aan scherpte heeft verloren doordat de carrosserie een grotere rolneiging heeft in bochten. Het lijkt alsoft het een fractie van een seconde duurt voordat de schokdempers bij lage frequenties hun harde demping bereiken. Koni maakt zijn claim dat de FSD schokdempers compromisloos zijn dus niet altijd waar. Kom je van een onderstel dat al erg sportief is dan is het mogelijk dat je er qua sportiviteit iets op achteruit gaat. Het verschil is niet dermate groot dat je de FSD's onsportief kunt noemen. Door de schokdempers te combineren met verlagingsveren zou je een setup kunnen creeëren die sportief is en relatief comfortabel voor de bereikte verlaging. Een andere optie is wellicht het monteren van zwaardere stabilisators.

Alles meegewogen vind ik dat mijn auto nu beter in balans is. Een auto die voor dagelijks gebruik is bedoelt wordt onvermijdelijk geconfronteerd met de onheerlijke kanten van ons wegennet. De Koni FSD schokdempers strijken de ergste ellende glad. Binnenkort laat ik ze daarom ook monteren onder de Alpina B10 3.2 Touring (E39 5-serie). Die wagen is negen jaar oud en heeft inmiddels 120K gelopen. De FSD's zullen de rijeigenschappen van die auto vermoedelijk enkel in positieve zin veranderen.

Hier nog wat info over de FSD schokdempers:
Hello all, I thought I might step in for a moment to help clear up a little info on the FSD system if people are interested. I work for KONI North America and am familiar with how FSD works, feels and how it is positioned in the market. Unfortunately I had sold my E39 540i6 the very week of that FSD was kicked off in Europe so I did not get a chance to try them on that specific car. I have driven about a dozen cars with FSD on the street and track and work as part of the North American ride development and testing group for KONI FSD and Sport dampers.

A little history first. Traditionally with performance dampers you are going to have some compromise between performance handling control and with ride comfort. To get one, you are going to sacrifice some of the other. Solving that is the primary goal of a number of electronic active damping systems that have been developed in the last few years. Systems like the magnetic MR system used in some Corvettes, a system designed by the audio company Bose and a few others have been developed. KONI was a pioneer in the mid-'90s with an electronic system called CVD (Continuously Variable Damping) that was really neat but extremely expensive to manufacture. From that point and while other companies continued with electronic systems, KONI began working on a mechanical system to solve the ride vs. handling issue in a less expensive way that does not require wiring to be manufactured into a car, thus allowing aftermarket fitments. After many years of development, that system is the patented FSD (Frequency Selective Damping). Released about two years ago, it is our biggest growth segment and leading R&D focus.

A full technical discussion would take too much time for here but in a nutshell the FSD not only changes forces based on the velocity of the shock piston which is the traditional measure for valving, but it also discriminates based on the frequency of the piston motion or energy transmitted up from the road. It is easier for many to think of frequency as the time or duration of the energy or impact that causes the motion. FSD is a all mechanical, non-electronic system that does not store data or "learn" but instead it acts more like a timer or filter to eliminate or reduce the role of high frequency energies or impacts that come up from the road surface that are so quick but short in duration that they come and go too fast for the suspension to be able to or need to react. These high frequency energies come and go too fast for the car to need to deal with them for handling but do transmit harshness, vibrations and often rattles into the cabin of the car that people feel and hear. Anyone who has installed some stiffer sidewall low profile or run-flat tires, stiffer suspension bushings, stiffer springs, etc. and noticed a degradation in ride quality from more sharp impacts being transmitted through the car has felt the high frequency stuff that I am talking about. If you think of the FSD system as a valve or gate that is open until it closes at a predetermines duration for each application, then it can filter out the really short, high frequency energies that would only be transferred otherwise into the car as ride harshness and noise. Once the FSD valve does close for energies that last long enough, then the oil flow travels through the KONi psiton valving like it might on a traditional shock. In many cases now that the high frequency inputs have been filtered out, the shocks can make potentially quite a bit more damping force than they might have in any shock that has the ride vs. handling compromises. Is FSD the answer to all damping questions? No, that is why we still make the KONI Sport, Special and other product lines. But for drivers who want to improve handling and comfort at the same time then FSD is a very good option.

As mentioned above, KONI has partnered with McLaren F1 to use and further develop the FSD technology. I know that they were contacted by many other F1 teams about FSD but the McLaren deal is exclusive. In the US, we have already been contacted by the highest level NASCAR, IRL, ALMS, etc. teams and some race sanctioning bodies to work with them with FSD. These racers don't care about the ride quality but the filtering out of unneeded high frequency inputs through a tire carcass will help optimize the tire's grip potential and stabilize the contact patch. That is the motorsports gain, even at the autocross level.

FSD has nothing to do with digressive valving curves (which KONI does use in almost all situations but that is another story), it is something totally different that occurs in the shock and no other company has found a mechanical system to do that. That is why it is patented and many racers and auto manufacturers are knocking on the door. FSD was first used in production on the Lamborghini Gallardo and was added to the Murcielago. McLaren uses it on the SLR and it is under study or consideration by many large European, Asian and US car manufacturers. The first car manufacturer in the US to offer an FSD performance package will show up soon. FSD is not just marketing spin, it is real and it really works and is catching a lot of respect and interest. FSD is making real headway in the RV/motorhome industry where the big vehicles need an emphasis on control but don't want a bad ride with rattling dishes and cabinets from a harsh shock absorber. FSD makes RVs smoother, quieter and better handling.

This post is longer than my original intention, for that I apologize. If you have further interest or need info, please contact me or the KONI NA staff at info@koni-na.com. Thanks for the chance to clear the air a bit.

Lee Grimes
KONI North America
Automotive & Motorsports Manager

Joop

Bericht door Joop » 01 jun 2007, 23:04

Goed om te horen dat deze dempers ook echt werken. Al eens eerder een stukje in BMW Car erover gelezen, zij waren er ook al behoorlijk enthousiast over.

k33z

Bericht door k33z » 01 jun 2007, 23:23

Comfort gaat er dus op vooruit, dit lees ik overal.

Wat ik wil is dat mijn comfort er niet op achteruit gaat, maar dat de rijeigenschappen wel duidelijk beter worden.

Joop

Bericht door Joop » 01 jun 2007, 23:29

k33z schreef:Comfort gaat er dus op vooruit, dit lees ik overal.

Wat ik wil is dat mijn comfort er niet op achteruit gaat, maar dat de rijeigenschappen wel duidelijk beter worden.
De verhalen die ik gelezen heb spreken allemaal van behoud van de sportieve rijeigenschappen (iig bij de BMW's), alleen het harde gaat er vanaf.

Rebel

Bericht door Rebel » 02 jun 2007, 00:10

Had niet verwacht dat de standaard set-up van de GTI niet zou voldoen aan deze verwachtingen, aangezien het de gemiddelde verwachtingen zijn van iemand die een auto als de GTI koopt...best of both worlds

frankv

Bericht door frankv » 02 jun 2007, 09:21

als ik het zo lees lijkt het een beetje op iets wat bij mountainbikevoorvorken al een paar jaar bestaat

daar zijn vorken [o.a. van FOX] waarbij de oliekanalen voor de demping afgesloten worden door een balletje met een veertje, het oliedempingssysteem zit vaak in de ene vorkpoot en de [lucht of staal]vering in de andere

als je gewoon op het vlakke fietst, kan de olie niet bewegen en heb je een harde vork die niet veert omdat de olie niet kan bewegen en kun je je kracht beter kwijt en fiets je efficienter

als je over een korte hobbel gaat, stuitert het balletje een bepaalde tijd open [de minimaal benodigde stootkracht kun je instellen] en veert en dempt de vork als normaal omdat de olie kan bewegen

bij koni lijkt het alsof ze zoiets parallel aan hun gewone oliekanalen hebben gezet, die werken als normaal en zijn sportief ingesteld en het systeem met het balletje opent als er scherpe schokken zijn en filtert die uit om na een seconde weer te sluiten zodat je weer een sportieve demper hebt

bij mountainbikes is het [hardcore!] alles of niets, daar staat je vork aan of uit, maar bij koni combineren ze denk ik zo sportief met comfort

frank

k33z

Bericht door k33z » 02 jun 2007, 10:15

Rebel schreef:Had niet verwacht dat de standaard set-up van de GTI niet zou voldoen aan deze verwachtingen, aangezien het de gemiddelde verwachtingen zijn van iemand die een auto als de GTI koopt...best of both worlds
Moet zeggen dat de standaard setup van de GTI ook dik in orde is hoor. Het probleem is dat ik redelijk vaak in de auto van Edwin stuur, met Bilstein onderstel. Dit onderstel transformeert de auto echt tot een super scherp sturende auto.

Het scherpe mis ik wel een beetje met de standaard setup.

Het nadeel van de Bilstein dempers vind ik dat deze (vooral op de snelweg) echt heel erg stug zijn, voor mij te stug voor de GTI. De GTI is een prima allrounder en die eigenschap verliest hij dan in mijn ogen.

Ik ben dus benieuwd of er een onderstel is waarmee de GTI zijn allrounder eigenschappen behoudt, maar dat de besturing wel een stuk scherper wordt.

Als het Koni FSD niets is moet ik me afvragen of ik wel een ander onderstel wil, of dat ik wat comfort inlever en kies voor de Bilstein set.

Zoals het er nu naar uitziet kan ik de Koni FSD set een week geen testen onder mijn auto.

Hielke

Bericht door Hielke » 02 jun 2007, 10:30

Ik denk dat je probleem inderdaad in het teveel vergelijken met Edwin's Bilstein set zoals die onder zijn Leon gemonteerd is zit.

Maar als je die Koni set vrijblijvend een week kunt testen, tsja.

Femme zegt het in zijn duidelijke verslag goed. Koni's hebben altijd een relatief (in vergelijking met andere dempers) veel sterkere demping van de uitgaande slag en een vrij zachte demping van de ingaande slag. Spika's van onder de Alfa's van vroeger hadden dat ook. Persoonlijk vind ik die karakteristiek heerlijk. De auto geeft je dan niet het gevoel "op" de veren te stuiteren. De vering blijft z'n werk beter doen. En door het rustig op laten komen van de veren krijg je een gevoel van rust en comfort. Alleen snelle opeenvolgende hobbels tonen de zwakte van deze setup aan. De auto wordt dan als het ware "in de veren" gedwongen. Bodemcontact met Alfa's die met Koni's op De Ring waren uitgerust was dan ook geen uitzondering. Gevaarlijk was het niet en met de moderne auto's zal het lang zo gek niet gaan.

Als je het doet Kees dan wel even een verslagje schrijven natuurlijk.

k33z

Bericht door k33z » 21 jun 2007, 10:59

Ik blijf het moeilijk vinden een keuze te maken voor een aangepast onderstel voor mijn GTI.

Gisteren heb ik een dag gereden met de Leon van Edwin. Deze is voorzien van 19" en een bilstein sport (B6 dempers) onderstel. Zoals ik al wist stuurt dit echt heerlijk, maar is het ook behoorlijk hard.

Binnendoor en op lage snelheden op de snelweg vind ik het allemaal nog wel te doen, maar ga je meer tempo maken (130+) dan wordt het wel heel erg stug.

Kwa sturen ben ik overtuigd van de Bilstein set (dat was ik al), maar ik twijfel nogsteeds over dagelijkse bruikbaarheid.

Wat zijn de alternatieven?

Alternatieven waar ik aan denk zijn de Koni FSD dempers, maar ik ben bang dat deze mij niet genoeg DF bieden. Verwacht dat het verschil in scherpte tegenvalt vergeleken met de Bilsteins.

Verder heb je natuurlijk ook nog de Koni Sports (Koni geel) set. Deze dempers zijn verstelbaar, maar ik vraag me af of je dat ook echt gaat doen.

Heeft iemand ervaring met Koni geel? Andre was er niet positief over, maar misschien ligt zijn referentiekader anders.

Maik

Bericht door Maik » 21 jun 2007, 11:48

Wat is het verschil in prijs van de niet verstelbare (demping) Bilsteins en de wel verstelbare variant, als die bestaat dan? Dan heb je gewoon de keuze. Op vakantie zet je hem zacht, en tijdens een gummen circuitmiddagje zet je hem spijkerhard :wink:
Dan ben je in ieder geval het meest flexibel.

k33z

Bericht door k33z » 21 jun 2007, 11:52

Ik denk minimaal een factor 2. Dit ook omdat ik al goede verlagingsveren heb (Bilstein).

Maar de Koni sports (geel) zijn dus verstelbaar.

Macboy

Bericht door Macboy » 21 jun 2007, 13:22

Kees met alle respect, maar je zoekt gewoon naar het einde van de regenboog. Prachtig allemaal, maar onmogelijk.

Wat het meest in de buurt komt van je wens lijkt me duidelijk Koni.

En verder voldoet de GTI gewoon perfect.

Wat jij nu vraagt is: ik wil Bilstein onderstel, maar die zachter aanvoelt. Dat kan natuurlijk niet, anders had Bilstein dat al lang gemaakt.

Maik

Bericht door Maik » 21 jun 2007, 13:22

factor 2?! :shock:
Je bedoelt dat je de veren die je nu hebt kan overzetten op de VDV editie bilstein dempers? Dan zou het inderdaad wel kunnen ja...
Als je op safe wilt gaan moet je in ieder geval voor verstelbare dempers gaan. En meestal kan je die toch ook altijd wel zo hard zetten dat het gewoon niet leuk meer is, dus ook die Koni's denk ik?

k33z

Bericht door k33z » 21 jun 2007, 13:56

Factor 2 heb ik het over een complete schroefset, dat hoef ik niet te hebben.

Mijn veren kunnen over gezet worden op de bilstein dempers, de Koni FSD dempers en ik neem aan ook op de Koni sports (Koni Geel) dempers.

Kwa prijs ontlopen deze dempers elkaar weinig.

Maik

Bericht door Maik » 21 jun 2007, 16:20

Macboy schreef:Kees met alle respect, maar je zoekt gewoon naar het einde van de regenboog. Prachtig allemaal, maar onmogelijk.

.....
Welnee joh 8) , zoals ik hierboven schreef kan je met een verstelbare demper precies dat realiseren wat K3E3eSZZ5 zoekt. Koop die koni's maar K3E3eSZZ5 :idea:

Macboy

Bericht door Macboy » 21 jun 2007, 16:58

Ja Maik, maar Kees wil niet dat het verstelbaar is, maar dat de auto standaard al wéét hoe hij gaat rijden ;)

Maik

Bericht door Maik » 22 jun 2007, 10:40

Kees moet niet zeiken/zeuren/jammeren/twijfelen, koni's eronder en 27 juni aantreden op CPZ bij het vrijrijden 8) :)

Rebel

Bericht door Rebel » 22 jun 2007, 10:45

Volgende Golf 6 gewoon de Magnetic Ride optie aanvinken als je hem gaat bestellen. (gaat ook op vw's leverbaar worden)

Dan heb je het beste van twee werelden (zover dat mogelijk is)

Jouw dillema heeft mij ook doen kiezen voor deze optie. Ik hoef geen auto die alleen maar keihard geveerd is.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 22 jun 2007, 11:33

Hier nog een interessant stukje: PDF

http://mixedminiclub.nl/start/index2.ph ... df=1&id=55

M@rcel

Bericht door M@rcel » 22 jun 2007, 11:55

Onder een Golf V GTI
OEM supension supplied on new cars from the factory are designed with the inevitable compromise between handling, ride comfort and cost. Tune suspension for optimum handling, and the ride quality usually suffers. Focus solely on comfort, and suddenly your car handles more like a marshmallow or typical Citroen! You can quite easily find aftermarket shock absorbers that focus more on one of these two priorities, but there is inevitably some trade-off in one area to get more of the other.

Properly called dampers in Europe, shocks and struts work to control the travel of the suspension as a way to smooth the ride and aid vehicle handling. The design of all modern dampers allows them to automatically “self-adjust” or respond to different road surfaces and driving conditions by reacting to the speed of the damper as it moves in and out. Spring-loaded internal valves open or close to adjust the amount of dampening force as the damper moves, which in turn controls suspension movements. Some units also feature user-adjustable settings (from basic manual knobs to sophisticated, electronically-controlled units), allowing the driver to adjust the amount of damping control in an effort to tune ride comfort or handling to their level of personal preference.

Koni engineers have been working on a solution that avoids the usual compromises which exist between ride comfort and road handling, and have recently introduced their unique Frequency Selective Damping (FSD) shocks. Koni’s testing has found that the damper movement rate (frequency) that impacts subjective ride comfort is different than the frequency range that affects vehicle handling. Directly related to frequency is the pressure that builds inside the damper as the piston moves through the oil used to produce the resistance needed to control the suspension. By using a special secondary valve that registers the different pressures associated with different frequencies, the FSD dampers can exert the high force needed at low frequencies to control body roll while becoming more compliant for improved ride quality when experiencing higher frequency bumps in the road.

All of this is achieved with mechanical valve systems inside the body of the FSD damper itself. This engineering solution eliminates the need for elaborate electronic controls, and simplifies retrofitting this system in place of conventional OEM dampers. Since it is an integrated part of the valve system inside the damper itself, no additional cables, sensors or any other electronic components are needed for the FSD shock absorber to do its job.

Last Autumn I had a drive in Ray West's 270 bhp Mk5 GTI with Bilstein + Eibach suspension mods and before Christmas in Jay's (jaysgti) car with Koni FSD + Eibach and was very impressed at how both cars felt to drive. So, I decided to go for the same as Jay's setup and asked Ray to fit it for me and, as he has built many racing cars, I knew I would be in very good hands. The Eibach anti-roll bars are considerably heavier than the standard VW ones and the OEM shocks are made by Sachs. Btw, I can confirm that the Mk5 GTI standard 17" Monza wheels are made by BBS as they are stamped on the inside. Having completed the fitting, I drove out for a couple of miles and returned for Ray to laser-check the alignment before being given the all-clear for take-off for the 80-mile trip home.

The first thing I tried was an emergency stop and I was instantly amazed and pleased about the absence of nose-dive. I didn't used to be particularly critical of the standard GTI in this respect, but now I am!! Just to make sure I wasn't imagining anything I did a series of emergency stops, each harder than the previous and each very impressive - Nose-dive is almost totally non-existent! Slowing down at much higher speeds is also far more comfortable and also braking whilst cornering. I tried some aggressive starts but the road was very greasy and so I will try this again another day. The general balance of the car is improved and she remains flatter and better planted in twisties and roundabouts. This is also going to improve passenger comfort - My daughter doesn't know it yet but her ride to school tomorrow morning will be testing how much less she is subjected to the usual to and fro movements!! Rough road surfaces also feel noticeably smoother. The whole new suspension setup has resulted in no more than 5-10 mm lowering which now makes it about the same as the Mk5 R32. I'm running on Monza 17s.

My impressions so far are that overall, the suspension has been noticeably improved, to the point where I find myself asking why on earth didn't VW supply the Mk5 GTI with suspension like this as standard! Surely such a sporty car merits it and handling really is improved. Okay, the obvious answer is that it would have hiked up the price and not everyone would want it. However, I'm betting that if you were to drive either mine or Jay's Mk5 GTI, and you don't mind spending just under £1,000, then you would want it too!....Imo it's far better value than options such as leather or phone prep.

k33z

Bericht door k33z » 08 jul 2007, 11:30

Zo, vrijdagavond is er een ander onderstel onder mijn GTI gegaan.

Normaal maak ik keuzes heel erg makkelijk, maar met die onderstellen kwam ik er toch niet uit. Komt denk ik door de tegenstrijdige belangen. Aan de ene kant wil ik het meest strak sturende onderstel, maar aan de andere kant wil ik nog wel comfort behouden.

Dat blijkt erg lastig te zijn :)

Uiteindelijk toch gekozen voor het Bilstein onderstel. Tot nu toe (slechts 2 dagen) nog geen seconde spijt van gehad. Ik had natuurlijk al vaak met de auto van Edwin gereden met dit onderstel, maar het is toch weer anders als het onder je eigen auto zit.

Het stuurgevoel van de GTI is echt totaal anders dan met de standaard dempers. De veren zijn niet veranderd, want de GTI was al verlaagd met Bilstein veren. Meer gevoel met sturen, veel strakker en veel meer fun :)

Het verlies in comfort valt mij tot nu toe nog heel erg mee. Misschien scheelt het al iets dat ik 18" heb t.o.v. de 19" op de auto van Edwin, maar dit valt niet tegen.

Binnendoor vind ik het comfort echt dik in orde en op drempels misschien nog wel fijner dan de standaard dempers met verlagingsveren. Op de snelweg is de auto wel behoorlijk stug en dat is het enige wat ik iets minder vind. Hoe hoger de snelheid, hoe stugger de auto wordt. Voordeel is natuurlijk wel dat het stuurgevoel dan ook steeds beter wordt vergeleken met de standaard dempers.

Kortom, het rijplezier is met een factor 2 toegenomen, maar dit gaat wel ten koste van een stukje comfort.

Ik ben in ieder geval 100% tevreden tot nu toe. Vraag me nog maar is hoe dit is nadat ik 3000km op vakantie heb gereden in Augustus. ;)

Natuurlijk alles weer netjes geregeld bij Edwin! Thnx Ed!

Luca

Bericht door Luca » 08 jul 2007, 16:22

foto??? Of is er weinig verandering te zien???

Plaats reactie